• petch
    Äldre 26 Apr 21:30
    1727 visningar
    3 svar
    3
    1727

    Sömnproblem

    En nära vän till mig har haft rätt stora sömnproblem den senaste tiden utan att kunna hitta en vettig förklaring till det, han ogillar tanken att behöva ta sömntabletter för att sova och har haft tankarna på att ta hjälp av en KBT-teraput på bl.a. sovbättre.se Men det han undrar först o främst är om det finns några som har erfarenheter av KBT-terapefter sedan tidigare.

  • Svar på tråden Sömnproblem
  • sandra­3000
    Äldre 26 Apr 21:40
    #1

    Jag har själv aldrig använt deras tjänst, men har läst om den i tidningar o så. Så det verkar ju som att KBT är en bra metod för att lösa sina sömnproblem om det är på det viset att man inte har kunnat bli kvitt dem med andra metoder (som ex. att dricka varm mjölk och äta en banan innan läggdags).

  • petch
    Äldre 26 Apr 21:48
    #2

    Okej, jag ska meddela honom det. Den största oron han har egentligen är väl att han vill bli av med sina sömnproblem snarast möjligt och metoden på sovbättre.se tar ju ändå sin tid (tror att han nämnde ett par veckor). Så hans problem är att han inte riktigt orkar vänta, men han kanske inte har något annat val.

  • Moirie
    Äldre 27 Apr 08:00
    #3

    Jag jobbar med KBT för just sömnproblem. Det är en ingen "quick fix" utan man får vara beredd på att lägga om sina sömnvanor under ett par veckor - månad. För vissa går det snabbt att få bättre sömn genom att ändra några få saker, andra har mer komplexa problem som behöver att man testar fler tekniker och livsstilsförändringar inom ramen för KBT. Kanske kan det vara värt det för din vän att ägna någon månad åt att skapa förutsättningar för en bättre sömn som kommer vara på längre tid? Lycka till.  

Svar på tråden Sömnproblem