• Flygande taxen

Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)

Ja... rubriken är kanske lite att ta i, men för att formulera sig kort så är det väl i princip sant.

Dethär har ju inte så mycket med bröllop att göra, men jag känner att jag verkligen måste få gnälla av mig lite för jag är rätt så irriterad.

Det är så att maken har en kamrat som han börjat umgås rätt mycket med på sista tiden. De känner varandra från förr, men det var nästan 15 år sen de umgåtts tidigare. Så även om det kanske är en lång bekantskap, så har de i vuxen ålder inte umgåtts mer än under det senaste halvåret/året.
    Jag och maken har varit tillsammans i nästan 7½ år, så denhär kamraten har ju verkligen inte känt OSS som par särskilt länge. Dessutom har han aldrig nästan aldrig umgåtts med oss båda två nu heller, han har mera varit en ritkig "grabbkompis" som maken fiskar och festar med.

Så jag tycker ju att denhär "kompisen" inte vet nästan någonting och vad som försigår mellan min man och mig och hur vårt förhållande ser ut etc.

En gång förra vintern så hade maken åkt och hälsat på denhär kompisen och jag hade hela tiden trott att det var frågan om ett kortare besök och att han skulle komma hem till kvällen. Sen visar det sig att de börjat supa som svin och skulle in till stan osv. Såklart blev man ju lite arg för dethär, jag menar, vem blir inte sur om gubben börjar supa till redan kl. 9 på morgonen? Vem f*n vill ha hem en sån karl?
    Dessutom hade vi haft lite bråk redan tidigare då mannen hade festat lite väl mycket just den perioden. Så jag tycker det var rätt självklart att jag blev arg och ville att han skulle komma hem istället för att fortsätt supa (dessuom var det ju ockå lite med tanke på att maken inte skulle behöva ligga i en dödlig baksmälla nästa dag också).

Nå, denhär kompisen förstod ju då att jag var sur och jag misstänker lite att maken hade täkt komma hem först, men "kompisen" så övertalar honom att fortsätta festa med honom och säger att jag är en elak satmara och att han är en toffel. Sen ringer kompisen till mig och i princip skäller ut mig efter noter för att jag är elak, inte låter maken festa med sina vänner, alltid gnäller på honom osv. osv. osv.
    Och dethär från någon, som då, inte ens hade varit hemma hos oss en enda gång!

Såklart man ska ta det med en nypa salt, han var ju full som ett svin själv. Men arg blev jag nog ändå.
    Nå, det hela slutade ju med att min man hade så dåligt samvete att han kom hem (relativt!) tidigt ändå, men så otroligt packad att det var hemskt. Nästa dag så ringde också kompisen till mannen och bad om ursäkt för det han vräkt ur sig åt mig.

Men nu gjorde han precis samma sak denhär helgen igen!
    Jag och mannen var ute på stan och träffade på kompisen där. Först var allt frid och fröjd och vi hade roligt tillsammans.
    Sen, helt utan orsak, börjar kompisen igen sitta och ge mig långa moralpredikningar om hur jobbig jag är, att jag inte får vara så gnällig, att jag inte får bestämma över min man, att min man är en toffel och att jag trampar på honom etc. etc. Dum och full som man var så lät man ju inte skitsnacket passera rätt genom huvudet, utan jag försökte förklara hur det funkar mellan oss och hur saker och ting egentligen är. Men jag fick inte en syl i vädret!
    Nä, det kom nog såna predikningar från denna människa, som jag tycker inte ens vet hurudant förhållande jag och mannen har, om hur jag borde bli en bättre människa och börja behandla min man bättre osv.

Alltså vad arg man blir!!!
    Vem tror han att han är egentligen?

Om nåt så tycker jag att vi har ett jämnställt och fungerande förhållande. Men kompisen tycker tydligen att man är en bitch bara för att man kräver ömsesidig respekt i sitt förhållande och för att jag tycker att min man ska dela hushållssysslorna jämnt med mig.

Kan ju bra tänka mig att kompisen kommer att be om ursäkt för denna gång med. Men som ordspråket säger "en gång är ingen gång, två gånger är två för mycket". Även om han ber om ursäkt är ju dethär tydligen hans uppfattning om mig som person. Roligt att denna människa då sen är bjuden till vår bröllopsfest...

• Svar på tråden Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)
  • kikki kikki

Har du pratat med din kille om vad kompisen sagt och vad din kille själv tycker?
    om det nu är så att din kille inte har några problem med att ni delar på alla sysslor och själv tycker att man ska visa respekt och hänsyn mot den andra ,så tycker jag att din kille ska ta ett snack med sin kompis och tala om för kompisen att så där säger man inte till hans tjej och blivande fru.
    Tala om för din kille att du tagit jäkligt illa upp av att kompisen sagt så till dig

• Humlan66

Tycker att *kompisen* tagit sig friheter som är direkt olämpliga och tycker som föregående talare att maken ska prata med honom att han ska respektera dig

Men borde inte denna tråd tillhöra FL istället ??

• Flygande taxen

Jo... jag har pratat med min man om det. Var faktiskt så sur att jag satt och höll långa tirader själv i taxin hem
    Men jag tror inte att maken brydde sig så mycket då, han var ju själv full osv. Så jag tror att han trodde att jag och kompisen börjat gräla om nåt som var mitt fel, typ.

Pratade lite om det igår också, men jag orkade liksom inte dra upp det så mycket då. Tänkte väl att jag kanske inte skulle bry mig så mycket nästa dag, men det märker jag att jag gör!
    Och ju mer jag tänker på det destu mer arg blir jag för jag tycker det var så himla fräckt av kompisen att bete sig så.

Grejen är den att min man är rätt så konflikträdd. Eller det kanske är lite fel ord... men han låter hellre saker blåsa över än ev. orsaka ett gräl.
    Grejen är ju den, att jag tycker att kompisen avr ganska så fräck mot maken också. Kan inte förstå att maken inte blir arg då han blir kallad en toffel!

Men... jag får väl ta och prata om saken idag efter jobbet. Kan bra hända att maken inte förstått att jag faktiskt tog illa upp av kompisens "attack".
    kikki kikki skrev 2009-08-24 09:07:29 följande:

om det nu är så att din kille inte har några problem med att ni delar på alla sysslor och själv tycker att man ska visa respekt och hänsyn mot den andra
    Det gör han nog. Annars tror jag inte han hade stått ut med mig såhär länge *skratt* Jag tycker att det är en självklarhet att man ska vara jämnlika i förhållandet, på alla plan.
  • Flygande taxen
    Humlan66 skrev 2009-08-24 09:13:05 följande:
    Men borde inte denna tråd tillhöra FL istället ??
    Hmmm... kanske det. Men jag är inte medlem där, utan brukar hänga på dethär forumet nu inför bröllopsfesten. Så det blev här jag valde att gnälla av mig

Lite "on topic" är det kanske, med tanke på att vi bjudit in denna kompis och hans fickvän till vår bröllopsfest. Eftersom vi inte umgåtts så mycket, men ändå bor rätt nära varandra så tyckte maken att det var en bra idé att bjuda dom för att visa att vi gärna vill lära känna dom bättre osv.
    men nu känns det ju inte så kul att veta att just denhär personen ska komma påvår fest och tillsammans med oss fira att vi gift oss, när han högst antagligen tycker att det var en p*ssig idé. Fritt antagande från min sida, men så verkar det ju vara...

Men det är väl lite för sent att ändra sig nu, då de redan tackat ja till att komma.
  • Bride in the city

Är det så att din man gnäller på dig inför andra? Eller förstoras och förvrängs det han sagt?

Lojalitet och och att man håller saker sig emellan är i vart fall för mig en av grundstenarna och jag tycker nog att du bör prata med din partner men inte primärt syfte att diskutera kompisen, utan primärt i syfte att få klart för dig hur din man pratar om dig inför andra. Är det så att det han säger förvrids kommer han säkert till insikt om hur han ska hantera det och det viktiga är att att han själv tar ansvar. Sedan när ni rett ut detta kan du säga att du inte vill ha den typen av samtal som du haft med hans kompis och fråga din man om han vet hur det ska kunna undvikas.

Vilka vänner han väljer ska du nog ta det försiktigt med att kommentera, däremot. Fokusera enbart på vännens beteende, inte vad du tycker om honom pga beteendet. På så vis slipper din man inta försvarsställning, vilket han annars kommer att göra.

• Flygande taxen

Bride in the city skrev 2009-08-24 09:27:29 följande:

Är det så att din man gnäller på dig inför andra?
    Säkert gör han det! Jag gnäller ju på honom till mina kompisar hela tiden! Det är väl det man har kompisar til för, att få ventliera sig lite med ibland

Dock är jag inte så himla säker på att han gnällt om mig till just denna kompis. Har faktiskt lite svårt att förstå var kompisen fått "vatten till sin kvarn" ifrån.
    Vi hade en diskussion om saken redan tidigare, då det hände första gången. Mannen sa då nåt i stil med att "alltid när jag är med honom så ringer du och säger att jag måste komma hem och dammsuga eller nåt", typ...
    Tror inte att det var min mans åsikt, utan kanske mer hur han tror att kompisen tolkat det. Ja, jag ringer väl rätt ofta till honom om han är borta och jag är ensam. Men jag ringer inte och gnäller på att han ska komma hem och dammsuga! Det kan ju inte ha hänt mer än en gång (om ens någonsin!). Utan jag brukar ringa och fråga ifall han fått nån fisk och om han kan köpa en mjölk påväg hem, typ.

Vet att mannen kanske inte tycker det är världens roligaste alla gånger, men han har nog aldrig heller tyckt att det är värst farligt/jobbigt. Därför är det ju irriterande att denkär kompisen ska komma och göa nån j*vla analys över vårt förhållande och tolka in mera än det som faktiskt finns där- Typ att kompisen tycker att det är 100 gånger värre att jag ringer, än vad mannen tycker. Och det har väl egentligen ingenting med saken att göra, vad kompisen tycker att min man borde tycka? Ja... detdär avr knepigt att förklara

Nå, det jag försöker säga är att om jag och min man är nöjda med vårt förhållande så förstår jag inte varför denhär kompisen tror sig ha rätten att försöka ändra på det.
    Speciellt inte när jag, som sagt var, tycker att vårt förhållande är väldigt jämnlikt. Men kompisen tycks tro att jag har min man som nåt slags hushållslav eller nåt...
  • kikki kikki

Ring upp kompisen och ställ på han.....fråga han varför han säger så till dig och hur han har kunnat få den uppfattningen.
    Antingen säger han att han inte menar det och sa så för han var full och då kan du säga till han att han ska sluta med det.
    Annars så säger han att han tycker så som han säger och då kan du fråga vad han grundar det på.
    Han kanske stör sig på att du råkat ringa din man när han vart med.
    annars så har din man beklagat sig inför kompisen och han tror att han "hjälper till" genom att säga till dig.

• Bride in the city

Tja, man kan ju analysera kompisen men du vill ju inte att han ska analysera dig och din mans relation. Sen tror jag inte att det ger något ändå. Man får bestämma sig för hur man ska förhålla sig till saken och hålla den linjen och vara tydlig med vilka gränser man har.

Jag vet kanske inte vad just du menar med att gnälla på sin man innebär, men jag tycker inte att det är något man ska göra. Man ska ta upp saker med sin partner tycker jag. Att man någon gång suckar förstår jag, men att gnälla....? Jag förstår att du skojar lite, men personligen har jag sagt upp mer än en bekantskap för att det har gnällts för mycket på mannen/sambon. Jag kanske är en viktigpetter när jag påtalar detta, men gnäll är inte oförargligt. De tar energi och vi låter bli att ta upp det vi reatde oss på för att vi fått ventilera som vi säger. Ventilering innebär att vi nöjer oss för stunden, men sen växer irritationen igen... Du själv reagerar ju på gnället som kommer via kompisen, eller hur?

Hoppas du itne ser detta som gnäll, vill bara peka på hur du kan tackla detta på andra sätt. Fundera över dig och din roll i relationen, strunta i kompisen. Det ger mer.

Önskar dig en (fortsatt?) solig måndag. .-)

• Flygande taxen

Jo... egentligen skulle det väl vara bäst att man pratar med honom själv. Men jag vet inte ifall jag vågar.
    Eftersom jag aldrig annars ringer till honom så skulle det kännas som lite väl mycket, på nåt sätt, att ringa honom och fråga ut honom varför han skällde ut mig på fyllan.

Han kanske tycker att jag är en ännu större satmara då.
    Egentligen så borde jag ju bry mig sk*t i vad han tycker, men eftersom det nu ändå är makens kompis så vill man ju ändå inte att han ska tycka jätteilla om mig.

Kanske nog hade varit bäst ifall maken kunde tala med honom om saken nästa gång de träffas. Han borde väl egentligen säga åt honom att han är man nog att försvara sig själv, ifall situationen kräver det, och inte behöver denhär "hjälpen" av honom (kompisen).

Men kanske det är just det som är "problemet" här... Mannen har nämligen rätt så svårt att hävda sig själv mot de "stora pojkarna". Så kanske kompisen har märkt att han är rätt så lätt att köra över, och så tror kompisen att jag behandlar maken lika sk*t som han själv har gjort ett par gånger.

Nä usch, ju mer jag tänker på det destu mer ångrar jag att vi bjöd honom, men som sagt var så är det försent att ångra sig nu.

• Flygande taxen

Bride in the city skrev 2009-08-24 10:04:58 följande:

Jag vet kanske inte vad just du menar med att gnälla på sin man innebär,
    Tja... typ att man säger att jag dammsugade sist så nu är det verkligen din tur.

Eller att jag ber honom ta bort sina skitiga sockor från vardagsrumsbordet, men han gör det inte direkt så jag frågar en gång till.

Sånt gnäll

Egentligen kanske det inte är gnäll heller... fast jag vet ju inte vad andra tycker förstås. Men oberoende om det är gnäll eller ej, så har det aldrig varit frågan om nåt sånt som jag tycker att inte har varit befogat.
    Kan ju också tillägga att min man "gnäller" precis lika mycket på mig (plocka bort dina halvdruckna saftglas, byt kattsand för jag gjorde det sist etc.) som jag gör på honom. Så egentligen kanske det är mer av vardags-gnabb än gnäll. Inte vet jag.
Svar på tråden Makens kamrat tycker att jag är en bitch (lite OT)