• cherry­cupcak­e
    Äldre 17 Dec 21:34
    6334 visningar
    23 svar
    23
    6334

    Vilken diet funkar egentligen?

    Hej,
    här är en tjej som testat det mesta av dieter..
    men inte lyckats. Tror dock jag inte är ensam om detta,just nu finns ju en rad olika metoder men vilken är egentligen bäst?
    så är det är det någon här som är haj på detta??

    Gi,Atkins,pulver?

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden Vilken diet funkar egentligen?
  • cherry­cupcak­e
    Äldre 18 Dec 20:26
    #11

    okej..
    tack alla för svaren.. jag är redan gift men vill komma i form! vill inte dra på de extra kg jag redan har..
    vill vara fit for fight och orka mer än vad man gör.. en dag får man kanske familj och då vill man inte känns sig som en "1oo åring"...

    tack alla!

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 13 Jan 16:33
    #12

    LCHF diet rekommendera jag starkt.

    Alla ajg känner har gått ner i vikt med denna metoden, hålla kolhydraterna under 5g per 100g ger resultat.

    Första veckan gick jag ner 2kg och 5cm! i midjan, längatr efter och kolla vågen igen nästa vecka.

    Min sambo gick med 2 kg första veckan.
    Hans pappa har gått ner 8kg på 4 veckor.

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 13 Jan 16:39
    #13

    ska lägga till att kolhydraterna är de som binder fetterna, och man behöver fett för att förbränna fett. i slut ändan måste man ju hålla sig i från sött för att kunna behålla viktien men de tar bort socker behovet, jag hade grymt starkt sockerbehov (drack läsk varje dag) men de har släppt.

    För att sen behålla vikten får man hitta ett mönster som passar men de handlar som sagt att utesluta kolhydraterna i bra mängd, man får hitta en balans.

  • Torsda­g
    Äldre 13 Jan 17:10
    #14

    Jag tycker som Katarina Michael att LCHF är grymt!
    Under 29 veckor har jag gått ner 9 kg, det har varit i lagom takt för att kroppen ska hänga med. Man slipper svälta sig och gå hungrig samtidigt som träningen inte är det viktigaste.

    I sanningens namn har jag haft 6v utlandssemestrar och "eftersemestertid" med fusk så egentligen handlar det om ca 9kg på 19 veckor, sambon gick ner 14 under samma tid.

    kolhydrater.ifokus.se/

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 13 Jan 21:18
    #15

    Bara slippa gå hungrig gör mycket, inte så stor omställning, första vecka är jobbigaste då man ser och märker allt man inte få äta. som kaka som jag äldrig åt innan men fick sug bara för de var förbjudit men nu efter 1 vecka ha allt sånt släppt!

  • Supers­tarfia
    Äldre 13 Jan 22:45
    #16

    intressanta tankar LCHF are har..

    I varje forskningsrapport som kommer på ämnet så ser man ett klart och tydligt språk.. Gör av med MER energi än vad du stoppar in..

    Jag jobbar med forskning inom just viktminskning och driver just nu ett projekt om LCHFs baksidor.. såsom förhöjda levervärden osv...

  • Torsda­g
    Äldre 14 Jan 14:05
    #17

    Superstarfia - Intressant, jag är mycket intresserad av att se belägg för att lchf ger höjda levervärden osv. Vill du länka till några rapporter som ditt universitet/forskningsinstitut använder sig av.

    Av vad jag vet så får man främst leverskador av alkohol och av att överäta kolhydrater.

    Citat från professor Fredrik Nyström vid Hälsouniversitetet i Linköping ang skador på levern kopplat till kosten.
    - Vi kan dock se att ökningarna framför allt var kopplade till det ökade socker- och kolhydratintaget under viktuppgången, inte till ökningen av fettkonsumtionen.
    Länk: www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=722499,00.html

    Engelsk länk, hur läsk och juice ger fetlever
    www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/6012619/Two-soft-drinks-a-day-may-lead-to-long-term-liver-damage.html

  • CeKe
    Äldre 14 Jan 14:12
    #18

    har inte läst andras inlägg.. Men det jag tror håller i längden är att bli medveten om hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man gör av med. Egentligen en enkel ekvation, men lite svårare att hålla =)

    Tror det viktiga är att skapa en vana av att äta rätt på vardagar (åtminstone). Själv gick jag för 1,5 år sen ner 15 kg mha viktklubb och har sedan hållt vikten då jag under medlemstiden lärde mig att äta rätt, vad olika livsmedel innehåller i kaloriväg (på ett cirkus), hur stor en "normal" portion faktiskt är (åt aaalldeles för stora portioner innan även om jag faktiskt åt bra hemmalagad mat) etc. Går jag upp ett par kg (som under jul) vet jag exakt vad som behövs för att tappa dem igen utifrån vad jag tidigare lärt mig om, ja man kan väl säga näringslära.

    Personligen tror jag inte alls på pulverdieter i längden, eller på att tex ta bort kolhydrater etc. men däremot tror jag att olika metoder fungerar bra för olika personer. Om man som jag tränar rätt hårt, är det t.ex. inte alls bra att ta bort kolhydrater! Då blir jag illamående och får ordentlig yrsel.. men om man däremot inte alls håller igång kanske det fungerar ypperligt.

  • lindao­david
    Äldre 16 Jan 17:06
    #19

    Hejsan!

    Jag har lite tips och råd på min blogg lindaodavid.blogspot.com
    Om ni vill kan ni ta en titt där. :)

  • Äldre 16 Jan 17:11
    #20

    För bestående resultat är ändrad livstil det enda! Motion och rätt kost, alla dieter är bara bullshit om man vill ha ett bestående resultat.

  • Supers­tarfia
    Äldre 17 Jan 20:09
    #21
    Torsdag skrev 2010-01-14 14:05:28 följande:
    Superstarfia - Intressant, jag är mycket intresserad av att se belägg för att lchf ger höjda levervärden osv. Vill du länka till några rapporter som ditt universitet/forskningsinstitut använder sig av.Av vad jag vet så får man främst leverskador av alkohol och av att överäta kolhydrater.Citat från professor Fredrik Nyström vid Hälsouniversitetet i Linköping ang skador på levern kopplat till kosten.- Vi kan dock se att ökningarna framför allt var kopplade till det ökade socker- och kolhydratintaget under viktuppgången, inte till ökningen av fettkonsumtionen. Länk: www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=722499,00....Engelsk länk, hur läsk och juice ger fetleverwww.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrink...
    Eftersom forskningsprojektet pågår just nu så finns det inga rapporter att visa.. kan dock bara tala för mig själv som ingår som en av de som provar dieten.. jag fick förhöjda levervärden och även påverkan på njurarna efter 3 månader med lchf..
  • Torsda­g
    Äldre 17 Jan 21:33
    #22

    Superstarfia -
    ' Man bygger ingen forskning på erfarenhet från en person, det krävs en större urvalsgrupp.
    ' Jobbar du med forskning eller är du med i en urvalsgrupp vilken dieter testas på?
    ' Även om inte ni är klara med er rapport så gissar jag att ni har annan forskning, källhanvisning att använda er av?

  • Supers­tarfia
    Äldre 18 Jan 12:32
    #23
    Torsdag skrev 2010-01-17 21:33:12 följande:
    Superstarfia - ' Man bygger ingen forskning på erfarenhet från en person, det krävs en större urvalsgrupp.' Jobbar du med forskning eller är du med i en urvalsgrupp vilken dieter testas på?' Även om inte ni är klara med er rapport så gissar jag att ni har annan forskning, källhanvisning att använda er av?
    Jag är inte urvalsgruppen, jag är dock med i den.. Jag jobbar med forskning på ett universitet i Sverige.. Ja vi har både de ena och andra rapporten om olika dieter.. men inget jag kan hänvisa till i dagsläget..

    Som sagt, jag kan i dagsläget bara hänvisa till mina egna upplevelser av dieten och de var INTE positiva..

    Men alla gör vi våra egna val i livet, och det som funkar för dig kanske inte funkar för mig eller gemene man.. så är det med alla dieter..

    Jag är inte pro någon diet över huvudtaget utan för den enkla ekvationen fler kalorier ut än in...

    Jag publicerar gärna rapporten här om några månader när den ska vara klar...
Svar på tråden Vilken diet funkar egentligen?