ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"
Måste bara skriva av mig. Blir så arg, ledsen och besviken. Sedan i slutet av augusti har vi varit öppna med att vi ska gifta oss nästa sommar. Min syster har sedan inidkerat att de kanske funderar på det, men det är inget bestämt. För nån vecka sen ringde hon till mig för att höra vilket datum vi har bestämt. hon ville veta det eftersom de skulle boka semesterresa, hette det. När jag frågade hur det gick med deras bröllopsplaner sa hon att de inte skulle gifta sig i år eftersom det var så mycket annat nu. Hon broderade ut det som jag senare fick veta var en lögn.
Jag sa att vi har två preliminära datum; 3/7 och 31/7, men det kunde även bli nåt annat beroende på vilken lokal vi bestämmer oss för.
Nu igår, på en familjemiddag avslöjar hon högtidligt att de ska gifta sig den 17/7. Jag blir förvånad och irriterad på att hon ljög nån vecka tidigare när jag frågade henne.
Jag förstår inte hur hon tänker. Tänk om vi kommer att vara på bröllopsresa då. Tänk om vi hade ändrat oss till det datumet? jag hade ju bara sagt preliminärt. Är det inte bättre att hon då hade ringt och sagt som det var? Att vi nog tänkte gifta oss ungefär samma period och därför behövde samplanera lite så att det inte krockar?
Utöver detta "dissar" hon totalt min inställning till bröllop och skryter med att hon är en sån som inte tar det så allvarligt och ska planera det i detalj, det viktiga är ju att vi blir gifta, och jag kommer ta första bästa klänning och jag förstår inte att man kan lägga ner så mycket tid på att planera allt blablabla" (dvs allt som jag gör).
Dagen innan (då jag ännu inte visste att hon skulle gifta sig så tätt inpå) hade jag visat henne en klänning som jag funderade på. Då förkastade hon den och sa att hon inte fattade att man tyckte att det var så viktigt (det kan tilläggas att jag inte tänker köpa nån svindyr klänning och att jag kan tänka mig en begagnad). På bilden som jag visade var det en slöja. Hon sa, en aning föraktfullt, att om hon gifte sig skulle hon "inte ha slöja och sånt".
Nu ska hon gifta sig i en kyrka nära mamma och pappa och ha en präst som mamma tycker är jättebra. Som det alltid har varit i mitt liv så stjäl min äldre syster showen och glänser. Jag vet att min syster kommer att kommentera ALLT på vårt bröllop och "inte förstå hur man kan prioritera det där, eller det där och att hon minsann är en sån och sån person.".
Så jag blir ledsen, besviken och arg på att 1. hon ljög för mig och broderade ut lögnen om varför de inte skulle gifta sig nu. 2. hon månste alltid trycka ner mig och få mig att känna mig sämre genom att dissa min inställning till bröllopet etc. Hon vill alltid driva lite med andra för att få glänsa själv. 3. hon väljer samma månad som hon vet att det troligtvis blir för mig.
Suck......