• love luna
    Äldre 21 Oct 07:01
    43320 visningar
    31 svar
    31
    43320

    Min hy har KOLLAPSAT! Hjälp snälla!!!!

    Snälla hjälp mig, jag har panikångest över detta! Jag är en 20årig tjej som lider av min jävliga hy. I perioder är den okej, det går iaf att leva med den. Men här i veckan exploderade den totalt! jag började äta MSM/Svavel, ett pulver som bland annat ska vara bra mot akne! men det står också att det har en utrensande effekt, och kan ge mer finnar i början.

    jag har använt jan marinis syrarengöring ett tag men den är för stark för min känsliga hy. så den har jag nu iaf slutat med. sen anvönde jag rasullera över hela ansiktet i 20 min samma dag jag började med svavel och min hy efteråt var så sjukt TORR!

    det började med att jag såg en finne på kinden, jag använde zeno på den (en värmeapparat för akne som ska döda bakterierna), klämde den och sen alkohol för att desinfectera, och sen tog jag på en rasullera som sägs vara bra för akne.

    Nästa morgon vaknar jag upp av att finnen nu blivit en stor böld/sår!! helt Rött, irriterat, hemskt, och fjälligt!! jag ville bara gråta. över 1 * 1 cm var den... :S ://

    jag fick panik och la på mer rasullera på den, använde zeno igen och alkohol. dagen efter la jag på aloe vera för att lugna svedan, irritationen, finnen, fjällandet och rödheten. Men under en stressad situation då jag ska träffa någon som bryr sig mkt om utseendet för jag panik för att den fjällar och river bort det = ett större sår.

    Men nu har även en annan finne dykt upp nära den förra. Så jag använder zeno på den med, tre gånger under 24 timmar (som man ska). Min hy är otroligt känslig, och fet så jag vet egentligen att zeno är för stark för min hy i kombinationen med alkohol som man måste ha för att desinfectera den...
    Nästa dag vaknar jag upp med en röd rund ring runt finnen...!!! zenonen är rund så det är ett avtryck av den. som en brännskada...!

    Tar på aloe vera på båda dessa och hoppas på det bästa. Smörjer dagligen flera gånger med aloe vera och stressar mig själv/huden genom att många ggr per dag få panik över hur hemskt det ser ut... :((
    började sedan blanda i svavel i aloe veran som det stod att man kunde, vet inte om det hjälper egentligen. det ser fortfarande förjävligt ut...

    men nästa dag har det bara blivit värre. Jag har använt aloe vera (en gel med 99% aloe vera) och huden runt hakan, näsan är nu ILLRÖD, fjällande, så stram, kliande och helt förjävlig rent ut sagt. tror att jag ska svimma när jag ser detta. behöver jag ens nämna att jag isolerat mig under hela denna tid (flera dagar).
    nästa dag vaknar jag upp med en NY finne bredvid en av de andra på kinden! vill bara gråta när jag upptäcker detta. jag använder zeno på den med (lär mig aldrig...) och sen rasullera igen.

    Nästa dag är den finnen ÄNNU större (ENORM) och på andra kinden har en ny jävla finne dykt upp!! I pannan har det blivit massa småfinnar och en stor finne där med. Brukar aldrig få såhär stora finnar (kan dock få innebrännare på hakan ibland, hemska..) utan mest småknottror. Men detta är det värsta jag sett...

    Nu har den ena finnen på kinden blivit en jävla böld! ALDRIG haft en böld på kinden förut. Känsliga varnas, men den var fylld av var och blod. enorm, röd, svullen, och allt detta fick mig att bryta ihop i ren panikångest. grät och grät, mitt liv kändes förstört (kan inte göra nåt och isolerar mig och mår dåligt varje sekund).

    Har gnidit papper mot huden ibland för att ta på produkterna och för att få bort flagnor. kanske är jag allergisk mot de ämnena som pappret innehåller?

    Jag har bråkat väldigt mkt med mitt livs stora kärlek på sistonde och vi har varit oerhört nära att göra slut. så det har stressat mig otroligt mkt så kanske är detta en reaktion av alla olika hudvårdspreparat jag använt och stressen/hur dåligt jag mått?

    så nu har jag alltså en enorm böld på kinden, en finne på andra kinden, en finne i pannan, ett eksemsår på 1 * 1 cm på ena kinden, en röd ring bredvid (börjar blekna bort som tur är), småfinnar vid hårfästet/sidan av pannan, eksem (fjällande, kliande, svidande, rödd, irriterat) runt ena sidan av munnen och bredvid näsan! JAG BRYTER IHOP!

    Snälla hjälp mig...! skulle uppskatta alla tips enormt mycket! vad ska jag göra?!

  • Svar på tråden Min hy har KOLLAPSAT! Hjälp snälla!!!!
  • Äldre 23 Oct 17:47
    #21

    Måste instämma med Tausen i det du säger om att krämer och preparat kan försämra effekten för varandra och även skapa kraftiga biverkningar om de används tillsammans.

  • Tausen
    Äldre 23 Oct 18:06
    #22

    Någon som testat differin? Fick den utskriven av läkare idag..

  • Trista­n79
    Äldre 23 Oct 19:48
    #23

    Jag får mycket finnar när jag stressar och testade drickbar AloeVera ifrån Forever, funkar jättebra på hyn då den är positiv för magen! Men jag skulle definitivt kolla med en läkare i ditt fall.

  • shakyn­ose
    Äldre 23 Oct 21:11
    #24

    Om du har väldiga problem med huden så ska du gå till en läkare, men det är också viktigt att du slutar använda alla produkter som river och sliter på ditt ansikte! Sådan där rassoullera är inte ett dugg bra mot finnar, tvärtom blir det ofta värre som i ditt fall, däremot är det jättebra om man har grov hy och pormaskar som inte är inflammerade.

    Jag har alltid trott att jag har fet hy eftersom jag ofta hade finnar, men det visade sig att jag har extremt känslig hy och finnarna är egentligen utslag som går att relatera till olika stressfaktorer. Antingen inre (jobb, kärlek) eller yttre (väder, starka hudprodukter) påfrestningar kan göra att jag får blemmor i ansiktet.
    Det finns inte riktigt några superprodukter mot detta, men jag masserar ansiktet med mandelolja (nästan)varje kväll och jag har vanligtvis väldigt fin hy i ansiktet nuförtiden. Att badda med aloevera ibland är inte heller så dumt, men eftersom det är en läkeväxt så är det inte bra att använda för ofta.

  • Äldre 23 Oct 21:35
    #25

    Jag tror inte heller på att prova en hel massa nya produkter. För att få nån effekt så behöver man testa en sak i taget och ett tag för att se. Tror också att man behöver milda grejer för att få ordning på akne, inte starkare o starkare.

    Däremot tror jag på roaccutan. Men inte som första grej, och absolut inte oövervakad av läkare. Och biverkningsriskerna ska tas på allvar, absolut.

  • soon and very soon
    Äldre 24 Oct 20:28
    #26
    shakynose skrev 2009-10-23 21:11:49 följande:
    [citat]
    Vad är det för mandeloja?? har inga JÄTTE problem men torr hy o finn utslag ibland som en hel tonåring
  • shakyn­ose
    Äldre 24 Oct 21:56
    #27

    soon and very soon skrev 2009-10-24 20:28:51 följande:


    [citat]Vad är det för mandeloja?? har inga JÄTTE problem men torr hy o finn utslag ibland som en hel tonåring
    Jag köper den i en butik här i Malmö som heter "L´herbier de provence". Har för mig att den är från crearome, men jag har tagit bort etiketten så jag är inte säker...
  • KatjaB
    Äldre 25 Oct 07:44
    #28

    ska du inte låta huden vila lite emellan? Låter som att du smörjer dig i tid och otid med alla möjliga krämer nu. Förstår att det är svårt att låta bli, men jag tror att det bara blir värre om du inte låter huden vila och läka lite av sig själv också.

  • 1 Grevin­nan
    Äldre 25 Oct 11:10
    #29

    Stackars dig!
    Jag har med problem med finna roch akne. Gå till en bra hudvårdssalong och gör en asniksbehandling med porrengöring, det kostar en slant och deras produkter är dyrare, men det ger resultat jag lovar. Man blir rödflammig på behandlade områden någon dag efter, men det lägger sig efter ett tag. Gör detta regelbundet var 4-6e vecka fram tills bröloppet, så ska du se att det blir bättre.
    Man ska ju inte klämma, men det är svårt att låta bli, om du ska klämma gör ett ångbad innan, värm vatten häll i en bunka och sitt över med ansiktet och en handduk i ca 10 min. sen kan du klämma när porerna r öppna.

    Jag har med varit på vårdcentralen och fått krämer, det blev bra efter 2 försök och ett par veckor, men huden blev helt torr efteråt.

    Lycka till!

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 15 Nov 17:54
    #30

    Det är skönt att veta att man inte är ensam men samtidigt vill jag inte att någon annan ska lida lika mycket som jag gjort/gör.
    Jag gick till vårdcentralen och fick träffa överhudläkaren, det var en erfarenhet.
    Jag har haft problem med hyn länge frågat de som jobbar på apoteket och i butikerna typ kicks om de har någon aning, gjorde ansiktsbehandling på ett ställe frågade de men inte de visste något. Provade deras produkter decleor ingen skillnad. Pratade med en kompiskompis som sa att de kunde vara rosacea och jag skulle prata med vårdcentralen. Gjorde de hon visste inget så hon skicka mig till överhudläkaren på sjukhuset som tog en ca 30sek titt på mitt ansikte och bara höll med om att de är nog rosacea. Tror inte hon hade tid ork eller lust att hjälpa mig. Fick rozex och antibiotika som jag åt typ 6mån. Hjälpte inte, gick tillbara till vårdcentralen och nu får jag bara duac, hjälper inte. Men eftersom jag hela tiden får träffa nya läkare så känner ingen mig. Skulle vilja gå till samma men men.
    Jag har slängt många av mina traditionella krämer och oljor och duac(det kliade så dant att använda det fyy) Jag har börjat med produkter från Lush istället. Använder hudkräm och rengöring varje kväll, sminkborttagning (vid behov) och ansiktsmask då och då. Bara lush grejer alltihop, de är naturliga och inte parfymerade.
    Det funkar, min hy kliar inte, känns lent och mjukt, inte fettigt eller torrt. Rodnaden har minskat likaså finnarna. Det har bara gått drygt en vecka ska prova 2månader tänkte jag. För att vara säker på om det funkar lång eller kortsiktigt.

  • evst
    Äldre 16 Nov 09:55
    #31

    Hade ganska mycket problem med stora och inflammerade finnar runt hakan, ända tills jag av en slump köpte en porrengörare på bodyshop. Den liknar de som används på salonger, en liten pinne i metall och i toppen finns en skålformad "sked" med ett hål i. Den använder jag regelbundet efter jag har legat i bad med riktigt varmt vatten så att porerna öppnar sig, kanske en gång varje eller varannan vecka. Sedan jag började med detta har mina problem med djupa och varande jättefinnar försvunnit helt. Jag får också väldigt torr o känslig hud av olika starka krämer mot acne som jag använde förut, nu slipper jag det helt. Om jag mot förmodar får en vätskande finne igen, använder jag inotyol, barnsalva, som över en natt får de vätskande såren att torka ur utan att skada den känsliga huden.

    Det är ju inget tips du har direkt nytta av nu, men när du blir av med de utslag/finnar du har nu kanske detta kan vara ett sätt att förebygga?

Svar på tråden Min hy har KOLLAPSAT! Hjälp snälla!!!!