• Astro

Hur ego får en brud vara egentligen???

Jag slöläste just lite trådar och den här fick mig undrande:

www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3594864.html
    (Jag säger inte vem som hade rätt eller fel här, använder bara tråden som exempel på en trend!)

Den här tjejen syster verkar ju lite egen, men även om syrran drar in och börjar planer bröllop samma månad så kan jag inte förstå vissa av kommentarerna. En större del av de som svarat på tråden tycker att syrran är en egotrippad brud och några föreslår t o m att tjejen som frågar ska göra saker för att jäklas, typ lägga bröllopet så att syrran ej hinner resa på bröllopsresa.

Är det verkligen en åsikt här på BT att man får bete sig hur som helst bara för att man ska gifta sig??? Har läst många trådar nu som handlar om att man är sjukt upprörd för att det inte blir exakt som man tänkt i detalj. Är det inte äktenskapet som ska stå i fokus? Har jag missförstått något, är det egentligen så att bröllop är något man gör enkom för brudens räkning? Andra trådar har uttryckt att man skickat de fulaste inbjudningskorten till nån man inte tyckte om, andra kräver att tärnorna ska köpa klänningar för flera tusen kronor oavsett hur användbara de kommer vara senare eller ej.

Är det plötsligt tillåtet att vara en egotrippad superbitch bara för att man ska gifta sig?

• Svar på tråden Hur ego får en brud vara egentligen???
  • annaochmias

Håller med dig Rufsas. Visst är huvudsaken att man blir gifta, men om det var ALLT som betydde något så kan man ju lika gärna skita i allt som har med bröllopsfest att göra och bara vandra iväg till närmaste rådhus och skriva på papperna iklädd jeans och t-shirt. Om det är vad man vill - fine. (Fast vad gör man då här på Bröllopstorget, egentligen?)

Men vi andra som är ute efter ett bröllop så likt våra drömmar som möjligt, måste väl ändå få tycka som vi gör. Även om detta är ett diskussionforum där alla ens inlägg är öppna för kritik så kan man väl ta det lite lugnt med tonen lite.

• Sebastiána

Om man nu ställer till med en jättestor fest, med kanske 50, 70, 100 gäster så vill man att den ska bli lyckad - vad det nu än är för fest. De flesta har bara en sådan fest i livet och det är oftast bröllopsfesten. Om man är lite rikare än genomsnittet kanske man ställer till med en lika stor fest när man fyller 50, annars har man bara en chans i livet.

Nej, man har absolut ingen rätt att bli en superbitch bara för att man ska gifta sig. Däremot tycker jag t.ex att man har rätt att bli både arg och irriterad om man inte fått det man betalat för. Om man beställt en brudbukett med enbart blå blommor och man får en med blåklint och röda rosor, ja då har man självklart rätt att bli indignerad. Visst, man blir lika gift ändå, men har man köpt en vara eller en tjänst ska man få det man betalt för. Om sömmerskan sytt snett när hon gjorde brudklänningen måste man givetvis bli kompenserad för det osv.

Det man måste tänka på är att detta är EN dag i livet och det är inte värt att förlora sin bästa väninna eller skapa stora konflikter i släkten för denna enda dag. Efter bröllopsdagen kommer ju resten av livet!!!

• Rufsas

annaochmias och Sebastiàna: Tack för tänkvärda inlägg!

Jag vet inte riktigt om jag klassas som "egobrud" här på BT eller inte, och jag bryr mig ärligt talat inte. Men det jag skulle önska är att vi alla respekterar varandra för de motgångar vi kanske stöter på istället för att förkasta det som dravel.

Alla möter problem i sin bröllopsplanering - vissa fler och andra färre. Vissa problem är stora och vissa problem är små. Om någon uttrycker - och det gäller inte bara i bröllopssammanhang - att "jag mår dåligt för det här" eller "jag tycker att det här är ett problem", vem i hela världen har rätt att med tråkig attityd och nerklankande ton förringa dennes problem? Det är DET som är min poäng med mina inlägg härinne.

Har ni någon gång haft ont någonstans och någon inte har trott på er? DEN känslan är det jag menar. Precis den känslan är det som jag vill få bort här från BT. Känslan av att bli förminskad för att ens problem (eller smärta) viftas bort.

• annaochmias
    Rufsas skrev 2010-02-02 17:08:47 följande:
    Om någon uttrycker - och det gäller inte bara i bröllopssammanhang - att "jag mår dåligt för det här" eller "jag tycker att det här är ett problem", vem i hela världen har rätt att med tråkig attityd och nerklankande ton förringa dennes problem? Det är DET som är min poäng med mina inlägg härinne.
    Håller med fullständigt.
  • iregnet2010

hallå det här ÄR ju det stället på nätet där man som blivande brud FÅR hänga och vara lite ego (man är det här för att bespara sin omgivning). De som går in här och läser borde ju iallafall i teorin också vara rätt intresserade av bröllop kan man tycka!

Jag tycker exemplet ovan var nästan taskigt att ta upp som ett "Ego-exempel"- jag har läst hela den tråden och tycker verkligen att den ts har rätt att känna sig ledsen utan att bli beskylld för att vara ego.

men det är ett kul fenomen. och såååå svenskt att sitta här och gnälla

sen kan jag tycka att vissa tar vissa saker lite väl långt (jag menar hur många trådar kan man starta om färgen på sockerbitarna, MEN vips så är man själv där i planeringen och funderar i liknande banor och då är det väl underbart att BT finns.

Ska man prata ego så läste jag en tråd för ett tag sen om en blivande brud som var förbannad för att tärnan var gravid ("hon gjorde det ju enbart för att stjäla uppmärksamheten från hennes bröllopsplaneringe...thihi...DET är EGO...)

• BlomAnna
    iregnet2010 skrev 2010-02-03 16:44:27 följande:
    .Ska man prata ego så läste jag en tråd för ett tag sen om en blivande brud som var förbannad för att tärnan var gravid ("hon gjorde det ju enbart för att stjäla uppmärksamheten från hennes bröllopsplaneringe...thihi...DET är EGO...)
    Jo det förstår man ju att det var planerat in i minsta detalj för att förstöra bröllopet och uppmärksamheten... Haha herregud hur jävla EGO får man bli?
  • KatjaB
    hallå det här ÄR ju det stället på nätet där man som blivande brud FÅR hänga och vara lite ego (man är det här för att bespara sin omgivning). De som går in här och läser borde ju iallafall i teorin också vara rätt intresserade av bröllop kan man tycka! Jag tycker exemplet ovan var nästan taskigt att ta upp som ett "Ego-exempel"- jag har läst hela den tråden och tycker verkligen att den ts har rätt att känna sig ledsen utan att bli beskylld för att vara ego. men det är ett kul fenomen. och såååå svenskt att sitta här och gnälla sen kan jag tycka att vissa tar vissa saker lite väl långt (jag menar hur många trådar kan man starta om färgen på sockerbitarna, MEN vips så är man själv där i planeringen och funderar i liknande banor och då är det väl underbart att BT finns.Ska man prata ego så läste jag en tråd för ett tag sen om en blivande brud som var förbannad för att tärnan var gravid ("hon gjorde det ju enbart för att stjäla uppmärksamheten från hennes bröllopsplaneringe...thihi...DET är EGO...)
    hahaha, den tråden läste jag också.. man slutar visst aldrig att förvånas.
    Ang. bruden i exemplet i ts så tycker jag att hon mest verkar ledsen och jag förstår henne. Jag uppfattade inte som den hysteriska bridezillan som tycker att världen ska stanna för att just hon ska gifta sig.
    Jag har ju själv en syster som berättade att de ska gifta sig efter att vi hade bestämt att vi skulle gifta oss. Självklart blev jag jätteglad för deras skull, men att hon inte sagt nåt om det hela och inte ville säga nåt för att "någon" skulle sno hennes idéer till sitt bröllop kändes ju inte så kul. Den någon var väl uppenbarligen jag.
    Och grejen var att hon frågade mig om massor av saker och jag glatt berättade, då blir det ju lite snopet att hon gör så. Nu är inte det något jag hänger upp mig på och vi har inget otalt.. hon ska faktiskt vara toastmadame på vårt bröllop Fast jag vet faktiskt inget om deras bröllop fortfarande, haha
  • Chris24
    Rufsas skrev 2010-02-02 14:51:52 följande:
    Men oj. Vilka reaktioner.Jag tror att jag förstår vad TS syftar på för blivande brudar. Tycker dock att ditt exempel på tråd är helt fel valt.Självklart ska man inte bli en superbitch bara för att man ska gifta sig, men faktum kvartstår. Detta är en dag som många blivande brudar (och blivande brudgummar) har sett fram emot. Man kanske har ganska många tankar om hur den ska bli osv.Jag tycker tvärtom att många kommentarer här på BT kan vara lite väl bajsnödiga om att "inget spelar någon roll, bara vi får varandra"! Ja men okej, fine. Men racka inte ner på alla andra som vill ha det på ett annat sätt. Det verkar vara en allmän bild här på BT som jag blir bekymrad över. Samma gäller för överlämningstrådarna osv. Många svar innehåller ofta en knäpp på näsan och massor av vett och etikettregler.Min önskan är att många här på BT kan bli lite mer ödmjuka i sina trådsvar och andra inlägg. Självklart ska man säga vad man känner men det finns olika sätt att göra det på. Jag brukar alltid säga: Det handlar inte om VAD du säger, utan HUR du gör det.
    Gillar alltid dina inlägg och detta var en av mina favoriter OCKSÅ Rufsas! Bra sagt! Så sant så också!
    Du och CeKe är 2 brudar jag tycker har vettiga svar & inlägg på BT!
  • Astro
    hallå det här ÄR ju det stället på nätet där man som blivande brud FÅR hänga och vara lite ego (man är det här för att bespara sin omgivning). De som går in här och läser borde ju iallafall i teorin också vara rätt intresserade av bröllop kan man tycka! Jag tycker exemplet ovan var nästan taskigt att ta upp som ett "Ego-exempel"- jag har läst hela den tråden och tycker verkligen att den ts har rätt att känna sig ledsen utan att bli beskylld för att vara ego. m
    Jag vill bara påpeka att jag inte menade att tjejen som skrev tråden var ego, hennes problem har jag förståelse för. Det jag ville påpeka var att jag har svårt att förstå hur folk kan råda en tjej i den situationen att avsiktligt jävlas tillbaka. Vad tjejen i tråden tycker om det vet jag inte, men min poäng med exempeltråden var kommentarerna hon fått, inte hennes trådstart.
  • Jessca

Jag har läst igenom hela den tråden och fattar inte hur du kan koppla ihop den med din överskrift?! Det är väl ingen i den tråden som säger att hon skall sabotera sin systers bröllop? Märklig tråd...

• Rufsas
    Chris24 skrev 2010-02-03 22:49:49 följande:
    Gillar alltid dina inlägg och detta var en av mina favoriter OCKSÅ Rufsas! Bra sagt! Så sant så också! Du och CeKe är 2 brudar jag tycker har vettiga svar & inlägg på BT!
    Vad glad jag blir av feedback av dig och andra!

Astro, jag börjar förstå vad du menar, men jag håller kanske inte riktigt med. Tycker att det var ett dåligt val av exempel eftersom TS från den tråden kanske känner sig uthängd. Men som sagt. Jag tror att jag förstår hur du menar.

Hur som haver. Jag hoppas att vi trots alla våra olikheter och olika syn på vår bröllopsdag kan respektera varandra.
  • Astro

Jag har läst igenom min exempeltråd igen och kan hålla med om att den inte är optimalt vald, men det var den senaste jag läst den dagen där jag stött på samma sak. I just den här tråden fanns det inte direkta uppmaningar, (har dock sett såna på andra ställen), men då och då kryper det fram åsikter om att lägga bröllopet först för att fånga in gäster som ej kan gå på båda och även att inte ta någon hänsyn alls till syrrans ev planer. Sedan finns det självklart många som uppmanar till kommunikation och att ta det lugnt.

Om Västkust känner sig uthängd så ber jag om ursäkt, men det var inte hennes beteende jag pratade om, hennes problem har jag full förståelse för, det var snarare en tendens att de här trådarna ibland eldar på lite taskiga beteenden. Jag har aldrig sagt att Västkust som startade tråden betedde sig som en egobrud.

Svar på tråden Hur ego får en brud vara egentligen???