• Västkust

ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"

Måste bara skriva av mig. Blir så arg, ledsen och besviken. Sedan i slutet av augusti har vi varit öppna med att vi ska gifta oss nästa sommar. Min syster har sedan inidkerat att de kanske funderar på det, men det är inget bestämt. För nån vecka sen ringde hon till mig för att höra vilket datum vi har bestämt. hon ville veta det eftersom de skulle boka semesterresa, hette det. När jag frågade hur det gick med deras bröllopsplaner sa hon att de inte skulle gifta sig i år eftersom det var så mycket annat nu. Hon broderade ut det som jag senare fick veta var en lögn.

Jag sa att vi har två preliminära datum; 3/7 och 31/7, men det kunde även bli nåt annat beroende på vilken lokal vi bestämmer oss för.

Nu igår, på en familjemiddag avslöjar hon högtidligt att de ska gifta sig den 17/7. Jag blir förvånad och irriterad på att hon ljög nån vecka tidigare när jag frågade henne.

Jag förstår inte hur hon tänker. Tänk om vi kommer att vara på bröllopsresa då. Tänk om vi hade ändrat oss till det datumet? jag hade ju bara sagt preliminärt. Är det inte bättre att hon då hade ringt och sagt som det var? Att vi nog tänkte gifta oss ungefär samma period och därför behövde samplanera lite så att det inte krockar?

Utöver detta "dissar" hon totalt min inställning till bröllop och skryter med att hon är en sån som inte tar det så allvarligt och ska planera det i detalj, det viktiga är ju att vi blir gifta, och jag kommer ta första bästa klänning och jag förstår inte att man kan lägga ner så mycket tid på att planera allt blablabla" (dvs allt som jag gör).

Dagen innan (då jag ännu inte visste att hon skulle gifta sig så tätt inpå) hade jag visat henne en klänning som jag funderade på. Då förkastade hon den och sa att hon inte fattade att man tyckte att det var så viktigt (det kan tilläggas att jag inte tänker köpa nån svindyr klänning och att jag kan tänka mig en begagnad). På bilden som jag visade var det en slöja. Hon sa, en aning föraktfullt, att om hon gifte sig skulle hon "inte ha slöja och sånt".

Nu ska hon gifta sig i en kyrka nära mamma och pappa och ha en präst som mamma tycker är jättebra. Som det alltid har varit i mitt liv så stjäl min äldre syster showen och glänser. Jag vet att min syster kommer att kommentera ALLT på vårt bröllop och "inte förstå hur man kan prioritera det där, eller det där och att hon minsann är en sån och sån person.".

Så jag blir ledsen, besviken och arg på att 1. hon ljög för mig och broderade ut lögnen om varför de inte skulle gifta sig nu. 2. hon månste alltid trycka ner mig och få mig att känna mig sämre genom att dissa min inställning till bröllopet etc. Hon vill alltid driva lite med andra för att få glänsa själv. 3. hon väljer samma månad som hon vet att det troligtvis blir för mig.

Suck......

• Svar på tråden ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"
  • Mamli

usch...jag vet hur du känner dig.
    Min syster skulle vara brudtärna...lillasyster, men när jag ville byta färgtema så vägra hon för hon ville inte köpa en klänning bara för jag skulle gifta mig när hon hade en hemmma..

Då känner man sig älskad, inte värd en klänning på 3-500kr..

Hon är nu dessutom gravid och är väldigt stolt att hon får barn vid 6mån tidigare ålder än jag.

• Linadesign

Jag tror att det hela handlar om att hon är storasyster och känner att hon vill vara först med att gifta sig. Nu när hon annonserade ut att hon ska gifta sig och redan har bestämt datum och plats så framstår det som att hon är först även om du egentligen började planera före henne.

Försök att prata med henne och förklara hur du känner. Få henne att förstå att det inte är en tävling och att det är OK att göra på olika sätt gällande planering.

• Hemlig2009

Vilken tråkig inställning din syster verkar ha! Vi gifte oss också samma år som min svägerska fast de var först med att tala om det. Däremot valde vi att göra det så att det blev 3 månader mellan datumen, hade aldrig någonsin valt samma månad!

Och att hon ska prata ner dig ang. hur man planerar bröllop då svara inte hetsigt emot utan le bara lite och säg att "ja, alla gör vi våra val här i livet..." Och om du känner att det går att prata med henne så tycker jag att du ska göra det. Såhär kan ni ju inte ha det ända fram till juli. Vad säger dina föräldrar?

• iregnet2010

åh vad irriterande!!! jag har själv samma problem med att min bror ska gifta sig samma sommar som jag. De hade lika gärna kunnat gifta sig förra sommaren då de har varit förlovade länge så de var lite irriterande. Vi har dock kommunicerat tydligt vilka datum som funkar och de gifter sig i mitten av augusti och vi i mitten av juli. Visst det blir tätt men vi hinner ju iallafall iväg på våra resor mm.

Allt går så mkt bättre om man bara planerar. Jag tycker dock att du ska försöka glömma henne. Det är väl ändå härligt att ni har olika tankar om hur ni vill ha dagarna, så slipper ni ha två likadana bröllop ? Försök strunta i henne och om du inte vill/kan gifta er i juli kan ni alltid ta augusti (lägg det annars gärna så att det blir lite struligt för dem att åka på bröllopsresa, det hade jag gjort om min syrra muckade med mig...)samtidigt som man kanske inte vill ha dem veckorna efter varandra...

keep your head up och jag hoppas det löser sig...

• Besservvisser

Tycker faktiskt att du verkar rätt överkänslig. Hon får gifta sig när hon vill och på det sättet som hon vill..... precis som du får göra som du själv vill.

• Cincin
    Besservvisser skrev 2009-11-09 09:50:32 följande:
    Tycker faktiskt att du verkar rätt överkänslig. Hon får gifta sig när hon vill och på det sättet som hon vill..... precis som du får göra som du själv vill.
    Att du väljer att göra ett inlägg som detta tyder helt klart på att det ända du vill är att såra någon och få lite uppmärksamhet.

Jag tycker att hennes syster helt klart kunde ha skött det på ett bättre sätt än vad hon gjorde. Hennes syster har uppenbarligen dåligt självförtroende och måste bete sig på det här sättet för att må bättre själv. Och om har det som vana så tycker jag att hon beter sig på ett väldigt tarvligt sätt.

Västkust: stå på dig och fråga henne varför hon har ett behov av att bete sig som hon gör och kan/eller vill hon inte förklara sitt beteende så är det absolut bästa du kan göra är att ignorera henne fullständigt.
    Lycka till, tippar på att din bröllopsdag blir lyckligare än hennes eftersom att det verkar vara ett hastigt beslut som hon har tagit och hon kommer gaaranterat att ångra sig en hel del efteråt.
  • Besservvisser
    Cincin skrev 2009-11-09 10:07:01 följande:
    Att du väljer att göra ett inlägg som detta tyder helt klart på att det ända du vill är att såra någon och få lite uppmärksamhet.
    Alltid lite smålustig med amatörpsykologer.

Nej, jag behöver inte uppmärksamhet eller känner ett behov av att såra någon. Jag tycker at ts borde andas och fundera lite mer varför hon är så arg, och kanske se på det hela från ett annat perspektiv. Hon har rätt att ha sitt bröllop hur hon vill, och samma princip gäller för systern..... att ha sitt bröllop precis som hon vill.

Kanske syrran hade inga planer på att gifta sig på sommarn, men de ändrade sig! Varför måste det antas att hon ljög?
  • iregnet2010

jo ok vissa saker man kanske är lite extra känslig för (t ex kritik, klänning mm) Men att systern gick in och bokade in sitt bröllop någon vecka från de datum den andra pratat om att hon ville gifta sig var otroligt själviskt av systern. Man kan ju iallafall kommunicera det tycker jag!

(sen kan man ju diskutera om det går att "paxa" en månad...men det hör till god ton att man aillafall diskuterar saker tycker jag..)

Besservvisser skrev 2009-11-09 10:13:51 följande:
    Alltid lite smålustig med amatörpsykologer.Nej, jag behöver inte uppmärksamhet eller känner ett behov av att såra någon. Jag tycker at ts borde andas och fundera lite mer varför hon är så arg, och kanske se på det hela från ett annat perspektiv. Hon har rätt att ha sitt bröllop hur hon vill, och samma princip gäller för systern..... att ha sitt bröllop precis som hon vill.Kanske syrran hade inga planer på att gifta sig på sommarn, men de ändrade sig! Varför måste det antas att hon ljög?
  • zandraolsson

Jag själv är storasyster och vet med mig att jag ibland kan vara lite bossig men det är något jag jobbar med. Jag tycker du ska prata med din syster one on one och förklara hur du känner. Hon själv kanske känner sig underlägsen? Tror inte att hon medvetet försöker såra dig även om det ser så ut. Hoppas ni löser det för det är helt underbart att ha en lillasyster!

• Sebastiána
    Mamli skrev 2009-11-09 08:59:12 följande:
    usch...jag vet hur du känner dig.Min syster skulle vara brudtärna...lillasyster, men när jag ville byta färgtema så vägra hon för hon ville inte köpa en klänning bara för jag skulle gifta mig när hon hade en hemmma..Då känner man sig älskad, inte värd en klänning på 3-500kr..Hon är nu dessutom gravid och är väldigt stolt att hon får barn vid 6mån tidigare ålder än jag.
    Förstår din syster lite. Det blir ju en extra utgift för henne bara för att du bestämmer dig för att byta färgtema.
Svar på tråden ARG och LEDSEN! Syster som alltid "stjäl showen"