• SagansMamma

Funderar på avboka fotograf !?!?

Vi står i valet och kvalet - avboka fotografen eller inte ? Det känns som såå mkt pengar, vet inte om vi riktigt är berädda på lägga ut det..

Vad säge rni andra? Behövs fotografen? Kommer vi ångra oss ifall vi avbokad????

Hm.. Ni som inte haft, ångrar ni er? Ni som haft, känner ni att ni klarat er utan???

• Svar på tråden Funderar på avboka fotograf !?!?
  • MulleNuh

Mjo fast är det en bra fotograf så hinner denne ta några såna "spontana" bilder också. Vi har några som jag inte visste hon tog och dom gillar jag jättemycket..

Hemlig2009 skrev 2009-06-29 08:33:01 följande:
    Fast om jag ska välja så tycker jag våra "reportage-bilder" är mycket roligare att titta på än porträtten. Det är ögonblicksbilder som inte gästerna tar för de lyssnar ju tex också på talet, är med i spexet osv. Och det är just ögonblicksbilderna som gör att man minns känslan.
  • Hemlig2009

MulleNuh skrev 2009-06-29 08:36:11 följande:
    Mjo fast är det en bra fotograf så hinner denne ta några såna "spontana" bilder också. Vi har några som jag inte visste hon tog och dom gillar jag jättemycket..

Jag förstod det som att TS skulle ha med fotograf större delen under dagen, precis som vi hade. Därför skiljer jag på reportage och porträtt (även om vår proträttfotograf tog massor av bilder under vigseln och på kramkalaset).

Och just reportagedelen, dvs förberedelser och middag är otrolig att ha kvar. Man ser skillnad på gästernas bilder, även om de är superbra, och en fotografs bilder då de redigeras och ser så himla fina ut.

• Humlan66
    SagansMamma skrev 2009-06-28 22:59:38 följande:
    Al
    Sorry - alla bilder som är något att ha.. Han väljer ut bra bilder till skrivan och dom bästa till fixa iordning. Han sa mer eller mindre ni får bilder så ni kommer bli mer än nöjda. Mm, vi får nog ringa och höra med honom... www.rafoto.seTack alla snälla för kloka ord!
    Helt underbara bilder- här har du någon som verkligen VET vad han pysslar med och jag skulle inte tveka att anlita den här fotografen-dock kan ni ju göra en halvdag av det istället

Lycka till
  • Moriso

Vad menar du med att han inte tar det på faktura...? Låter billigt!

• JoPe2009
    Moriso skrev 2009-06-29 10:17:00 följande:
    Vad menar du med att han inte tar det på faktura...? Låter billigt!
    Jag är ju inte TS, men jag antar att hon menar att fotografen gör jobbet svart, utan att betala moms och skatt. Det kan man ju ha åsikter om också, men det tänker jag inte babbla om här. Med den nivån på priset är det uppenbart att det inte handlar om en yrkesfotograf som ska kunna leva på det, spara till pension, omfattas av socialförsäkringssystemet etc.
  • SagansMamma
    JoPe2009 skrev 2009-06-29 12:31:58 följande:
    Jag är ju inte TS, men jag antar att hon menar att fotografen gör jobbet svart, utan att betala moms och skatt. Det kan man ju ha åsikter om också, men det tänker jag inte babbla om här. Med den nivån på priset är det uppenbart att det inte handlar om en yrkesfotograf som ska kunna leva på det, spara till pension, omfattas av socialförsäkringssystemet etc.
    Yrkesfotograf eller inte.. Man kan vara sjukt duktig iaf!
  • JoPe2009
    SagansMamma skrev 2009-06-29 12:34:48 följande:
    Yrkesfotograf eller inte.. Man kan vara sjukt duktig iaf!
    Ja, det har jag väl inte sagt något om, eller...?

Nu gillar jag i och för sig inte just den här fotografen i alla fall, men det var inte det jag skrev om!
  • rosarosen1

vi ska gifta oss utomlands och fick förslag på en fotograf för 4000kr för 1,5h och sen allt material på en skiva. Ok tänker jag. Hur ser det materialet ut då egentligen? Är ngt redigerat och fixat? 1,5h låter inte så länge. Och så blir det säkert strul med kommunikationen eftersom engelska knappast är deras första språk.

Så jag tror faktiskt inte att vi kommer att anlita ngn fotograf. Vi har ett par, tre stycken i familjen som är riktigt duktiga och har ordentliga kameror så jag tror nog att det ska bli bra.

• Mailskruttan

Min fotograf skulle fota porträtt i ca 1,5 h om det bara var ett brudpar (som står still!) som skulle ha olika fotoställen och olika poser till porträtt. När man tar med barn som näbbar så ökade tiden till över 2 h, men han sa att han får max 15 min från att alla barn kommit på plats till han inte får någon uppmärksamhet alls....

Ungar! Kan de inte anstränga sig liiite iaf... Har själv en 1 och 3 åring med myror i brallan. Ska även ha syrrans 2 åring och 5 åring samt syrror som är 9 och 10 år... Min fotograf drog efter andan när jag berättade om följet som ska bli fina på kort he he. Mission impossible! Men vi får se!

• Comfortably numb

jag skulle aldrig ge avkall på fotograferingen! har tittat sååå många ggr i vårt fina album efter bröllop, alla fetaljer som fotografen fick med är ett minne för livet! och 5000:- tycker jag låter billigt för en heldag+ så många redigerade bilder! så gillar ni hans bilder så slå till,dra ner på något annat istället om budgeten tryter

• MysanX

Om du tycker det är dyrt så ta en atelje fotografering i en timme och sen gör ni iordning CD skivor med er adress på så talar ni om för gästerna att dom ska ta ett kuvert och bränna ner sina kort på till er. Då får ni garanterat många kort.

• lillabruden
    MulleNuh skrev 2009-06-29 08:25:28 följande:
    Ja precis!Har du SETT så smal mamma var när du var liten!!Nää mamma, det där är inte du!!
    ungefär sådär
Svar på tråden Funderar på avboka fotograf !?!?