• Fröken Strössel

Tråden för utomhusvigslar

Tänkte att vi som planerar utomhusvigslar kan samlas här och ge varandra tips om vad som kan vara bra att tänka på.

Må vi alla slippa regn

• Svar på tråden Tråden för utomhusvigslar
  • rowan

Funderar på utomhusvigslar, klackar, markens underlag et c. ... Jag tänker som så här: Utomhus, i dagsljus, är ett tyg, eller en matta, i sin minst smickrande dager; därför tror jag att man måste ha antingen en jättefin röd matta, eller ingen alls.

Rosenblad är romantiskt, stämningsfullt och vackert. (Men jag tror inte att det kommer att hjälpa klackarna så mycket :/ )

Utomhusbrudar: tål era skor och kjolar inte så mycket? Tål de verkligen inte en utomhusvigsel? Skor och klänningar tål ofta mer än vi tror dem om :) Jag är övertygad om att många av er som ska ha utomhusvigsel kommer att klara er alldeles utmärkt med de kläder ni tänkt er!

Lycka till!

• rowan

Vi har tänkt oss en vigsel utomhus. Det vi funderar på kring vilken plats vi väljer är, att det ska vara ganska lätt att ta sig dit till fots (samtidigt som den gärna ska vara privat) och att vi ska kunna ha vår ceremoni där:

Mycket att fundera på...

• Wunderlich

Tack Lillie! Precis vad jag var ute efter!

Lillie79 skrev 2009-12-11 17:01:57 följande:
    Har också spanat en del på amerikanska sidor och det tog mig en stund innan jag fattade var det hette på svenska...
  • KatjaB

hur gör ni med musiken?
    Det finns ju inga möjligheter till el på vårt ställe, hörs diktläsningar och det som vigselförrättaren säger, och akustiska instrument och sång?
    Det är ju ändå 70-80 sittande gäster.

Antingen ha en bärbar stereo av modell större (om det låter bra) eller att rigga upp med förstärkare, högtalare, mickar (inte så snyggt kanske och då måste vi ha ett elverk som surrar någonstans i närheten)

Hur gör ni?
    Funderar nu på att fixa stråkinstrument som spelar in och utmarch men solisterna måste ju ändå kunna höras när de sjunger

• Miss Sofie

Jag var på ett utomhusbröllop för några år sen, vi var ca 30 gäster och ceremonin var vid vattnet. Jag som gäst hörde inte så mycket av vad prästen sa, det var en diktläsning oxå och den hörde jag inte heller men flöjtisen hördes. Men om jag ska vara ärlig så gjorde det inget att jag inte hörde., det viktigaste är ju att paret hörde.
    Sen hjälpte det ju inte att en motorbåt höll på och åkte som en galning inte långt från där vi va.

• Wunderlich

Min brorsa gifte sig för några år sedan i sina svärföräldrars trädgård. Mitt på landet med sog runt om tomten så väldigt tyst. Jag tror det var ca 50-60 gäster och jag och syrran sjöng utan ljudanläggning, gästerna hörde utan problem. Jag hade inget problem att höra vad prästen sa heller... Men jag tror man får ta i beräkning hur öppet det är (utsatt för vind) samt olika störningsverkan (bilar/båtar m.m). Jag räknar kallt med att allt ska vara knäpptyst när JAG ska gifta mig så jag kommer nog inte ta med någon ljudanläggning Ähh, men svågern är ljudtekniker och ska sjunga på vår vigsel - så han får väl ta med sig grejer om han känner att han behöver. Vi får se vad han säger.

• ninni84r

Vi ska med ha utomhusvigsel - om 26 dagar. Wee :)

• lisaodaniel

Jag vet att PartyLite har, men vet att de är ganska dyra.

www.partylite.se

Wunderlich skrev 2009-12-11 16:24:20 följande:
    Vi ska också gifta oss utomhus vid mälarn på gräsmattan... och jag har tittat mycket på amerikanska bröllopssidor då det finns mycket bilder på utomhusvigslar men stött på ett problem. Jag försöker nu hitta något som jag tycker är supersnyggt. Det kallas "Shepheards hook's" och är som krokar som sticks ner i marken och så kan man hänga blommor/lyktor etc... men vad kan dessa heta på svenska... hmmmmm, någon som vet vad det kan heta eller vart man kan hitta sådana?
  • Sundance

Jag har kollat på den röda mattan och den är ju billig men tyvärr inte så bred. Bara 60cm. Men ev, har jag kontakt på en röd matta. Annars lutar det åt rosblad och så får jag gå försiktigt. Någon som vet ca-pris för rosblad? han som ska sjunga på vårt bröllop tar med ljudanläggning. Men ev blir talet utan mick.

Skulle gärna ha blomsterbollar men de blev lite dyra för oss. Några andra förslag på hur man kan dekorera fint utomhus? Funderar på att bara knyta breda långa röda sidenband i ampelkrokar. Som får fladdra lite i vinden.

• Fröken Strössel

Vi ska knyta sidenband i de solar som står närmast mittgången så att den blir lite mer markerad. Sen är jag lite sugen på heliumballonger men har inte riktigt bestämt det än.

• Sundance

Vi kommer använda samma stolar ute vid vigseln som inne på festen så det är klädda vita stolar med röda band runt ryggarna. kan också tänka mig att bara köpa två rosenträd i fina krukor och sätta vid början eller slutet av gången, men de är väl ganska dyra? man skulle kanske kunna köpa två stora, vanliga rosenbuketter i fina vaser varsett bord... Men tror ni att det blir snyggt med bara grus och rosblad, eller blir det snyggast med röd matta?

Vi kommer förresten, nog, inte ha något bord där framme. Vi lägger dock mattan som i ett T så att vi står på röd matta även där framme. Och så har jag tänkt mig två stora vita parasoll som sedan får bli en mysig loungehörna ute på kvällen.

• Fröken Strössel

Sundance - Jag tror att det räcker med rosblad särskilt när ni har så fina stolar, det blir ju en bra inramning det också.

Låter mysigt med parasol och att sedan ha de som loungehörna. Det kanske jag snor

• Sundance

Eller hur?! Sådana där stora, vita som man vevar upp. I stockholm finns de och hyra vet jag. Tror att det var Aladdins uthyrning som hade dem. Annars finns de ju på Jysk och de där ställena. Vart bor du? Vi kanske kunde köpa ihop annars...

• Fröken Strössel

Ja precis, de är maffiga och snygga! Bor i Stockholm men gifter mig i Skåne, du då?

• Fröken Strössel

Vi gifter oss på en gräsmatta, har lagt upp en bild i galleriet nu på hur jag tänker mig att det ska se ut.

• Fröken Strössel

Då är det på rätt sida, Ängelholm gäller för oss.

Ska tänka lite på hur vi skulle kunna använda sådana på ett snyggt sätt. vad kostar de?

Svar på tråden Tråden för utomhusvigslar