EnilemmE skrev 2009-08-26 16:35:12 följande:
Jag vill ju bli friad till, men det verkar som att sambon inte fattar det! Han har ju visserligen "friat" till mig när vi förlovade oss, för då överraskade han mig med ringar! Dock frågade han inte rakt ut om jag ville gifta mig med honom, bara om jag ville förlova mig med honom!
Ja, min utgångspunkt är ju att om jag inte talar om vad jag vill så kan jag inte få det som jag vill. Min man är ingen tankeläsare, och han skulle definitivt inte lyssnat på "pikar", hur många sådana han än fick.
Men om jag fattat rätt så är ni förlovade, men du vill att eran bröllopsplanering ska påbörjas, genom att han helt apropå ingenting ska få för sig att fråga om du vill gifta dig med honom.
Hmmm. Tror nog att du ska gå på tanken att fria själv. Vi lever i ett jämlikt samhälle, och om han en gång har överraskat dig med ringar och ni har förlovat er, så kan jag nog tycka att det är din tur nu, att fråga honom om han vill gifta sig med dig och därmed kicka igång bröllopsplaneringen... Han kanske upplever att han HAR friat redan, och inte ser något behov av att fria igen.
Så som sagt. Du får nog be honom fria, vänta under en obestämd framtid eller ta tag i det själv. Bara att välja det alternativ som verkar mest lockande