• Sebastiána

    Ska man ta med sig barnen i mataffären?

    Jaha, ytterligare en tur till mataffären som var fylld av barnskrik och tjatande och trötta föräldrar.

    Det stör inte mig, men jag undrar varje gång varför föräldrarna alltid måste ha barnen med sig när de handlar? Min BM:s ex ville till exempel alltid att de skulle handla tillsammans hela familjen. Det resulterade i trötta och ledsna barn och sura föräldrar. Han hade hellre sett att någon av dem var hemma med barnen medan den andre handlade.

    Hur gör ni? Om båda föräldrarna är "lediga" åker ni och handlar båda två och tar barnen med er eller låter ni den ene vara kvar hemma med barnen medan den andra handlar?

  • Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?
  • Skuggan
    Flotten skrev 2010-04-01 16:00:18 följande:
    Det handlade kanske inte riktigt om barnen endast i min kommentar, Jag undrar över när hela lyckliga familjen handlar tillsammans alltid, istället för att kanske någon vuxen är hemma med något barn och lagar mat till det andra gänget som handlar eller vad det nu månde vara.Bara en reflektion alltså.
    Undra om inte det vanligaste är att man gör lite både ock. Ibland åker alla och ibland delar av familjen. Ibland städar man tillsammans och ibland fixar någon med nåt helt annat. Så gör vi och de flesta barnfamiljer jag känner. Men,man kan ju ha fel också.
  • Kattpoet

    Jo men visst, om Herbert fyra år har druckit bromsolja till frukost och dansar motvals hela dagen då är det bättre att han stannar hemma med pappa/mamma/granntant/morföräldrar/farföräldrar/ äldre syskon än att han följer med mamma och Bengta till butiken.

    Man måste ju anpassa sig efter hur barnen mår och vara lyhörd.

  • NiVi

    En 4 åring som slänger sig på golvet och skriker är inget konstigt eller onormalt, vissa barn testar och provar 1000 gånger även om de fått nej de första 999 gångerna. Det som stör mig är föräldrar som, istället för att ta tag i situationen ,ger med sig! (och alla vuxna som naivt tror att en skrikande unge är lika med en ouppfostrad unge bara för att deras egna barn minsann kan
    sköta sig )

  • mitas79

    Man kanske inte möjligheten att välja att lämna barnen hemma när det ska handlas. I alla fall inte vi. Tiden som småbarnsförälder är dyrbar och ofta väljer vi att handla när den andra tex arbetar bara för att få til tillsammans hemma hela familjen. Och även om man har tid så måste de väl lära sig att delta i vardagliga sysslor, som itne är så roliga Jag håller med NiVi om 4 åringen som slänger sig på golvet inte är konstigt men det som är konstigt om ingen gör något åt saken.

  • Kattpoet

    Min styvson gjorde misstaget att slänga sig på golvet och skrika när han var ute med min syster och handlade, då gjorde syrran likadant.... Ungen blev knäpptyst och gjorde aldrig om det.

    Skall sägas det var i en butik där min systers vänner jobbade och de hade på skämt att nästa unge som lägger sig ner och skriker, då gör vi likadant.

  • novia72

    Ni har inte barn själva eller hur?!

    Härliga, stojiga, underbara, skrikande, gråtande eller glada barn! Fortsätt att gå ut ensamma/tillsammans med era barn.

  • NiVi

    Haha klockrent! Det ska jag minnas när min vilde blir stor nog att förstå!


    Kattpoet skrev 2010-04-01 22:46:42 följande:
    Min styvson gjorde misstaget att slänga sig på golvet och skrika när han var ute med min syster och handlade, då gjorde syrran likadant.... Ungen blev knäpptyst och gjorde aldrig om det.Skall sägas det var i en butik där min systers vänner jobbade och de hade på skämt att nästa unge som lägger sig ner och skriker, då gör vi likadant.
  • annsi82

    Flotten: Ja vår dotter älskar att hjälpa till att tvätta bilen. Hon hjälper mig att damma och dammsuga också. Hon tycker att det är roligt och känner stolthet när hon är inkluderad i vardagssysslorna. Jag menar inte att vi gör ALLT tillsammans alla 3. Men barn tycker att det är roligt att få hjälpa sina föräldrar. Att tvätta bilen kan vara ett äventyr.

    Det hör till barns utveckling att trotsa sina föräldrar och testa gränserna, det är helt naturlig. Det är vårt jobb som förälder att visa vad som är acceptabelt och inte.

    Jag jobbar med småbarn så jag är ganska van vid trots och skrik men jag kan förstå att det kan vara jobbigt med skrikande ungar i affären om man inte själv har barn. Och jag tycker inte att det är okej att barn springer omkring på restauranger eller beter sig illa på bussen. Men det är INTE barnens fel att de inte har fått lära sig vad gränsen går.

  • Flotten
    annsi82 skrev 2010-04-02 10:46:54 följande:
    Flotten: Ja vår dotter älskar att hjälpa till att tvätta bilen. Hon hjälper mig att damma och dammsuga också. Hon tycker att det är roligt och känner stolthet när hon är inkluderad i vardagssysslorna. Jag menar inte att vi gör ALLT tillsammans alla 3. Men barn tycker att det är roligt att få hjälpa sina föräldrar. Att tvätta bilen kan vara ett äventyr. Det hör till barns utveckling att trotsa sina föräldrar och testa gränserna, det är helt naturlig. Det är vårt jobb som förälder att visa vad som är acceptabelt och inte.Jag jobbar med småbarn så jag är ganska van vid trots och skrik men jag kan förstå att det kan vara jobbigt med skrikande ungar i affären om man inte själv har barn. Och jag tycker inte att det är okej att barn springer omkring på restauranger eller beter sig illa på bussen. Men det är INTE barnens fel att de inte har fått lära sig vad gränsen går.
    JA jag förstår vad du säger men du förstår kanske inte det jag säger. Jag har bara mycket svårt att fatta varför man skall dra hela familjen på ICA, att barnen skall lära sig sociala kunskaper är väl så himla självklart att jag inte ens reflekterade över den frågeställningen. OCH när jag skrev varför alla handlar tillsammans nämnde jag inte med ett ord att jag tyckte barnen var jobbiga i butiken, det är ett problem för föräldrarna, inte för mig.
  • shakynose

    Jag tror att det är väldigt olika hur man ser på hushållsbestyr: Vissa vill ordna det på enklast och snabbast möjliga sätt, medan andra tycker att det är jätteviktigt att hela familjen är delaktig. Jag anser att det är nödvändigt att acceptera att alla inte tycker lika, och försöka visa så mycket hänsyn som möjligt. Om ett barn flippar ut fullständigt i mataffären så kanske man helt enkelt bör lämna den, men som någon tidigare påpekade så är det inte oväntat eller onormalt för barn att visa sitt missnöje ibland, och det får omgivningen faktiskt acceptera! Barn måste vara tillåtna att synas och höras.

  • fruMe

    Att få följa med och handla är väl ett utmärkt sätt att lära sig sociala regler.
    Jag har oftast med mina barn (1 & 4) och handlar då jag gärna sköter detta dagtid när m2b jobbar. Oftast går det jättebra men ibland (numera ganska sällan) protesterar och trilskas 4 åringen, men det är väl ett utmärkt tillfälle att få honom att förstå att han faktiskt ibland bara får "samla ihop sig" för att han har inget annat val - vi SKA handla.
    Skulle ju vara tragiskt om en 4 åring inte fick vara med och handla regelbundet för "risk" att han inte skulle sköta sig - hur ska han då lära sig liksom?

  • JustMeAndMyLove

    Hur kan barn lära sig handla om de aldrig sett en mataffär?

  • danicalifornia

    kattpoet: jag har gjort samma sak på coop när min lilla kille la sig ner på golvet och skrek!! jag klämde mig ner mellan frysdiskarna och vrålade allt jag kunde, han tyckte att det va väldigt pinsamt och har inte gjort om det igen!! men jag fick många konstiga blickar!! klart att ungarna ska vara med och handla! annars lär dom sig inte!!! jag tar med mig barnen när jag handlar!!

  • Sebastiána
    danicalifornia skrev 2010-04-04 09:08:37 följande:
    kattpoet: jag har gjort samma sak på coop när min lilla kille la sig ner på golvet och skrek!! jag klämde mig ner mellan frysdiskarna och vrålade allt jag kunde, han tyckte att det va väldigt pinsamt och har inte gjort om det igen!! men jag fick många konstiga blickar!! klart att ungarna ska vara med och handla! annars lär dom sig inte!!! jag tar med mig barnen när jag handlar!!
Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?