Jag har läst hela tråden och har så mycket tankar, nu ska vi bara se om jag kan omvandla det till ord. Vill bara varna för ett lååångt inlägg!
För det första så tycker jag att du är väldigt modig som delar med dig av dina upplevelser och dina känslor. Att för sig själv erkänna att problemen finns betyder att man är halvvägs till att faktiskt lösa dem.
Det jag först tänkte på var att du skrev att du hade tagit upp med honom om hur sårad du är över att han inte bryr sig. Personligen tror jag att det är att börja i lite fel ände när man börjar en mening med ?jag är besviken på dig för att du inte gör det här och det här? men nu vet jag ju inte hur era samtal brukar se ut. Jag skulle och blir själv väldigt sårad och ledsen på min partner när det första han säger är att det är jag som gjort fel. Och ska jag vara ärlig så blir jag ännu mindre sugen på att faktiskt bry mig när han börjar med att skylla sina känslor på mig.
Om man då i ställer försöker lyfta fram det som är positivt så tror jag att man skapar en mycket mer öppen dialog. Tänkt dig själv om någon skulle börja en mening med ?jag älskar när du gör sådär mot mig?, direkt så får man en mycket mer vänlig inställning till hela situationen än om man hade börjat med en negativ mening.
Även när jag läser att du blir besviken för att han inte följde med dig på fest så tror jag ett vinnande koncept faktiskt hade varit att säga ?det skulle betyda jättemycket för mig om du ville gå på den här festen med mig för att...? Då har du gett honom en ärlig chans att faktiskt själv fatta ett beslut, han vet vad du känner och varför du så gärna vill ha med honom, men skulle hans svar sen bli nej så är det faktiskt upp till dig att göra kvällen rolig och minnesvärd istället för att du deppar ihop och går från festen och det enda du kommer ihåg från den dagen är hur himla ledsen/besviken/arg du var och hur det fick förstöra din kväll. Du kommer garanterat må bättre om du väljer att se det positiva och det kommer också att påverka er relation positivt eftersom din partner då kommer känna att du respekterade hans val.
Roten till att man själv mår dåligt tror jag kommer från en själv, det finns INGEN som rätt att få dig att må på ett visst sätt utan det är sättet du tolkar hans respons som får dig att må dåligt. Så känslorna ligger i grund och botten hos dig och det han gör eller inte gör spär egentligen bara på det som du själv känner inom dig. Det jag syftar på är det du skrev i brevet ?jag vet att du stör dig på mig de gånger jag är tystlåten eller obekväm i sällskap.? Kan du finna ett svar inom dig varför du känner att han tycker så om dig? Jag vet själv hur lätt det är att tolka andras beteenden och helt och totalt feltolka dem. Detta på grund av en känsla man har inom sig. Jag är själv väldigt osäker i sociala situationer och är ständigt rädd för att folk inte ska tycka om mig. Jag kan sitta en hel dag men en person och känna mig mer och mer obekväm för jag tolkar dennes signaler utifrån vad jag själv känner. Jag vet att jag har svårt att tro att folk tycker om mig, och därför tolkar jag varenda rörelse den andra gör som att denne inte tycker om mig. Men egentligen var det kanske inte alls så och en tredje person som satt med i samma rum kanske tolkade hela situationen annorlunda. Det sitter i mitt egna huvud och det är utifrån dessa känslor som jag tolkar välden. Det är därför det är så viktigt att ta tag i sina egna känslor för att få fram roten till känslorna som dyker upp.
Därför tror jag att du i första hand borde göra är att se tillbaka på dig själv och ställa dig frågan ?varför känner jag så här?? Om det beror på att du tycker att det känns som att din sambo inte bryr sig om dig så är det ingen annan förutom du som kan ändra på den känslan! Börja med att lära dig att älska dig själv som den du är och acceptera den du är, för kan du själv inte älska dig så kan man inte heller begära att någon annan ska göra det.
Jag och min sambo har helt olika synsätt på vad som är romantik och vad man gör för den andra för att visa att man älskar varandra. Jag älskar att få blommor och presenter, men han tycker det är onödigt och inte alls förstår hur jag kan tycka så. Detta är dock ingenting som får påverka vår relation då jag väljer att se de saker som han gör för att han faktiskt tycker att det är romantiskt. Jag har två val när jag står inför saker: antingen väljer jag att bli arg för att min partner inte gör som jag tycker att han ska göra, eller, så blir jag glad för det han faktiskt gör.
Jag tror också mycket på att faktiskt göra saker tillsammans. Istället för att fokusera på vad ni inte har gemensamt så satsa istället energin på att finna saker som ni har gemensamt. Skapa gemensamma intressen. Börja spela golf tillsammans varje lördag, gå på en danskurs, åk på ost- och vinprovning, chokladprovning, picknicka, gå på museum, dejta igen! Att ha utsatta datum för dejtar tycker jag är helt fantastiskt. Bestäm att ni varannan gång ska ansvara för att hitta på något på er dejt. Det behöver inte vara några stora saker utan kan räcka med en promenad i ett nytt område, men det viktigaste är att ni är tillsammans! Ta vara på tiden och NJUT, det kan verkligen ljusa upp en mörk och trist vardag och förhoppningsvis får det er att komma närmare varandra.
Slutligen så vill jag återigen bara trycka på hur viktigt det är att tänka positivt. Ju mer positiva tankar du tänker desto bättre kommer du må i dig själv, om du däremot bara tänker negativa tankar så kommer du locka till dig ännu mer negativ energi och då är du inne i en ond cirkel.
Ett tips för inspiration och styrka är att läsa ?The secret? som är en helt underbar bok som handlar om just att tänka positivt! Försök också att fokusera på dig och dina behov! Att växa i en relation och bli två starka individer tror jag är den bästa inställningen man kan ha, ha din partner som bästa vän, någon att dela dina upplevelser med, men bli aldrig beroende av varandra!
Avslutar med denna underbara dikt:
? Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara.
Ni skall vara tillsammans då dödens vita vingar skingrar era dagar.
Ja, även i det tysta minnet av Gud skall ni vara tillsammans.
Men låt det vara rymd i er samhörighet och låt himmelens vindar dansa mellan er.
Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja.
Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.
Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.
Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.
Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik.
Giv era hjärtan, men icke i varandras förvar,
ty endast Livets hand kan rymma era hjärtan.
Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära,
ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.?