• Lajsan

    P-piller cerazette

    Skulle gå till barnmorskan i dag för att få ett nytt recept på mina p-piller som jag ätit i 11 år, trionetta, även kallad triregol som den billigare versionen på apoteket. Men så gick hon in i datorn och såg att det stod att min mamma dog av en hjärtinfarkt för 3 år sen när hon var 61 år och tyckte det var konstigt att inte dom sagt till mej tidigare att byta ut denna sorten, så hon sa att bara en gynekolog el läkare kunde skriva ut ett sådant recept i fall det skulle hända något, så hon tyckte jag skulle byta sort till cerazette, nu är min fråga hur ni andra tycker om detta? Hon sa att det kan komma blödningar lite då och då dom närmsta 3 månaderna men att dom sen ev skulle avta helt. Jag tycker mest det är jobbigt när jag nu har haft en fast dag då mensen kommer varje månad och nu inte veta. Tacksam för råd/tips. Blev långt det här...

  • Svar på tråden P-piller cerazette
  • Flodis Hjärtat

    Har ätit cerazette i 4 år och inte haft mens på hela tiden. Inga problem överhuvudtaget. Inte ens i början. Kan rekommenderas

  • Lajsan

    Tack för era svar, verkligen olika hur allas kroppar fungerar, kan hålla med om att det måste kännas konstigt att inte ha någon mens... lite jobbigt bara att börja på ny kula i vuxen ålder med att inte veta när/om blödningar kommer, men jag ska ge det en chans, har ju aldrig mått dåligt av trionetta under dessa 11 år.

  • Mirey

    Ni som har tagit Cerazette o slutat med d!! Hade ni ngr biverkningar efteråt? D har gått 1 v nu sedan jag slutade, tog de i ca 8 mån. Jag känner mej jätte jätte känslig o lite små deppig. Jag grät precis när min festman frågade: va e d baby?!! Normalt? Känner mej så känslig... någon som kan relatera?

  • AnnaMartin

    Jag har tagit Cerazette och hade precis som så många andra massa småblödningar den första tiden (tror de var 2-3 månader) blev sen utan mens helt, vilket jag upplevde som något positivt. Det som jag däremot inte upplevde som positivt och som tog ett bra tag innan jag insåg var att sexlusten försvann...någon annan som upplevt sammas sak? Kände mig också allmänt slätstruken (alltså väldigt jämn i humöret, varken speciellt ledsen eller speciellt glad)

    Nu har jag precis slutat med Cerazette och hoppas att min sexlust kommer tillbaka!

  • feministbrud

    Jag fick inte en bloddroppe efter första pillret. Var utan mens i sex år och det var fantastiskt! Njut av det och oroa dig inte.

    Angående sexlusten så är det möjligt att jag också kände det. Det är svårt att veta vad som orsakar vad ibland Det jag kände var en ökad sexlust när jag slutade med pillrerna, men det kan som sagt finns andra orsaker till det.

  • mica82

    väldigt många olika erfarenheter av ceracette läser jag.

    jag åt vanliga p-piller innan jag fick min son. sen när jag skulle få recept för nytt skydd ville hon inte skriva ut p-piller ( som jag förövrigt ätit sen jag gick i högstadiet, är 27 år idag) eftersom min pappa haft 2 hjärtinfarkter och min mamma har högt blodtryck. När jag var gravid tog de ett avancerat blodprov för mig för att se om jag var menägen att få blodproppar men det visade sig att jag inte var det. Trots det skrev hon ut cerazette.
    jag har haft mellanblödningar i 6 månader. har inte haft många blödningfria dagar. Men arnmorskan sa att jag skulle ge det 6 månader. nu har jag inte haft någon blödning på 1 månad så hon hade nog rätt, phu!

  • Sundance

    Cerazette är väl minipiller och Neovletta p-piller eller hur? Blandar ihop vilka det är jag äter nu. jag äter i alla fall p-piller just nu och tror det är Neovletta så då måste Cerazette vara minipillrena jag åt tidigare. Jag blödde och blödde i halvår minst, sedan bytte jag. Hade typ 2 blödningsfria dagar/månad. Ni kan tro att jag och min pojkvän blev griniga om vi inte orkade ha sex en dag när jag inte blödde för sedan kunde det gå en månad tills det gick igen. Vi hade två standardfraser under den tiden: "Hur ser prognosen ut för kvällen?" och "Jag tror det kan gå men jag kommer kanske blöda lite". så för min del funkade det inte. Men nu ska jag iofs sluta med p-pillren också för jag misstänker att de gör mig väldigt deprimerad och känslig.

  • Lajsan

    Har nu tagit dessa cerazette i 5 dagar, skulle igentligen fått mensen i dag om jag hade fortsatt med triregol, så nu vet man ju inte vad/när som händer. Kan bara hoppas att det aldrig kommer någon blödning.

  • ario

    jag har ätit cerazette och rekommenderar inte den, jag bytte ut den till exlutena som är mkt BÄTTRE!

    skillnaden mellan dessa är att exlutena har inga biverkningar jämfört med cerazette som har både viktuppgång, sexlust försvinner etc...

    Byt till exlutena, jag fick först cerazette eftersom barnmorskor alltid rekommenderar den först och den har man förmån för.

    EXLUTENA är bättre!

  • ario

    aa, det är mkt vanligt, byt till exelutena som också är minipiller men med mindre biverkningar


    Mirey skrev 2009-10-05 12:47:47 följande:
    Ni som har tagit Cerazette o slutat med d!! Hade ni ngr biverkningar efteråt? D har gått 1 v nu sedan jag slutade, tog de i ca 8 mån. Jag känner mej jätte jätte känslig o lite små deppig. Jag grät precis när min festman frågade: va e d baby?!! Normalt? Känner mej så känslig... någon som kan relatera?
  • Nippran

    Jag har ätit Trionetta och fick sluta med dem pga högt blodtryck. Fick då Exlutena som inte fungerade alls då jag hade mycket oregelbundna blödningar som var precis som en riktig mens med ca tre till fem dagars mellanrum. Jag stod ut med detta i 3 månader då jag hört att de skulle vara bättre. Bytte därefter till Cerazette som jag nu har ätit under flera år. De har fungerat bra på mig. Fick vanlig mens två gånger och därefter uppförde det nästan helt. Nu kan jag få en mindre blödning ca var 4 de månad. Jag har inte haft några biverkningar av dem ännu.

  • Lajsan

    Oj vilken skillnad det är på alla tji fick jag - mensen kom i går kväll ändå som beräknat.

  • Lajsan

    det har nu gått ca 3 månader med cerazette, först fick jag mensen som jag skulle fått om jag fortsatt med triregol, sen hade jag uppehåll 2 veckor och fick mens igen, sen hade jag uppehåll i 5-6 veckor och fick mens, så var jag på återbesök för 2 veckor sen för att se hur det gått och då var jag precis i slutet på mensen och det var då som jag hade haft uppehåll på 5-6 veckor och det tyckte både hon och jag såg bra ut, men så sa jag att jag ska på bröllopsresa 2-16 feb och vill inte ha mens då hon skulle kolla med en gynekolog om det gick att skjuta på mensen på något sätt för som det är nu så vet jag ju inte när den kommer, men bara 2 dagar efter den blödningen så fick jag en mensomgång till som nu slutade för 2 dagar sen, barnmorskan skulle ringa på mån när hon pratat med en gynekolog, men jag blir trött på detta nu och inte veta när och hur ofta det kommmer, tips på hur ni skulle gjort?

  • BlivandeFruPettersson

    Bytte Trinovum mot Cerazette pga högt blodtryck och lite en historia av blodproppar i släkten. Fick en blödning någon vecka efter att jag börjat med Cerazette, sen ingenting förutom någon liten spotting då och då under alla åren jag åt dem.

    Fick inga andra biverkningar heller tills jag slutade med dem för ett drygt år sen. Har alltid haft en cykel på 28 dagar (både med och utan p-piller), men nu varierar den allt mellan 28 och 36 dagar (har stabiliserats något mer senaste månaderna dock).

  • MissLi

    Som sagt så varierar det oerhört från person till person vilka piller som fungerar men jag har samma erfarenhet som ario..

    För mig fungerar exlutena klockrent

  • Ananias

    den funkar klockrent för mog. har inte sett röken av mensen på flera månader sen ja började=) o inga biverkningar

  • tågjäntan

    Jag skulle rekomendera p-ring. Då slipper man komma ihåg att man ska ta tabletter varje dag och det är en minder mängd hormonner som utsöndras (för att den är i direkt kontakt med slemhinnan). Utsöndringen är jämnare och andra fördelar eftersom den inte smälts i samband med maten.
    Fast ajg vet inte vilken verksam substans det är, så den kanske inte rekomenderas om det finns risk för propp eller så.

  • Martinaa
    tågjäntan skrev 2009-12-28 21:41:53 följande:
    Jag skulle rekomendera p-ring. Då slipper man komma ihåg att man ska ta tabletter varje dag och det är en minder mängd hormonner som utsöndras (för att den är i direkt kontakt med slemhinnan). Utsöndringen är jämnare och andra fördelar eftersom den inte smälts i samband med maten. Fast ajg vet inte vilken verksam substans det är, så den kanske inte rekomenderas om det finns risk för propp eller så.
    Nix, jag hade tänkt skaffa p-ring men fick inte pga propp i familjen.
Svar på tråden P-piller cerazette