• Jen09

Öppnar ni presenterna på festen?

Hej!
    Undrar hur ni andra gör med presenter? Öppnar ni dem på festen? Vi har brunch nästa dag men då bara med närmaste släkten, annars är det ju vanligt att man öppnar dem där.
    Vi har önskat oss pengar och presenter, men de som ger pengar kommer sätta in på ett konto, alltså kommer ju inte allas presenter finnas på plats.
    Vill helst inte öppna presenterna på plats men folk kanske blir besvikna om de inte får se?
    Tänkte att det var smidigare att få hem dem inslagna...

• Svar på tråden Öppnar ni presenterna på festen?
  • allehanda

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 17:06:31 följande:

ledsen, men fortfarande tveksam. tror det dessutom som fler säger tar lite död på festen.
    Ett mingel har väl aldrig tagit död på en fest?????Oavsett vad som sker på minglet(tipsrundatex som är det värsta jag vet, eller hu lekar)
  • Pärlan2009

Vi har tänkt låta två av våra kompisar öppna paketen under kvällen och ställa upp gåvorna på ett bord så att de som är intresserade kan gå och titta och de som struntar i det slipper. Framför allt slipper vi åååååha medan vi öppnar. Jag kommer vara nöjd med varenda present men det blir alltid lite konstlat när man ska öppna så mycket på en gång.

Vet att min ingifta faster kommer ha lite problem med detta då hon tycker att presentöppningen är väldigt viktig. Vi har bestämt oss för att göra som vi vill ändå:)

• Pärlan2009

Vi har tänkt låta två av våra kompisar öppna paketen under kvällen och ställa upp gåvorna på ett bord så att de som är intresserade kan gå och titta och de som struntar i det slipper. Framför allt slipper vi åååååha medan vi öppnar. Jag kommer vara nöjd med varenda present men det blir alltid lite konstlat när man ska öppna så mycket på en gång.

Vet att min ingifta faster kommer ha lite problem med detta då hon tycker att presentöppningen är väldigt viktig. Vi har bestämt oss för att göra som vi vill ändå:)

• Lakritsbåten

vi öppnar dagen efter i samband med frukost/fika där de flesta av gästerna är med.

• roslagsbruden

Presentöppning på vilken typ av tillställning som helst där det är mer än tio paket är urtråkigt. Alltid!

• Hoffsennanen Tottoplex

haha...håller med

roslagsbruden skrev 2009-07-13 22:16:04 följande:
    Presentöppning på vilken typ av tillställning som helst där det är mer än tio paket är urtråkigt. Alltid!
    [/citat]

men man minglar väl inte när man står och ser på när någon öppnar massa paket?
    mingel=man går runt och pratar med folk
    allehanda skrev 2009-07-13 20:15:00 följande:
    [citat]
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 17:06:31 följande:Ett mingel har väl aldrig tagit död på en fest?????Oavsett vad som sker på minglet(tipsrundatex som är det värsta jag vet, eller hu lekar)
  • Hoffsennanen Tottoplex

oj..blev lite konstigt inlägg...men ni fattar säkert!!!

• MimmiMama
    Mia1972 skrev 2009-07-13 17:28:08 följande:
    Vi kommer öppna preseneterna när bröllopstårtan avnjuts av gästerna.(vi kommer naturligtvis också äta den)Jag tycker faktiskt det är lite ofint att inte öppna presenterna när gästerna är närvarande.Men det är min åsikt och alla gör som dom vill .
    Vi kommer göra samma som er!
    Fast i vårt festhäfte finns ett sudoko för de som har tråkigt under presentöppningen
  • älskarlivet

FAst vid minglet vill man väl inte öppna presenterna? Då vill man mingla och prata med alla så klart!

allehanda skrev 2009-07-13 16:09:13 följande:
    Fattar fortfarande inte varför det tar 2 timmar att öppna paketerna, förklara gärna varför för mig som är van vid att på 100 pers. bröllop så gör man det under minglet, samtidigt som man pratar lite med givaren/givarna.Detta tar max en halvtimme och jag har varit med om detta ett flertal gånger.
  • tallkrogen

Vi öppnade presenterna inför gästerna, det var ju svårt för dom som inte satt närmast att se, det var lite pinsamt att åååa inför endel märkliga presenter.
    Jag hade hjälp av en vän att lägga alla kort på presenterna så jag skulle kunna skriva tackkort sen. Men när min far packade in alla paket la han alla kort i en påse så dom inte skulle komma bort såjag visst inte vem som givit vad. Skriv en lista istället.

Dom flesta var ointresserade av presentöppningen och jag kände att vi skulle skynda på för att festen skulle fortsätta. Jag skulle nog välja att inte öppna presenterna. Lite också för att suga på karamellen, ha kvar lite spänning till dagen efter.

• Carrod

nope..öppnade dagen efter.. presentöppning är rätt så trist att titta på..
    kan bli lite moodkiller

• abcd1234
    Pärlan2009 skrev 2009-07-13 20:24:20 följande:
    Vi har tänkt låta två av våra kompisar öppna paketen under kvällen och ställa upp gåvorna på ett bord så att de som är intresserade kan gå och titta och de som struntar i det slipper. Framför allt slipper vi åååååha medan vi öppnar. Jag kommer vara nöjd med varenda present men det blir alltid lite konstlat när man ska öppna så mycket på en gång. Vet att min ingifta faster kommer ha lite problem med detta då hon tycker att presentöppningen är väldigt viktig. Vi har bestämt oss för att göra som vi vill ändå:)
    Japp, så ska vi oxå göra. Våra värdinnor ska öppna paketen medan vi passar på att mingla med gästerna. De skriver upp vilken present som kommer från vem och ställer upp det snyggt på ett bord för att alla ska kunna titta på presenterna efteråt. Håller med om att paketöppning kan vara såååå tråkigt för gästerna plus att man inte känner sig helt bekväm med att stå där och öppna ett paket i taget. Så det blir en bra lösning för oss.

Jag tycker det känns lite otacksamt att inte öppna paketen på plats. Dels vill vi som brudpar kunna tacka gästerna personligen för deras present och dessutom ge gästerna chansen att berätta om det är någon speciell tanke bakom presenten etc.
    När jag har varit gäst på bröllop där de inte öppnar paketen har jag känt mig lite snuvad på att inte få se vad brudparet har fått av de andra gästerna. Man är ju nyfiken ;)!
  • J D

Fast saken är ju den att det inte finns ngn ultimat lösning!

Låta ngn annan öppna paketen= tråkigt för en själv att ej få öppna paket och tråkigt för den som slagit in paketet med omsorg.

Öppna själv under festen= riskera att förstöra stämningen och tempot på festen samt tvingas oooa tillgjort samt riskera att vissa känner sig olustiga när andra har gett dyrare presenter.

Öppna själv hemma= de gäster som gillar att se vad andra givit och se reaktionen när man öppnar dennes paket blir snuvade på upplevelsen.

Så- man får helt enkelt välja vad man tycker är värst. Vi öppnar som sagt förhoppningsvis själva men det ger sig.

• purjopillan

vi kommer inte ha presentöppning dels för att vi kommer att ha strax över 100 gäster och sedan är det så att några av de som kommer har inte så mycket pengar och kanske kan tycka att det är lite pinsamt om de inte kan ge lika mycket som andra, vi är glada över att de vill komma och det betyder mycket för oss.

Svar på tråden Öppnar ni presenterna på festen?