• Flygande taxen

Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)

Ja... rubriken är kanske lite att ta i, men för att formulera sig kort så är det väl i princip sant.

Dethär har ju inte så mycket med bröllop att göra, men jag känner att jag verkligen måste få gnälla av mig lite för jag är rätt så irriterad.

Det är så att maken har en kamrat som han börjat umgås rätt mycket med på sista tiden. De känner varandra från förr, men det var nästan 15 år sen de umgåtts tidigare. Så även om det kanske är en lång bekantskap, så har de i vuxen ålder inte umgåtts mer än under det senaste halvåret/året.
    Jag och maken har varit tillsammans i nästan 7½ år, så denhär kamraten har ju verkligen inte känt OSS som par särskilt länge. Dessutom har han aldrig nästan aldrig umgåtts med oss båda två nu heller, han har mera varit en ritkig "grabbkompis" som maken fiskar och festar med.

Så jag tycker ju att denhär "kompisen" inte vet nästan någonting och vad som försigår mellan min man och mig och hur vårt förhållande ser ut etc.

En gång förra vintern så hade maken åkt och hälsat på denhär kompisen och jag hade hela tiden trott att det var frågan om ett kortare besök och att han skulle komma hem till kvällen. Sen visar det sig att de börjat supa som svin och skulle in till stan osv. Såklart blev man ju lite arg för dethär, jag menar, vem blir inte sur om gubben börjar supa till redan kl. 9 på morgonen? Vem f*n vill ha hem en sån karl?
    Dessutom hade vi haft lite bråk redan tidigare då mannen hade festat lite väl mycket just den perioden. Så jag tycker det var rätt självklart att jag blev arg och ville att han skulle komma hem istället för att fortsätt supa (dessuom var det ju ockå lite med tanke på att maken inte skulle behöva ligga i en dödlig baksmälla nästa dag också).

Nå, denhär kompisen förstod ju då att jag var sur och jag misstänker lite att maken hade täkt komma hem först, men "kompisen" så övertalar honom att fortsätta festa med honom och säger att jag är en elak satmara och att han är en toffel. Sen ringer kompisen till mig och i princip skäller ut mig efter noter för att jag är elak, inte låter maken festa med sina vänner, alltid gnäller på honom osv. osv. osv.
    Och dethär från någon, som då, inte ens hade varit hemma hos oss en enda gång!

Såklart man ska ta det med en nypa salt, han var ju full som ett svin själv. Men arg blev jag nog ändå.
    Nå, det hela slutade ju med att min man hade så dåligt samvete att han kom hem (relativt!) tidigt ändå, men så otroligt packad att det var hemskt. Nästa dag så ringde också kompisen till mannen och bad om ursäkt för det han vräkt ur sig åt mig.

Men nu gjorde han precis samma sak denhär helgen igen!
    Jag och mannen var ute på stan och träffade på kompisen där. Först var allt frid och fröjd och vi hade roligt tillsammans.
    Sen, helt utan orsak, börjar kompisen igen sitta och ge mig långa moralpredikningar om hur jobbig jag är, att jag inte får vara så gnällig, att jag inte får bestämma över min man, att min man är en toffel och att jag trampar på honom etc. etc. Dum och full som man var så lät man ju inte skitsnacket passera rätt genom huvudet, utan jag försökte förklara hur det funkar mellan oss och hur saker och ting egentligen är. Men jag fick inte en syl i vädret!
    Nä, det kom nog såna predikningar från denna människa, som jag tycker inte ens vet hurudant förhållande jag och mannen har, om hur jag borde bli en bättre människa och börja behandla min man bättre osv.

Alltså vad arg man blir!!!
    Vem tror han att han är egentligen?

Om nåt så tycker jag att vi har ett jämnställt och fungerande förhållande. Men kompisen tycker tydligen att man är en bitch bara för att man kräver ömsesidig respekt i sitt förhållande och för att jag tycker att min man ska dela hushållssysslorna jämnt med mig.

Kan ju bra tänka mig att kompisen kommer att be om ursäkt för denna gång med. Men som ordspråket säger "en gång är ingen gång, två gånger är två för mycket". Även om han ber om ursäkt är ju dethär tydligen hans uppfattning om mig som person. Roligt att denna människa då sen är bjuden till vår bröllopsfest...

• Svar på tråden Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)
  • eizne

Jag vill verkligen inte trampa på några ömma tår men vis från en tidigare egen väldigt osund relation med en missbrukare så får jag missbrukarvibbar direkt av ditt huvudinlägg.

Har ingen långsiktig lösning på problemet men säger som någon annan redan sagt, sätt personen i vettigt sällskap med starka viljor och armar som kan lyfta ut om så behövs.

• Flygande taxen

yessa76: Tro det eller ej så har han faktiskt en flickvän! Vet inte hur länge de varit tillsammans, men nog i flera år.
    Dock kan jg tro, efter saker man hört, att deras förhållande knappast är helt perfekt. Så det som man borde ha sagt är ju bara "sopa framför egen trappa först".
    Men, jag får sätta det bakom örat ifall det blir en nästa gång...

Aleta: Det kan ju vara en smart reservplan! Vill ju inte börja nåt stort gräl/bråk förstås. Men ifall han börjar tjafsa på festen så kan man ju faktiskt be honom gå därifrån. Och då är det ju bra att ha lite bärhjäp ifall man behvöer ta till reservplanen

eizne: Är det på kompisen eller min man som du får missbrukarvibbar? Hoppas inte det är min man... då har jag nog framställt honom i lite för dålig dager här...

Pratade med maken igår och förklarade (än en gång) att jag faktiskt tagit illa upp av detdär. Han sa att då det hela utspelade sig på lördagskvällen hade han först inte förstått avd det var frågan om och så var han väl inte i bästa skick att lyssna på några logiska resonemang i söndagst...

Äh... orkar inte skriva ner allt vi pratade om. Det blir så långt och omständigt Men jag och maken är iaf i stort sett överens om att kompisen betedde sig som en idiot och om han tänker fortsätta på dethär sättet så är han inte så mycket kompis att ha. Synd men sant, eftersom jag vet att maken och kompisen kommer väldigt bra överens då de umgås annars, och kompisen faktiskt är väldigt trevlig då han är nykter.
    Själv tycker jag ju att min man förtjänar bättre kompisar än såna som kallar honom för toffel.

• Ne11ie

Jag har skummat igenom denna tråden och som många redan har skrivit tidigare så ska inte du behöva stå till svars inför den här kompisen.

Du skrev tidigare att din man var konflikträdd, troligtvis så har han ventilerat hos sin vän och vännen har i sin tur "ställt upp" för sin kompis och försökt sig på en diskussion med dig, vilket inte blir bra..

Varken dina eller hans vänner har egentligen med Er relation att göra. Istället för att prata med varandra verkar det som att ni hellre tar upp problemen med andra.
    Har du sagt till honom att du uppskattar om han kommer och pratar med dig istället för att ta upp problemen med sin vän?

Jag tror att ni måste börja prata med varandra.

• Flygande taxen

Det intressanta här är att han faktiskt INTE har pratat om oss med kompisen!

Vi har haft problem tidigare med att han inte velat prata om sina känslor, problem o.dyl. Men då det har varit så så är det inte bara mig han inte pratat med, han har inte pratat med någon ÖHT.
    Men det är ett glömt kapitel nu och vi har inte problem med det mera. Också massa detaljer som jag inte orkar gå in på här nu. Men tror mig då jag säger att vi har det riktigt bra

Det är därför jag liksom blev så himla paff av kompisens anklagelser mot mig. Redan första gången han "skällde ut" mig så frågade jag av maken ifall han diskuterat vårt förhållande på nåt sätt med kompisen. Svart var "nej"
    Det är fortsättningsvis "nej". Och han ljuger nog inte.

Så problemet här är ju verkligen inte vår relation, utan kompisens missuppfattning om den. Kan ju förstå om kompisen menar väl och vill hjälpa min man. Det som dock irriterar mig är varför han tror att min man behöver hjälp över huvud taget!?
    Varför tror han att min man inte kan "fight his own battles", om det finns några slag att slåss ÖHT? = förolämpande mot min man
    Varför har han fått för sig att jag är sådär himla hemsk? = förolämpande mot mig
    Han har tydligen bara, på basen av sina egna "iakttagelser" av oss, bildat sig en uppfattning om vårt förhållande och tycker att han sån någon slags allmän polis/förmyndare ska behöva komma och uppfostra mig i hur man som kvinna ska bete sig i ett förhållande. Tror egentligen att det som skon mest klämmer på är att min man inte är "familjens överhuvud" och den som "bär byxorna" osv, då kompisen själv nog är något av en karlakarl. Han kanske tycker att sålänge min man inte är världens machokille som gör precis vad han vill och skiter i mig och sålänge jag inte ensam tar hand om allt hushållsarbete och står vid spisen dagarna i ända, så är min man en toffel.

Ne11ie skrev 2009-08-25 09:03:38 följande:
    Istället för att prata med varandra verkar det som att ni hellre tar upp problemen med andra.
    Och ja, jag brukar diskutera vårt förhållande med mina kompisar. Det är väl det tjejkompisar gör
    Därför skulle jag inte bli förvånad ifall min man gör samma sak.
    Men det betyder INTE att vi inte diskuterar med varandra också.
  • Drmoral

Med risk att bli skjuten...

Men är du hans fru/blivande fru eller hans mamma? Vad har du att göra med om han väljer att dricka öl kl 09:00 eller 21:00 ?
    Som vuxen individ så skall det vara din rättighet att besluta över dig själv. hade han informerat dig om att han skulle umgås med sin vänn, Och åkt till honom så inser jag verkligen inte vad problemet är alls. Han åker till sin vän, Och umgås med honom, Han väljer att dricka öl, Varför inte respektera hans vilja och sluta agera hans omdömme.

Ang hans vän som tar upp saker med dig så håller jag dock med dig, Han har inte nått alls med att göra erat förhållande.

• Flygande taxen

Då var jag hans flickvän, nu är jag hans fru.

Min fråga var aldrig "snälla anlysera vårt förhållande", egentligen hade jag ingen fråga alls, utan ville bara gnälla av mig lite, eftersom vi (jag och min man) då ännu inte hunnit diskutera saken ordentligt.

Ja, en vuxen individ har rätt att ta sina egna beslut. Men om du själv valt att leva i ett förhållande med en annan människa så tycker jag (förlåt om man då verkar vara egoistisk) att man också måste ta hänsyn till den andra parten.
    Ja, det är helt och fullt hans eget beslut ifall han vill supa som en gris. Men vem är det som måste hämta honom mitt i natten då han inte hittar hem/glömt numret till taxin/inte vet var i helvete han bor/poliserna tagit honom eller vad fan som helst? Och som måste sitta och titta på spillrorna nästa dag etc. etc. Jo, det är jag!
    Han fattar sina egna beslut, men jag måste lida av konsekvenserna.
    Att jag inte vill att han ska supa skallen av sig är dels för hans egen skull, dels för min egen skull, för jag orkar inte se på skiten.

Ja, en vuxen människa har rätt att fatta sina egna beslut och göra bäst f*n de vill, men en vuxen männsika som inte kan ta hänsyn till sin partnern ÖHT borde inte leva i ett förhållande med någon annan.
    DÄRFÖR blev jag arg för att han gjorde som han gjorde.

Drmoral skrev 2009-08-25 13:40:41 följande:
    Vad har du att göra med om han väljer att dricka öl kl 09:00 eller 21:00 ?
    Så svaret på din fråga är väl kort och gott detta:
    Jag har med hans öldrickande att göra därför att jag bor med honom och tvingas ta/dela på de pissiga konsekvenserna av hans handlingar.

Och snälla, jag betackar mig för vidare slutsatser om att min man t.ex. är en alkis/missbrukare, att vi inte kan prata med varandra ÖHT osv. osv.
    Hela grejen jag var arg över var att denna "kompis" som inte känner oss så bra, och inte vet vad allt vi gått igenom, gjorde en så "utmärkt" (lägg här märke till min ironi...) analys av vårt förhållande att han tycker att han kan komma med dylika äktenskapliga råd till mig. Då vill jag inte heller få likadana "råd" här. Detta eftersom jag inte anser att någon här, på basen av den information jag här delat ut om oss, är kapabel att kunna göra en tillräcklig analys av vårt förhållande för att kunna dela ut sådana råd.

Så, poängen med mitt inlägg var inte den att vi har ett dåligt förhållande. Kanske snarare tvärt om.
    Poängen var den, att om varken jag eller min man inte själva tycker att vårt förhållande är dåligt, hur kan då denna "kompis" tycka att han kan ha rätten att sätta sig över våra egna åsikter, döma ut vårt förållande och sen börja läxa upp mig för att jag är den som "förstör" det?

Förhoppningsvis och antagligen menade han väl. Men jag tycker ändå att hans beteende gick över gränsen för vad som kan anses vara vanligt hyfs.
  • mittid

Tycker den "kompis" detta handlar om har förbrukat sin status till 100%... kompis betyder ungefär vän om man översätter det och vänner bär sig inte åt som svin!

• Energy

Många män har ofta EN kompis som tycker att deras kompis flickvän är en bitch.

Och dom flesta män har en kompis som har "dåligt inflytande" över dom men dom använder ju deras egna hjärnor själv hoppas jag. Så även om han beter sig som en omogen snorunge tillsammans med kompisen så har ju inte han tvingat honom att bete sig så under pistolhot. Och han får väll säga ifrån till kompisen om respektlösheten i att analysera ett förhållande som inte är hans eget.

• Flygande taxen
    Energy skrev 2009-08-25 14:42:10 följande:
    Och dom flesta män har en kompis som har "dåligt inflytande" över dom men dom använder ju deras egna hjärnor själv hoppas jag. Så även om han beter sig som en omogen snorunge tillsammans med kompisen så har ju inte han tvingat honom att bete sig så under pistolhot. Och han får väll säga ifrån till kompisen om respektlösheten i att analysera ett förhållande som inte är hans eget.
    Så sant som det är sagt!
    Men ibland undrar man nog vart mäns hjärnor försvinner då de befinner sig i grupp. Lämnar dom in den i garderoben månne?
  • Energy

Flygande taxen skrev 2009-08-25 14:44:26 följande:

Så sant som det är sagt!Men ibland undrar man nog vart mäns hjärnor försvinner då de befinner sig i grupp. Lämnar dom in den i garderoben månne?
    Haha, ja. Min, dom får gånger det inträffar, lämnar sin fullt synlig på hatthyllan innan han går ut.
  • Panzerfaust

Så sant som det är sagt!Men ibland undrar man nog vart mäns hjärnor försvinner då de befinner sig i grupp. Lämnar dom in den i garderoben månne?
    Nej, vi gömmer undan dem så att dessa horder med kvinnor inte stjäl dem och offrar dem på sina kultmöten de har på toaletten, för det är väl det ni har när ni går på muggen i grupp? Sedan finns det värre saker än män i grupp och det är kvinnor i grupp.
  • Ne11ie

Flygande taxen skrev 2009-08-25 09:24:28 följande:

. Och ja, jag brukar diskutera vårt förhållande med mina kompisar. Det är väl det tjejkompisar gör Därför skulle jag inte bli förvånad ifall min man gör samma sak.Men det betyder INTE att vi inte diskuterar med varandra också.
    Det är klart att man ventilerar med någon av sina vänner, tänkte bara att det kanske var så att ni inte diskuterade med varandra alls och pratade vid sidan av istället. Bra i vilket fall som helst att det är bra i er relation

Tråkigt bara att er vän verkar ha missuppfattat er relation (vilken jag fortfarande anser att han inte har att göra med, vilket vi verkar vara överens om).
    Kan tyvärr vara så att han anser att din man är en "toffel" och han tror sig ha rätt att "ingripa", vilket vare sig du eller din man vill antar jag. Nu vet inte jag om din man varit närvarande vid dessa tillfällen, men om han skulle vara det så kanske han förslagsvis kan säga ifrån? det är ju ändå hans kompis som blandar sig i er relation.
  • Flygande taxen
    Panzerfaust skrev 2009-08-25 15:00:48 följande:
    Nej, vi gömmer undan dem så att dessa horder med kvinnor inte stjäl dem och offrar dem på sina kultmöten de har på toaletten, för det är väl det ni har när ni går på muggen i grupp? Sedan finns det värre saker än män i grupp och det är kvinnor i grupp.
    [/citat]

*skratt* Ja, men det måste jag iaf säga, att jag aldrig förstått varför man måste vara minst tre när man går på toaletten. Jag går nog alltid själv.
    Ne11ie skrev 2009-08-25 15:34:52 följande:
    [citat]
    Flygande taxen skrev 2009-08-25 09:24:28 följande:
    Nu vet inte jag om din man varit närvarande vid dessa tillfällen, men om han skulle vara det så kanske han förslagsvis kan säga ifrån? det är ju ändå hans kompis som blandar sig i er relation.
    Tja... han var väl lite sådär halvt närvarande, kan man säga Den första gången, när kompisen ringde, så var han nog på plats, rent kroppsligt alltså. Men han var väl så aspackad vid det laget att han nog inte riktigt hängde med i det hela.
    Förra lördagen så var han heller inte riktigt med, men då var han faktiskt inte alls på plats till en början. När han sen kom och såg mig och kompisen i hetsig diskussion så trodde han att det var jag(!) som startat nåt dumt gräl *tack för det*
    Men du har ju nog rätt i att det bästa skulle ju vara ifall maken själv var den som sa ifrån. Det hade kanske gått fram bättre (eller så hade kompisen bara trott att han är väldigt väldresserad, typ... )
    Jonä... men jag tror han har lite svårt att hävda sig mot just denhär kompisen. Så min högst opartiska(...) åsikt är ju den att om det är någon som kör över min man och "har honom under toffeln" så är det kompisen och inte jag. Men det är ju en hel bautadiskussion alldeles själv också, och kanske man inte ska börja psykoanalysera sin äkta hälft på nätet heller. Så jag får lämna det vid det.
  • Tindre

Flygande taxen skrev 2009-08-25 14:01:25 följande:

Ja, en vuxen individ har rätt att ta sina egna beslut. Men om du själv valt att leva i ett förhållande med en annan människa så tycker jag (förlåt om man då verkar vara egoistisk) att man också måste ta hänsyn till den andra parten.Ja, det är helt och fullt hans eget beslut ifall han vill supa som en gris. Men vem är det som måste hämta honom mitt i natten då han inte hittar hem/glömt numret till taxin/inte vet var i helvete han bor/poliserna tagit honom eller vad fan som helst? Och som måste sitta och titta på spillrorna nästa dag etc. etc. Jo, det är jag!Han fattar sina egna beslut, men jag måste lida av konsekvenserna.
    Jag har inte lusläst tråden, men;
    Jag tycker inte att du är det minsta egiostisk om du tycker att man måste ta hänsyn till den andra parten i ett förhållande! Och jag tycker inte heller att din blivande man visade speciellt mycket hänsyn till dig när han var på väg att supa sig redlös tillsammans med sin kompis. Skulle polisen ringa till mig och sagt att de haffat blivande (eller något av de andra "underbara" alternativen du besrkiver) skulle jag ha exploderat.
  • Ne11ie

Ah, då förstår jag. Är han halvt närvarande så är det nog inte mycket som han kan säga eller göra.. :/

Men om tillfälle ges och din man är medveten om situationen, så kanske det hade varit bra om han sa ifrån till sin vän istället. Framförallt då det verkar vara anklagelser som är tagna ur luften som uppenbarligen påverkar Er relation.

Svar på tråden Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)