• gumzan

Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?

En liten undran...
    Hur reagerar er familj alltså släkt och så när de får veta ungefär vad bröllopet kommer kosta och hur mycket ni har sparat ihop osv...

Hos mig så känns det som att folk tycker att det är mycket pengar, kan vi verkligen inte lägga dem på något annat osc osv.. känns inte roligt att behöva försvara sig hela tiden för att man vill ha sitt bröllop på ett visst sätt. Det är inte så att vi kommer ha ett värsting bröllop för flera hundratusen, utan vi kommer bli 50 gäster och det kommer kanske kosta 70-80.000. Visst är det mycket pengar ändå.

Hur regerar era nära o kära?

• Svar på tråden Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?
  • lecaroline

Vi berättade bara hur mycket vi sparade. Det är klart att folk tycker att det är mycket pengar.
    Men som vi sa att efter 8 år tillsammans så ville vi fira ordentligt.
    Vi räknade mellan 80-100 000kr med 75 bjudna.
    Vi ville inte lägga en förmögenhet på kläder och ringar. Resan ingick inte där heller..

Alla tyckte att bröllopet var helt underbart och att allt var så fint. och vi la ca 65 000kr på det.
    Men då hade man ju hängt här och lärt sig alla knep och fått tipps på alla reor. Ex min mans kläder gick på 2000 kr med allt inklusive skor halva rea priset. I love it
    Så ett tips till er. Ha is i magen även om ni vet vad ni vill
    ha

• nikitakatt

Jag tror att du måste bestämma dig för att låta din inställning till bröllopet lysa igenom när du svarar på en sån fråga. Inta inte försvarposition. Bestämm dig för att du tycker att du VILL lägga dom här pengarna så tror jag att din familj kommer känna din beslutsamhet och stå bakom dig. Jag var också lite rädd för reaktioner men jag svarade bara att ja visst det är dyrt men vi vill lägga de här pengarna och vi vill ha de här gästerna, och min familj har inte ifrågasatt någonting.

Din familj älskar dig och om de ifrågasätter är det förmodlign bara för att de är rädda att du kommer ångra dig. Så som sagt, om de tycker det är mycket pengar så är det nog lättast att le och hålla med (för det har de ju rätt i) och säga att det är precis så ni vill ha det! Lycka till =)

gumzan skrev 2009-10-29 10:43:41 följande:
    Visserligen är alla olika om hur de tänker med bröllop, såklart har alla olika budget och möjligheter och utgår ifrån det. Men det jag kan känna ibland är att min närmaste familj, mamma, pappa, svärmor etc har själva haft "stora" bröllop (iallafall första gången) och liksom glömt bort hur de kände sig innan de skulle gifta sig. Jag vet inte om det beror på att de allihop har skilt sig och inte ser det äktenskapet som något positivt. Utan alla nästan tjatar om se jag o bla bla gjorde det i rådhuset och det var billigt och vi är såå lyckliga.
  • KatjaB
    gumzan skrev 2009-10-29 10:48:55 följande:
    Så har vi oxå tänkt fast vi ska vara på Stuvenäs gästgiveri, vi känner att vi drar in på lite lull lull och har en god och trevlig middag där ingen av våra vänner eller liknande behöver slava i köket, springa och servera oss. Visst kostar det lite extra, men istället , köper jag klänning från kina, tärnan fixar hår och make up. Kommer ha säsongsbetonad brudbukett osv osv.
    Ja, så känner vi också, dock så är inte vår budget fullt så hög som många här.. hehe, vi har turen att känna fotograf, vara florist själv, ha billig lokal, känna dj, så många dyra poster har ju minskat en hel del. Annars hade det nog dragit iväg mycket mer. Håller på och kollar runt hur vi ska göra med personalen. Ska kolla med min sambos syster, om hon har kompisar som vill tjäna en slant och servera. De jobbar på macdonalds så lönen där är ju helt urusel, hoppas på att de nappar, tycker det är kul att tjäna en slant extra. Att servera under tidspress har de ju vanan inne med, även fast det gäller hamburgare
  • lecaroline

Vi hyrde dansbanan med lokal på vår koloni. 150kr/dag Helt underbart
    Fanns stort partytält, bord, stolar, bestick, tallrikar, glas, vinglas till 50 personer.
    Sedan hyrde vi vår lokal i huset där vi bor. Och tog deras glas, tallrikar och det vi behövde 200 kr

Har man bara fantasi kan man spara mycket

• Sebastiána

Enligt TV-programmet "Vårt bröllop iera händer" kostar ett bröllop i genomsnitt 120 000:- Det tycker jag låter VÄLDIGT mycket.

Jag tänkte försöka fixa det till halva den kostnaden.

• lecaroline
    Sebastiána skrev 2009-10-29 11:53:18 följande:
    Enligt TV-programmet "Vårt bröllop iera händer" kostar ett bröllop i genomsnitt 120 000:- Det tycker jag låter VÄLDIGT mycket.Jag tänkte försöka fixa det till halva den kostnaden.
    Jag tittade på det i våras för att vi skulle gifta oss.
    och det var inte de summorna brudparet hade sparat. utan helt plötsligt så fanns det ena och det andra.
    Vi var jätte sura här på BT för att det inte var realistiskt.
  • GrodanoJag2010

Min mor hon säger alltid" vi får se.. det löser sig" medan min svärmor ojjar sig över HUR vi ska klara det här och om vi måste ha så mycket och stort.. får magont av att lyssna på henne..

visst vi har haft det tufft i något år men känner vi att vi klarar det och klar gör att vi vill ha hjälp med grejer till bröllopet istället för present, förstår jag mig inte på dom...

• Moirie

Det är tråkigt när man får höra negativa saker och jag undrar ibland hur personer trodde man skulle reagera när de valde att klaga över hur dyrt det blev eller att de minsann inte skulle lägga en sån summa osv. Det kan väl inte vara så att de trodde att man skulle bli inspirerad av deras visdomdord och utbrista "Du har rätt! Vi måste göra bröllopet billigare! Nu skär vi ned på det ena och andra!"? Okonstruktiva kommentarer helt enkelt... Har man inget trevligt eller hjälpsamt att säga så kanske man kan hålla det för sig själv?

• GrodanoJag2010

Precis.. håller med..

Moirie skrev 2009-10-29 12:06:27 följande:
    Det är tråkigt när man får höra negativa saker och jag undrar ibland hur personer trodde man skulle reagera när de valde att klaga över hur dyrt det blev eller att de minsann inte skulle lägga en sån summa osv. Det kan väl inte vara så att de trodde att man skulle bli inspirerad av deras visdomdord och utbrista "Du har rätt! Vi måste göra bröllopet billigare! Nu skär vi ned på det ena och andra!"? Okonstruktiva kommentarer helt enkelt... Har man inget trevligt eller hjälpsamt att säga så kanske man kan hålla det för sig själv?
  • Chris24

Du gifter ju dig en gång i livet (för dem flesta i vart fall) och då ska man få njuta av allting, varse sig det är dyrt,billigt för mycket eller för lite,tycker jag.

Jag kan säga rent ärligt att vårt bröllop kommer vara dyrt o det kommer en massa folk, dels lite pga vår kultur och min fästmans stora giganstiska familj om man säger så men vi har ju också fördelen med att mina föräldrar o min fästmans pappa betalar vårt bröllop tillsammans med oss så därför är det ingen som direkt gnäller, inte min mamma iaf där hon anser att bröllop ska vara stort o fint o alla ska njuta o inte behöva tänka på något den kvällen. (Kanske oxå för att hon aldrig fick ha ett bröllop så upplever hon den genom mig,hennes enda dotter dessutom

Så jag säger,gör som NI själva vill göra, hur mycket/litet ni än vill ha det o hur många gäster ni själva vill ha! Ert bröllop, om ingen annan har ett "finger" i bröllopet heller,ekonomiskt vill säga, så kan dem inte uttala sig heller anser jag.

Svar på tråden Hur reagerar eran familj på kostanden för bröllopet?