• varelse

    Prova klänning i Stockholm?

    Ska bege mig ut i bröllopsbutiksdjungeln i Stockholm och jaga rätt på en klänningsmodell som passar mig. Har några frågor till er som redan varit ute på jakt:

    * Var i Stockholm tyckte ni att ni fick bäst service? (Gärna både butiksnamn och adress/hemsida)

    * Om ni tog med kamera - vilka butiker tillät att ni fotade er i provade brudklänningar för att kunna bestämma er hemma sen?

    Tacksam för all hjälp som är relevant i förhållande till mina frågor!

  • Svar på tråden Prova klänning i Stockholm?
  • Vanya

    Lite OT men jag håller inte med på Milagro - jag uppfattade henne som pushy och hon lyssnade knappt alls på mina önskemål. Jag blev jättestressad av henne och var närmast i tårar när jag gick därifrån.

  • varelse

    Jättetack till alla som delar med sig av sina erfarenheter! Det är verkligen roligt (och matnyttigt) att höra. Även om alla förmodligen blir bemötta olika och man bör känna efter själv, så tycker jag ändå att jag kan få en någorlunda uppfattning om många instämmer om en och samma sak till exempel.

    Har ännu inte bestämt exakt när jag ska ge mig iväg, men det blir nog om någon månad eller så, skulle jag tro. Det värsta är väl att det lär bli kvällstid eller helg eftersom jag inte har hjärta att be mina väninnor att ta ledigt från sina jobb enkom för att leka smakråd åt mig.

  • say yes

    jag skulle säga att man får mest ut av att ta sig en tur på hornsgatan där det finns flera butiker med ett stort och relativt blandat sortiment. Provat ett par klänningar på bröllopskällan och tycker att servicen var ok - men tyvärr inte mer men bättre än Sthlm brud och fest.

  • Zia 20090618

    Underbar tråd detta! Här i stan finns endast en liten butik som säljer brudkänningar och i grannkommunen en till men annars är det ont om sådana butiker;) Till hösten (knappt 1 år innan bröllopet) väntar dock Sthlm-besök så denna tråd ska jag hålla ögonen på;)

  • Carin o  Mikael

    Hej!

    Jag har varit runt på flera ställen och fårr mycket blandad service. Generellt tror jag att det är bättre att gå en vardag än en lördag, lördagar kan vara hysteriska!

    Det ligger tre butiker på hornsgatan och bäst service tycker jag att Stockholms brud och fest hade. De hjälper tilol att klä på en, ta fram passande klänningar osv. Jag har fått ett superbra intryck av dem. De andra två på hornsgatan var så där, har varit på bröllopskällan två gånger, först en lördag och då fick man knappt någon hjälp alls men en vardag har de mer tid och hjälper gärna till.

    På Lilly var det också väldigt mycket folk och på Bröllopsbutiken på sankt eriksgatan var servicen god.

    På drottninggatan var det sådär också, hade tur att vara ensam i butiken och provade en klänning.

    Till helgen blir det besök hos Garamaj och Milagor.

    /C

  • varelse

    Det verkar som om det mest fördelaktiga är att gå och prova klänningar på en vardag om man har möjlighet till detta. Ni som gått på vardagar - hur har ni kunnat lösa det med eventuella smakråd som kanske jobbar fram till 16 (eller tom 18) på vardagar?

    Jag känner att jag inte riktigt har mage att be mina väninnor ta ledigt för att hjälpa mig att prova ut och fotografera brudklänning så att jag lättare kan ta ett beslut.. Bästa kanske är att vänta till juli/augusti? Då är folk antingen på semester eller har redan gift sig eftersom högsäsongen för bröllop tycks vara juni/juli. ;)

  • axelosiri

    Första butiken jag var inne i var Bröllopsbutiken på St Eriksgatan. Hon var hemsk och inte alls serviceminded trots att vi var ensamma i butiken.

    Nästa besök var på Lilly och måste säga att det var heller inte mycket till service. Ska tillägga att det var en lördag samtidigt som det var rea så det är väl en förklaring.

    Tredje försöket blev Kik en måndag mitt på dagen. Väldigt bra service för vi var ensamma och jättefina enkla klänningar. Rekommenderas. OBS! Kik har flyttat till St Eriksgatan och ligger inte längre på Mäster Samuelsgatan.

    Lycka till!

  • Vårbrud 2010

    Jag har varit både på Bröllopskällan & Lillys. Bägge var bra med bra service. Var där mitt i veckan. Men sen kan jag tipsa om "Brud i centrum".www.brudicentrum.se/ Ligger i Brandbergens centrum söder om Stockholm. Jättebra service och bra priser.
    Brandbergens centrum kanske inte har det bästa rycktet men den här butiken är bra. Hoppas bara min klänning kommer i tid =). Jag har beställt därifrån.

  • varelse

    Vårbrud 2010 skrev 2010-01-21 20:24:37 följande:


    Jag har varit både på Bröllopskällan & Lillys. Bägge var bra med bra service. Var där mitt i veckan. Men sen kan jag tipsa om "Brud i centrum".www.brudicentrum.se/ Ligger i Brandbergens centrum söder om Stockholm. Jättebra service och bra priser. Brandbergens centrum kanske inte har det bästa rycktet men den här butiken är bra. Hoppas bara min klänning kommer i tid =). Jag har beställt därifrån.
    Haha, jag tror inte på dåliga rykten! Jag har vänner som bor i Brandbergen och jag själv har bott i Hovsjö i Södertälje. Aldrig stött på problem, så det är ingen fara på taket med den saken! Tack för tipset!
  • zoet

    Jag vet att denhär tråden har några år på nacken, men då jag misstänker att fler än jag letar klänning i Stockholm även i år och jag inte hittar någon nyare tråd tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter från de butiker jag har varit i :)


    * Bridal Outlet 
    - Vid Ropstens tunnelbana
    www.bridaloutlet.se 
    - Foto ok
    Här var jag och testade klänningar en lördag strax innan jul. De har många provhytter och servicen var exemplarisk även om man ibland fick vänta lite. Har man en tight budget så är denna butik perfekt då det finns en uppsjö av klänningar för 2500-5000kr. Jag hittade flera jag hade kunnat tänka mig, om jag inte senare hade hittat en annan som var helt perfekt.

    * Lilly
    - Östermalm
    www.lilly.nu
    Där var jag inne och kikade en lunch för att se om det var värt att gå dit och prova klänningar och kunde konstatera att de hade exakt 2 modeller som inte hade snörning i ryggen (varav ingen föll mig i smaken). Kan man tänka sig snörning så har de mycket fint här, för min del blev det att kolla vidare då jag absolut inte ville ha det.

    * Bröllopskällan
    - Söder
    - www.brollopskallan.se
    Alla klänningar jag gillade mest under mässan på Grand skulle finnas här så jag bokade en tid. Då det var fullbokat i flera veckor hann jag dock hitta den perfekta klänningen tidigare och avbokade. Så jag vet inget om servicen, men de verkar ha mycket fint att välja på.

    * Stockholm Brud och Fest
    - Söder
    www.brudochfest.se
    - Foto ok
    Det är kanske annorlunda på vardagar men att komma hit en lördag var fullständigt slöseri med tid. Jag fick välja 4 (bara) klänningar att prova. Att få rätt storlek var det inte tal om utan de satte upp den de hade närmast slarvigt med en klämma, så det var helt omöjligt att avgöra hur klänningen faktiskt skulle ha suttit i rätt storlek. Inte för att man hade hunnit se det ändå innan den tydligt uttråkade expediten skulle slita av klänningen igen. De hade fina klänningar i fönstret men jag kan ju lugnt säga att jag aldrig kommer sätta min fot här igen.

    * Royal Högtidskläder
    - Östermalm
    royalhogtidsklader.com/index.asp
    - OBS: De har visst öppet på lördagar (11-15), det står fel på hemsidan!
    - Foto endast ok när man bestämt sig för en klänning
    Det är inte så stort här så det kan säkert bli lite kaos om många kommer samtidigt, men det finns massvis med vackra klänningar! Vi hade tur och var själva en lördag eftermiddag, kanske då det inte framgår av deras hemsida att de faktiskt har öppet på lördagar. Fantastisk service och det var trevligt att kunna prova allt jag ville efter förmiddagens upplevelse :) Ganska snart hittade jag en klänning som var helt perfekt och jag var nära att köpa den direkt, men valde till slut att avvakta och gå på våra planerade provningar senare samma dag och på söndagen. Måndag lunch var jag dock här vid öppning och nu hänger klänningen och väntar på att skräddas till om några månader när bröllopet närmar sig :D

    *Milagro
    - Östermalm
    www.milagrodenahrin.se
    Har man inte bokat tid (det var fullt) så kan man tyvärr inte räkna med att få prova klänning här en lördag även om de släpper in drop-in i butiken. Vi kunde i alla fall kika runt och konstatera att även om det fanns mycket fint så fanns det inget som skulle passa lika bra på mig som klänningen jag precis hade provat på Royal. Det verkade i alla fall som att de som hade tider bokade fick bra service.

    * Kik
    - Vid Gärdets tunnelbana
    www.kikstockholm.com
    - Foto inte ok
    Dessa har flyttat sin butik så den ligger inte på Mäster Samuelsgatan längre. Vi hade en tid bokad (de tar inte drop-in) och fick underbar service. Klänningarna var fantastiska och unika men inte riktigt vad jag hade sett framför mig som min bröllopsklänning, hade jag inte redan sett klänningen på Royal hade jag nog dock börjat tveka på om jag kanske skulle ändra hur jag tänkte för det fanns flera klänningar som satt riktigt snyggt.

    * Ingers bröllop och festkläder
    - Norrtälje
    ingersbrollop.com
    - Foto endast ok när man bestämt sig för en klänning
    Stor butik som det var värt att åka ut till Norrtälje för och åter igen fick vi riktigt bra service (jag undrar om de som säger att servicen brukar vara dålig i brudbutiker har hängt för mycket på Söder :P ). Dessutom höll de öppet för oss en söndag då jag bokade tid på mässan i Nacka. Det fanns massor att välja på så även fast jag hade insett massvis med krav på klänningen vid dethär laget hittade jag en alldeles fantastisk som satt perfekt på mig. Så det kändes inte helt lätt att välja mellan den och klänningen på Royal och jag blev tvungen att testa den på Royal idag (måndag) igen för att vara säker. Skulle jag ha två brudklänningar hade jag köpt även den härifrån utan att blinka. :)   

  • AK90

    Jag kom precis hem efter att ha varit hos Little Fairies i Hägersten, och jag är jättenöjd med den service jag fick där! Damen som hjälpte mig var fantastisk! Jag visade bara bilder på 6 klänningar i mobilen och det räckte för att hon skulle börja föreslå klänningar som jag verkligen tyckte var fina! Hon var inlyssnande och tog fram förslag som både var lika de jag redan tyckt om, och visade på alternativa stilar. Hon var mjuk och rar, och fick mig att känna mig avslappnad, bekväm och ostressad. Så himla toppen!
    Jag och mina tärnor fick fota hur mycket som helst!
    Rekommenderar varmt!
    Little Fairies, Skidvägen 21, Hägersten
    www.littlefairies.se/

    (detta är den enda butiken jag varit i, och jag ser ingen anledning till att leta runt i fler butiker, jag kommer bli nöjd oavsett vilken av mina favoriter jag väljer på Little Fairies)


     

  • carolinedaniel

    Hej,

    Vad roligt! Jag kan verkligen rekommendera Bröllopsbutiken vid St Eriksplan. De har många modeller, och ger SUPERbra service!
    Jag var först på några butiker på Birger Jarlsgatan samt Karlavägen, men det går inte att jämföra med de klänningar de hade på Bröllopsbutiken samt de fantastiska bemötande jag fick.
    Jag har köpt min klänning där och man fick ta kort på klänningarna (men bra att fråga först) :)

    STORT LYCKA TILL! 
    /Caroline

Svar på tråden Prova klänning i Stockholm?