• lecaroline

Någon annan som också vaccinerat sig?

Jag vaccinerade mig i går för jag har astma.
    Imorses när jag vaknade så var det okej, på
    väg in till jobbet började jag få ont i hela kroppen.
    Efter någon timme kom febern och nu mår jag rätt dåligt.

Är det någon mer som vaccinerat sig redan?
    Hur mår du?
    Har du också en stor röd fläck vid spruthålet?

• Svar på tråden Någon annan som också vaccinerat sig?
  • Snoddasen

Jag har också vaccinerat mig, förra veckan. (Jobbar på infektionsavdelning) och om man nu inte vill vaccinera sig för sin egen skull, så tycker jag att man iaf kan göra det för andras skull.

• lecaroline

Vad menar du för andras skull??
    Att vi inte får smitta varandra längre..
    För att de är rädda att arbetsmarknaden kommer att gå på knäna..

Jag har hört den komentaren flera ggr men jag förstår den inte

• Snoddasen

Vad jag menar med "för andras skull" så tänk på tex cancersjuka, även om de blir vaccinerade så fungerar inte vaccinet fullt ut, vilket innebär en risk att de kan bli smittade trots att de är vaccinerade. Vaccinet ger inte fullgott skydd för många inom riskgrupperna. Min svärmor har cancer och hela familjen kommer att vaccinera sig för hennes skull, för att minska risken för att hon eventuellt blir smittad. Alla i familjen vill inte vaccinera sig, men gör det för att skydda henne.

• lecaroline

Självklart hade jag också gjort om jag inte behövde det själv.
    Men alla kan inte hålla på att vaccinera sig hela tiden för att det finns riskgrupper, då ebbar ju aldrig sjukdommen ut...

• Kela2

Jag är gravid och är mycket skeptisk till att ta vaccinet trots att jag tillhör en riskgrupp. Jag vill verkligen inte bli sjuk, varken för min eller bebisens skull, men samtidigt så känns det riskfyllt att ta ett vaccin när jag är gravid. Man har ju inte alltid vetat allt om vacciner och mediciner... Det går ju inte att veta säkert att fostret inte påverkas.

lecaroline skrev 2009-10-23 09:50:28 följande:
    Jag tycker att det är lika bra att få den om man inte tillhör riskgruppen. Nästa ggn den kommer tänker jag inte vaccinera mig utan hoppas att många redan fått den så jag inte behöver vara så orolig. Sedan försöker vi ju skaffa barn också och då vet ju de flesta att gravida mammor har sämre imunförsvar.Så jag tar hellre vaccinet nu än när jag är gravid för det skulle inte kännas bra!
  • PINI

Jag och sambon har tagit det idag på morgonen och det enda vi båda märkt är att vi har lite ont i armen annars inget alls=)

• lecaroline

Jag blev inte dålig förän morgonen efter..
    Tog på onsdagen kl 16,00 och symtomen vällde över mig på morgonen vid 09,00. Jag har fortfarande en stor rodnad och är hård på armen så jag tog mig till vårdcentralen och visade upp den. Läkaren konstaterade att jag hade haft en ordentlig reaktion, men rodnaden skulle försvinna om någon vecka.
    Hon berättade också att väldigt många har reagerat starkt av vaccinet så man ska vara förberedd på det!
    Tycker att det är typiskt att man kan tvingas att ta karensdag för att slippa bli sjuk på riktigt..

• FelizLane

Tycker det är löjligt att man ska tänka på andra.. Fattar mig inte på denna hysteri. Hur många dör i den vanliga influensan? Många fler än som dött i grissjukan. Denna fågelinfluensa var ju liksom också helt uppstyltad och värsting hysteri. Men hände det nått allvarligare? Nej.

Spanska sjukan som var förrut, för länge sen. Massvaccinerade man oxå folk. Sen börjde folk dö efter flera år. Det visade sig vara av vaccinet. Nejtack. Bättre att vi skapar vårat eget immunförsvar. Sen kommer vi inte klara oss. Se bara på penicillin. Snart kan vi inte ta sånt. Äh. det här är löjligt!

• Imma

Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att ta vaccinet. Jag är gravid och förstår riskerna, men tycker att riskerna med att inte ta vaccinet känns värre. Jag tror att jag hade tänkt annorlunda om jag befunnit mig i den första trimestern, då Läkemedelsverket menar att den största osäkerheten finns gällande risker för fostret, men nu kör jag på.

• lecaroline

Hörde på nyheterna idag att sverige har köpt in 18 miljoner vaccin.
    Vad i allsin dar ska vi med det till??
    Inget nordiskt eller europeiskt land har tagit i så motsvarande sin befolkning. Varför ska vi svenskar alltid överdriva och skrämmas?

De som vill vaccinera sig tycker jag att det är okey.
    Men låt för guds skull de som inte vill vara ingen hetsjakt eller pikar hur dåliga människor de är.
    Nu har jag hört om 3 som dött och en som fick en nervsjukdom pga vaccinet som startade denna sjukdommen.

Men riskgrupperna leker ju mer med sina liv om de inte vaccinerar sig.. Och gravida med 2 liv

Svar på tråden Någon annan som också vaccinerat sig?