Budget för fotograf??
Vad har ni räknat med att lägga på fotograf för vigsel och efteråt? Självklart vill man ha bra bilder med 8-10 tusen känns alldeles för mkt! Hur har ni gjort, tänkt?
Vad har ni räknat med att lägga på fotograf för vigsel och efteråt? Självklart vill man ha bra bilder med 8-10 tusen känns alldeles för mkt! Hur har ni gjort, tänkt?
Ja precis, det är det jag menar.
Välidgt många tycker att det dyrt....hmmm jag med lite grann, men som du säger och som jag skrev, de lägger den enormt mycket tid.
Då blir inte timpenningen så hög.
Hej,
Var bara tvungen att lägga mig i diskusionen och registrera mig här...
Att fotografera ett bröllop är ett stort ansvar.
Förberda, möten, kolla fotoplatsen, avtal mm ca 2-4 med transport.
Tiden för själva fotograferingen är ca 2-6 timmar, välja ut bilder 2 timmar, retuchera ca 50 bilder a 30 min/bild 25 timmar (och då ska du vara duktig i Photoshop)
Skicka in 10-15 bilder för utskrift + leverans 1-2 timmar.
Sedan tillkommer massa annan administration etc..
Tar fotografen betalt som en svartjobbande städerska, 120:-/tim blir detta ca 5000:- för ca 35 timmars jobb.
Ska han jobba vitt och tjäna några kr, tar man 300:-/tim (alltså ca hälften av vad en byggarbetare tar i timmen) blir det 12 000:-
Dyrt? Det får du själv avgöra.
Man får vad man betalar för.
Tror dessutom inte en seriös fotograf i längden jobbar för 120:-/tim och inte har speciellt många uppdrag i bagaget, då man märker ganska snart att det inte är värt pengarna för det jobb man lägger ned.
Stefan Krantz - Fotograf.
Det du missar Stefan är att det finns en hel del (bra och dåliga) hobbyfotografer som tycker det är mycket roligt och gärna fotar för en låg peng. Som hobbyfotograf har man kanske ingen studio, inte lika mycket uttrustning och inte samma erfarenhet. Men det kanske räcker - alla brudpar har olika krav. Kan brudparet få hela dagen fotad till en fjärdedel (?) av priset så kanske de är beredda att ta lite sämre bilder.
Absolut är det så och det är det jag säger också...
Man får vad man betalar för.
Jag tror det finns många amatörer som vill göra bröllopsfotograferingar, men jag tror det är många som inte förstår vad de ger sig in i och vilket ansvar det är att fotografera ett bröllop.
Jag tror också att en glad amatör inte gör så många bröllop då denna snart inser hur mycket jobb det verkligen är.
Stefan Krantz - Fotograf.
Vi kollade med en fotograf. Vi tänker oss att denna ska vara med hela dagen. Från morgon till kväll.
Kostnad 18.000 kr.
Jag har hittat en fotograf som kommer vara med oss hela dagn, från det jag börjar göra mig iordning, hos frisören, i kyrkan och på festen. Han kommer även att ta själva bröllopsfotona ute. Han vill ha 3000 för det.
Jag vet en mycket billigare som också är med hela dagen och gör jättefina bilder MEN 18000 för en heldag = dyrt pris!! betalar man verkligen det? Hade hellre valt en billigare och fått fina bilder ändå och resten lagt på en resa - fast det kanske är i storstäder man tar de summorna verkar det som.
Man betalar inte bara för tid när man anlitar en professionell fotograf. Man betalar för fotografens konstnärliga, kreativa och professionella förmåga. Det kostar tid, många år för att bli en professionell och duktig fotograf. Man betalar för professionellt framtagna bilder och förstoringar. Inget hemmasnickeri eller amatörlabs framkallade bilder. Det handlar om största, bästa kvalité från första kontakt till en levererad produkt och en garanti därefter.
Utöver detta så ska en professionell fotograf betala skatt, moms och andra sociala avgifter. Samt att fotografen ska ha en stor och stark utrustning och även en extra som backup.
Sedan kan man tycka att det kan vara mycket pengar för den som inte har några.
Det vet jag redan om vad som krävs och inte krävs, jag retucherar själv massor med bilder både till proffs och amatörer och jag vet exakt vad och vilken tid det tar och framförallt att man är kunnig i ps och vad kostar inte det programmet...Vet också vad utrustningen kostar för en fotograf moms, resor, retusch och framförallt allt efterarbete (oavsett amatör eller proffs, som kan ha det på sin fritid också som enskilt företag) - jag är inte korkad direkt men VEM har säger att en amatör gör dåliga bilder och framkallar det hemma som hemmasnickeri..hmhm..Det kan även ett proffs göra..som inte har butik och så - allt går att göra via internet nu för tiden eller hur? Man kan göra professionella framkallade snygga bilder på det sättet med, oftast skickar man in sina klara, högupplösta bilder via nätet och det blir kanonsnygga till en rimlig kostnad. dvs om man vet hur man gör
Sen är det ett annat problem också, det är VÄLDIGT svårt att få fotograferna att inse att man kanske vill ha ALLA bilderna och HELT ofixade. Vi kan jobba i Photoshop och vill alltså bara ha tillgång till alla bilder på ett USB minne. Men NEJ, det går absolut inte. Knepigt, enligt mig...
Precis. Jag är väldigt van PhotoShop-användare (använder programmet i jobbet) och vill helst retuschera själv, vill inte betala för det. Jag hoppas att vi kan hitta en fotograf som kan sälja rättigheten till bilderna så att vi kan få dem obearbetade digitalt.
Fotografer lämnar ogärna ifrån sig alla foton av två anledningar:
1) det är (i åtminstone Sverige) praxis att kunden får betala per foto för förstoringar etc. Om man då lämnar bort bilderna försvinner snabbt inkomsten.
2) man är rädd att kunden skriver ut bilder som man tycker om, men som fotografen inte anser perfekta. Sedan visas dessa foton för andra mäniskor som kanske inte heller tycker dem är perfekta. Sedan har de andra personerna kopplat ihop de "icke-bra" fotonen med fotografen som får dåligt rykte. (Alla fotografer tar även "dåliga" bilder under ett uppdrag).
Det finns också fotografer (oftast hobbyfotografer) som inte räknar med att tjäna extra pengar på fotonen och helt enkelt lämnar över dem till brudparen.
Gissningsvis är det lika svårt att få fotonen från en proffsfotograf för att själv redigera som att betala en konstnär att måla 90% av en tavla och sedan vill kunden få fixa det sista själv. Kunden kan ju trots allt måla bra.