• Jvö

Så förbannad

Jag och min sambo har planerat giftemål den 31/ 2010 och lite smått börjat kolla runt. Sen läste jag en tråd här inne och blev nyfiken. Tråden handlade om att allting är dyrare om det heter brud, bröllops eller liknande före. Så jag kollade helt enkelt upp saker och ting. Här har ni hycklarna. Det första priset är påtalat bröllop när jag talade med "säljaren"

Hotel för 2 nätter i finaste sviten 4800:-
    Samma hotel i samma svit under två nätter 4200:-

Tårta 2000:-
    Samma tårta fast för en fest bara 1200:-

Brudbukett, här fick jag till och med ut vilka blommor den innehöll. Pris 1000:-
    Samma bukett med där samma blommor efterfrågats 400kr

Tjejens smink 1000kr med bröllop
    500 för samma sminkning

Bröllopsuppsättning 2500kr
    Baluppsättning 1500kr skillnaden ligger i en halvtimmes jobb.

Catering 200 per kuvert för buffe till bröllop och då ingår ingen personal.
    175 per kuvert för samma buffe till en vanlig "fest" utan personal

Det går att fortsätta i evigheter men så länge man håller borta orden vigsel, bröllop, brud osv osv så kommer man undan rejält och det är ju verkligen mycket som kostar när man gifter sig och kan man spara genom att hålla inne ett ord så vet inte jag varför jag ska ge bagaren mer för tårtan oavsett tilltalsnamn.

Jag blir så förbannad på dess blodsugare. För när man står där och ska beställa sin blomma så vill man ju heller inte verka snål. Det ska få kosta men bara för att det är bröllop så ska det inte få kosta mer än vad samma blomma kostat dagen efter.

På hotellet var det nästan det bästa exemplet. Där sa man att andra natten blev billigare för att det inte var bröllopsnatten och jag blev chockad.

Varför ska man suga ur svensson allt som går ?

// Pengen

• Svar på tråden Så förbannad
  • MimmiMama

jag frågade om naglar och det skulle kosta 500 kr tills jag nämnde att det var till mitt bröllop då gick det upp till 1000kr!
    När jag ifrågasatte det så sade hon att det var för att hon fanns standby om det skulle behöva fixas till. Men jag skulle göra dem kvällen före så det tyckte jag inte skulle vara nödvändigt för då har hon gjort ett dåligt jobb.
    Jag bokade istället hos en annan för 850kr och den tjejen tävlar i att göra snygga naglar och hade dessutom lärt den andra tjejen. Jag betalar hellre 850kr för en mycket kunnig än 1000 kr för en nyutbildad.

• lillalyckan

MimmiMama skrev 2009-07-12 11:54:18 följande:
    jag frågade om naglar och det skulle kosta 500 kr tills jag nämnde att det var till mitt bröllop då gick det upp till 1000kr!När jag ifrågasatte det så sade hon att det var för att hon fanns standby om det skulle behöva fixas till. Men jag skulle göra dem kvällen före så det tyckte jag inte skulle vara nödvändigt för då har hon gjort ett dåligt jobb.Jag bokade istället hos en annan för 850kr och den tjejen tävlar i att göra snygga naglar och hade dessutom lärt den andra tjejen. Jag betalar hellre 850kr för en mycket kunnig än 1000 kr för en nyutbildad.

Det där är ju helt galet, du gjorde helt rätt som bytte!
    Som sagt, i många fall är det faktiskt motiverat med en prishöjnig men när det inte är det ska man ifrågasätta tycker jag. Är man inte nöjd med svaret går man någonannanstans.

• 090208

Jo, tycker jag med. Att det ar helt kasst om naglarna inte ens overlever natten.

MimmiMama skrev 2009-07-12 11:54:18 följande:
    för då har hon gjort ett dåligt jobb.
  • shakynose

Det ÄR mer jobb med bröllopsrelaterade grejer!

Jag har sytt både balklänningar och brudklänningar som varit HELT likvärdiga i modell och material. Men tiden det tar att prova, diskutera och åka runt för att hitta exakt rätt material i exakt rätt färg är banne mig mer än dubbelt mot vad det tar i anspråk att sy en studentklännig (som ju också är en gång i livet). Brudpar vill oftast inte kompromissa med något, och det vill inte jag heller när jag syr en brudklänning, och därför hamnar oftast slutsumman på ett högre belopp än annars.

• Jvö

Jag har förstått att många språkar för att det är merjobb med ett bröllop och i vissa fall har jag förståelse för detta som med blommor. Men om jag beställer en exakt likadan tårta med exakt samma upplägg efter bild så kan det inte skilja en krona, Det är precis samma tårta som om jag hade haft festen. Samma med hotel. Rummet görs inte finare för hotelgästerna bara för att dom är nygifta. Det är ju därför man väljer sviten, för att få ett fint och lite lyxigt rum redan i grunden. Att det sen springs med en fruktskål och en bit choklad för 5-600 kr är ju bara löjligt. Att dessutom kunna sätta ner priset bara för att andra natten inte är bröllopsnatten gör det än mer anmärkningsvärt.

Jag accepterar dess hantlangare vars enda uppdrag är att suga ur konsumenten den sista möjliga kronan. Men bara för att jag accepterar så behöver jag inte förstå det,

Många säger här att - Ja det är mycket mer jobb med en bukett eller en bröllopstårta, det tar mycket mer tid, det är mycket mer noga. Det ni också säger om man läser mellan raderna är så länge det inte är ett bröllop så är det lite "slopy", det spelar egentligen inte så stor roll om det är lite skav i kanten eller att det ser lite eljest ut. Det är ju ändå därför man betalar extra för bröllops(tillägget). Om man går efter erat upplägg så kanske man alltid borde säga att man ska ha bröllop för att då vet man att det görs ordentligt och noga om än att det kostar mer. Man kanske helt enkelt borde acceptera att det pris du först får inte är det riktiga priset. Det är bara ett ingångspris. För om du ska ha en ordentlig tårta så kostar den si och så mycket mer och det där priset är bara att glömma. Era resonemang står och faller på att en bagare skulle lägga extra arbete på likadana tårtor bara för att det är olika evenemang där dom ska serveras. För om det är så, då ska vi inte accpetera det första priset. Säg att det är bröllop oavsett, betala lite mer, och får en ordentlig tårta.

• MimmiMama
    Jvö skrev 2009-07-12 21:20:09 följande:
    Jag har förstått att många språkar för att det är merjobb med ett bröllop och i vissa fall har jag förståelse för detta som med blommor. Men om jag beställer en exakt likadan tårta med exakt samma upplägg efter bild så kan det inte skilja en krona, Det är precis samma tårta som om jag hade haft festen. Samma med hotel. Rummet görs inte finare för hotelgästerna bara för att dom är nygifta. Det är ju därför man väljer sviten, för att få ett fint och lite lyxigt rum redan i grunden. Att det sen springs med en fruktskål och en bit choklad för 5-600 kr är ju bara löjligt. Att dessutom kunna sätta ner priset bara för att andra natten inte är bröllopsnatten gör det än mer anmärkningsvärt. Jag accepterar dess hantlangare vars enda uppdrag är att suga ur konsumenten den sista möjliga kronan. Men bara för att jag accepterar så behöver jag inte förstå det, Många säger här att - Ja det är mycket mer jobb med en bukett eller en bröllopstårta, det tar mycket mer tid, det är mycket mer noga. Det ni också säger om man läser mellan raderna är så länge det inte är ett bröllop så är det lite "slopy", det spelar egentligen inte så stor roll om det är lite skav i kanten eller att det ser lite eljest ut. Det är ju ändå därför man betalar extra för bröllops(tillägget). Om man går efter erat upplägg så kanske man alltid borde säga att man ska ha bröllop för att då vet man att det görs ordentligt och noga om än att det kostar mer. Man kanske helt enkelt borde acceptera att det pris du först får inte är det riktiga priset. Det är bara ett ingångspris. För om du ska ha en ordentlig tårta så kostar den si och så mycket mer och det där priset är bara att glömma. Era resonemang står och faller på att en bagare skulle lägga extra arbete på likadana tårtor bara för att det är olika evenemang där dom ska serveras. För om det är så, då ska vi inte accpetera det första priset. Säg att det är bröllop oavsett, betala lite mer, och får en ordentlig tårta.
    jag gillar hur du tänker
    kul när man kan diskutera och ställa saker på sin spets, först då vet man vad man egentligen tycker
  • shakynose

Det är inte sant att det är slarvigare gjort för att det inte är till bröllop! Däremot svängrummet för att arbeta efter eget huvud och de material som finns nära tillgängliga. Nu kan jag bara uttala mig om fallet när det gäller klänningar, men jag är säker på att det samma gäller för floristen och fotografen.
    Jag skulle aldrig lämna ifrån mig något som inte varit perfekt i passform eller kvalitet. Men till en studentbal kan man ofta kompromissa med färgnyanser eller materialets struktur t.ex.. En blivande brud brukar ha en klarare bild av vad hon vill ha, och för att få till alla detaljer exakt så krävs det ofta en större insats från mig, om jag nu inte av en ovanligt lyckad händelse råkar ha exakt just de grejerna hemma. Om någon däremot skulle komma med en mer flexibel inställning till sin brudklänning så skulle priset även bli lägre, men hittills har det aldrig hänt mig eller någon jag känner.

• MimmiMama
    shakynose skrev 2009-07-12 22:26:35 följande:
    Det är inte sant att det är slarvigare gjort för att det inte är till bröllop!
    men håller du inte med när det gäller en tårta som är beställd med exakt samma ingredienser och samma utseende?
    eller som i mitt fall när det gäller naglar?
  • passionsblomman

När det gäller tårtor skulle jag gissa att man "till vardags" drämmer till med ett gäng av samma sort så det blir tidseffektivt och man förbereder alltså flera samtidigt, medan en bröllopstårta kanske är den enda i sitt slag den dagen, bara en faktor som borde påverka.

När det gäller blommor är jag så trött på att förklara och försöka motivera varför brudbuketter kostar mer, att jag blir helt skelögd...

Det har när det gäller buketter med arbetstid OCH förbeställningar att göra. Jag får som florist oftast lov att förboka blommorna och allt som förbeställs blir som regel dyrare, då man inte har ngt förhanlingsläge hos grossisterna i Holland i de fall man MÅSTE ha en viss saort. Så blommorna blir dyrare sedan både till min grossist i Sverige och till mig och slitligen till min kund-bruden.

När det gäller noggrannhet och arbetstid så är brudbinderi likaväl som begravningsbinderi eller särskilda beställningar av scenarrangemang etc etc sådant som hör till secialbinderier-det kräver planering och att man avsätter en personal som INTE står och servar kunder över disk samtidigt som dessa ska göras.

Det innebär att beställer du ett arrangemang för låt säga tusen kronor till endera bröllop eller begravning eller till en scen, så får du inte blommor för hela tusenlappen, utan en del av den går åt i arbetskostnad. Inget konstigt alls. Utöver mitt hantverkskunnande och mitt material, betalar du för min arbetstid.

• shakynose
    MimmiMama skrev 2009-07-12 23:28:12 följande:
    men håller du inte med när det gäller en tårta som är beställd med exakt samma ingredienser och samma utseende?eller som i mitt fall när det gäller naglar?
    Men om det högre priset motiveras av en utökad service så är det ju inte samma sak och kan inte heller få samma pris. Om man däremot inte vill ha denna service så ska man ju inte BEHÖVA betala mer bara för att det är till just bröllop. Så långt håller jag med.
Svar på tråden Så förbannad