Tack för svar!
Jag har tagit upp saker med honom så många gånger tidigare... bl.a. det jag skrivit om nu senast. Men inte ens när jag rakt ut säger att jag är sårad över att han inte brytt sig om att ta reda på något om depressionen och medicineringen så frågar han och vill veta mer! Jag vill inte kasta det över honom utan vill känna att HAN vill veta och försöka lära sig mer om mig. Det jag mött från hans sida när jag tagit upp det själv är en (enligt mig) skeptisk, lite föraktfull attityd, som gör att jag inte känner mig trygg utan snarare känner "aj då, jag borde kanske inte ha berätat det där". Jag vill verkligen inte känna så. :(
Och även när jag tar upp andra saker, t.ex. att jag blev ledsen för att han inte följde med mig på en fest för att ett par utländska kompisar till honom kom över just den helgen, så fastnar vi bara i låsta positioner. Vi kan till viss del förstå varann, men sen blir det bara "infekterat" och jag lämnar det i stället för att tjafsa vidare. Han har, tycker jag, väldigt svårt att säga förlåt och det gör det svårt för mig att släppa saker.
Och angående sexbiten, så tycker jag inte att jag har särskilt svårt att prata om sex med andra, men just med honom (som ju sen flera år tillbaka är den enda jag har ett sexliv med...) så är det jättesvårt. Känns som att vi båda är så "pryda" inför varann. Jag tror t.ex. aldrig att han spontant sagt något positivt om min kropp, mer än något allmänt "du är så fin" eller så. Jag saknar den biten så.
Och sen det här med barn, vet inte om jag eg. inte vill ha barn alls eller om det känns så när jag är med honom för att jag inte känner mig tillräckligt trygg.
Vad kan man göra?? Annars är han jättefin, vardags-omtänksam, rolig, snäll och väldigt tolerant och tjafsar inte om småsaker - men det är ju onekligen en hel del som känns svårt...
Famlar mellan att ställa ett ultimatum om parterapi, ta en paus -eller, ja vad gör man?