• knyttan

    Den nya tråden om distansförhållanden

    Hej alla trånande!


    Den gamla tråden stängde! Så jag gjorde en ny!


    Här kan vi fortsätta utbyta erfarenheter om hur det är att vara tillsammans med någon som är långt bort och prata om olika saker som rör uppehållstillstånd och visa, samt dela med oss av olika problem som kan uppstå när man är från olika länder.

  • Svar på tråden Den nya tråden om distansförhållanden
  • krest

    mrs sutherlin: jag önskar jag också hade en sån telefon och han med när du säger så.. hehe. Ne men visst det fungerar för mig i alla fall.

    Knyttan: Vad skönt att det gick så "lätt" Jag hoppas också att det kan göra det för mig och min kille. Dock får vi ju göra intervjuerna på skillda håll. Men hoppas verkligen på det bästa.

    Ni som har varit på intervju om uppehållstillstånd. Har ni några tips om vad man ska tänka på? Vad ställer de oftast för frågor? Jag vet att migrationsverket kan be om extra blanketter från deras hemsida och jag har dem här hemma så jag tänkte fylla i dem och ha dem färdiga om de vill ha nån av dem.

    Glad sommar allihopa!

  • scimmietta

    Hej flickor!


     


    Jag har varit lite upptagen... nu är det inte många dagar kvar! På lördag smäller det


    Min pojkvän och svärisar har bilat upp från Italien och kommer hit ikväll... kan kanppt vänta, går och tittar på klockan HELA tiden!!!


    Hoppas det går bra för er!

  • Kattpoet

    Simmietta, jag vet hur du känner dig!!  Tiden står stilla och man vill bara den ska gå snabbare.


    Bamsekramar.

  • krest

    scimmietta: åååå vad roligt! jag är verkligen glad för din skull. sen vill vi veta hur det går ;)

  • Xrissy

    Liten update från senast! Vi kommer inte att träffas på 5 veckor nu men tack vare de två veckorna tillsammans för ett tag sedan så känner jag mig (än så länge, efter en vecka) lugn. Jag vet var jag har honom, jag vet att han saknar mig och det känns på något sätt okej att säga att jag älskar honom över telefonen även om det inte är samma sak som att säga det på riktigt.


    Men hur som helst, när dessa 5 veckor är över blir jag sambo! :) Jag kom inte in på utbildningarna jag sökt utan fortsätter på min nuvarande utbildning, vilket kommer att bli precis lika bra. Nu är nästa mission att hitta en lägenhet som vi kan flytta in i haha ;)

  • Kattpoet

    Vi kämpar på med upperättstillständet, i teorin så har han det eftersom han är EES medborgare och jag är svensk..  MEN  allting går i otakt pga sommaren, så det tar längre tid än det skulle.  Vi får inte veta förrän sen Augusti eller September  från migrationsverket.

  • Mumin123

    Vi är ifrån varandra pga utlandsjobb - borta drygt 5 veckor hemma knappt 5 veckor.. Inte kan jag åka o hälsa på heller, dels för att arbetsplatsen är otillgänglig, dels för att landet inte är nåt man åker till för skojs skull precis. Vi har haft det så här i 2,5 år nu - väldigt slitigt ibland, som när min pappa dog och vi knappt kunde få till telefonkontakt. Men visst finns det vissa fördelar - man lär sig att inte ta varandra för givet och att uppleva att man längtar efter varandra på riktigt, inte bara av vana. Så här tänker vi inte att ha det för alltid, men det är/har varit en värdefull erfarenhet att ta förhållandet igenom det slitsamma i att leva så här en tid och känna att det håller. Men visst är man avis på kompisar som inte behöver planera sin tillvaro på samma sätt, medan vi måste hinna med allt de veckor han är hemma..

  • Teoliny

    va bra att denna tråden är tillbaka! killen i los angeles och jag i helsingborg, han friade i sommras när han var här! jag är såååå lycklig. :) jag åker dit i oktober i 3 månader, vi ska ha den officiella förlovningsmiddagen då med hans familj och min, så vi har börjat planera det nu, sen påbörjar den långa processen att få mitt visum i USA, vi ska söka något som heter fiancé visa, men förhoppningsvis till hösten 2011 så är allt klart och jag bor hos min älskade! :)


     


    kan rekomendera halebop kontaktkort för 200 kr får man 3000 gratis sms till hela världen i en månad sen kan man sms:a upp pengarna förrut låg sms räkningen på över 1000 kr.


    kan även rekomendera 12voip.com ett program på datorn som man fyller i pengar i och man ringer extremt billigt, jag laddar på 125 kr och får 99 gratis dagar finns en lista på alla länder som är gratis länder som tur är USA både hem och mobil på gratis listan så vi kan babbla massor. :)

  • Kattpoet

    Jo ni, om ni ska ta hit er älskade från ett annat land, gör det inte under sommaren utan vänta till hösten , vinter eller våren, orsaken är att  låg priorites ärrenden  blir liggandes till Augusti -Septmember .


    För er egen mentala hälsa flytta inte till Sverige under sommaren.

  • Lakke Luke

    I fredags fick min älskling sitt visum, endast 2 veckor efter sin intervju. Blev väldigt förvånad över hur fort det gick då man fått höra och läsa att man bör räkna med minst en månads behandlingstid samt vara minst 2månader före själva resan. Men nu ska hon komma hit den 7aug för att stanna en hel månad! :)


    Vad hon inte vet, men säkert inte kommer bli så förvånad över är att jag ska fria den 10aug.

  • Teoliny

    lakke luke: åhhhh va roligt! :D lycka till  berätta hur det gick sen!

  • Xrissy
    Lakke Luke skrev 2010-07-25 16:33:28 följande:
    I fredags fick min älskling sitt visum, endast 2 veckor efter sin intervju. Blev väldigt förvånad över hur fort det gick då man fått höra och läsa att man bör räkna med minst en månads behandlingstid samt vara minst 2månader före själva resan. Men nu ska hon komma hit den 7aug för att stanna en hel månad! :) Vad hon inte vet, men säkert inte kommer bli så förvånad över är att jag ska fria den 10aug.
    Åh vad roligt! :) Många lycka till!
  • Lakke Luke

    Igår runt 20.00 friade jag äntligen till min flicka!! Tyvärr får jag väl säga att jag inte lyckades dölja mina planer alltför bra så hon misstänkte det rätt starkt och bara väntade på att jag skulle få ur mig frågan :P

  • krest

    Halloj vänner.

    Jag har varit borta ett tag. Känns märkligt i och med att jag var inne varje dag innan och läste allt som skrevs. Men det är sommar så  det har inte "hunnits" med. Jag är verkligen glad för dig Lakke Luke. Underbart att hon sa ja :)

    Min kille har nu lämnat in uppehållstillståndsansökan och han ska på intervju den 20 sep. Nu känns det som en evighet. Men den som väntar på något gott... eller hur var det. Hehe. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå smärtfritt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. Det har gått ett halvår. Vet inte om jag ska skratta eller gråta ibland. Nån som har nått tips?! Ja bröllopsplaneringen går sakta fram, när han är här kommer det förhoppningsvis gå mycket fortare.

    Hoppas verkligen att det går bra för er andra. Just nu känns det som att det är bara mig det går så långsamt för och att jag kanske aldrig kommer att få se min älskade. Men jag måste säga att det är skönt att kunna skriva av sig här och att nån i alla fall förstår. Ta hand om er.

  • Kattpoet

    Hej, inget från migrationsverket.....  som de sa till oss först i juni så var det  först 14 dagar och sedan blev någon gång i augusti /september.... 


    Väntan är inte kul.


    Jag försöker lära min karl att prata svenska, använda internet banken, hur man är artig, hur man är svensk.  


    Fyllona i byn kallar honom Engelsmannen och  de nyktra kallar honom  Skotten  och han har fått nya vänner.

  • Teoliny

    om 3 veckor går jag från distans till permanent hos min fästman i los angeles, är såååå lycklig!!
    vi skulle ha gift oss i augusti i sverige men vi har avbokat bröllopet, jag ska flytta dit nu istället så ska vi spara mer pengar och gifta oss kyrkligt nästa sommar istället.

  • Kattpoet

    Min karl  fick uppehållstillstånd i Oktober och då fick en ny handläggare på skattekontoret som upptäckte att den förra hade fyllt i fel pappren och han skulle haft  ett person nummer redan i juli.  GRR

    Nåja nu lär han sig svenska på heltid 

Svar på tråden Den nya tråden om distansförhållanden