• Västkust

ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"

Måste bara skriva av mig. Blir så arg, ledsen och besviken. Sedan i slutet av augusti har vi varit öppna med att vi ska gifta oss nästa sommar. Min syster har sedan inidkerat att de kanske funderar på det, men det är inget bestämt. För nån vecka sen ringde hon till mig för att höra vilket datum vi har bestämt. hon ville veta det eftersom de skulle boka semesterresa, hette det. När jag frågade hur det gick med deras bröllopsplaner sa hon att de inte skulle gifta sig i år eftersom det var så mycket annat nu. Hon broderade ut det som jag senare fick veta var en lögn.

Jag sa att vi har två preliminära datum; 3/7 och 31/7, men det kunde även bli nåt annat beroende på vilken lokal vi bestämmer oss för.

Nu igår, på en familjemiddag avslöjar hon högtidligt att de ska gifta sig den 17/7. Jag blir förvånad och irriterad på att hon ljög nån vecka tidigare när jag frågade henne.

Jag förstår inte hur hon tänker. Tänk om vi kommer att vara på bröllopsresa då. Tänk om vi hade ändrat oss till det datumet? jag hade ju bara sagt preliminärt. Är det inte bättre att hon då hade ringt och sagt som det var? Att vi nog tänkte gifta oss ungefär samma period och därför behövde samplanera lite så att det inte krockar?

Utöver detta "dissar" hon totalt min inställning till bröllop och skryter med att hon är en sån som inte tar det så allvarligt och ska planera det i detalj, det viktiga är ju att vi blir gifta, och jag kommer ta första bästa klänning och jag förstår inte att man kan lägga ner så mycket tid på att planera allt blablabla" (dvs allt som jag gör).

Dagen innan (då jag ännu inte visste att hon skulle gifta sig så tätt inpå) hade jag visat henne en klänning som jag funderade på. Då förkastade hon den och sa att hon inte fattade att man tyckte att det var så viktigt (det kan tilläggas att jag inte tänker köpa nån svindyr klänning och att jag kan tänka mig en begagnad). På bilden som jag visade var det en slöja. Hon sa, en aning föraktfullt, att om hon gifte sig skulle hon "inte ha slöja och sånt".

Nu ska hon gifta sig i en kyrka nära mamma och pappa och ha en präst som mamma tycker är jättebra. Som det alltid har varit i mitt liv så stjäl min äldre syster showen och glänser. Jag vet att min syster kommer att kommentera ALLT på vårt bröllop och "inte förstå hur man kan prioritera det där, eller det där och att hon minsann är en sån och sån person.".

Så jag blir ledsen, besviken och arg på att 1. hon ljög för mig och broderade ut lögnen om varför de inte skulle gifta sig nu. 2. hon månste alltid trycka ner mig och få mig att känna mig sämre genom att dissa min inställning till bröllopet etc. Hon vill alltid driva lite med andra för att få glänsa själv. 3. hon väljer samma månad som hon vet att det troligtvis blir för mig.

Suck......

• Svar på tråden ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"
  • nano86
    Sebastiána skrev 2009-11-09 10:54:25 följande:
    Förstår din syster lite. Det blir ju en extra utgift för henne bara för att du bestämmer dig för att byta färgtema.
    Fast 300-500 kr skullte tom jag kunna lägga ut (vi har världens sämta ekonomi och lever på nästan ingenting) för en klänning om jag skulle vara tärna på min systers bröllop. Skillnad vore väl om det handla om en tusenlapp eller över. Många verkar ju handla kläder för den summan varje månad ia? Men visst är det lite onödigt ändå, det kan jag förtå. Fast hoppa av som tärna enbarn pga det?
  • KatjaB

kanske behöver det inte bli så dumt ändå. Och om nu din syster visar sig att gnälla och klaga på både er planering och på bröllopet så är det ju inte ert problem. Var och en får ju stå för sitt eget uppförande, och fattar hon inte att hon beter sig illa så kommer ju alla andra att tycka det ändå.

Men visst kan jag förstå din reaktion. Vi berättade ju för alla att vi ska gifta oss, och min syster sa inte ett knyst, istället frågade hon massa med saker om bröllopet, vad vi täntke oss, hurdana kläder osv osv, och jag berättade. Sen visade det sig att hennes sambo hade friat och hon berättat det till alla andra i familjen men inte oss. Han hade alltså friat nyligen så de var ju inte före oss, men hon sa inget om det trots att vi pratade i telefon om just vårt bröllop som hon vetat om ett bra tag.
    Så när jag grattade dem frågade jag såklart varför hon inte sa nåt, det var ju jättekul att de skulle gifta sig. Och frågade lite om vad de hade tänkt sig. Men då ville hon inte berätta någonting ifall "nån" skulle sno hennes idéer.. jahapp.. nån var väl jag antar jag och det kändes ju lagom kul att hon trodde att jag var ett svin som skulle kunna tänkas göra nåt sånt. Sen så skulle de tydligen gifta sig innan oss, och hon var så otroligt hemlig med alla detaljer och frågade mig massa men berättade inget själv, kändes bara så konstigt alltihop.
    Men jag lät henne hållas och nu visade det sig att de inte hinner gifta sig innan oss iallafall för de har inte tagit sig tid att planera eller boka något. Så de får helt enkelt vänta tills att de har mer tid att göra det.

Det jag ville med mitt långa inlägg, var iallafall att det måste inte bli så. Din syster kanske inte ens gifter sig då, och om de nu gör det, ja då får hon väl tycka vad hon vill. Om ni är på bröllopsresa så får hon ju ta det i beräkningen.

Men visst kan man reagera lite över folks reaktioner, min andra systers son fyller år dagen innan vårt bröllop och det var tydligen något som vi borde ha tagit hänsyn till.. för de brukar minsann åka bort de helger han fyller år. Jahaja, de väljer ju förstås att göra som de vill och nog tror jag väl ändå att min systerson inte vill missa vårt bröllop. Han fyller ju trots allt dagen innan och de har ett år på sig att planera.

• Västkust

Något som är irriterande är att min syster inte alls är så anspråkslös som hon utger sig för att vara. Hon kommer inte alls ta "första bästa klänning". Känns bara som att hon vill förlöjliga att jag har tittat på klänning (en gång!) och inte bestämt mig.

Besservisser: jag respekterar att du tycker att jag är överkänslig. Men om du nu har det som namn, borde du då itne stava det som det ska stavas? Du har ju verkligen en charmig och ödmjuk stil på din sida där du skriver att av befolkningen är "80% är panndöda 10% är efterblivna 7% går att samtala med
    3% är sjukt smarta, som jag".

• iregnet2010

inte för att ta henne i försvar helt men många tror oftare att de vill ha enklare bröllop innan de börjar planera på riktigt. Jag har alltid haft en väldigt laidback inställning till mitt bröllop och aldrig haft "princessdrömmar som liten", nu börjar jag dock sakta men säkert blir värsta bridezillan.. haha...

hon kommer nog på bättre tankar, eller inte (och då har ni ju ändå uppnåt något då det blir två helt olika bröllop)

• Besservvisser

Namnet med dubbel 'v' var redan tagit, så det fick bli två stycken enkla 'v' istället.

Det glädjer mig att du gillar min presentation.

• Korallbruden

Förstår dina tankar...

Fortsättningsvis skulle jag inte berätta ALLT i Er planering för henne. Ge henne små valda delar som inte gör ont i dig om hon klankar ned på.

Erat bröllop gör ni ju för er egen skull och då är det kanske inte så viktigt vad systeryster tycker Bara det känns rätt för er...

Västkust skrev 2009-11-09 12:02:00 följande:
    Något som är irriterande är att min syster inte alls är så anspråkslös som hon utger sig för att vara. Hon kommer inte alls ta "första bästa klänning". Känns bara som att hon vill förlöjliga att jag har tittat på klänning (en gång!) och inte bestämt mig.Besservisser: jag respekterar att du tycker att jag är överkänslig. Men om du nu har det som namn, borde du då itne stava det som det ska stavas? Du har ju verkligen en charmig och ödmjuk stil på din sida där du skriver att av befolkningen är "80% är panndöda 10% är efterblivna 7% går att samtala med3% är sjukt smarta, som jag".
  • 1 Grevinnan

Hej Västkust!

Låter som en jättejobbbig syster du har. Är du säker på att hon inte finns höär på forumet då?

Jag förstår att du är upprörd, det skulle jag med vara! Ett bröllop är ju för de flesta en ganska stor grej och mycket att planera, att två syskon gifter sig samma år, kan nog bli jobbigt för övriga familjemedlemmar som föräldrar och övriga syskon. och dessutom gifta sig i samma månad. Läöttare om en tar på våren och en på hösten eller så.

Kan du inte prata allvar med din syster och föreslå att ni sprider ut det lite...

vad säger dina föräldrar då? jag vet ju inte hur gamla ni är och så, men det känns som om föräldrarna ändå blir inblandade.
    kan inte de hjälpa till att styra upp det eller prata med din syster?? Ni får ha ett "familjeråd"
    Hon måste ju med förstås få gifta sig. men inte nödvändigtvis precis när du ska göra det!

När jag började prata om att jag och min sambo funderade på att gifta sig sa mamma direkt till mig och min syster att - ni får inte gifta er samma sommar bara för det har inte pappa och jag råd med och det orkar vi inte med.
    Nu har syrran och hennes kille gjort slut, så det är ingen konkurrent, men om vi haft tankar på att gifta oss samma år, så hade vi ju gjort en planering ihop, så det blir bra för alla, man måste ju kanske kompromissa lite, men det går säkert.

Min vän och hennes syster hade med planer på att gifta sig samma år 2010, fast de inte visste om varandra planer först.
    Det blev så att de inte kunde ha det samma sommar tyckte varken de själva eller familjen, så hon gifte sig nu i somras och systern nästa sommar, för min vän tyckte det var för länge att vänta till 2011.

Så man får ju försöka att lösa detta ihop!

Lycka till!

Ps. bry dig inte om vad den här sk. Besservvisser tycker, hon verkar gå ut för att reta upp alla här på forumet?!
    Jag trodde det här skulle gå ut på att hjälpa och stödja varann, inte få utlopp för knäppa kommentarer?

• Liina86

Tråkigt att du har problem med din syster. Min har precis som jag börjat planera bröllop nu men vi kommunicerar noga så att vi inte trampar varandra på tårna.

Min kille friade till mig först och jag var lite orolig att hon skulle bli ledsen eftersom hon dels är fem år äldre och dels velat gifta sig ganska länge men har en sambo som tycker att det är "onödigt". Men när jag ringde och sa att vi skulle gifta oss blev hon jätteglad för min skull och bara lite bitter på sin sambo =) Jag sa dessutom att vi inte ska gifta oss förrän 2011 och att hon mer än gärna får gifta sig nästa år men kanske helst inte samma år som vi vilket ju inte hon heller vill.

En dryg månad senare ringer hon och säger att de äntligen förlovat sig och ska gifta sig i maj 2010. Som ni alla vet så är ju det ganska kort tid att htta en bra lokal som inte är fullbokad så just nu är hon lite nedstämd men säger att annars får det bli 2012. Skulle aldrig gifta sig samma sommar som jag om hon inte pratat med mig först och jag säger att det är ok.

Sen har vi pratat med varandra om toastmaster och färgtema och så så att det inte ska bli samma/för likt eller nåt. Vi är ju ute efter att ha varsitt fantastiskt bröllop och inte för att förstöra för varandra.

Västkust: Vet inte vad du och din syster har för relation annars men försök prata om det. Kanske istället kan bli roligt att planera bröllop samtidigt?

• Hemlig2009

Men nog räcker väl ett helt år till bröllop åt er båda? Tycker att du ska säga åt din syster att hon självklart också kan gifta sig 2011 om de inte hinner till maj.

Liina86 skrev 2009-11-09 20:10:20 följande:
    Tråkigt att du har problem med din syster. Min har precis som jag börjat planera bröllop nu men vi kommunicerar noga så att vi inte trampar varandra på tårna.Min kille friade till mig först och jag var lite orolig att hon skulle bli ledsen eftersom hon dels är fem år äldre och dels velat gifta sig ganska länge men har en sambo som tycker att det är "onödigt". Men när jag ringde och sa att vi skulle gifta oss blev hon jätteglad för min skull och bara lite bitter på sin sambo =) Jag sa dessutom att vi inte ska gifta oss förrän 2011 och att hon mer än gärna får gifta sig nästa år men kanske helst inte samma år som vi vilket ju inte hon heller vill. En dryg månad senare ringer hon och säger att de äntligen förlovat sig och ska gifta sig i maj 2010. Som ni alla vet så är ju det ganska kort tid att htta en bra lokal som inte är fullbokad så just nu är hon lite nedstämd men säger att annars får det bli 2012. Skulle aldrig gifta sig samma sommar som jag om hon inte pratat med mig först och jag säger att det är ok. Sen har vi pratat med varandra om toastmaster och färgtema och så så att det inte ska bli samma/för likt eller nåt. Vi är ju ute efter att ha varsitt fantastiskt bröllop och inte för att förstöra för varandra. Västkust: Vet inte vad du och din syster har för relation annars men försök prata om det. Kanske istället kan bli roligt att planera bröllop samtidigt?
  • Liina86

Det handlar mer om att det kan bli svårt att få hela vår släkt att komma då. Vi har kusiner utomlands som vi självklart vill ska komma men åka från Autralien två gånger på ett år är inte realistiskt. Vi diskuterade att ha dubbelbröllop men kom fram till att vi vill ha så pass olika bröllop att det inte skulle bli bra för nån av oss.

Skulle hon absolut vilja gifta sig 2011 så skulle ju inte jag säga nej men jag vet att hon skulle kolla med mig först och inte göra som ts syster

Hemlig2009 skrev 2009-11-10 08:00:02 följande:
    Men nog räcker väl ett helt år till bröllop åt er båda? Tycker att du ska säga åt din syster att hon självklart också kan gifta sig 2011 om de inte hinner till maj.
Svar på tråden ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"