• Västkust

ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"

Måste bara skriva av mig. Blir så arg, ledsen och besviken. Sedan i slutet av augusti har vi varit öppna med att vi ska gifta oss nästa sommar. Min syster har sedan inidkerat att de kanske funderar på det, men det är inget bestämt. För nån vecka sen ringde hon till mig för att höra vilket datum vi har bestämt. hon ville veta det eftersom de skulle boka semesterresa, hette det. När jag frågade hur det gick med deras bröllopsplaner sa hon att de inte skulle gifta sig i år eftersom det var så mycket annat nu. Hon broderade ut det som jag senare fick veta var en lögn.

Jag sa att vi har två preliminära datum; 3/7 och 31/7, men det kunde även bli nåt annat beroende på vilken lokal vi bestämmer oss för.

Nu igår, på en familjemiddag avslöjar hon högtidligt att de ska gifta sig den 17/7. Jag blir förvånad och irriterad på att hon ljög nån vecka tidigare när jag frågade henne.

Jag förstår inte hur hon tänker. Tänk om vi kommer att vara på bröllopsresa då. Tänk om vi hade ändrat oss till det datumet? jag hade ju bara sagt preliminärt. Är det inte bättre att hon då hade ringt och sagt som det var? Att vi nog tänkte gifta oss ungefär samma period och därför behövde samplanera lite så att det inte krockar?

Utöver detta "dissar" hon totalt min inställning till bröllop och skryter med att hon är en sån som inte tar det så allvarligt och ska planera det i detalj, det viktiga är ju att vi blir gifta, och jag kommer ta första bästa klänning och jag förstår inte att man kan lägga ner så mycket tid på att planera allt blablabla" (dvs allt som jag gör).

Dagen innan (då jag ännu inte visste att hon skulle gifta sig så tätt inpå) hade jag visat henne en klänning som jag funderade på. Då förkastade hon den och sa att hon inte fattade att man tyckte att det var så viktigt (det kan tilläggas att jag inte tänker köpa nån svindyr klänning och att jag kan tänka mig en begagnad). På bilden som jag visade var det en slöja. Hon sa, en aning föraktfullt, att om hon gifte sig skulle hon "inte ha slöja och sånt".

Nu ska hon gifta sig i en kyrka nära mamma och pappa och ha en präst som mamma tycker är jättebra. Som det alltid har varit i mitt liv så stjäl min äldre syster showen och glänser. Jag vet att min syster kommer att kommentera ALLT på vårt bröllop och "inte förstå hur man kan prioritera det där, eller det där och att hon minsann är en sån och sån person.".

Så jag blir ledsen, besviken och arg på att 1. hon ljög för mig och broderade ut lögnen om varför de inte skulle gifta sig nu. 2. hon månste alltid trycka ner mig och få mig att känna mig sämre genom att dissa min inställning till bröllopet etc. Hon vill alltid driva lite med andra för att få glänsa själv. 3. hon väljer samma månad som hon vet att det troligtvis blir för mig.

Suck......

• Svar på tråden ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"
  • lia29

Jag tycker det låter som om din syster i själva verket är avundsjuk, kanske omedvetet. Annars planerar man inte in sitt bröllop 2 veckor innan syrrans utan att snacka om det tillsammans. Jag har en svägerska som är precis likadan - men hon ska ha allt likadant som vi har det, det är jättejobbigt.
    Hon gifte sig förra året och vi gifter oss nästa år - vi har väntat tills de var först så vi kan göra det på vårt vis (och vi gör TOTALT olika vilket inte är poppis av m2b släkt) men vi kände att gifter vi oss först så kommer svägerskan köra ett likadant bröllop som vi med likadan klänning o ring - så därför har vi väntat i många år..
    Tyvärr finns det saker från barndomen tror jag som hänger kvar - någon slags syskonrivalitet fast man kanske inte är medveten om det själv. Hon kanske har ett starkt bekräftelsebehov och mår dåligt av att du ska vara i blickfånget och måste oxå hamna där för att må bra.
    Jag tror inte att hon gör det för att "jävlas" med dig utan för att hon behöver få bekräftelse och vara i rampljuset hela tiden annars mår hon dåligt ...

Hoppas det löser sig!

• Nordiskbrud

Nu har inte jag hunnit läsa hela tråden men har bara en fundering. Kan det inte vara så att din syster och hennes blivande faktiskt planerat sitt bröllop en tid innan ni fick reda på att ni skulle gifta er? Det kanske är så att de rent krast faktiskt var först med att börja planera men ville berätta det sent/i samband med att inbjudningarna gick ut? Deras syn på det kanske är att ni förstörde deras bröllop och deras planering? Tycker att det låter lite så som att ni klampat in på deras "område" eftersom hon beter sig som hon gör.

Vet inte om det sagts något om detta men alla här verkar förutsätta att syrran gjort och har fel, vilket hon kanske inte har fullt ut?

• iregnet2010

Men varför kan ni inte dela på året ??? det är ju lite skillnad mellan att gifta sig två veckor från varanda och att ena gifter sig i maj-juni och den andra juli-augusti ? Visst inte ultimat men att de ska behöva vänta till 2012 för att 2011 ska blir DIN sommar känns lite väl...ja taskigt om jag ska vara ärlig...särskilt om hon är äldre och kanske inte vill vänta för länge.

Man kan ju inte paxa ett helt år...eller ?

(min bror gifter sig i augusti och jag i juli...visst är det tajt men eftersom vi är olika personer och kommer ha olika bröllop så gör det inget, vi har bara försökt att inte lägga det för tajt)

Liina86 skrev 2009-11-09 20:10:20 följande:
    Tråkigt att du har problem med din syster. Min har precis som jag börjat planera bröllop nu men vi kommunicerar noga så att vi inte trampar varandra på tårna.Min kille friade till mig först och jag var lite orolig att hon skulle bli ledsen eftersom hon dels är fem år äldre och dels velat gifta sig ganska länge men har en sambo som tycker att det är "onödigt". Men när jag ringde och sa att vi skulle gifta oss blev hon jätteglad för min skull och bara lite bitter på sin sambo =) Jag sa dessutom att vi inte ska gifta oss förrän 2011 och att hon mer än gärna får gifta sig nästa år men kanske helst inte samma år som vi vilket ju inte hon heller vill. En dryg månad senare ringer hon och säger att de äntligen förlovat sig och ska gifta sig i maj 2010. Som ni alla vet så är ju det ganska kort tid att htta en bra lokal som inte är fullbokad så just nu är hon lite nedstämd men säger att annars får det bli 2012. Skulle aldrig gifta sig samma sommar som jag om hon inte pratat med mig först och jag säger att det är ok. Sen har vi pratat med varandra om toastmaster och färgtema och så så att det inte ska bli samma/för likt eller nåt. Vi är ju ute efter att ha varsitt fantastiskt bröllop och inte för att förstöra för varandra. Västkust: Vet inte vad du och din syster har för relation annars men försök prata om det. Kanske istället kan bli roligt att planera bröllop samtidigt?
  • Västkust

Jag kan tycka att det är ok att man gifter sig samma år - om man diskuterar det först. Det ultimata vore väl olika år och jag kanske inte skulle valt själv samma år, men om man diskuterar med den som har bestämt först så kan man ju komma överens. Däremot tycker jag att samma månad är för tight.

Jag skrev vad jag kände i ett mail till min syster. Jag förklarade hur jag kände, skrev på två ställen att jag tyckte att det var roligt att de skulle gifta sig (men att det itne kändes optimalt med att de gör det två veckor efter).

Jag fick ett totalt motattacksvar där hon skriver att vissa saker jag skriver är "oförskämt, elekt och lågt" att jag inte sa grattis till henne när hon berättade det (det gjorde jag, men ganska snart efter kom kommentaren om att det inte var så hon sa för nån vecka sen när jag frågade rent ut om de skulle gifta sig). Hon skriver att hon inte kan förstå vad som stör mig med att de gifter oss då. Det som gör mig mest ledsen är att hon avslutar med att skriva att hon är ledsen för att jag "missunnar dem glädjen över att gifta sig".

• Sebastiána
    nano86 skrev 2009-11-09 11:30:55 följande:
    Fast 300-500 kr skullte tom jag kunna lägga ut (vi har världens sämta ekonomi och lever på nästan ingenting) för en klänning om jag skulle vara tärna på min systers bröllop. Skillnad vore väl om det handla om en tusenlapp eller över. Många verkar ju handla kläder för den summan varje månad ia? Men visst är det lite onödigt ändå, det kan jag förtå. Fast hoppa av som tärna enbarn pga det?
    OK. Tärnklänningen jag hade på min systers bröllop kostade 4000:-. Jag hade blivit ganska sur om jag hade varit tvungen att köpa en till men i en annan färg.
  • KatjaB
    Västkust skrev 2009-11-10 14:35:01 följande:
    Jag kan tycka att det är ok att man gifter sig samma år - om man diskuterar det först. Det ultimata vore väl olika år och jag kanske inte skulle valt själv samma år, men om man diskuterar med den som har bestämt först så kan man ju komma överens. Däremot tycker jag att samma månad är för tight. Jag skrev vad jag kände i ett mail till min syster. Jag förklarade hur jag kände, skrev på två ställen att jag tyckte att det var roligt att de skulle gifta sig (men att det itne kändes optimalt med att de gör det två veckor efter). Jag fick ett totalt motattacksvar där hon skriver att vissa saker jag skriver är "oförskämt, elekt och lågt" att jag inte sa grattis till henne när hon berättade det (det gjorde jag, men ganska snart efter kom kommentaren om att det inte var så hon sa för nån vecka sen när jag frågade rent ut om de skulle gifta sig). Hon skriver att hon inte kan förstå vad som stör mig med att de gifter oss då. Det som gör mig mest ledsen är att hon avslutar med att skriva att hon är ledsen för att jag "missunnar dem glädjen över att gifta sig".
    om jag vore du skulle jag låta det vara nu. Om hon inte förstår grejen med att inte vilja gifta sig helgerna efter varandra, så fine. Men jag skulle nog bli lite full i fan och bestämma att mitt bröllop då var det som blev först
  • anno08

oj, jag blir helt förfärad över att man kan betee sig så hemskt mot sin syster! o vad säger din familj om att "hålla" bröllop för två döttrar inom loppet av två månader?!
    jag hade, om jag varit du, haft bröllopet i slutet av maj eller nåt istället för att komma ifrån konkurrensen lite...
    lycka till med allt!

• 1 Grevinnan

Prata ihop er i familjen så löser det sig säkert! Så att det blir så bra som möjligt för båda!

• MallaA

Jag är i en liknande situation som dig, dock inte lika hemsk.

I somras friade äntligen min fästman efter 9 år tillsammans. Jag har väntat länge och blev verkligen jätte glad när han äntligen kom till skott :) Vi berättade direkt för släkt och vänner att det skulle bli bröllop inom ett år i början av nästa sommar. Alla gratulerade oss och så även en av mina systrar men direkt sa hon även att de (sambon och hon) också skulle förlova sig och gifta sig 2010. Jag tyckte då att det kändes lite tråkigt att hon direkt tänkte på sig själv. Två veckor efter oss förlovade de sig sedan.
    När jag och min fästman bokat datum och meddelat närmaste familjen så ringde hon till mig och berättade att de ska gifta sig en månad före. Det känns tråkigt att bröllopen blev med så tätt mellanrum och jag känner mig orolig att det kommer finnas gäster som inte kommer kunna komma på båda bröllopen.
    Jag har inget problem med att de gifter sig samma år eller att de är före, men att det blev så tätt känns tråkigt. Dessutom känns det tråkigt att hon pratar vitt och brett om att de minsann kommer att vara först. Varför måste de vara en tävling för?

Vi har i alla fall bestämt att vi inte ska berätta så mycket detaljer kring vårt bröllop för man vill ju inte att de hinner använda samma bra idéer innan.
    Det känns hemskt och själviskt att inte känna sig helt glad över sin systers bröllop, men jag försöker tänka bort det.

• 090208

Men lagg av vilken jobbig brud... Orka. Satt ner foten och skall, hade jag gjort. Jo du, livet ar for kort och man ska inte ta nan skit.

• 090208

Stort-lojligt som farsan Baloo sa... Jag hade blivit helt bananas!

MallaA skrev 2009-11-10 17:17:18 följande:
    Dessutom känns det tråkigt att hon pratar vitt och brett om att de minsann kommer att vara först. Varför måste de vara en tävling för?
  • Megi

Oj, det låter inte så kul. Men hade jag varit du så hade ja haft bröllopet först, för ni har säkert många gemensamma bekanta o det är ju inte sälkert att alla kan komma på båda bröllopen. Jag hade ju inte blivit så glad kan ja säga, visst att man vill gifta sig men inte samma månad som man sj.

• nano86

Jag hade nog lagt bröllopet året efter. Hade inte orkat utan bara sagt "vi skuter upp det så det inte blir så jobbigt för all släkt med dubbla bröllop". Då skulle jag kunna slappna av och planera som jag vill för då har hon (syrran) redan haft sitt och kan inte härma nåt. Hade inte orkat bråka och greja utan bara låtit henne få vara barnslig ifred.

• Liina86

Som jag skrev till Hemlig2009 så har det mest med att göra att inte hela vår släkt kommer kunna komma om vi har det samma år utan skulle behöva välja ett bröllop vilket känns tråkigt.

Dessutom vill inte min syster gifta sig samma år som jag men skulle hon vilja det så skulle jag ju självklart inte säga nej. Jag och min sambo kan av speciella skäl inte skjuta upp bröllopet, annars skulle jag gärna göra det så hon får gifta sig först. Nu tror jag också att det kommer ordna sig så att hon gifter sig 2010. Poängen var att min syster aldrig skulle bestämma sig för att gifta sig i nära anslutning till mig utan att kolla med mig vilket jag tycker att ts syster kunde ha gjort så skulle nog mycket ledsamhet kunnat undvikas.

iregnet2010 skrev 2009-11-10 13:38:10 följande:
    Men varför kan ni inte dela på året ??? det är ju lite skillnad mellan att gifta sig två veckor från varanda och att ena gifter sig i maj-juni och den andra juli-augusti ? Visst inte ultimat men att de ska behöva vänta till 2012 för att 2011 ska blir DIN sommar känns lite väl...ja taskigt om jag ska vara ärlig...särskilt om hon är äldre och kanske inte vill vänta för länge.Man kan ju inte paxa ett helt år...eller ?(min bror gifter sig i augusti och jag i juli...visst är det tajt men eftersom vi är olika personer och kommer ha olika bröllop så gör det inget, vi har bara försökt att inte lägga det för tajt)
  • Tausen

Prata med henne!!! Tycker det låter väldigt märkligt och jag hade blivit jätte ledsen om min syster gjort så mot mig!
    Om det känns som att hon själ showen så kan ni ju gifta er
    i maj istället (Då är ju ni först och med längre tid mellab bröllopen så kanske det är större chans att folk kan gå på båda)
    men framför allt prata med henne och berätta hur du känner!

• Västkust

Jag har ju försökt att skriva hur jag känner, men jag vet inte hur jag ska formulera det för att hon ska förstå varför det inte känns jättekul att de gifter sig så tätt inpå. Har ni nåt förslag på en bra formulering?

• anno08

Det är bättre att prata än att skriva! att skriva ger mer utrymme för missförtånd o det verkar det ju redan ha blivit så ring upp henne o red ut situationen istället. förklara hur du känner o fråga hur hon funderar oxå så att hon inte tar samtalet som ett påhopp...

• Malin och Joel
    Liina86 skrev 2009-11-10 22:29:54 följande:
    Som jag skrev till Hemlig2009 så har det mest med att göra att inte hela vår släkt kommer kunna komma om vi har det samma år utan skulle behöva välja ett bröllop vilket känns tråkigt. Dessutom vill inte min syster gifta sig samma år som jag men skulle hon vilja det så skulle jag ju självklart inte säga nej. Jag och min sambo kan av speciella skäl inte skjuta upp bröllopet, annars skulle jag gärna göra det så hon får gifta sig först. Nu tror jag också att det kommer ordna sig så att hon gifter sig 2010. Poängen var att min syster aldrig skulle bestämma sig för att gifta sig i nära anslutning till mig utan att kolla med mig vilket jag tycker att ts syster kunde ha gjort så skulle nog mycket ledsamhet kunnat undvikas.
    Jag tror nog också att an hinner ordna ett fint bröllop till maj, men det jag funderade på var; ni vill inte ha dubbelbröllop? Det hade jag tyckt vart jättekul om min syster också skulle gifta sig
  • Västkust

men lokalen är inte ledig något annat datum....
    Nej, dubbelbröllop vill varken jag eller min syster ha.

Visst är det säkert bättre att prata än att skriva... på ett sätt. Att skriva gör att man kan råka missförstå, men det ger också mer tid för formulering så att man inte säger saker man ångrar när man är i affekt.

• Helsingborg i Mars

Västkust: Jag tror hon redan vet att hennes val är obekvämt för dig, annars hade hon aldrig reagerat så defensivt mot ditt mail. Om du bara uttrycker dig med hur du känner och fokuserar på att det gör dig ledsen så kan hon inte bli sur, man kan ju inte bli arg när ens syster blir ledsen eller hur? Så skriv ärligt hur du känner. Lycka till!

Svar på tråden ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"