• NoCh

Budget för fotograf??

Vad har ni räknat med att lägga på fotograf för vigsel och efteråt? Självklart vill man ha bra bilder med 8-10 tusen känns alldeles för mkt! Hur har ni gjort, tänkt?

• Svar på tråden Budget för fotograf??
  • kpt

Den s k beställarregeln försvann '94 men fotografen och brudparet kan skriva ett kontrakt som reglerar hur bilderna får användas. Dessa avtal är oftast till brudparets fördel.

• annab10

Du har rätt i det du skriver - MEN sådant går alltid att lös, beror på VEM du anlitar också. Allting beror på vad du betalar för och VAD du får ut av pengarna du lägger på en fotografering.
    /Anna

sandmö skrev 2010-04-18 21:22:15 följande:
    Den som fotograferar...oavsett om det är en proffsfotograf eller en sk hobbyfotograf så är det den som ÄGER bilderna...har upphovsrätten till dom...En som köper bilder på CD skiva, från fotografen får förfoga över bilderna som dom vill....Men man får tex inte ändra på bilen utan att fråga fotografen om lov ...Man får dra ut kopior, göra förstoringar.etc etc...Så har det alltid varit....förr...då det fotades analogt...var det också fotografen som ägde bilderna...man fick då papperskopior. Bara för man idag...fotar digitalt så ska man inte tro att man kan göra vad man vill med bilderna...
  • annab10

Ja det är dyrt med fotografer. Men vi vet andra som är billigare och mycket bra dessutom. Men tänk på att ett sådant tillfälle som ett bröllop får man bara uppleva (förhoppningsvis) 1 gång och då ska det vara bra bilder för livet.

Tänk dessutom på vad en utrustning kostar att ta med sig vid bröllop - ja menar det kostar att ta sig dit, (konsultation före - var ska man fota osv) - packa in grejer, packa upp grejer, ställa in ljuset, mäta ljus, förbereda detaljbilder och allt ska "klaffa" oftast på mindre 1 timme också. Därefter ska bilderna fixas (retuscheras) och göras snygga, levereras till kunden, göra fotobok osv - DET tar så mycket tid mer än man tror och kunden ska vara nöjd. Det är inte bara i dag att fota som det var förr, analogt, lämna in film och framkalla. Eller gå till fotografen, plåta 10 - 20 bilder och sedan bara vänta på leverans.

I dag får man välja mycket mer och ta bort bilder osv..Dessutom kostar en utrustning runt 60 - 70000 kr att ha som fotograf med.
    Så 6000 - 10000 (om det räcker) är egentligen ingenting för ett bröllop i kostnad om man vill få det perfekt!!

• SophiaM

www.2brides.se
    Vi kommer anlita dessa tjejer och betala 4900:- för att ha dom i fyra timmar. Kolla med dom, jag vet att dom är grymma!

• BeSt

OBS. Ang mitt svar..detta är självklart inte vad jag själv tycker utan vad som stod i en bröllopstidning ang budget... 25% ÄR mycket av hela budgeten

• solrosan

Hur länge har ni tänk ha fotografen? Från vigseln och framåt skriver du? Innebär det resten av dagen och kvällen? Isf kan det ju bli ett antal timmar, och då tycker jag inte att 8-10000 är ett ovanligt högt pris, men kika runt. Det finns fotografer som har olika paket till olika prisklasser. Många kanske t.o.m kan sätta ihop ett paket efter er budget och önskemål. Lycka till!

• fibobs

Nu har ju vi turen att vi känner en bröllopsfotograf. Vi ska ha honom hela dagen. Han kommer dagen innan och sover över, sedan hänger han med både mig och min m2b och mig hela morronen, på vigesln, privata bilder efter vigseln och sen på festen. Han åker nog inte hem förrän kalaset är slut.
    Men om vi hade betalt för det hade det INTE gått ihop sig, då han tar 8.700kr/tim!!!

Nu fick nog vissa hicka....men det är vad en bröllopsfotogra kan kosta.
    Efterarbetet är ju enormt efter en sådan dag. Han kommer säkert att ta flera hundra bilder, som skall retuscheras och fixas och bara det kan ta över en vecka.
    Men som sagt, det finns olika fotografer och olika duktiga och noggranna.

Många hobbyfotografer är jätteduktiga och vi skulle säkert valt någon sådan, om vi nu inte råkade känna denna man.

Sen är vi ju alla olika kräsna med bilderna vi vill ha...eller hur? Min blivande är ju själv fotograf och vill ha det på ett speciellt sätt{#lang_emotions_laughing}

• NoCh

solrosan skrev 2010-04-29 17:53:29 följande:
    Hur länge har ni tänk ha fotografen? Från vigseln och framåt skriver du? Innebär det resten av dagen och kvällen? Isf kan det ju bli ett antal timmar, och då tycker jag inte att 8-10000 är ett ovanligt högt pris, men kika runt. Det finns fotografer som har olika paket till olika prisklasser. Många kanske t.o.m kan sätta ihop ett paket efter er budget och önskemål. Lycka till!

NEj inte så länge tror jag, utan bara under vigseln och ngn timme efter för tat ta några fina bilder. Under middag o fest blir det nog privatkameror..

• KatjaB

vi lägger inga pengar alls på fotograf. har en kompis som fotar som hobby och har visserligen aldrig fotat ett bröllop men vi tror ändå det blri bra. Han är duktig o vi gillar hans stil o har pratat igenom vår tanke och vad vi vill ha för känsla på bilderna. Han får ju en tackpresent av oss, men pengar ville han inte ha.

• kpt

fibobs: han kanske tar 8700 för att fotografera en timme, men en professionell fotograf lägger för det mesta ner många timmar på att reka platsen, förbereda sig, kontrollera utrustningen, fotografera, arkivera, göra efterarbete, retuschering, layout för album osv.  Timlönen blir sällan särskilt hög men resultaten är för det mesta avsevärt bättre än en hobbyfotografs.

Svar på tråden Budget för fotograf??