• gumzan

Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?

En liten undran...
    Hur reagerar er familj alltså släkt och så när de får veta ungefär vad bröllopet kommer kosta och hur mycket ni har sparat ihop osv...

Hos mig så känns det som att folk tycker att det är mycket pengar, kan vi verkligen inte lägga dem på något annat osc osv.. känns inte roligt att behöva försvara sig hela tiden för att man vill ha sitt bröllop på ett visst sätt. Det är inte så att vi kommer ha ett värsting bröllop för flera hundratusen, utan vi kommer bli 50 gäster och det kommer kanske kosta 70-80.000. Visst är det mycket pengar ändå.

Hur regerar era nära o kära?

• Svar på tråden Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?
  • lecaroline
    Moirie skrev 2009-10-29 12:06:27 följande:
    Det är tråkigt när man får höra negativa saker och jag undrar ibland hur personer trodde man skulle reagera när de valde att klaga över hur dyrt det blev eller att de minsann inte skulle lägga en sån summa osv. Det kan väl inte vara så att de trodde att man skulle bli inspirerad av deras visdomdord och utbrista "Du har rätt! Vi måste göra bröllopet billigare! Nu skär vi ned på det ena och andra!"?
    Man kan ju börja med att dra ner på gäst listan. Du behöver inte komma
    Tror att de skulle bli tysta då
  • GrodanoJag2010

hehe.. ska prova med det förslaget nästa gång någon sätter igång..

lecaroline skrev 2009-10-29 12:20:46 följande:
    Man kan ju börja med att dra ner på gäst listan. Du behöver inte komma Tror att de skulle bli tysta då
  • ascensionday

Jag brukar hålla mig till seden att det är ofint att tala om pengar, och då slipper man många jobbiga läggasigidiskussioner. Ingen mer än min fästman och jag vet hur mycket vi lägger på bröllopet. Min pappa har erbjudit sig att bidra, och det kanske fler familjemedlemmar gör, vem vet. Det är inget vi tar för givet, men vi tar emot gåvorna med tacksamhet och diskuterar aldrig storleken, bara tackar med värme.

• 1 Grevinnan

Folk runt omkring på jobbet och i familj och släkt tror inte vi är kloka när vi säger att vpårt bröllop kommer att kosta över 100000 kr. Men vi slösar inte, vill inte lägga ner en förmögenhet på klänning man ska ha en dag osv, men saker och ting kostar ju. Vi försöker att spara in på att som går, men vi ska vara på ett slott och ha festen, för det har alltid varit min högsta dröm, så mat och dryck blir ju ganska mycket pengar, men om man vet vad man vill så.

Vi har redan sparat ihop drygt 100000 och bröllopet är i maj. Vi kommer att få bidrag på 50000 av våra föräldrar.
    Det som blir över ska vi ha till bröllopsresa som kommer kosta drygt 10000 kronor med. Visst är det sjukt mycket pengar, men vi sparar själva, tänkte önska oss resecheckar med.

men som sagt folk tycker man är typ dumm i huvudet och slänger pengar i sjön, men de som gifte sig för 20 år sedan ville väl med ha ett fint bröllop, men det kostade inte så mycket då??

Mina föräldrar gifte sig hemligt med 2 vittnen och hade inte ens brudkläder, de är ganska enkla, men det är inte jag på samma sätt. De hade en fest för sina syskon på kvyllen och mormor/morfar, farmor/farfar blev inte bjudna. Vilket gjorde dem väldigt besvikna!
    men mamma beställde liljekonvaljer till sin brudbukett i juli från Holland, det kostade då 3000 kr, min bukett kommer att kosta ca 1700kr.

Pappa tycker vi ska ha fest i deras trädgård och bjuda på korv med bröd typ, men hur kul är det??

Alla måste få göra som de vill och lägga pengar på vad de vill.
    men vi hade ju kunnat fått en fin bil eller ett topplån på ett hus för dessa pengar, men då hade vi inte haft några romantiska minnen!

• gumzan

1 Grevinnan: Såna där svar som korv med bröd osv får vi oxå. Vi döpte våran dotter hemma i trädgården i maj och det var jättevackert det var det vi ville göra. Svärmor har nu "snöat" in på att vi kan ju gifta oss där oxå hmmm JAG VILL INTE DET har talat om det trehundra femtio gånger på ett fint sätt men hon bara fortsätter.

• gumzan
    nikitakatt skrev 2009-10-29 11:20:36 följande:
    Jag tror att du måste bestämma dig för att låta din inställning till bröllopet lysa igenom när du svarar på en sån fråga. Inta inte försvarposition. Bestämm dig för att du tycker att du VILL lägga dom här pengarna så tror jag att din familj kommer känna din beslutsamhet och stå bakom dig. Jag var också lite rädd för reaktioner men jag svarade bara att ja visst det är dyrt men vi vill lägga de här pengarna och vi vill ha de här gästerna, och min familj har inte ifrågasatt någonting.Din familj älskar dig och om de ifrågasätter är det förmodlign bara för att de är rädda att du kommer ångra dig. Så som sagt, om de tycker det är mycket pengar så är det nog lättast att le och hålla med (för det har de ju rätt i) och säga att det är precis så ni vill ha det! Lycka till =)
    Visst kanske det är så, men vi har bestämt oss!! Det är fortfarande folk runt omkring som håller på. Speciellt extra mycket kackel blev det när stället vi hade tänkt från början gick i KK. Då kom allt upp igen , med trädgård, utomlands osv osv
  • Moirie

I mina föräldrars generation och kretsar så gifte de sig flesta borgerligt och så enkelt som möjligt. Det var normen då, inte nödvändigtvis vad alla par fattat ett genomtänkt beslut om. Men i efterhand tror jag många glorifierar idén om det enkla bröllopet som om det vore bättre än ett stort bröllop för alla oavsett. Just nu är det vanligaste nog lite större bröllop och borde inte vara något att häpna över men föräldragenerationen vet inte det för de hänger inte på bröllopsforum, läser inga bröllopstidningar och diskuterar inte bröllop med andra som ska gifta sig, så de tror förmodligen att just deras barn sticker ut med sitt dyrare bröllop.

• gumzan

visst kanske det är så, grejen för våran del är oxå den att vi båda är skilsmässobarn vilket leder till mycket folk på gästlistan som räknas till släkt. När vi hade vår dotters dop var vi 33 personer varav 6 st var vänner övriga 27 var släkt.. iomed nya fru/män med halvsyskon osv osv

• Hemlig2009

Jag förstår inte varför ni talar om vad det kostar? Det skulle jag aldrig göra för kollegor eller vänner, det är väl ingen som har med det att göra?

• Korallbruden

Gillar ditt sätt att tänka. Det man inte vet har man inte ont av.

Vi är första paret ut i ett stort kompisgäng som gifter oss och frågorna är många från bröllopssugna tjejer i gänget. Vi vägrar att svara. Det blir pass på den ...

Vi lägger pengar på det som kommer att finnas kvar efter bröllopet. Tex foto, ring och att få dela dagen med så många vänner som möjligt.

ascensionday skrev 2009-10-29 13:28:32 följande:
    Jag brukar hålla mig till seden att det är ofint att tala om pengar, och då slipper man många jobbiga läggasigidiskussioner. Ingen mer än min fästman och jag vet hur mycket vi lägger på bröllopet. Min pappa har erbjudit sig att bidra, och det kanske fler familjemedlemmar gör, vem vet. Det är inget vi tar för givet, men vi tar emot gåvorna med tacksamhet och diskuterar aldrig storleken, bara tackar med värme.
  • lecaroline

Även om man inte berättar vad det kostar så kom ju exempelvis svärmor och undrade om hon skulle hjälpa till med maten.
    Nej tack vi ska ta catering..
    Sedan kom hon och ville göra tårtan och den vet vi hur den ser ut så nej tack.
    Sedan var det ju kört då "var" ju vårt bröllop dyrt!!
    Jag vet att hon gärna ville hjälpa till så hon fick smycka kyrkan med blommor. Hon och hennes kusin plockade blommor och gjorde små buketter

• kikel

Det är mina föräldrar som står för bröllopet och det blir en hel del stora kostnader. jag talar inte om för folk vad saker och ting kostar eller att det är mina föräldrar som betalar ja bor i en liten by och folk här är väldigt svartsjuka och blir ganska elaka så dom kan få gissa bäst dom vill, men jag tror dom flesta kan lista ut att det är mina föräldrar som betalar. men jag tycker att folk blir så jäkla elaka...

• Cincin

Bröllop kostar oavsett om det är litet eller inte. Men jag håller med lecaroline, det går alltid att dra ner gästlista, och med största sannolikhet blir det tyst.

• SueAnne

Min svärföräldrar är tvärtom, jag försöker pusha lite mindre, enklare och mysigt, kanske tebröllop med rejäl kakbuffé och stor härlig tårta, men då tycker hon att "det är inte ett riktigt bröllop". Hennes senaste är att de skall bidra med pengar till bröllopet "för att slippa skämmas".

Det är ju inte så att vi inte har pengar, vi vill bara ha det litet och intimt! Lokalen vi skall vara i är heller inte gratis, men det är viktigare för oss att vara där och kunna bjuda ca 100 pers än att bjuda på tre-rätters. Jag vet inte vad jag skall göra, för nu börjar min M2B vara inne på hennes linje också, "för vi kan ju inte göra henne så besviken". *suck*

• lecaroline
    SueAnne skrev 2009-11-02 13:13:25 följande:
    [citat]
    Min svärföräldrar är tvärtom, jag försöker pusha lite mindre, enklare och mysigt, kanske tebröllop med rejäl kakbuffé och stor härlig tårta, men då tycker hon att "det är inte ett riktigt bröllop". Hennes senaste är att de skall bidra med pengar till bröllopet "för att slippa skämmas".Det är ju inte så att vi inte har pengar, vi vill bara ha det litet och intimt! Lokalen vi skall vara i är heller inte gratis, men det är viktigare för oss att vara där och kunna bjuda ca 100 pers än att bjuda på tre-rätters.

Man kanske kan dra ner på det som att barn inte behöver vara med osv. Sedan kan ju alla inte komma och någon kommer att bli sjuk i sista minuten.
    Men det är ju om man vill ha mat.
    Vi gjorde en egen sallad catrade varmrätten sedan hade vi en sådan tur att en kompis till mig kan göra riktiga bröllopstårtor

Vår mat gick på 150 kr 3 rätters.
  • 090208

Men fy vilka dumingar!! Inget riktigt brollop, slippa skammas??? Na, satt ner foten, pronto!

SueAnne skrev 2009-11-02 13:13:25 följande:
    Min svärföräldrar är tvärtom, jag försöker pusha lite mindre, enklare och mysigt, kanske tebröllop med rejäl kakbuffé och stor härlig tårta, men då tycker hon att "det är inte ett riktigt bröllop". Hennes senaste är att de skall bidra med pengar till bröllopet "för att slippa skämmas".Det är ju inte så att vi inte har pengar, vi vill bara ha det litet och intimt! Lokalen vi skall vara i är heller inte gratis, men det är viktigare för oss att vara där och kunna bjuda ca 100 pers än att bjuda på tre-rätters. Jag vet inte vad jag skall göra, för nu börjar min M2B vara inne på hennes linje också, "för vi kan ju inte göra henne så besviken". *suck*
  • Flodis Hjärtat

Mina pengar är mina pengar och deras pengar är deras.

Folk ska skita i vad jag väljer att lägga mina pengar på. Skor, väskor, resor, smycken, påkostade bröllop....What ever!!

Kan bli så irriterad.

• Love2010

Man blir så trött. Vi har ej gått ut med ännu att vi ska gifta oss men jag hoppas inte det kommer bli några problem. Det är också mycket därför vi väntar med att gå ut med nyheterna innan vi bestämt oss för hur vi vill ha det. Därmed är saker och ting bestämt och så är det med det.

Min tanke går direkt i en bana som att folk som lägger sig i hela tiden och tycker väldigt mycket saker - kan bara ha för LITE att göra. Eller hur? Visserligen är nog grundtanken god och äldre människor med erfarenheter vill bidra med detsamma men som någon nämnde ovan - det är 2009 och saker fungerar lite på annorlunda vis, gällande att läsa brudtidningar, läsa forum och diskutera bröllop öppet på ett annat sätt.

Vi har inga planer på att berätta vad bröllopet kommer kosta. Det är vår sak och egentligen ingen annans. Ingen av oss är noga med ett hollywood-bröllop i flerahundratusen-klassen men med tanke på stora släkter och goa vänner blir det ändå en gedigen gästlista. Grädden på moset är ju bara om folk skulle börja lägga sig i vilka vi vill bjuda eller inte. Det är ju ändå INTE deras ensak.

Slutsats: Folk som lägger sig i utan eftertanke och finess har alldeles för lite att göra i sina egna liv så de lägger tid på andras liv i stället. Nej tack.

• Lovecats

Mamma sa: Oj! På Sofiero Slott? Men det kostar väl inte mer än 20.000:-

Jag skrattade och sa att det var förrätten...

Folk har mest undrat hur mycket, men de lade inga värderingar i det. Den som vill lägga så mycket pengar, får göra det. Den som inte vill, slipper.

Svar på tråden Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?