• fibobs

Hindersprövning och namnbyte.

Nu ligger de på lådan!
    Så det är väl bara att vänta på ett ok från skatteverket?!
    Ännu en sak att pricka av på checklistan{#lang_emotions_sunny}

• Svar på tråden Hindersprövning och namnbyte.
  • Sussi08

Vi fick nyss besked att hindersprövningen gick igenom (som väntat) men inte namnbytet :(  Fyllde i två lappar; en att jag behåller mitt namn som mellannamn men tar min blivandes efternamn. Den andra att han tar mitt efternamn som mellannamn

Idag ringde de från skatteverket och de sa att för att få som vi ville ska vi ta igen inskickad namnändfring nu. Sen skicka en ny på att min blivande tar mitt namn som mellannamn och tre veckor (tror jag det var) efter bröllopet skicka in en lapp om att jag tar min blivandes efternamn.

Hm förstår inte skillnaden mer än att det tar längre tid och att jag inte får mitt nya efternamn förrän flera veckor efter vigsel :(

• brudseptember2010

Skickar man hindersprövning och efternamnsbyte samtidigt? Ellerskickar man efternamnsbytet när man har gift sig? Nu snurrar det. JAg minns inte vad jag vi ska skicka. Nån som vet?

• Myjoy

Jeez skrev 2010-05-19 22:56:49 följande:
    Namnändringen gäller från vigseldatum om den är inskickad innan eller samtidigt som vigselintyget. Därav att det tar tid för administrationen -vigselintyget ska in och registreras först.

Tror detta svarar på frågan om när det skickas m.m.

• Kärleken9

brudsep. Du skickar båda samtidigt.

sussi08: Hmmm knepigt!

Jo hur är det med körkort??? Kommer det automatiskt en lapp hem? Får jag köra på mitt gamla så länge?

När börjar man skriva sitt nya namn, efter man får bekräftelse hem att det är klart eller?

• fibobs

Jag har redan börjat skriva mitt nya namn......alltså övar!! Det är kul!!!

• 100703 M och B

Har börjat få ångest för namnbytet.. Vi ska ju ta ett gammalt släktnamn från min sambos familj men vi tänkte byta när vi kommit hem från bröllopsresa etc för att slippa tjafs med bokningar och pass etc. Vi ska däremot skriva en liten information i festprogrammet om efternamnet.

Nu har det slagit mig - det är ju inte SÄKERT att vi faktiskt FÅR namnet? Vad gör vi då då? Ryser bara jag tänker på det.. :(

• fibobs

hujhuj, det lät inget vidare.
    Men får ni inte veta det innan vigseln?

• Kärleken9

100703: Om det inte är konstigt på någotvis så brukar det väl inte vara något problem eller?

Jag har inte börjat öva än, . Menar när är det "på riktigt"?

• lolca
    Kärleken9 skrev 2010-06-16 09:21:25 följande:
    brudsep. Du skickar båda samtidigt. sussi08: Hmmm knepigt!Jo hur är det med körkort??? Kommer det automatiskt en lapp hem? Får jag köra på mitt gamla så länge?När börjar man skriva sitt nya namn, efter man får bekräftelse hem att det är klart eller?
    Du får hem en lapp automatiskt om att du ska byta körkort från transportstyrelsen när ditt namnbyte har gått igenom.
  • Kärleken9

lolca skrev 2010-06-17 10:19:16 följande:
    Du får hem en lapp automatiskt om att du ska byta körkort från transportstyrelsen när ditt namnbyte har gått igenom.

Perfekt! Tack så hemskt mycket för din info. Antar då att så länge får jag köra på mitt gamla körkort.

• LyckligTjej

Ska man skicka in namnbyte innan vigsel?
    Jag ska ta min makes efternamn, alltså inga mellannamn.
    Kan jag skicka in det nu eller ska jag vänta tills efter vigseln, vi gifter oss den 3 juli

• Kärleken9

Vi skickade in det samtidigt som hindersprövningen.

• 100703 M och B

LyckligTjej skrev 2010-06-17 12:08:58 följande:
    Ska man skicka in namnbyte innan vigsel?Jag ska ta min makes efternamn, alltså inga mellannamn.Kan jag skicka in det nu eller ska jag vänta tills efter vigseln, vi gifter oss den 3 juli

När jag kollade Skatteverkets hemsida så tyckte jag det framgick att detta ska sändas in tillsammans med hindersprövningen. Men nu när jag kollar igen så står det faktiskt:

"Ni måste anmäla vilket namn ni ska ha i äktenskapet. Anmälningsblankett för namn skickas automatiskt till er när ni ansöker om hindersprövning för att gifta er. Anmälan lämnas till ert skattekontor eller till vigselförrättaren i samband med vigseln.

När anmälan blivit godkänd skickas ett registerutdrag till er. Namnet kommer sedan att lämnas till många andra myndigheter och företag."

http://bit.ly/a8GKzo

• Kärleken9

100703: Måste betyda att det gäller då efter att prästen skickat vigselintyget till skatteverket så börjar det gälla sen. Vi skickade in båda blanketterna samtidigt och fick ju sen svar som vi skickade till prästen, så när han skickar det så gäller namnet och vi är gift på alla sätt och vis. Men kan ju allså betyda att man heter sitta gamla namn i några veckor till. Rörigt detta... Hur gör man då man ska skriva under saker tex?

• 100703 M och B

Kärleken9 skrev 2010-06-17 13:24:01 följande:
    100703: Måste betyda att det gäller då efter att prästen skickat vigselintyget till skatteverket så börjar det gälla sen. Vi skickade in båda blanketterna samtidigt och fick ju sen svar som vi skickade till prästen, så när han skickar det så gäller namnet och vi är gift på alla sätt och vis. Men kan ju allså betyda att man heter sitta gamla namn i några veckor till. Rörigt detta... Hur gör man då man ska skriva under saker tex?

Det måste ju gälla retroaktivt från vigseldatum så även om du inte fått hem registerutdraget så är det det nya namnet som du kan skriva under med. Sen att det tar dem tre veckor (eller nåt) att fastslå att det är ditt nya namn som ska gälla från vigseldagen är ju bara handläggningstid liksom.

Om det inte skulle gälla från vigseldatum så skulle man ju inte behöva skicka in det i samband med vigseln.

• Kärleken9

100703: Ja det låter rimligt. Allt ska ju gälla från vigseldatumet bara det att i papperssverige så tar allt extra tid.

• JessicaJnsson

Pratade just med skatteverket.

Vi skickade hindersprövning och anmälan om efternamn för oss, plus byte av efternamn för våra barn.

På blanketten som jag fick tillbaka stod det att anmälan om efternamn ej gjorts, så jag ringde upp och frågade hur det låg till.

Hon sa att alla blanketter läses på olika ställen och att det därför kan ta olika lång tid innan allt är registrerat. Men att hon nu kunde se att anmälan av namnbyte är gjort.

Våra barns namnbyte har redan gått igenom, då det inte har något med vigseln att göra. Men jag byter inte namn förrän vigselförättarens vigsel intyg är inskickat och registrerat EFTER vigseln.

Hon sa även att om man vet att man ska resa bort och riskerar att inte hinna hem innan namnbytet gått igenom, kan man ringa och meddela detta, förstod det som att dom kan skjuta på registreringen då.

Svar på tråden Hindersprövning och namnbyte.