• FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 21:44
    12350 visningar
    31 svar
    31
    12350

    FÅR inte boka festuppsättning istället för brud?

    Ringde idag för att förhöra mig om priser för håruppsättning. .

    -Vad kostar en tärnuppsättning?
    -Från 650 kr, en enkel uppsättning bruka hamna på cirka 700-800 kr.
    -Vad kostar en bruduppsättning då?
    -Är det du som ska gifta dig?
    -Ja.
    -Det beror på uppsättningen men från cirka 1100 kr, då ingår en provuppsättning.
    -Jag ska ha en enkel uppsättning, med lite lockar och halvt uppsatt tänkte jag.
    -Ja, det landar nog på cirka 1400 kr.
    -Men om jag inte vill ha någon provuppsättning, det går nog bra utan.
    -det kostar lika mycket iallafall för bruduppsättning. För vi måste anpassa för slöja och tiara om det ska vara något sånt.

    Ska jag verkligen behöva säga att vi ska beställa två tärnuppsättningar eller festuppsättningar och sen sitta knäpptyst om bröllopet med min tärna på salongen för att jag ska slippa konsultation och provuppsättning? Jag vill bara vara lite fin och att någon annan än jag satt upp håret, ska man behöva betala dubbelt så mkt för det?

    Tärnan gissade på att provuppsättningen berodde på att brudar brukar vara lite petiga och vill ha det perfekt och att frisören måste få en chans att prova om uppsättningen funkar på just mitt hår.

    Men jag vill definitivt inte betala för att FRISÖREN känner sig osäker. Kommer min tärna att få en slafsig frisyr som inte håller hela dagen, som hon inte passar i osv bara för hon får ju ingen konsultation/provuppsättning? Hon betalar ju halva priset ?

    Ja, jag är lite förvånad och upprörd ;)

  • Svar på tråden FÅR inte boka festuppsättning istället för brud?
  • FruKrå­ka
    Äldre 12 Aug 20:02
    #21

    Tack för alla svar och tips.
    Jag ska definitivt kika runt lite mer bland fler frisörer, kolla styling istället osv osv. men tiden börjar bli knapp (hade en bekant som skulle fixa smink o hår, men som sedan inte kunde så därför är jag så sent ute). Hade jag haft mer tid (bröllop om en månad) så hade det varit enklare, nu får jag nog ta första bästa, oavsett om jag gillar priset eller inte, som kan detta datum.

    Tusen tack!

  • FruKrå­ka
    Äldre 12 Aug 20:08
    #22
    PennyJenny skrev 2009-08-12 19:56:55 följande:
    Många har ju ett fast pris för olika frisyrer eller typer och vissa gånger förlorar de kanske på en kund medan de vinner på en annan.
    Det var precis detta jag tyckte var orättvist. Jag vill inte vara den som de vinner på. nä timpris är bättre!
  • PennyJ­enny
    Äldre 12 Aug 20:11
    #23
    FruKråka skrev 2009-08-12 20:08:46 följande:
    Det var precis detta jag tyckte var orättvist. Jag vill inte vara den som de vinner på. nä timpris är bättre!
    Jo, jag förstår det. Jag hade själv lite så för jag hade en väldigt enkelt frisyr, men jag var in till salongen och pratade med dem, förklarade hur jag ville ha det och hon kikade snabbt på mitt hår och konstaderade att det skulle vara en enkel frisyr även i hennes synvinkel och gav mig ett lägre pris. Så det kan vara värt att gå in och prata med dem direkt istället.
  • Alexxx­i
    Äldre 12 Aug 20:12
    #24

    Ja precis, och då kanske det tar max 1½ - 2 timmar att göra en brud, då hamnar detta på nästan 1200. Inte så farligt ellerhur? Och detta gör mig inte mindre duktig för det?

    Tyvärr så tänker många här i sverige så, ju billigare desto sämre.

  • Rockst­ar
    Äldre 12 Aug 22:50
    #25
    FruKråka skrev 2009-08-12 19:49:12 följande:
    Självklart förstår jag att man vill ha betalt för arbetstiden man lägger ner och att det är på en lördag med ob osv. Men säg att jag och tärnan ska ha exakt samma frisyr (utan pärlor, blommor, slöja och tiara) och jag inte vill ha en provuppsättning innan- då borde vi ju få samma pris?
    Ja..Om det skulle vara så, då skulle jag nog ge er samma pris.
  • FruKrå­ka
    Äldre 13 Aug 19:45
    #26

    Nu har jag äntligen fått tag på en makeupartist som ska hjälpa mig och tärnan med hår och smink, dessutom kommer hon hem till mig både för provuppsättning och på den stora dagen.
    Det kostar en hel del, men det får det vara värt istället för att hålla på och tjabbla med frisörer och fara runt hela stan på dagen då man ändå har hundra och en saker att göra!

  • Kärlek­en9
    Äldre 13 Aug 19:59
    #27
    FruKråka skrev 2009-08-13 19:45:38 följande:
    Nu har jag äntligen fått tag på en makeupartist som ska hjälpa mig och tärnan med hår och smink, dessutom kommer hon hem till mig både för provuppsättning och på den stora dagen.Det kostar en hel del, men det får det vara värt istället för att hålla på och tjabbla med frisörer och fara runt hela stan på dagen då man ändå har hundra och en saker att göra!
    Vad fick du betala tillslut? Dyr post detta med hår...
  • FruKrå­ka
    Äldre 13 Aug 20:07
    #28
    Kärleken9 skrev 2009-08-13 19:59:50 följande:
    Vad fick du betala tillslut?
    2200 kr plus någon hundralapp reseersättning tror jag att slutsumman blir.
  • Vi Som Drömme­r Om Bröllo­p
    Äldre 14 Aug 22:03
    #29

    jag gick in hos min frisör här och hon sa att jag skule få betala 1500kr för en håruppsättning om man gifter sig. ringde till grannorten och då sa de att en håruppsättning skulle kosta runt 500kr/t och trodde inte det skulle ta mer än en timme. jag sa visserligen inte att det skulle vara till bröllop, men det tycker jag inte spelar nån roll egentligen... till studentbalen betalade jag 600kr för håruppsättning med blommor i och var jättenöjd och vill ha nå't liknande denna gång också. jag ska ha en enkel håruppsättning som motsvarar allmänt vårt bröllop och tycker det är sjukt om jag ska betala dubbelt så mycket bara för samma håruppsättning bara för att det just är till bröllop...

  • Äldre 10 Apr 19:53
    #30

    Vill bara att du ska veta att frisörer är Hantverkare!! PRECIS som snickare eller plåtslagare eller rörmokare!! Timpenning... Och materialkostnader är det som gäller!

    Vi frisörer har svårt att ta betalt.. Men varför?? Vi är ju som sagt hantverkare! Varför ifrågasätts vi när det gäller priset på våra behandlingar?? Vi är värda samma uppskattning som alla andra hantverkare!!

  • Äldre 10 Apr 22:24
    #31
    Videofreek skrev 2016-04-10 19:53:00 följande:

    Vill bara att du ska veta att frisörer är Hantverkare!! PRECIS som snickare eller plåtslagare eller rörmokare!! Timpenning... Och materialkostnader är det som gäller!

    Vi frisörer har svårt att ta betalt.. Men varför?? Vi är ju som sagt hantverkare! Varför ifrågasätts vi när det gäller priset på våra behandlingar?? Vi är värda samma uppskattning som alla andra hantverkare!!


    Men suck.. Blir trött på dem som skall gå in och kommentera på nåt som skrevs 2009, var av personen i fråga säkerligen inte är här inne längre och kommer att se ditt inlägg.


    Kolla år och datum innan du postar nåt nästa gång tack. Att väcka liv i 7 år gamla trådar för att klaga och det hamnar på första sidan är väldigt onödigt.

Svar på tråden FÅR inte boka festuppsättning istället för brud?