• NoCh

Budget för fotograf??

Vad har ni räknat med att lägga på fotograf för vigsel och efteråt? Självklart vill man ha bra bilder med 8-10 tusen känns alldeles för mkt! Hur har ni gjort, tänkt?

• Svar på tråden Budget för fotograf??
  • Knuttis

Något som många inte heller tänker på är att det kostar ca 5000:- om du vill köpa loss bilderna. Fotografer man anlitar äger ju annars bilderna själva, och du som kund måste gå via fotografen så fort du vill ha någon bild. Vanligt är att du får pyttebilder som du sen kan beställa större kopior av, men att inte själva ha äganderätten till sina bröllopsbilder känns för mig väldigt tråkigt och framförallt meckigt så fort man vill ha en bild till något särskilt.
    Vi ska därför anlita någon "hobbyfotograf" ur bekantskapskretsen eftersom det då är lättare att komma överens om att det är vi, brudparet, som äger alla bilder och själva gör gallringen.

• bruden i skogen

Man äger aldrig bilder som någon annan tagit. Däremot så kan man ju komma överens om att brudparet får tillgång till alla bilder. men fortfarande så äger fotografen dem.

• Tessthemess

Hjälp vad dyrt det verkar vara med fotografer! Vilken jäkla tur att en av mina bästa vänner fotar på bröllopet (utbildad). Jag hade aldrig i hela livet lagt 25% av budgeten på fotografen. Först nu inser jag vilken tur jag har.

• Sebastiána
    MaddeåMats skrev 2010-04-17 12:05:57 följande:
    Jag har hittat 2 fotografer som båda tar 5500kr för så kallad heldag! Så om du behöver tips på fotograf i Malmö-trakten så hör av dig!
    Låter fantastiskt. Vi gifter oss i Skåne och har en budget på c.a 5000:-
  • Sebastiána
    BeSt skrev 2010-04-18 08:51:32 följande:
    Jag har läst någonstans att man ska lägga ca 25 % av hela "budgeten" på en fotograf eftersom det är minnen för livet.. Tycker det lät bra, alla kanske inte tycker det är lika viktigt men det är någonting man kanske ångrar senare.
    Så vi skulle lägga 12.500 - 15.000 kronor på fotograf. Hoppsan!
  • Sörön10

Lustigt att folk är villiga att lägga så himla många tusenlappar på en fotograf men krånglar när det kommer till musiker som vill ha betalt för sitt arbete!

Det är ju samma sak där, massor av förarbete och sånt.

Lustigt hur vissa resonerar!

• TiNaHaMi

hej!

vi har ska ha studio lindströmi 9800 för fotogerafi och 9000 för video de är jätteduktiga 3 av minakompisar har haft de alla de har olika album.

• kpt

Det är väl ingen som spelar in musiken, bilderna ska man ju ha hela livet

• Sörön10

Men då skulle man ju lika gärna kunna servera korv med bröd, tex! Och vatten till eller nåt, om det bara är motiv som gör sig bra på bild man är ute efter!

Finns ingenting som ramar in en fest så bra som bra musik tycker jag! =)

men det är jag!

Hoppas ni hittar nån fotograf som passar er, TS!

• sandmö

Den som fotograferar...oavsett om det är en proffsfotograf eller en sk hobbyfotograf så är det den som ÄGER bilderna...har upphovsrätten till dom...En som köper bilder på CD skiva, från fotografen får förfoga över bilderna som dom vill....Men man får tex inte ändra på bilen utan att fråga fotografen om lov ...Man får dra ut kopior, göra förstoringar.etc etc...

Så har det alltid varit....förr...då det fotades analogt...var det också fotografen som ägde bilderna...man fick då papperskopior. Bara för man idag...fotar digitalt så ska man inte tro att man kan göra vad man vill med bilderna...

Svar på tråden Budget för fotograf??