• fibobs

Hindersprövning och namnbyte.

Nu ligger de på lådan!
    Så det är väl bara att vänta på ett ok från skatteverket?!
    Ännu en sak att pricka av på checklistan{#lang_emotions_sunny}

• Svar på tråden Hindersprövning och namnbyte.
  • fibobs

Jeez skrev 2010-05-20 14:12:31 följande:
      Man kan inte fixa nytt innan vigseln. Och det måste hinna registreras innan de kan göra något. Men så fort det är gjort kan man fixa nytt.

vad gör man om man måste ut och resa då?{#lang_emotions_undecided}

• Jeez

Om man åker direkt efter vigseln så bokar man biljetter etc i sitt gamla namn, dvs samma som står i passet. Det är det absolut viktigaste som jag förstått det.

• lolca

När vigselförrättaren har skickat in vigselintyget till skatteverket så kan de sätta igång och fixa med efternamnet. För mig tog det 3 veckor innan min namnändring gick igenom. Efter man har fått det bekräftat från skatteverket kan man sätta igång och ändra körkort, pass, bankkort etc

• Varmiz

Väntar på att få tillbaka hindersprövningen, hur lång tid tog det för er?
    Vill ha det tillbaka innan jag kontaktar och bokar möte med vår VF.

21 augusti 2010
  • Steven och Johanna

Vi fick tillbaka hindersprövningen efter två dagar!

• jag ska stå brud

hur lång tid innan brällopet ska man skicka in hindersprövningen och om namnbytet?

vad är hindersprövningen egentligen?

• Maxiander

Vi ska skriva på våra ikväll så imorgon ligger de på lådan :) Så spännande!!! Nu känns det verkligen som det är på riktigt, snart blir vi Herr och Fru♥

jag ska stå brud skrev 2010-05-24 21:38:19 följande:
    hur lång tid innan brällopet ska man skicka in hindersprövningen och om namnbytet? vad är hindersprövningen egentligen?
    De håller fyra månader. Ibland kan det ta lite tid så lite marginal bör man ha... Det är de intyg som godkänner att ni får gifta er med varandra. Utan det blir det inget bröllop.

www.maxiander.se

• saga 2010
    Steven och Johanna skrev 2010-05-24 21:35:23 följande:
    Vi fick tillbaka hindersprövningen efter två dagar!
    Jisses, vi skickade våra för 2,5 veckor sedan och har ännu inte fått tillbax hindersprövningen...

Någon mer det tagit tid för?

• Varmiz

Saga: Det är samma för mig, ca 2 veckor, väntar verkligen på att få se det i brevlådan nu.
    2 dagar var ju verkligen snabbt!.

Jag ska Stå Brud: Hindersprövningen är ett intyg ni ska skriva på där ni intygar att ingen av er redan är gift lr att ni är nära släkt. Detta kollar sedan länsstyrelsen så att det stämmer och då får ni tillbaka att det är ok för er att vigas.

21 augusti 2010
  • jag ska stå brud

tack för svar.. jobbigt med allt man ska tänka på.. och vi är bara i starten

Svar på tråden Hindersprövning och namnbyte.