Pärlan2009 skrev 2009-07-13 20:24:20 följande:
Vi har tänkt låta två av våra kompisar öppna paketen under kvällen och ställa upp gåvorna på ett bord så att de som är intresserade kan gå och titta och de som struntar i det slipper. Framför allt slipper vi åååååha medan vi öppnar. Jag kommer vara nöjd med varenda present men det blir alltid lite konstlat när man ska öppna så mycket på en gång. Vet att min ingifta faster kommer ha lite problem med detta då hon tycker att presentöppningen är väldigt viktig. Vi har bestämt oss för att göra som vi vill ändå:)
Japp, så ska vi oxå göra. Våra värdinnor ska öppna paketen medan vi passar på att mingla med gästerna. De skriver upp vilken present som kommer från vem och ställer upp det snyggt på ett bord för att alla ska kunna titta på presenterna efteråt. Håller med om att paketöppning kan vara såååå tråkigt för gästerna plus att man inte känner sig helt bekväm med att stå där och öppna ett paket i taget. Så det blir en bra lösning för oss.
Jag tycker det känns lite otacksamt att inte öppna paketen på plats. Dels vill vi som brudpar kunna tacka gästerna personligen för deras present och dessutom ge gästerna chansen att berätta om det är någon speciell tanke bakom presenten etc.
När jag har varit gäst på bröllop där de inte öppnar paketen har jag känt mig lite snuvad på att inte få se vad brudparet har fått av de andra gästerna. Man är ju nyfiken ;)!