• Jessica och Daniel

Vad köper man i present till ett finare par??

Nu till en knepig och jobbig fråga!

Vi ska på bröllop 2 veckor innan vårt och 2 veckor efter vårt och det första paret har vi löst med present men till det andra paret e det värre då dom lägger MASSOR med pengar på sitt bröllop och vi måste ha dyra kläder då dresscoden är smoking så det känns ju sisådär när man själv gifter sig 2 veckor innan... Så nu undrar jag om ni kan tipsa mig på en bra men inte på tok för dyr present som känns lite lyxig men som inte ruinerar oss... För man vill väl ge något finare när bröllopet är stort..?

• Svar på tråden Vad köper man i present till ett finare par??
  • passionsblomman

Jag skulle aldrig i livet köpa något så känsligt som ett träd utan att veta med säkerhet att paret kommer att plantera sgada träd genast nästa dag och att de VILL ha ett träd si eller så. Det ska ju liksom stå i deras trädgård resten av livet om det blir som det ska. Till trädgårdsintresserade och som man vet önskar sig sådant-absolut. Annars är nog döda ting bättre.

• machup

Är bjuden på bröllop där dresskoden är högtidskläder, vilket innebär stora utgifter för oss som gäster att ens kunna gå på bröllopet. Så det känns inte som vi kan lägga speciellt mycket pengar på presenten, där de önskar sig upplevelser.

• say yes

jag tycker att magnoliaträd är jättebra om de har trädgård och är intresserade såklart. Annars kanske ett presentkort på ex plantagen?

• anne på grönkulla

Nej nej, kuvertkostnaden på bröllopet är inget som gästerna ska veta om eller anpassa sina gåvor efter! Hur ska någon kunna veta eller ta ansvar för vad brudparet väljer för mat?

Vad som "finare" människor innebär vet jag inte. men till personer som har det mesta och man kanske inte känner så väl kan man fundera över presenter som:

en vinflaska
    en upplevelse
    presentkort

• Aleta
    say yes skrev 2010-05-08 14:57:28 följande:
    går man på smokingbröllop så skulle jag nog gett för 500kr/pers. Tror på Magnoliaträd lite finare "inpackat" med celofan runt rötterna och sidenband eller ngt sånt.
    Jag håller inte med. Brudparet väljer själva hur mycket de vill bjuda på. Man ska inte som gäst "betala" för det. Presenter ger man med hjärtat inte med plånboken.

Jag tycker att man absolut inte ska ge en dyrare present till någon pga att de är rika eller bjuder ovanligt fint. Nej, extra fint ska det vara för att man tycker extra mycket om någon (och har råd).

• passionsblomman

Om folket man ska till är så himla märkvärdiga och har precis allt och dessutom väldigt specifik smak så att inte vad som helst duger, eller bara av någon annan anldning är svåra at hitta på till, då hade jag nog givit bort mig själv och min tid till dem i något visst ändamål. För det är iallafall unikt ffrån min sida. Man kan ju tex ge ett presentkort på att man sitter barnvakt åt deras barn (om de har några) eller på en picknick eller något sådant.

• bobods

Varför i hela friden ska man ge en dyrare present för att de är "fint folk" eller har ett stort bröllop?? De har ju förmodligen redan råd att köpa de där dyra presenterna! Och NEJ, bröllopspresenten ska INTE motsvara vad kuvertavgiften är, det är inte meningen att man betalar för bröllopet. Sen kan jag också tycka att om de har en klädkod som innebär en kostnad för många av gästerna är det faktiskt ganska fräckt att önska sig presenter också. Jag röstar för något ur hjärtat, ett väl avvägt vin eller en middag tillsammans med er. Eller något mindre i svensk kristall, det behöver faktiskt inte kosta många hundralappar men är ju lyxigt som bara den.

• say yes

Aleta: jag skriver ju jag, vad jag skulle ha handlat för.

• Kattpoet

Tips, ta er ut till någon outlet butik, där kan man hitta märkes varor för  billigare pris.

• Aleta
    say yes skrev 2010-05-08 18:10:45 följande:
    Aleta: jag skriver ju jag, vad jag skulle ha handlat för.
    Du har alldeles rätt, jag ska läsa noggrannare nästa gång. 
  • Nessan

Om det är ett par som redan verkar ha allt kanske en gåva i deras namn till välgörenhet kan vara nåt? Det kan ju vara lite kul att då folk sedan frågar vad man fått i bröllopspresent att kunna svara "Förutom vinglas och lite annat fick vi en get!"(Det finns tydligen möjlighet att köpa och skänka en gris eller en get som bistånd) Annars finns ju mer klassiska gåvor som en bit regnskog eller annat...

• Aleta
    Nessan skrev 2010-05-08 20:11:20 följande:
    Om det är ett par som redan verkar ha allt kanske en gåva i deras namn till välgörenhet kan vara nåt? Det kan ju vara lite kul att då folk sedan frågar vad man fått i bröllopspresent att kunna svara "Förutom vinglas och lite annat fick vi en get!"(Det finns tydligen möjlighet att köpa och skänka en gris eller en get som bistånd) Annars finns ju mer klassiska gåvor som en bit regnskog eller annat...
    Mycket bra idé!
  • Johanna Larsson

tipsade just om den här sidan

www.gersteinart.com Såg att konstnären gett Kristin Davis från Sex and the city en present:

www.gersteinart.com/Page.asp

Tycker det är en bra sida till lite finare bröllops presenter. Annars kan du gå in o kolla på designtorget.

Lycka till!!!

Johanna

• fromheretoeternity

Jag har inte läst resten av tråden men hade det varit jag hade jag köpt en fin flaska champagne som paret kan dricka på skön sommarkväll och slappna av efter all bröllopsstress! Det hade jag själv blivit väldigt glad för!

• soon and very soon

man kan alltid hitta nått fint på rea.... jag gav bort en stoor stelton karaff, som normalt sett kostar 700, min på rea kostade ca 350! En flaska champange tex mumm(supergod!!!) kostar 300 typ

det man inte vet tar man ingen skada av...

o håller med övriga om att du behöver INTE ge dyrare för att det är "fint"

Svar på tråden Vad köper man i present till ett finare par??