Inlägg från: love luna |Visa alla inlägg
  • love luna

    Min hy har KOLLAPSAT! Hjälp snälla!!!!

    Snälla hjälp mig, jag har panikångest över detta! Jag är en 20årig tjej som lider av min jävliga hy. I perioder är den okej, det går iaf att leva med den. Men här i veckan exploderade den totalt! jag började äta MSM/Svavel, ett pulver som bland annat ska vara bra mot akne! men det står också att det har en utrensande effekt, och kan ge mer finnar i början.

    jag har använt jan marinis syrarengöring ett tag men den är för stark för min känsliga hy. så den har jag nu iaf slutat med. sen anvönde jag rasullera över hela ansiktet i 20 min samma dag jag började med svavel och min hy efteråt var så sjukt TORR!

    det började med att jag såg en finne på kinden, jag använde zeno på den (en värmeapparat för akne som ska döda bakterierna), klämde den och sen alkohol för att desinfectera, och sen tog jag på en rasullera som sägs vara bra för akne.

    Nästa morgon vaknar jag upp av att finnen nu blivit en stor böld/sår!! helt Rött, irriterat, hemskt, och fjälligt!! jag ville bara gråta. över 1 * 1 cm var den... :S ://

    jag fick panik och la på mer rasullera på den, använde zeno igen och alkohol. dagen efter la jag på aloe vera för att lugna svedan, irritationen, finnen, fjällandet och rödheten. Men under en stressad situation då jag ska träffa någon som bryr sig mkt om utseendet för jag panik för att den fjällar och river bort det = ett större sår.

    Men nu har även en annan finne dykt upp nära den förra. Så jag använder zeno på den med, tre gånger under 24 timmar (som man ska). Min hy är otroligt känslig, och fet så jag vet egentligen att zeno är för stark för min hy i kombinationen med alkohol som man måste ha för att desinfectera den...
    Nästa dag vaknar jag upp med en röd rund ring runt finnen...!!! zenonen är rund så det är ett avtryck av den. som en brännskada...!

    Tar på aloe vera på båda dessa och hoppas på det bästa. Smörjer dagligen flera gånger med aloe vera och stressar mig själv/huden genom att många ggr per dag få panik över hur hemskt det ser ut... :((
    började sedan blanda i svavel i aloe veran som det stod att man kunde, vet inte om det hjälper egentligen. det ser fortfarande förjävligt ut...

    men nästa dag har det bara blivit värre. Jag har använt aloe vera (en gel med 99% aloe vera) och huden runt hakan, näsan är nu ILLRÖD, fjällande, så stram, kliande och helt förjävlig rent ut sagt. tror att jag ska svimma när jag ser detta. behöver jag ens nämna att jag isolerat mig under hela denna tid (flera dagar).
    nästa dag vaknar jag upp med en NY finne bredvid en av de andra på kinden! vill bara gråta när jag upptäcker detta. jag använder zeno på den med (lär mig aldrig...) och sen rasullera igen.

    Nästa dag är den finnen ÄNNU större (ENORM) och på andra kinden har en ny jävla finne dykt upp!! I pannan har det blivit massa småfinnar och en stor finne där med. Brukar aldrig få såhär stora finnar (kan dock få innebrännare på hakan ibland, hemska..) utan mest småknottror. Men detta är det värsta jag sett...

    Nu har den ena finnen på kinden blivit en jävla böld! ALDRIG haft en böld på kinden förut. Känsliga varnas, men den var fylld av var och blod. enorm, röd, svullen, och allt detta fick mig att bryta ihop i ren panikångest. grät och grät, mitt liv kändes förstört (kan inte göra nåt och isolerar mig och mår dåligt varje sekund).

    Har gnidit papper mot huden ibland för att ta på produkterna och för att få bort flagnor. kanske är jag allergisk mot de ämnena som pappret innehåller?

    Jag har bråkat väldigt mkt med mitt livs stora kärlek på sistonde och vi har varit oerhört nära att göra slut. så det har stressat mig otroligt mkt så kanske är detta en reaktion av alla olika hudvårdspreparat jag använt och stressen/hur dåligt jag mått?

    så nu har jag alltså en enorm böld på kinden, en finne på andra kinden, en finne i pannan, ett eksemsår på 1 * 1 cm på ena kinden, en röd ring bredvid (börjar blekna bort som tur är), småfinnar vid hårfästet/sidan av pannan, eksem (fjällande, kliande, svidande, rödd, irriterat) runt ena sidan av munnen och bredvid näsan! JAG BRYTER IHOP!

    Snälla hjälp mig...! skulle uppskatta alla tips enormt mycket! vad ska jag göra?!

  • Svar på tråden Min hy har KOLLAPSAT! Hjälp snälla!!!!
  • love luna

    TACK FÖR ALLA SVAR!

    KatjaB:
    Sant. Vill gärna gå till en hudläkare men jag vet inte hur man gör? Vet ju att det kan ta månader i väntan om man går via cårdventralen. Men hur får man kontakt med en privat hudläkare?Som t ex kan skriva ut p-pillret (aknemedlet) diane, eller antibiotika. Nån som vet hur man gör och vad kostnaden kan bli?

    Gav idag syrarengöringen, rasulleran och zenonen till min pojkvä så han kan gömma dem från mig, hehe. ;P

    sms å fotboll:
    precis! men hur gör man?

    lecaroline:
    absolut, jag är otroligt stresskänslig och fått lätt finnar då. vilket stressar mig ännu mer. en ond cirkel...
    vilka produkter är det du har reagerat mot?

    JollyO :
    har till en läkare tidigare då detta uppkom i dagarna och jag lider tyvärr av vissa psykiska ting som gör det svårt för mig att ta mig ut. :( kan det då jag känner att min hud är i fint skick, vilket den aldrig verkar vara då jag mår såhär...
    jag är dock lite rädd för att de ska skriva ut akneprodukter då min hy redan är i kaos pga för mycket7staka produkter. vill gärna ha tabletter som tar itu med problemet inifrån...

    tror dock helhjärtat på svavel, vet många som använt det med med bra resultat. men utrensningen ibörjan är förjävlig... dock funderar jag på om det var en så bra idé att ha det i aloeveragelen då det känns lika irriterat/rött/svidabnde(fjällande/eksamliknande som förut... :((

    skulle gärna ta dessa tabletter du nämnde! det värsta är att jag är rädd att en läkare skulle neka mig dessa då jag bara pallar att gå ut i perioder då min hy faktiskt är okej. dock skulle jag kunna gå igenom det helvetet denna gång bara jag fick nåt som hjälpte...!

    skulle ÄLSKA att ta roaccutan! är nästan så att jag funderar på att köpa det själv via nätet, trots att jag vet att det kan ge farliga biverkningar. och att det är känsligt att ta dem då man mår som jag. dessutom vet jag.. att min hy oftast är okej, men att den nu ballat ur totalt. :(

    MammaMiaa:
    Tack för tipset! men jag vågar inte testa kanebo då jag vet att de innehåller mineralolja som täpper till och jag tror även de har parfym i sig? men va skönt att det funkat för henne! :)

    elsi :
    visst är det hemskt?! när man ser att en böld är påväg vill man bara dö...
    har också hört att man kan få svamp av antibiotika.
    mycket bra tips! men täpper inte tejpen till porerna? är nojig som få över att täppa till, hehe.
    du har nog rätt i att jag ska lägga alla starka grejer åt sidan tills detta lugnat sig...

    är beredd att prova roaccutan om jag bara fick det utskrivet! men jag vet innerst inne att de inte kommer anse mina finnar tillräckligt många för det...
    Jag har provat Exuviance, men tyvärr var det inget för mig med syrorna och mineraloljan :(
    Åh tack Elsi, det värmer verkligen! håller med dig, vet man inte hur detta är så vet man inte hur hemskt det känns. Många kramar

    Sundance:
    Va tråkigt att det verkar gå i familjen, lider med er..! grönt te älskar jag! måste inhandla igen genast...
    tror du man kan badda eksemet med grönt te också? vet du om man kan få allergiska reaktioner av aloe veran?

    Tausen :
    visst är det nervöst, man vill ju inte behöva gå igenom hela processen med en läkare för ingenting... många tack för tipset, ska kika i den tråden!

    *

    Igår så baddade jag bara ansiktet med vatten, ingen rengöring. och sen aloe vera över hela ansiktet, ingen lera what so ever. igår så var faktiskt kindbölden mer ett litet sår med mycket rött omkring (ingen bula längre så att säga). den röda ringen från zeno är helt borta (JAAA:D:D) och eksemsåret på kinden som allt började med är nästan helt borta (LYCKA!!).

    Tyckte mig även se att finnarna blivit lite mindre men det kan vara inbillning :P Tyvärr är eksemet runt munnen /bredvid näsan fortfarande jätteilla. :(( det gör mig otroligt ledsen, känns som att jag tappar livslisten totalt. (skör psykiskt just nu).

    idag fick jag hem quuen helene mint mask som är helt hyllad på makeupalley.com använde den på pannan (där jag lätt blir oljlig), "näsryggen" och över kinderna i 10 min. Kändes bra! sen la jag på den som en punktbehandlare på finnarna och såret från bölden. får se hur det ser ut imorgon...

    har även smörj på i flera omgångar med aloe vera med svavel i. men det känns fan som sandpapper, hela detta. ingen aloe vera i världen tycks hjälpa :((( just svavel och aloe sägs ju vara bra mot eksem så jag förstår inte vad det är som händer egentligen...

    hemma (är hos pojkvännen nu) så har jag en salva som heter "läkesalva" fån . den brukar hjälpa mig mot just narighet men är rädd att då den är väldigt fet så ger den mer finnar. har hänt en gång. men, när jag kommer hem är det nog den som får ta hand om detta, för detta är...tortyr...

    återigen, tack ni fina änglar som hjälper mig!
    kram!

  • love luna

    oj, läste igenom mitt svar nu och ser att det saknar meningar och har stavfel. är väldigt trött och skriver i mökret, ni får ursäkta. ;P
    skulle skriva "läkesalvan är från ortblomman.se" .

Svar på tråden Min hy har KOLLAPSAT! Hjälp snälla!!!!