• JuliaA­malia
    Äldre 13 Nov 18:23
    8452 visningar
    46 svar
    46
    8452

    Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!

    Hallå alla kattägare, jag har problem. Vi har en kastrerad katthane på 10 år som är på tok för tjock. Han bodde tidigare hos min pojkväns familj på landet, men sen vi övertog honom och flyttade in honom i vår lägenhet i stan (han är dock utekatt fortfarande, bor i ett lugnt villaområde) har han bara blivit tjockare. Han har alltid varit kraftig men nu tycker jag att han lagt på sig FÖR mycket. Han är väldigt lat av sig och går inte särskilt långt från huset utan föredrar att ligga och sova i gräset när han är ute, och inne är han lika slö. Dessutom äter han mycket, speciellt om han har tråkigt. Han äter bara torrfoder och får väldigt sällan något annat.

    Nu har jag testat att byta ut det vanliga fodret mot foder för "seniorkatter", över 7 år, som tydligen ska innehålla färre kalorier. Han äter inte alls lika mycket nu (antagligen inte lika gott?) så det borde väl vara bra, men han gnäller fruktansvärt mycket.

    Men vad tror ni, är detta en bra metod, kommer han att gå ner i vikt? Är orolig för att han ska få sjukdomar pga övervikten, plus att djur överlag såklart inte mår bra av att vara överviktiga (både fysiskt och psykiskt). Jag har försökt googla lite och det verkar vara delade meningar om kattmat på burk är nyttigare eller inte. Någon som har några erfarenheter?

    Behöver all hjälp för att få ordning på vår lilla (ehm, STORA) Jim!

  • Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 15 Nov 17:53
    #31

    Därför man så gott som alltid ska kombinera BARF med ett välballancerat kattfoder, det har vi gjort i två år nu med våra katter.
    Men jag måste fråga hur de ska få i sig taurin och varför?

    Hunden äter dock bara BARF då de inte är lika känsliga.


    snaily skrev 2009-11-15 17:45:42 följande:
    Eftersom det är en djungel av många många hundra kommersiella kattfoder på marknaden, så är det förstås omöjligt att kunna allt om alla foder. Därför blir det naturligt att man rekommenderar de fodersorter som säljs på kliniken, eftersom vi känner till dessa och tycker att de är foder av bra kvalitet som djuren mår bra av, helt enkelt. Katter som är vana att äta torrfoder dricker oftast tillräcklig mängd vatten. Jag har aldrig sett en katt som blivit uttorkad enbart på grund av att den äter torrfoder. Däremot innehåller många billiga kattfoder (torra och blöta) för höga halter av magnesium och fosfat, vilket kan öka risken för bildning av struvikristaller i urinen. Jag är inte förespråkare för vare sig torrfoder eller blötfoder, utan tycker man kan ge katten det den föredrar (och ägarens plånbok tillåter). Till katter som har haft mycket problem med urinstenar är det en fördel med mjukmat så de får i sig lite extra vatten.Ska man ge BARF ska man (förstås) vara ordentligt påläst så man t ex inte orsakar taurinbrist hos katten, eller ger mat med för högt magesiuminnehåll eller mat som ger ett felaktigt urin-pH.En liten utvikning, TS...
  • snaily
    Äldre 16 Nov 16:02
    #32

    Taurin finns i kött, fisk, skaldjur och ägg och är en viktig aminosyra för katter - brist kan leda till dilaterad kardiomyopati, en allvarlig hjärtsjukdom, samt blindhet.

    Det tillsätts till alla(?) kommersiella kattfoder idag.

    Katter som enbart äter hundmat blir sjuka pga taurinbrist, kan man läsa i litteraturen. (Finns det katter som bara gillar hundmat? )

    Taurininnehållet i ex.vis kött minskar vid upphettning så i teorin borde det vara helt ok att ge BARF (rå föda) ur "taurinsynvinkel". Men olika typer av kött innehåller oilka mycket taurin, så helt säker på att de inte drabbas av brist (på taurin eller annat) kan man aldrig vara, det är väl det som är dilemmat med hem"lagat" foder. Man kan säkert läsa på och hitta råvaror som är speciellt taurinrika och se till att katten äter dessa - jag är för dåligt påläst om BARF för att kunna ge råd tyvärr...

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 16 Nov 17:18
    #33

    Då har jag blivit helt felinformerad om taurin, om det du säger stämmer? Det jag fått lära mig är på ett ungefär:

    Taurin utvecklas i kattens kropp när de äter kött etc. Det finns taurin som är skapat i labb, det är de som tillsätts i redbull etc.
    Man ska aldrig ge sin katt tillskott med taurin, för det sköter kroppen själv. Tillskotten kan störa sömnen bla.

    Men vanligaste tecknet på taurinbrist är väl muskelvärk, kramper etc?

    Nej, jag själv skulle aldrig rekomendera att man enbart ger BARF till en katt, det kräver otroligt mycket tid och kunskap. Men i samband med ett foder fungerar det bra, våra katter mår väldigt bra på det. Sen ska man aldrig ge tillagad mat och absolut inte tillagade ben :)


    snaily skrev 2009-11-16 16:02:25 följande:
    Taurin finns i kött, fisk, skaldjur och ägg och är en viktig aminosyra för katter - brist kan leda till dilaterad kardiomyopati, en allvarlig hjärtsjukdom, samt blindhet.Det tillsätts till alla(?) kommersiella kattfoder idag.Katter som enbart äter hundmat blir sjuka pga taurinbrist, kan man läsa i litteraturen. (Finns det katter som bara gillar hundmat? )Taurininnehållet i ex.vis kött minskar vid upphettning så i teorin borde det vara helt ok att ge BARF (rå föda) ur "taurinsynvinkel". Men olika typer av kött innehåller oilka mycket taurin, så helt säker på att de inte drabbas av brist (på taurin eller annat) kan man aldrig vara, det är väl det som är dilemmat med hem"lagat" foder. Man kan säkert läsa på och hitta råvaror som är speciellt taurinrika och se till att katten äter dessa - jag är för dåligt påläst om BARF för att kunna ge råd tyvärr...
  • Dejli
    Äldre 16 Nov 21:14
    #34

    Det är klart att det finns veterinärer som är mer eller mindre pålästa om foder och vad de säljer... Som sagt bara min erfarenhet av de veterinärer jag besökt. De jag haft har strikt rekommenderat deras egna foder, som innehåller mer spannmål än det jag köper. Vänner till mig har konfronterat tillverkarna direkt om delar av innehållet (t ex tillsatser av taurin, spannmål etc) och de slingrar sig och ger inga klara svar om hur/varför etc. Känns sådär för mig.

    På de katter familjen och jag haft under åren så har de klarat sig bra på enbart torrfoder, men de har också varit utekatter som rört sig massor, varit i normalhull, fångat fåglar och möss som de ätit upp och därmed fått stimulans för huvud, bra tugg för tänderna och "riktigt" kött den vägen.

    Vår innekatt mår väldigt väldigt mycket bättre av blötmaten. Hon dricker mindre och kissar mer, tar man henne i nackskinnet så stod det kvar när hon gick på enbart torrfoder, men slätar ut sig genast nu när hon får blötmat. Avföringen luktar bättre (beror säkert på vilken sort man ger, men för oss iaf) hon är livligare och har glansigare päls. Innan fick hon torrfoder köpt hos veterinär. Hon mådde säkert inte dåligt av det, men hon mår bättre av detta.

    Det är klart man måste anpassa sig efter katten. Det finns ju de som har allergier, strulig mage eller andra problem som gör att de måste få "medicin-foder". Men är det en helt normal katt utan några särskilda problem så tror jag att de i de flesta fall mår bättre av mat med mer vatten än vad torrfodret kan erbjuda. Det är inte naturligt för katten att dricka så mkt som behövs helt enkelt...

    Ang hundmaten så finns det helt säkert de som enbart ger sina katter hundmat därför att den ser likadan ut, luktar likadant men ofta är mycket billigare... att hundar och katter inte har samma behov av t ex taurin är man inte påläst om i dessa fall... Och en katt behöver taurin, den kan inte tillverka det själv. Helst i naturlig form, vilket finns i kött. Katter är strikta köttätare, till skillnad från hundar som gärna äter lite av varje även om de är köttätare till största delen.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 16 Nov 21:58
    #35

    Jag måste kolla det där ännu en gång, men jag tror vi är överens om att taurin inte ska ges som tillskott i artificiel form. Mitt sunda förnuft talar i alla fall emot det.

    Vi har en innekatt och en utekatt, för enkelhetens skull har vi samma mat (torrfoder) åt båda men ger olika former av BARF. Honan är lite späd och leker mycket så hon får en del fläsk-kött och andra lite fetare saker. Till och med späck när det blir över från hundens portion :)

    Hanen som är kastrerad är en utekatt, han tar väl någon mus ibland men är rädd för fåglar (fråga mig inte varför) och inne är han lat och vill helst ligga på oss och knorra så det blir lite fisk, kyckling och ibland vom och lever.

    Jag tror det viktigaste är att vara uppmärksam på katten och inte riva sig i håret över alla rekomendationer och tips och dieter hit och dit. Alla katter lever olika och har olika behov


    Dejli skrev 2009-11-16 21:14:50 följande:
    Det är klart att det finns veterinärer som är mer eller mindre pålästa om foder och vad de säljer... Som sagt bara min erfarenhet av de veterinärer jag besökt. De jag haft har strikt rekommenderat deras egna foder, som innehåller mer spannmål än det jag köper. Vänner till mig har konfronterat tillverkarna direkt om delar av innehållet (t ex tillsatser av taurin, spannmål etc) och de slingrar sig och ger inga klara svar om hur/varför etc. Känns sådär för mig.På de katter familjen och jag haft under åren så har de klarat sig bra på enbart torrfoder, men de har också varit utekatter som rört sig massor, varit i normalhull, fångat fåglar och möss som de ätit upp och därmed fått stimulans för huvud, bra tugg för tänderna och "riktigt" kött den vägen.Vår innekatt mår väldigt väldigt mycket bättre av blötmaten. Hon dricker mindre och kissar mer, tar man henne i nackskinnet så stod det kvar när hon gick på enbart torrfoder, men slätar ut sig genast nu när hon får blötmat. Avföringen luktar bättre (beror säkert på vilken sort man ger, men för oss iaf) hon är livligare och har glansigare päls. Innan fick hon torrfoder köpt hos veterinär. Hon mådde säkert inte dåligt av det, men hon mår bättre av detta.Det är klart man måste anpassa sig efter katten. Det finns ju de som har allergier, strulig mage eller andra problem som gör att de måste få "medicin-foder". Men är det en helt normal katt utan några särskilda problem så tror jag att de i de flesta fall mår bättre av mat med mer vatten än vad torrfodret kan erbjuda. Det är inte naturligt för katten att dricka så mkt som behövs helt enkelt... Ang hundmaten så finns det helt säkert de som enbart ger sina katter hundmat därför att den ser likadan ut, luktar likadant men ofta är mycket billigare... att hundar och katter inte har samma behov av t ex taurin är man inte påläst om i dessa fall... Och en katt behöver taurin, den kan inte tillverka det själv. Helst i naturlig form, vilket finns i kött. Katter är strikta köttätare, till skillnad från hundar som gärna äter lite av varje även om de är köttätare till största delen.
  • snaily
    Äldre 17 Nov 08:43
    #36

    Oj vad vi glidit OT nu...

    De symptom jag hittar i litteraturen pratar framför allt om hjärtsjukdom och blindhet. Men taurinbrist kan säkert ge andra symptom också då det är ett ämne som har betydelse för flera funktioner i kroppen.

    Det tillsätts (syntetiskt) taurin till kommersiella kattfoder, torrfoder som blötfoder, eftersom dessa foder framställts genom upphettning av kött med mera, och vid upphettning försvinner en del av det naturliga taurinet. Skulle det inte tillsättas extra taurin till fodret så skulle många katter få taurinbrist (det upptäcktes bland annat när många katter fick dilaterad kardiomyopati när de åt kattmat som låg lågt i taurininnehåll, och efter det började man tillsätta extra taurin till fodret). Jag är helt för att extra taurin tillsätts kattmaten. Däremot håller jag med Dejli om att spannmål i större mängder inte är naturligt för katter.

    Såhär står det i min enorma patologibok: "A partial explanation for the taurin deficiency is that, compared with other species, cats have a limited capacity to synthesize and conserve taurine."

    Nu hinner jag inte forska mer för idag utan måste jobba!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Nov 17:59
    #37

    Okej, ja då fick jag ännu en anledning till att blir mer noga med BARF till katterna :/
    Spannmål är väl det jag i första hand ville undvika, blev själv väldigt förvånad när jag började läsa på om hund och kattfoder. Sen får man hoppas att man gör rätt val och att de mår bra :)

    Får be om ursäkt för OT jag med och lämna ämnet så ;)


    snaily skrev 2009-11-17 08:43:22 följande:
    Oj vad vi glidit OT nu...De symptom jag hittar i litteraturen pratar framför allt om hjärtsjukdom och blindhet. Men taurinbrist kan säkert ge andra symptom också då det är ett ämne som har betydelse för flera funktioner i kroppen.Det tillsätts (syntetiskt) taurin till kommersiella kattfoder, torrfoder som blötfoder, eftersom dessa foder framställts genom upphettning av kött med mera, och vid upphettning försvinner en del av det naturliga taurinet. Skulle det inte tillsättas extra taurin till fodret så skulle många katter få taurinbrist (det upptäcktes bland annat när många katter fick dilaterad kardiomyopati när de åt kattmat som låg lågt i taurininnehåll, och efter det började man tillsätta extra taurin till fodret). Jag är helt för att extra taurin tillsätts kattmaten. Däremot håller jag med Dejli om att spannmål i större mängder inte är naturligt för katter.Såhär står det i min enorma patologibok: "A partial explanation for the taurin deficiency is that, compared with other species, cats have a limited capacity to synthesize and conserve taurine."Nu hinner jag inte forska mer för idag utan måste jobba!
  • JuliaA­malia
    Äldre 17 Nov 19:29
    #38

    Ingen fara att ni har gått OT, jag känner att jag har fått en massa bra råd nu så det är helt lugnt att fortsätta katt-diskutera här. För övrigt är jag imponerad av era kunskaper. Duktiga ni är!

    Tack tack för alla tips, får väl återkomma om kattskrället lyckas tappa nåt kilo.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 18 Nov 06:08
    #39

    Lycka till!
    Vi har själv haft hund som blev några kg för tung, det tog ett tag innan man fick ordning på henne igen, hehe


    JuliaAmalia skrev 2009-11-17 19:29:44 följande:
    Ingen fara att ni har gått OT, jag känner att jag har fått en massa bra råd nu så det är helt lugnt att fortsätta katt-diskutera här. För övrigt är jag imponerad av era kunskaper. Duktiga ni är!Tack tack för alla tips, får väl återkomma om kattskrället lyckas tappa nåt kilo.
  • soon and very soon
    Äldre 22 Nov 14:55
    #40

    hur går det??
    förstår ju att han inte gått ner nått ännu men rör ni nått på er??
    o har du bytt till lättare foder??

  • JuliaA­malia
    Äldre 28 Nov 21:21
    #41

    Jo, nu har vi börjat portionera ut maten under dagen små doser och har börjat med lightfoder, blandat med vanligt foder än så länge. I början gnällde han väldigt mycket men nu har han vant sig och äter när det är mat och håller sig lugn sen. Så skönt! Med motionen går det väl sådär, han är rätt lat fortfarande. Men han verkar ändå fått upp lusten lite, ibland kan han få lite fart och busa med mattan ett tag. Så det verkar gå framåt!

    Så nu hoppas vi på lite mindre mage och lite lättare katt!

  • Dejli
    Äldre 29 Nov 15:00
    #42

    Om han får en start med att gå ner i vikt så kommer han säkert bli rörligare också. Det vet väl alla att det är lättare att röra sig när man väger mindre :P

  • Idhren­niel
    Äldre 4 Jan 20:45
    #43

    Vi har också en katt, hona, som är lite för tjock för sitt eget bästa. Vi gick till en zoo-affär men de sa att deras light-produkter endast var om man ville behålla vikten på katten, inte så att den gick ner. Vill man banta katten måste man gå till veterinären och köpa special-foder där... Sa hon iaf, vi har inte kommit iväg än...

  • Pilgri­msfalk
    Äldre 4 Jan 21:28
    #44

    Hej du...
    det är inte roligt att ens husdjur blir stora/feta/tjocka. Har själv en kastrerad hanne som var på väg att "rulta" iväg i vikt. Det viktiga att tänka på är att en kastrat alltid lägger på sig mycket lättare, och har väldigt svårt att tappa sin övervikt. Skaffa ett bra helfoder, gärna hos en bra handlare som vet vad de talar om.
    När det gäller taurin så ska så vitt jag har förståt det bristen på nämnda ämne orsaka blindhet hos katter.
    Lycka till med din kisse...

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 7 Jan 06:28
    #45

    Min hankatt har plötsligt blivit tjock efter att ha listat ut hur man tar sig in i sopskpet där han festar på kompost-sopor :(

    Inte så nyttigt heller kan jag tänka mig.

    Och eftersom sophuset var och varranan dag är igensnöat får vi helt enkelt tejpa fast sopskådets dörrar!

    Men då var hans plötsliga viktuppgång och hundens soprivande förklarat.

    Står fast vid mitt tipps om att laserpekare är bästa motionen för et katt! Vi tar med våran ut och låter dem jaga dem, de kan hålla på i evigheter :)

  • Gorgeo­usnes
    Äldre 25 Jan 20:37
    #46

    Har inte läst alla inlägg! Men något lightfoder som veterinären rekommenderar låter som en bra idé. Och sedan lek så att han rör på sig. Vår katt har en kattunnel som han älskar att leka i. När vi går hemmifrån lägger vi ut tre godisar (temptations el greenisar) på olika ställen. Så måste han leta reda på dessa. Allt för att tänka på något annat och röra på sig. Sedan går vår lilla pojke i koppel för han är innekatt.

Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!