• EnilemmE

Hur får man tummen ur på sambon??

Jag vet att sambon vill gifta sig, precis som jag, men hur fasen får man honom att fatta att jag vill att han ska fria, typ NU!?? Jag pikar honom HELA tiden och det gör andra oxå, men han får liksom inte tummen ur!!
    Är mammaledig och tycker det hade passat fint att få planera ett bröllop nu, till typ augusti nästa år.
    Ska man fria själv kanske??

• Svar på tråden Hur får man tummen ur på sambon??
  • EnilemmE
    Muulin skrev 2009-08-26 12:51:17 följande:
    Är det bara jag som vill att killen friar?? Jag tycker verkligen inte att det är "fel" att tjejen friar men jag skulle inte vilja det... Jag vill att han gör det... Go Girls, ni som gör det själva!
    Jag vill ju bli friad till, men det verkar som att sambon inte fattar det!
    Han har ju visserligen "friat" till mig när vi förlovade oss, för då överraskade han mig med ringar! Dock frågade han inte rakt ut om jag ville gifta mig med honom, bara om jag ville förlova mig med honom!
  • 090208

Synd att forlovning inte langre har nat att gora med brollop... Vad ar poangen, vill man bevisa for alla andra att man ar mer seriosa an ett par som 'bara' ar ihop..?

Jag vill INTE att nan blir sur nu och tar det personligt.

• X50S

Jag håller med. Frieri leder till förlovning som varar till vigseln. Jag friade till min nuvarande make för att vi skulle gifta oss. Vi var ju förlovade därifrån fram till bröllopet. Nu är vi makar. Jag gjorde frieriet till något personligt. Vi hade pratat om att gifta oss, så jag visste ju vad han ville. Men man kommer ju inte till skott med något förrän frågan verkligen ställs!

• Ore
    EnilemmE skrev 2009-08-26 16:35:12 följande:
    Jag vill ju bli friad till, men det verkar som att sambon inte fattar det! Han har ju visserligen "friat" till mig när vi förlovade oss, för då överraskade han mig med ringar! Dock frågade han inte rakt ut om jag ville gifta mig med honom, bara om jag ville förlova mig med honom!
    Ja, min utgångspunkt är ju att om jag inte talar om vad jag vill så kan jag inte få det som jag vill. Min man är ingen tankeläsare, och han skulle definitivt inte lyssnat på "pikar", hur många sådana han än fick.

Men om jag fattat rätt så är ni förlovade, men du vill att eran bröllopsplanering ska påbörjas, genom att han helt apropå ingenting ska få för sig att fråga om du vill gifta dig med honom.

Hmmm. Tror nog att du ska gå på tanken att fria själv. Vi lever i ett jämlikt samhälle, och om han en gång har överraskat dig med ringar och ni har förlovat er, så kan jag nog tycka att det är din tur nu, att fråga honom om han vill gifta sig med dig och därmed kicka igång bröllopsplaneringen... Han kanske upplever att han HAR friat redan, och inte ser något behov av att fria igen.

Så som sagt. Du får nog be honom fria, vänta under en obestämd framtid eller ta tag i det själv. Bara att välja det alternativ som verkar mest lockande
  • Niini
    090208 skrev 2009-08-26 17:41:23 följande:
    Synd att forlovning inte langre har nat att gora med brollop... Vad ar poangen, vill man bevisa for alla andra att man ar mer seriosa an ett par som 'bara' ar ihop..?Jag vill INTE att nan blir sur nu och tar det personligt.
    Håller helt med. Alleles för många som ser ut som levande frågentecken när man frågar om giftemål när de förlovat sig.. Visst, det tog 3 år som förlovade innan vi kom vidare, men jag var faktiskt ner på knä den kvällen o frågade "vill du gifta dig med mig nån dag?!"
  • 090208

Jaaa, det har du ratt i!! Man far nyheten och fragar glatt (och lite full i fan om man redan vet svaret, hehe...) om nar dom funderar pa att gifta sig. 'Va, vada gifta sig, eeh bah...' Haha!

• EnilemmE

Jag hade oxå önskat att vi gifte oss i "samband" med förlovningen och innan barn osv. men nu blev det inte så.. Min förhoppning nu är iaf att vi ska gifta oss nästa år och då blir det 5 år sen vi förlovade oss, så lite "jubileum" är det ju allt!

• Niini
    EnilemmE skrev 2009-08-27 15:51:04 följande:
    Jag hade oxå önskat att vi gifte oss i "samband" med förlovningen och innan barn osv. men nu blev det inte så.. Min förhoppning nu är iaf att vi ska gifta oss nästa år och då blir det 5 år sen vi förlovade oss, så lite "jubileum" är det ju allt!
    Blir som för oss då, vi tar det också efter 5 år som förlovade :) Desvärre inte på dagen men vi tänkte om vi tar resan direkt efter så kan vi fira både förlovningsdag o bröllop.
  • Alexxxi

Ja men gör det! Bara om du inte själv känner dig besviken för att du hellre vill att han ska fria...?

Annars så gör det nu till helgen

EnilemmE skrev 2009-08-24 09:40:08 följande:
    Nej, jag fyller inte år snart tyvärr. Däremot gör sambon det! Vi ska visserligen troligtvis lämna bort äldsta dottern till helgen och bo på hotell, så man kanske ska slå till redan då??!
  • Katarina Michael

Jag har alltid varit tydlig till min sambo att jag ville har frieriet, från dag ett. Jag var även tydlig med att förlovning var något som skulle leda till giftermål inom 1 år. Iallafall planerat datum inom ett år. Eftersom vi båda ville gifta oss i utomhus på sommaren.

Jag har varit sugen länge men min sambo har väl inte direkt varit redo för de. Inte förrän vi gick på bröllop ihop och han insåg de fina med giftermål. Dagen efter bröllopet så frågade han mig vad jag hade känt och tyckt, om att gifta mig nästa år, så sa jag att klart jag hade kunnat tänka mig de men att jag ville ha frieriet. Så han sa börja planera så väljer vi ut ringarna ihop MEN att han inte hade friat än. Utan han ville ge mig de jag drömt om, ett romantisk frieri, men han ville inte stressa fram de utan kunna planera de i lugn och ro.

Jag fick ett väldigt romantiskt frieri, han gick ner på knä med en ros i hand med ringarna i, till "vår låt", han hade både köpt 10 röda rosor och bukett med blå,röda och vita blommor. Dessutom skålade vi i äkta champagne. Så nu ska vi bara boka datum nästa sommar med...

Så du kan ju få ditt frieri trots att själva beslutet att gifta sig låg hos er båda...

• EnilemmE
    Alexxxi skrev 2009-08-27 16:26:33 följande:
    Ja men gör det! Bara om du inte själv känner dig besviken för att du hellre vill att han ska fria...?Annars så gör det nu till helgen
    Nog inte helt omöjligt att det kan bli till helgen!
  • Muulin

Många bra tankar... Jag önskar att min sambo ska fria till mig men sättet spelar inte så stor roll, jag vet att han gör allt väldigt seriöst utan att det blir tråkigt. För min del räcker det fint att han bara ser mig i ögonen och ställer frågan, inga rosenblad och vilken dag spelar heller ingen roll... Snart 9/9-09, hoppas... =)

• Muulin
    EnilemmE skrev 2009-08-26 16:35:12 följande:
    Jag vill ju bli friad till, men det verkar som att sambon inte fattar det! Han har ju visserligen "friat" till mig när vi förlovade oss, för då överraskade han mig med ringar! Dock frågade han inte rakt ut om jag ville gifta mig med honom, bara om jag ville förlova mig med honom!
    Oki, ja, det är inte lätt det där, det vekar ju som att många tjejer vill att det ska hända fortare än killarna, det är nog inte en så stor grej för dem...
Svar på tråden Hur får man tummen ur på sambon??