• Jen09

Öppnar ni presenterna på festen?

Hej!
    Undrar hur ni andra gör med presenter? Öppnar ni dem på festen? Vi har brunch nästa dag men då bara med närmaste släkten, annars är det ju vanligt att man öppnar dem där.
    Vi har önskat oss pengar och presenter, men de som ger pengar kommer sätta in på ett konto, alltså kommer ju inte allas presenter finnas på plats.
    Vill helst inte öppna presenterna på plats men folk kanske blir besvikna om de inte får se?
    Tänkte att det var smidigare att få hem dem inslagna...

• Svar på tråden Öppnar ni presenterna på festen?
  • Hemlig2009

Vi hade lunch dagen efter med bara närmsta familjen och lite släkt. Vi öppnade presenterna då och min syster var sekreterare och anteckade vem som givit vad. Det var jättekul!

• Ore

Innan vårt bröllop hade jag ganska nyligen varit på två andra bröllop (de första jag varit på i vuxen ålder). På ena bröllopet öppnade värdparet, väldigt tråkigt tyckte vi som fixat inslagningen jättefint, lagt alla presenter i en låda, med litet verser till, med tanken att oavsett när de öppnade så skulle det göras i en viss ordning osv. Den idén föll ju ganska platt när värdparet öppnade och ställde allt på ett bord.

På det andra bröllopet tog brudparet med sig presenterna och öppnade dagen därpå istället. Trevligare, tyckte jag, att veta att de öppnat själva.

Vi hade paketöppning dagen efter, alla som ville komma då var välkomna, vi bjöd på fika. Vi visste dock att alla inte skulle ha möjlighet, men chansen fanns. Sedan fotograferades vi med alla presenter, en i taget, vi printade sedan ut fotona och skickade ut dem med tackkorten.

• AlaM

När man som gäst vill att presenterna ska öppnas under kvällen så handlar det oftast främst om att man vill se reaktionen när brudparet öppnar just ens egen present. Om det är för många gäster/presenter för att brudparet ska kunna öppna de under kvällen på ett smidigt sätt så tror jag det bästa är att göra det själva dagen efter istället. Det måste ju vara det tråkigaste som finns om "fel" person öppnar presenten. Då skulle i alla fall jag önskat att jag inte brytt mig så mycket om att köpa utan bara slängt ner ett kuvert med lite pengar eller nåt.

• lecaroline

Det värsta är ju om det blir dubbletter!! det tycker man inte om att se som gäst som sprungit häcken av sig i affärer för att hitta något speciellt!!

Vi fick exempelvis 2 grillar. Tar jätte mycket plats hemma. MEN vi älskar att ha grillfester så det är rätt bra ändå

• FruLjungberg

Vi vill inte öppna på festen faktiskt. dels om man får något man inte tycker om.. ååh va kul tack typ.. haha
    nej vi ska göra det hemma i vår egna lilla vrå. skriva ner vad som köpt vad och skicka tack kort

• Hjartafró

Vi öppnar inte på festen eftersom det är rätt trist moment för gästerna som tar onödigt lång tid från festen.

Antingen öppnar vi på brunchen dagen efter eller hemma för oss själva. :)

• Taha

Vi kommer inte att öppna presenterna på festen. Det där kan vara en smaksam och olika i olika familjer. Tror att vissa gäster snarare kan tycka att det är jobbigt att man inför alla visar vad de gett i present. Dessutom stannar det av festen.

I familjer jag sett där de har det som en vana blir detta ofta som en tävlan eller dömmande av att givaren gett förmycket/förlite. Men det är naturligtvis olika i olika familjer.

• allehanda

Jag förstår fortfarande inte varför folk är rädda för att paketöppningen skall ta tid!om det har varit drygt på någon annans bröllop så gör för hundan det trevligare på ert eget. I mina kretsar så öppnas paketen i samband med minglet(när man kommer till festlokalen)då väntar man ändå på att maten skall bli redo att serveras, de flesta går runt, rökarna är ute och andra är på toa.Detta tar absolut inte mer än en halvtimme och sedan kan alla OM de vill titta på presentbordet ingen är tvingad att ooa och aaa inför varje detalj.Enkelt, snabbt och uppskattat! Hur kul är det att få ett foto på brudparet och saken jag gett dom? Jag vet ju för tusan vad jag gav dom!

• J D

allehanda skrev 2009-07-09 17:41:02 följande:
    Jag förstår fortfarande inte varför folk är rädda för att paketöppningen skall ta tid!om det har varit drygt på någon annans bröllop så gör för hundan det trevligare på ert eget. I mina kretsar så öppnas paketen i samband med minglet(när man kommer till festlokalen)då väntar man ändå på att maten skall bli redo att serveras, de flesta går runt, rökarna är ute och andra är på toa.Detta tar absolut inte mer än en halvtimme och sedan kan alla OM de vill titta på presentbordet ingen är tvingad att ooa och aaa inför varje detalj.Enkelt, snabbt och uppskattat! Hur kul är det att få ett foto på brudparet och saken jag gett dom? Jag vet ju för tusan vad jag gav dom!

Men man kanske hellre vill prata med brudparet under minglet än att de upptas med paketöppning oavsett om det bara tar en halvtimme med tanke på att minglet väl ofta inte är alltför långt?

Annars håller jag med om att det var en bra idé!

• Anciii

Vi öppnade presenterna när vi kom hem på kvällen :)
    Tyckte det var jätteroligt att göra det ensamma o prata om bröllopet o mysa!
    Jag skulle inte ens tänka tanken att göra det framför gästerna det skulle bara kännas fel för mej dessutom var vi ju upptagna med att dansa, fotas o göra en massa andra roliga saker..
    men det är ju upp till var o en!

Svar på tråden Öppnar ni presenterna på festen?