• Sebastiána

    Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

    Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.


    Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.


    Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.


    Ni som vet. Hur funkar det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Sebastiána

    För vår del gäller frågan om huset just vår nuvarande situation. Naturligtvis vet vi inget om framtiden. Vi kanske inte lyckas få jobb i Skåne när vi väl vill flytta ner. Vår tanke är dock att vi bor kvar i kanske 5 år till och sedan flyttar vi. När vi väl flyttar köper vi ett nytt hus/lägenhet gemensamt, så om jag inte köper in mig i det hus vi bor i nu kommer jag åtminstone göra det då.


    Bilen och båten är en annan sak. Behöver jag en bil kan jag ju köpa en egen.


     

  • Korallbruden

    Inte kul att gå in i "fållan" efter ett ex och bara anpassa sig. Hade kräft en omstart på ett gemensat nytt liv tillsammans. Önskar han inte starta om ett nytt liv ( på samma ort) med dig så skulle inte jag känna att det var värt att ge upp mitt egenvärde för en egokille som inte VILLl 100 % med mig... Bara en tanke...


    Vår stora dag =3 juli 2010
  • Sebastiána

    OK han har lagt mycket tid och möda på huset, men det får han ju igen när han säljer!

  • pyrro

    Oj, inte ofta man gläds åt att man inte är rik.....
    Hoppas det löser sig för er!

  • mittid

     


    Sebastiána skrev 2010-05-06 13:33:22 följande:
    För vår del gäller frågan om huset just vår nuvarande situation. Naturligtvis vet vi inget om framtiden. Vi kanske inte lyckas få jobb i Skåne när vi väl vill flytta ner. Vår tanke är dock att vi bor kvar i kanske 5 år till och sedan flyttar vi. När vi väl flyttar köper vi ett nytt hus/lägenhet gemensamt, så om jag inte köper in mig i det hus vi bor i nu kommer jag åtminstone göra det då. Bilen och båten är en annan sak. Behöver jag en bil kan jag ju köpa en egen.  

    Har han/du tänkt på att hans söner om ca: 5 år när ni k a n s k e ska flytta till södra Sverige troligen blir kvar i sin hemstad/ort och VILL han DÅ flytta så långt bort från dem??? Jag bara undrar.... ???

  • Superstarfia

     


    MabCar skrev 2010-05-06 12:13:04 följande:
    Jag tror inte att det stämmer. När man hyr i andrahand får man ta ut en hyra sin täcker hela boende kostnaden. Delvis el, ev vatten, internet mm  men även räntekostnaden. Min sambo arbetar bla med fastigheter så jag vet att det stämmer.

    Jaså? Det är därför jag fått tillbaka 50.000 av min gamla hyresvärd pga att denne inte fick ta ut räntekostnaden enligt hyresnämnden...

    man får inte enligt LAG göra så..


  • Sebastiána
    mittid skrev 2010-05-06 19:51:44 följande:
      Har han/du tänkt på att hans söner om ca: 5 år när ni k a n s k e ska flytta till södra Sverige troligen blir kvar i sin hemstad/ort och VILL han DÅ flytta så långt bort från dem??? Jag bara undrar.... ???
    Om han inte vill det flyttar jag väl själv då. Han har lovat. Naturligtvis förstår jag om han vill bo nära dem alltid. Det verkar som folk i Norrland helst bor granne med sin mor hela livet (min BM har sina föräldrar och syskon nära inpå). Den ene sonen har pratat om att han kanske ska jobba i Stockholm när han blir "stor" för det han vill jobba med finns inte här. Den andre funderar på att sticka utomlands ett tag.

     


    Men som sagt, om framtiden vet ingen något säkert.

  • Rufsas

    Okej, så här sa min bankkompis igår. Det ni kan göra om han har lån är att ta över halva det befintliga lånet. Sedan måste han skriva över halva huset på dig för det sker inte automatiskt. Sen var det något mer som jag faktiskt inte riktigt fattade. Är ju inte så bra på ekonomitermer. Dock sa hon att sådana här situationer är komplicerade och att hon alltid skickar kunder i samma situation till en familjejurist för att bena ut det.


    När ska ni till familjjuristen Sebastiana?

  • Sebastiána

    Vi hoppas få tid om två veckor (är bortresta nästa vecka) hos familjejurist. Hoppas den vi hittat är bra. Det verkar inte krylla av familjejurister i Umeå.


     


    Vad tror ni, räcker det be banken göra en bedömning av värdet genom att analysera vad hus i området har sålts för eller borde någon komma över och titta på huset?


     

  • sun moon

    När jag skilde mig så hade vi ut en mäklare för att värdera huset.Vi ville ha en riktig mäklare och inte bara bankens värderare för att få ett riktigt värde så att ingen kände sig lurad. 

  • Flotten

     


    Sebastiána skrev 2010-05-07 07:45:48 följande:
    Vi hoppas få tid om två veckor (är bortresta nästa vecka) hos familjejurist. Hoppas den vi hittat är bra. Det verkar inte krylla av familjejurister i Umeå.   Vad tror ni, räcker det be banken göra en bedömning av värdet genom att analysera vad hus i området har sålts för eller borde någon komma över och titta på huset?  

    Vår bank kräver att en oberoende mäklare gör en värdering av huset, oavsett om man skall låna pengar eller som i ert fall, sälja halva.
    Detta för att inte blandas in i en tvist senare.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?