• Jvö

Så förbannad

Jag och min sambo har planerat giftemål den 31/ 2010 och lite smått börjat kolla runt. Sen läste jag en tråd här inne och blev nyfiken. Tråden handlade om att allting är dyrare om det heter brud, bröllops eller liknande före. Så jag kollade helt enkelt upp saker och ting. Här har ni hycklarna. Det första priset är påtalat bröllop när jag talade med "säljaren"

Hotel för 2 nätter i finaste sviten 4800:-
    Samma hotel i samma svit under två nätter 4200:-

Tårta 2000:-
    Samma tårta fast för en fest bara 1200:-

Brudbukett, här fick jag till och med ut vilka blommor den innehöll. Pris 1000:-
    Samma bukett med där samma blommor efterfrågats 400kr

Tjejens smink 1000kr med bröllop
    500 för samma sminkning

Bröllopsuppsättning 2500kr
    Baluppsättning 1500kr skillnaden ligger i en halvtimmes jobb.

Catering 200 per kuvert för buffe till bröllop och då ingår ingen personal.
    175 per kuvert för samma buffe till en vanlig "fest" utan personal

Det går att fortsätta i evigheter men så länge man håller borta orden vigsel, bröllop, brud osv osv så kommer man undan rejält och det är ju verkligen mycket som kostar när man gifter sig och kan man spara genom att hålla inne ett ord så vet inte jag varför jag ska ge bagaren mer för tårtan oavsett tilltalsnamn.

Jag blir så förbannad på dess blodsugare. För när man står där och ska beställa sin blomma så vill man ju heller inte verka snål. Det ska få kosta men bara för att det är bröllop så ska det inte få kosta mer än vad samma blomma kostat dagen efter.

På hotellet var det nästan det bästa exemplet. Där sa man att andra natten blev billigare för att det inte var bröllopsnatten och jag blev chockad.

Varför ska man suga ur svensson allt som går ?

// Pengen

• Svar på tråden Så förbannad
  • Jvö

Ja man vinner helt klart i slutändan på att säga Fest istället för bröllop. Det där med Ica maxi är ett lysande exempel !

• johanna anders
    Jvö skrev 2009-07-14 10:26:02 följande:
    Ja man vinner helt klart i slutändan på att säga Fest istället för bröllop. Det där med Ica maxi är ett lysande exempel !
    Japp haha, vår fina fina vita "festtårta" för 666 kr var en av de goooodaste våra gäster hade ätit någon gång =)
  • Jvö

Vilket Maxi är det frågan om ? Var detta något extrapris eller liknande ?

• johanna anders
    Jvö skrev 2009-07-14 10:38:21 följande:
    Vilket Maxi är det frågan om ? Var detta något extrapris eller liknande ?
    Nope, Det är deras standardpriser, (bara du inte nämner ordet "bröllop" =)
    De hade summorna 89 kr för 8-10 bitar, 209 för 18-20 bitar, sedan var det några summor i mellan på 119 kr, 149 kr, 189 kr för olika storlekar där i mellan så de passade perfekt på tårtställningen =)
  • Ore

Jvö: Japp, och hotellet gör i det här fallet fel, tycker jag.
    Men ALLA hotell gör inte fel när de har något högre pris för bröllopssviter, det är det jag vill ha fram. Men givetvis ska man kunna välja att boka en svit utan "bröllopspaket" även om man är nygifta. Annars skulle jag påpeka mitt missnöje, och antagligen även skriva några rader om det i tidningen.

AlaM skrev 2009-07-13 10:07:58 följande:
    Det som är dumt är ju att du i så fall "tvingas" vara petnoga bara fr att det är bröllop. Om man är ute efter ett enkelt bröllop där detaljer och "lyx" inte är viktiga alls så bryr man sig förmodligen inte om vilken rosa färg det är så länge som tårtan är god att äta. På samma sätt är jag inte intresserad av någon nggrannare konsultation gällande frisyr då det bara är hår, samma sak gäller med blommor. Kanske borde man låte bli att säga att det är till bröllop så man får normala grejer till normala priser. Men när man bor på liten ort och vill boka en frisör en lördag-morgon så frågar de ju liksom "jaha, ska du gifta dig?" Men det är dumt att det förutsetts att alla brudar är bridezillas
    Ja, nu var det ju inte bara färgen på marsipanen jag fick extra. Jag misstänker att monteringen av tårtan på ställning (en femvåningstårta med "pelare" i mitten) var det trixigaste. Annars kunde jag absolut fått köpa tårtorna till det lägre priset. Konditorn sa även att många köpte kanske en trevåningstårta, och två extra tårtor till det lägre priset att ha bredvid. Men nu skulle jag nödvändigt ha fem våningar

Jag förstår annars inte problemet. Jag bor på en liten ort, gick till frisörskan och frågade vad det skulle kosta att göra frisyrer till mig och min tärna inför vårt bröllop och vad som då ingick i priset (vilken tid hon räknade med, om det fanns flera frisörer den dagen så vi kunde bli fixade samtidigt etc.) De allra flesta frisörer jag frågade verkade tillämpa en timtaxa för frisyr. Jag valde dock till slut ett ställe på grannorten, delvis pga fast pris (och för att jag ville ha en bukett från i florist på den orten i alla fall).

Jag råkade aldrig ut för att priserna skörtades upp bara för att jag nämnde bröllop. ALLA kunde motivera prisskillnader på ett för mig tillfredsställande sätt (tro mig, jag frågade!), och inte någon "tvingade" mig till den dyrare varianten bara för att jag skulle gifta mig. Skulle de gjort det skulle jag alltså uttryckt mitt missnöje, och vänt mig någon annanstans. Alltså ser jag ingen som helst poäng med att INTE tala om att det är för ett bröllop.
  • 090208

johanna anders:
    TACK! Jag ska bestalla lite av maten fran Ica Maxi. Sa da kniper jag om brollopet... Good to know.

• MrsTwingly

Rolig tråd! MÅste även jag passa på att säga att jag fick en utskällning av en floist här på BT för att jag skrev att "brudbukett" kostade mkt mer än om jag köpte en "veckans". Och att detta hade att göra med ordet "brud"

Men sen hörde jag en annan florist säga att brudbuketter visst kostar med - för man lägger ner MER tid på den=mer pengar. Man gör bindnigen extra stark, sätter på sidenband på stjälkrna och nåt mer...

Jag köpte en "veckans" för 300kr och hade som bukett, och den rasade inte samman av vek bindning. Var ju tom tvungen att klippa upp den med en sax för att få loss allt hemma!

Så kontentan av allt: brud-saker kostar mer. Tro inget annat

• shakynose
    MrsTwingly skrev 2009-07-27 12:29:45 följande:
    Rolig tråd! MÅste även jag passa på att säga att jag fick en utskällning av en floist här på BT för att jag skrev att "brudbukett" kostade mkt mer än om jag köpte en "veckans". Och att detta hade att göra med ordet "brud"Men sen hörde jag en annan florist säga att brudbuketter visst kostar med - för man lägger ner MER tid på den=mer pengar. Man gör bindnigen extra stark, sätter på sidenband på stjälkrna och nåt mer...Jag köpte en "veckans" för 300kr och hade som bukett, och den rasade inte samman av vek bindning. Var ju tom tvungen att klippa upp den med en sax för att få loss allt hemma!Så kontentan av allt: brud-saker kostar mer. Tro inget annat
    Självklart får du en billigare vara om du kan nöja dig med "veckans erbjudande"! Det som gör att en bukett blir dyrare är om du skall ha en särskild blomma som garanterat skall finnas till hands just den dagen. Inget konstigt med det tycker jag! Jag kan slå vad om att du fått buketten till samma billiga pris även om du berättat att den skulle användas som brudbukett.
  • passionsblomman

Byt ut "brud" mot "specialbinderi" så är du närmre sakers verkliga förhållanden.

Du kan ju ta vad blomma eller kvast du vill och kalla den bukett. Då går det inte en krona mer nrär en brud köper tiopacket tulpaner än när tant Agda gör det.

Nä en kunnd ska ha en viss specifik vara till ett visst datum och det är viktigt att rätt sorter är med OCH man önskar en "riktig" brudbukett, dvs ingen vardagsbindningm, utan en mer personligt arbetad bukett, så kostar det mer. Så enkelt är det.

Det beror huvudsakligen på två saker:

*Floristen får betala mer för blommorna när hon specialbeställer.

*Arbetstiden.

När man exempelvis binder "veckans" så kör man på järnet och gör MÅNGA av samma bukett och kommer ner otroligt i arbetstid.
    När en personal saka ställa sig med brudbinderiet, så behöver hon jobba helt ostört med det och BARA det. Det TAR tid. Vad är så konstigt med det?

Utöver det så brukar det vara konsúltation och funderingar och en massa tid i övrigt man tar sig med bruden innan man väl ens vet vad det är man ska binda.

MrsTwingly skrev 2009-07-27 12:29:45 följande:
    Rolig tråd! MÅste även jag passa på att säga att jag fick en utskällning av en floist här på BT för att jag skrev att "brudbukett" kostade mkt mer än om jag köpte en "veckans". Och att detta hade att göra med ordet "brud"Men sen hörde jag en annan florist säga att brudbuketter visst kostar med - för man lägger ner MER tid på den=mer pengar. Man gör bindnigen extra stark, sätter på sidenband på stjälkrna och nåt mer...Jag köpte en "veckans" för 300kr och hade som bukett, och den rasade inte samman av vek bindning. Var ju tom tvungen att klippa upp den med en sax för att få loss allt hemma!Så kontentan av allt: brud-saker kostar mer. Tro inget annat
  • Emmas syster

ofta ingår lite extra när det är bröllopsrelaterat - inte alltid med oftast

tex en flaska mousserande och en fruktkorg på rummet på hotellet

ngt drickbart och påklädning hos frisören

tårtan lägger man lite extra tid på och dekorerar mer

cateringen är för att brudpar ofta tar en jääää-a tid, de flesta ska proväta både en och tre gånger (betala för maten visst men allt tid då?), ändra sig, ringa 32 ggr och vid en vanlig catering så får man betala ganska mkt extra för att få den servicen som ingår vid bröllopscateringen

• Betty Boop augusti2009

Det har jag också märkt. Okej om det var lite dyrare men när det är så stora skillnader blir man lite irriterad.
    Jag ska göra min bukett själv.

• MV85

Själv reagerar jag på det här med tårtan, eftersom jag själv är utbildad konditor och VET att skillnaden finns där - även om inte andra kan se den!
    Det handlar många gånger om (även om man väljer färdigt ur en pärm) specialstorlekar på anslagen (ursäkta - tårtbottnar)som man inte normalt sett har hemma, det är specialformer (inte ovanligt att man vill ha en fyrkantig bröllopstårta) som man inte har färdiga anslag till, det är dekorationer som man inte har färdiga hemma utan ska tillverkas specifikt till den tårtan (har normalt sett färdiga rosa rosor som man står en timma i veckan o gör o nu ska man ha röda istället t.ex) eller så kanske tårtan ska vara tvåfärgad - ett helt annat jobb att få till än en enkel helfärgad. Ska det vara SP istället för marsipan? Den är dyrare i inköpspris. osv osv osv osv osv
    o detta FÖRUTOM den extra tid man lägger på att dubbelkolla att man är överens om alla detaljer, att man får dekorationen att sitta så exakt efter bilden man fått som möjligt och att alla färger stämmer med önskemålen (vilket kan innebära 20-40minuters färgningsarbete eller ännu mer om något ska sprayfärgas o man ska ha fram maskin till det)...
    Sen ska alltsammans monteras på ett bra sätt som håller - och oftast även köras iväg nånstans (de flesta som fixar en fest hämtar själva, medan bröllop inte gör det - inte alls, men de flesta)....
    Så det finns MÅNGA saker som kan göra att en bröllopstårta blir dyrare än en "festtårta" - men framför allt så är det det faktum att man lägger extra tid på att göra allt så perfekt man bara kan, och inte vill behöva stressa o nöja sig med någon detalj som inte blir helt perfekt (vilket alla tårtor har en eller ett par av - det är bara inte alla som ser dem)eller att man kanske inte hade rätt antal löv till rosen.

Nej, det är inte första gången jag ser en sån här tråd... o det är inte första gången jag blir upprörd över den heller, eftersom det oftast handlar om yrkeskunskap som krävs för att veta skillnaden.. men precis som passionsblomman blir jag frustrerad och irriterad likväl.

JA, det FINNS dom som utnyttjar läget - men de är få! FRÅGA varför det är skillnad i priset - Det kan nästan alltid motiveras!

• PennyJenny

Vi tog tårtor från Ica Maxi, jag sa att det var bröllop, jag fick lite annan dekoration på toppen än de normalt hade (ingen topper eller så, men lite annan och mer frukt och hur den låg) och det kostade inte en krona mer än vad deras tårtor annars kostar.

Jag fick min frisyr till absolut lägsta håruppsättningspris eftersom den var så enkel och inte behövde så mycket jobb, fasten hon visste att det var mitt bröllop. Syrran fick en konsultation på sin sminkning fasten det eg inte ingick för hon aldrig hade testat mineralmake-up och var lite osäker på hur det skulle bli. Det på en salong som på sommarens lördagar endast har öppet för brudar och deras bestyr.

Bröllop behöver inte alls betyda högre pris eller mindre för pengarna. Jag blir så trött när alla frisörer, hotell, florister, konditorier osv dras över en kam. Visst, det finns de som höjer priset utan motivering, men det betyder inte att alla gör det. Förakta inte alla dessa, ofta mycket duktiga och kunniga, yrkespersoner bara för att de råkar ha det yrket och har mage att ta betalt för vad det kostar. Ifrågasätt gärna, be om en specning till priset och tycker man inte att det är prisvärt, gå någon annan stans.

Svar på tråden Så förbannad