• Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-03 14:54:03 följande:
    Vill bara tillägga en sak. Detta kan omöjligt vara första gången i världshistorien som ett par ska gifta sig och den ena äger ett hus osv. Jag menar, banken måste veta vilka alternativ som finns. Kolla med dem och gå gärna till en andra bank för en second opinion. Ska dricka vin med min bästa kompis på onsdag. Hon är bolånerådgivare. Om du vill kan jag dubbelkolla med henne också?
    Jo det är klart. Det är säkert en rutinsak för banktjänstemän! Kolla gärna om du vill!
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-05-03 14:55:08 följande:
    Jo det är klart. Det är säkert en rutinsak för banktjänstemän! Kolla gärna om du vill!
    Självklart kollar jag! Återkommer på torsdag med hennes svar.
  • living the dream

Men om du ska betala hälften av de befintliga lånen, plus hälften av värdeökningen så innebär det ju att du betalar en större del av huset än vad han gör. Får du då också en större del av förtjänsten vid en eventuell försäljning?
    Att få milimeterrättvisa går helt enkelt inte. Det är alltid variabler hit och dit. Vill man ha det smidigt och så "rätt" som möjligt skulle jag nog välja antingen att du bara betalar gemensamma räkningar. Han står för boendet och får också vinsten vid en försäljning. Eller att ni helt enkelt letar efter ett nytt, gemensamt hus. Det sistnämnda skulle jag nog orda för då ni får en ny start tillsammans.

• Sebastiána
    living the dream skrev 2010-05-03 15:21:05 följande:
    Men om du ska betala hälften av de befintliga lånen, plus hälften av värdeökningen så innebär det ju att du betalar en större del av huset än vad han gör. Får du då också en större del av förtjänsten vid en eventuell försäljning?Att få milimeterrättvisa går helt enkelt inte. Det är alltid variabler hit och dit. Vill man ha det smidigt och så "rätt" som möjligt skulle jag nog välja antingen att du bara betalar gemensamma räkningar. Han står för boendet och får också vinsten vid en försäljning. Eller att ni helt enkelt letar efter ett nytt, gemensamt hus. Det sistnämnda skulle jag nog orda för då ni får en ny start tillsammans.
    Vill gärna skaffa ett nytt gemensamt hus, men det vill inte min BM. Och det är klart. Om vi nu flyttar ner till Skåne om, låt säga 5 år, så blir det ju lite mastigt att köpa ett hus till däremellan.

Jag är inte ute efter millimeterrättvisa, men jag vill inte att skillnaden på vad vi betalar blir alltför stor.

• pyrro

Ja ni gör det bra alla som lever med dina o mina pengar. Jag skulle aldrig kunna bo i ett hus som jag inte deläger. Är så glad att vi slipper sånna pengadiskussioner.
    Nu när jag är barnledig tex och tjänar mindre vilka diskussioner skulle inte det leda?! Nä alla våra pengar går in på samma konto och tillsammans får vi det att gå ihop.

men jag förstår att det kan bli annorlunda när det redan finns barn

• Sebastiána

Min BM har barn sedan tidigare, som bor hos oss på heltid. Vi kommer aldrig att skaffa några barn eftersom min BM inte vill ha fler.

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-05-03 21:12:45 följande:
    Min BM har barn sedan tidigare, som bor hos oss på heltid. Vi kommer aldrig att skaffa några barn eftersom min BM inte vill ha fler.
    ...därför vill han inte att vi delar på hans nuvarande skulder utan att huset värderas och att jag betalar hälften av det nuvarande värdet. Annars är risken, enligt honom, att om jag lämnar honom (som hans ex) så måste han lösa ut mig enligt marknadsvärdet och så förlorar barnen en del av det de senare skulle fått i arv.

Han verkar vara väldigt rädd att jag ska lura dem på arvet. Jag förde upp det där med "att sitta i orubbat bo" - att jag skulle få bo kvar i huset fram till min död om han dog först, men då tyckte han att jag just ville ta ifrån barnen deras arv (men det förskjuts bara). I vilket fall som helst går det inte att göra så eftersom det inte är mina biologiska barn. Tänkte inte på det just då eftersom de bor hos oss alltid förutom varannan helg - jag spenderar alltså mer tid med dem än deras biologiska mamma. Det är jag som hjälper till med läxor och bakar bullar. Nåväl OT.

Jag förstår att min BM är orolig med tanke på hur hans ex betett sig...

• anne på grönkulla

Men nån sorts skydd för dig behöver du ju fundera på också, eftersom han tydligen inte gör det. Gå till en rådgivare som inte har nån av er som kund innan, utan ser era gemensamma intressen och båda era enskilda (typ inte den bankrådgivare som en av er använt i åratal).

• Caroline1007

Hej, vi är i samma situation som ni. Vi ska gifta oss i sommar och huset är min sambos nu. Han köpte det billigt och nu är det ju värt ganska mycke mera. Vi kommer göra så att jag tar över hälften av lånen han har, alltså köper inte in mej i huset vad det är värt idag. MEN han har 4 barn spm kostar mej en hel del varje månad. Jag tjänar mer än han så vi delar ganska lika på utgifterna för att han ska lika mycke kvar att leva på varje månad. Skulle han inte ha några barn som kostar mej nånting så skulle jag vilja köpa in mej till husets nuvarande värde. Det tycker jag skulle kännas rätt om man nångång mot all förmodan skulle gå skilda vägar vilket man med erfarenhet vet kan hända även dom bästa. Eller så kan man köpa in sej tex med 1/3 av husets värde. Alltså han äger 2/3 och du 1/3. Då får man också en 1/3 av husets vinst om man skulle måsta sälja. 

Skulle min blivande man måsta lösa ut mej vid ev skillsmässa nångång i framtiden så skulle han ju inte ha råd med det om inte jag köpt in mej för "rätt summa" så att säga, det är ju inte heller så kul. Men jag tycker han ska skriva äktenskapsförord att han äger lite mer av huset, och också betala mer för renoveringar som ökar husets värde. Eller att ni äger olika procent. 

Sen så kan det aldrig bli exakt lika då är det ju bara att lägga ner på en gång, men har man varit gift (som min BM) så är man rätt bränd att bara ge bort halva huset. 

Ni får fundera på saken.

MVH C

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?