Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)
Ja... rubriken är kanske lite att ta i, men för att formulera sig kort så är det väl i princip sant.
Dethär har ju inte så mycket med bröllop att göra, men jag känner att jag verkligen måste få gnälla av mig lite för jag är rätt så irriterad.
Det är så att maken har en kamrat som han börjat umgås rätt mycket med på sista tiden. De känner varandra från förr, men det var nästan 15 år sen de umgåtts tidigare. Så även om det kanske är en lång bekantskap, så har de i vuxen ålder inte umgåtts mer än under det senaste halvåret/året.
Jag och maken har varit tillsammans i nästan 7½ år, så denhär kamraten har ju verkligen inte känt OSS som par särskilt länge. Dessutom har han aldrig nästan aldrig umgåtts med oss båda två nu heller, han har mera varit en ritkig "grabbkompis" som maken fiskar och festar med.
Så jag tycker ju att denhär "kompisen" inte vet nästan någonting och vad som försigår mellan min man och mig och hur vårt förhållande ser ut etc.
En gång förra vintern så hade maken åkt och hälsat på denhär kompisen och jag hade hela tiden trott att det var frågan om ett kortare besök och att han skulle komma hem till kvällen. Sen visar det sig att de börjat supa som svin och skulle in till stan osv. Såklart blev man ju lite arg för dethär, jag menar, vem blir inte sur om gubben börjar supa till redan kl. 9 på morgonen? Vem f*n vill ha hem en sån karl?
Dessutom hade vi haft lite bråk redan tidigare då mannen hade festat lite väl mycket just den perioden. Så jag tycker det var rätt självklart att jag blev arg och ville att han skulle komma hem istället för att fortsätt supa (dessuom var det ju ockå lite med tanke på att maken inte skulle behöva ligga i en dödlig baksmälla nästa dag också).
Nå, denhär kompisen förstod ju då att jag var sur och jag misstänker lite att maken hade täkt komma hem först, men "kompisen" så övertalar honom att fortsätta festa med honom och säger att jag är en elak satmara och att han är en toffel. Sen ringer kompisen till mig och i princip skäller ut mig efter noter för att jag är elak, inte låter maken festa med sina vänner, alltid gnäller på honom osv. osv. osv.
Och dethär från någon, som då, inte ens hade varit hemma hos oss en enda gång!
Såklart man ska ta det med en nypa salt, han var ju full som ett svin själv. Men arg blev jag nog ändå.
Nå, det hela slutade ju med att min man hade så dåligt samvete att han kom hem (relativt!) tidigt ändå, men så otroligt packad att det var hemskt. Nästa dag så ringde också kompisen till mannen och bad om ursäkt för det han vräkt ur sig åt mig.
Men nu gjorde han precis samma sak denhär helgen igen!
Jag och mannen var ute på stan och träffade på kompisen där. Först var allt frid och fröjd och vi hade roligt tillsammans.
Sen, helt utan orsak, börjar kompisen igen sitta och ge mig långa moralpredikningar om hur jobbig jag är, att jag inte får vara så gnällig, att jag inte får bestämma över min man, att min man är en toffel och att jag trampar på honom etc. etc. Dum och full som man var så lät man ju inte skitsnacket passera rätt genom huvudet, utan jag försökte förklara hur det funkar mellan oss och hur saker och ting egentligen är. Men jag fick inte en syl i vädret!
Nä, det kom nog såna predikningar från denna människa, som jag tycker inte ens vet hurudant förhållande jag och mannen har, om hur jag borde bli en bättre människa och börja behandla min man bättre osv.
Alltså vad arg man blir!!!
Vem tror han att han är egentligen?
Om nåt så tycker jag att vi har ett jämnställt och fungerande förhållande. Men kompisen tycker tydligen att man är en bitch bara för att man kräver ömsesidig respekt i sitt förhållande och för att jag tycker att min man ska dela hushållssysslorna jämnt med mig.
Kan ju bra tänka mig att kompisen kommer att be om ursäkt för denna gång med. Men som ordspråket säger "en gång är ingen gång, två gånger är två för mycket". Även om han ber om ursäkt är ju dethär tydligen hans uppfattning om mig som person. Roligt att denna människa då sen är bjuden till vår bröllopsfest...