• lecaroline

Någon annan som också vaccinerat sig?

Jag vaccinerade mig i går för jag har astma.
    Imorses när jag vaknade så var det okej, på
    väg in till jobbet började jag få ont i hela kroppen.
    Efter någon timme kom febern och nu mår jag rätt dåligt.

Är det någon mer som vaccinerat sig redan?
    Hur mår du?
    Har du också en stor röd fläck vid spruthålet?

• Svar på tråden Någon annan som också vaccinerat sig?
  • Superstarfia

fast sen finns de ju de forskare som avråder alla gravida att vaccinera sig.. eftersom man inte vet hur det påverkar fostret..

• Superstarfia
    Imma skrev 2009-10-26 12:00:34 följande:
    Visst är det så. Det är däför det är så svårt. Jag hade mycket hjälp av det här dokumentet när jag fattade mitt beslut:www.lakemedelsverket.se/upload/nyheter/2009/r...
    jag är glad att ja inte behöver ta nått beslut då ja redan har antikroppar då ja fick flunsan i maj..
  • Flodis Hjärtat

Hörde två tjejer prata om just vaccinering på gymmet härromdagen. Den ena tjejen hade vaccinerat sig på morgonen och senare på eftermiddagen hade hon varit och styrketränat och hon sa att hon aldrig varit så starkt som då. Lyfte nästan dubbla vikter mot normalt. Sedan var styrkan borta dagen efter och hon var som vanligt igen. Men hon trodde helt klart att det berodde på vaccineringen. Kroppen är märklig.

• Flodis Hjärtat

Och ja, jag kommer att vaccinera mig.

• Akutsyrra

Jag tog vaccinet i fredags (jobbar på akuten) på kvällen fick jag ont i armen, varade till igår (söndag), i lördags mådde jag dåligt med lite feber. Men inget värre ;P

• tågjäntan

Jag och min man kommer att ta för vår bäbis skull (7 mån). Min svåger tog den för några dagar sedan och vad jag hört så har han itne fått några symtom alls - om det inte ledde till "minidepressionen" han haft på sistone. Men det är nog snarare en 38-årskris .

• Imma

Jag tog sprutan igår. Hittills är jag öm i armen (känns lite som träningsvärk) men i övrigt mår jag bra.

Jag försöker tänka som så att nu har jag gjort vad jag har kunnat för att skydda mitt ofödda barn. Hade jag skadat fostret genom att inte vaccinera mig hade jag haft svårt att leva med det. Nu har jag åtminstone gjort det som läkemedelsverket rekommenderar. Lite obehagligt känns det dock.

• Happypuppy

Jag tog sprutan för nästan två veckor sen. Jag har inte haft några större problem med undantag för "träningsvärken" och lite magont.

Men jag har träffat människor som inte hade den turen. En kompis mamma blev jättesjuk och likaså en bekant till familjen.
    Min kompis har fortfarande inte bestämt sig hur hon ska göra. Hon tillhör en av riskgrupperna, jobbar extra på förskola och har dessutom extremt lätt för att bli sjuk. Jag har sagt åt henne att ta den, men hon är rädd för att få samma reaktion som sin mamma och har inte råd att vara sjuk.
    Nån som har tips på vad jag kan säga till henne?

• CeKe

Och jag kan inte bestämma mig. Är inte ett dugg rädd för sprutor, men kritisk till ett vaccin som är så snabbt framtaget. Sen hade jag en ordentlig vanlig flunsa för ett par år sen och har fått för mig att den gett mig åtminstonde lite immunförsvar. Har inte en susning om hur jag ska göra, men ska jag vaccinera mig, tror jag det är i morgon som gäller. Suck.

Det jag tänker är väl mest att om vi ska börja försöka bli gravida nästa sommar, kan det ju va bra att redan ha vaccinerat sig, om nu denna influensa kommer att fortsätta spöka.. Jag tror inte att jag skulle ta vaccinet om jag var gravid. Verkar alldeles för osäkert med risker etc!

Men jag är rädd för vad detta vaccin kommer att ställa till med om några år....

• ario

snarare vad som kan hända vid nästa pandemi om du INTE vaccinerar dig, har du tänkt så?

CeKe skrev 2009-11-02 21:05:39 följande:
    Och jag kan inte bestämma mig. Är inte ett dugg rädd för sprutor, men kritisk till ett vaccin som är så snabbt framtaget. Sen hade jag en ordentlig vanlig flunsa för ett par år sen och har fått för mig att den gett mig åtminstonde lite immunförsvar. Har inte en susning om hur jag ska göra, men ska jag vaccinera mig, tror jag det är i morgon som gäller. Suck. Det jag tänker är väl mest att om vi ska börja försöka bli gravida nästa sommar, kan det ju va bra att redan ha vaccinerat sig, om nu denna influensa kommer att fortsätta spöka.. Jag tror inte att jag skulle ta vaccinet om jag var gravid. Verkar alldeles för osäkert med risker etc! Men jag är rädd för vad detta vaccin kommer att ställa till med om några år....
  • Sebastiána

Hann aldrig. Har influansan nu. Men de skrev ut Tamiflu för att lindra så att jag inte får så svåra symptom (tillhör också riskgrupp).

• Sebastiána

Vet du att det är "svininfluensan" du fått? Kanske är det en "vanlig" influensa.

Superstarfia skrev 2009-10-22 17:18:01 följande:
    här är en astmatiker som fick flunsan före vaccinet.. eller ja har inte fått vaccinet, för ja inte behöver det nu..Jag mådde som ni beskriver nu.. å inte värre än nått annat år :) å ändå fick ja de i new york och smittade säkert ner halva planet på väg hem i maj.. :)
  • Sebastiána

Det finns personer som tillhör en riskgrupp, tex hjärtsjuka, astmatiker osv som samtidigt är allergiska mot ägg. De kan inte vaccinera sig. Om andra i samhället som kan gör det minskar risken för dessa personer att bli smittade och allvarligt sjuka. Omtanke om andra alltså!

lecaroline skrev 2009-10-23 11:28:44 följande:
    Vad menar du för andras skull??Att vi inte får smitta varandra längre..För att de är rädda att arbetsmarknaden kommer att gå på knäna..Jag har hört den komentaren flera ggr men jag förstår den inte
  • lecaroline
    Happypuppy skrev 2009-11-02 19:51:56 följande:
    Jag tog sprutan för nästan två veckor sen. Jag har inte haft några större problem med undantag för "träningsvärken" och lite magont. Men jag har träffat människor som inte hade den turen. En kompis mamma blev jättesjuk och likaså en bekant till familjen.Min kompis har fortfarande inte bestämt sig hur hon ska göra. Hon tillhör en av riskgrupperna, jobbar extra på förskola och har dessutom extremt lätt för att bli sjuk. Jag har sagt åt henne att ta den, men hon är rädd för att få samma reaktion som sin mamma och har inte råd att vara sjuk.Nån som har tips på vad jag kan säga till henne?
    Att om hon får en sådan reaktion så ska hon vara glad att hon tog den. För om hon får influensan så kommer det bli MYCKET värre.
    Jag har fortfarande kvar ett rött märke på armen och läkaren påpekade vilken tur det var att jag vaccinerade mig.
    Man blir faktiskt rädd!
  • lecaroline
    Sebastiána skrev 2009-11-02 21:25:47 följande:
    Det finns personer som tillhör en riskgrupp, tex hjärtsjuka, astmatiker osv som samtidigt är allergiska mot ägg. De kan inte vaccinera sig. Om andra i samhället som kan gör det minskar risken för dessa personer att bli smittade och allvarligt sjuka. Omtanke om andra alltså!
    Jo men de är ett väldigt stort undantag. Detta gäller fiskallergiker också om ni inte vet det..

Vissa tror att vi ska lyckas utrota denna influensan om alla vaccinerar sig. Men det försökte de också med våra barnsjukdommar.
    Visste ni att de tog bort tror det var kikhostavaccinet för att det var så mycket farligare att vaccinera sig mot det än att få sjukdommen. Allergier uppstod och följdsjukdommar de inte kunde drömma om.
    Så att ge andra dåligt samvete för att man är rädd om sig tycker jag är dåligt!
Svar på tråden Någon annan som också vaccinerat sig?