• CeciliaA

Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!

Jag tycker om grekisk mat i Sverige men när jag besökte Grekland för första gången i förra året (Kreta agia marina)
    så måste jag säga att jag tyckte maten var riktigt riktigt tråkig. Vi hade iofs lite mer tur som bodde lite avsides från huvudgatan och hittade några mindre familjerestauranger dit grekerna själva verkade gå och åt väl något helt okej lamm.

Så ni som tycker att maten är så himla fantastisk i Grekland, var har ni hittat den? På vilken ö?

Jag är väldigt matintresserad och lägger ner väldigt mycket tid (och pengar) på att besöka restauranger, gourmet och vanliga för att hitta fantastiska smakupplevelser. Jag tyckte att Grekland i övrigt var trevligt, fint vatten varmt och skönt men jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja åka tillbaka efter att ha ätit totalt osmakande fisk, tråkiga kötträtter/pastarätter för inte tala om deras urtrista sovlaki, (även på deras "finrestaurang smakade den torrt och läskigt). Och all denna pommes brrr...

Vet att grekerna inte vill krydda sin mat för mycket utan hålla råvarorna naturliga men hello okryddad fisk är inte god hur man än gör :P

Skulle tycka det vore roligt att öppna en disskussion i ämnet och få lite handfasta tips på öar/orter där maten varit bra och vad det var ni åt.

Välkomna!

/Cecilia

• Svar på tråden Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!
  • justagirl

Det beror på vad man gillar jsälv föredarar jag grillat kött eller fisk och tsatsiki! =) När i var i Parga så åt vi iaf fantastiskt grillat kött på Bacchos nere i hamnen. Vi har också ätit grymt god pizza i Pytagorion (Samos) på Four Seasons.

Jämför man med t ex Tunisien, som vi var i förra året, så slår grekiska restauranger tunisiska med hästlängder. Jag åt mig knappt mätt en enda gång i Tunisien på grund av att råvarorna var usla. I Grekland har jag aldrig råkat ut för det...

• Aleta

Island är inte så dumt heller, slurp.

CeciliaA skrev 2009-06-25 13:54:08 följande:
    Världens godaste mat finns för övrigt på Madeira... *vattnas i munnen*
  • madeleine 28

Rhodos helt klart resturang Corners och resturangerna i gamla stan, superromantiskt

• Bella83

Maten i Grekland är ju underbar! Speciellt deras förrätter! Sen kan jag väl hålla med om att huvudrätterna inte är de mest fantastiska! Men prova alla röror....mums!

Även musslorna är supergoda!

• CeciliaA
    Bella83 skrev 2009-06-26 09:25:54 följande:
    Maten i Grekland är ju underbar! Speciellt deras förrätter! Sen kan jag väl hålla med om att huvudrätterna inte är de mest fantastiska! Men prova alla röror....mums!Även musslorna är supergoda!
    Vart har du ätit den underbara maten? På vilken ö?
  • Cackis
    Bella83 skrev 2009-06-26 09:25:54 följande:
    Maten i Grekland är ju underbar! Speciellt deras förrätter! Sen kan jag väl hålla med om att huvudrätterna inte är de mest fantastiska! Men prova alla röror....mums!Även musslorna är supergoda!
    Mmm, förrätterna är grejen. Man kan beställa in 5-6 stycken och bli mätt så tillsammans med deras goda bröd. Fried aubergine eller fried zucchini t ex. Rörorna är underbara. Jag älskar deras tirokafteri! Underbart att doppa brödet i, kan bli mätt bara på det. Och så tsatsiki så klart. En annan underbar förrätt är ju saganaki. Friterad hårdost som man sprutar en massa citron över - mums!
  • Telis
    Cackis skrev 2009-06-26 11:14:09 följande:
    Mmm, förrätterna är grejen. Man kan beställa in 5-6 stycken och bli mätt så tillsammans med deras goda bröd. Fried aubergine eller fried zucchini t ex. Rörorna är underbara. Jag älskar deras tirokafteri! Underbart att doppa brödet i, kan bli mätt bara på det. Och så tsatsiki så klart. En annan underbar förrätt är ju saganaki. Friterad hårdost som man sprutar en massa citron över - mums!
    Mmmmmmmm, vad hungrig jag blev nu! Och sugen på att åka till Grekland!

Jag har också varit jättenöjd med maten på alla ställen jag har varit på i Grekland. Visst har man fått några bottennapp ibland, precis som man kan få i Sverige, Italien eller Frankrike också, men över lag tycker jag att det brukar vara fantastiskt gott.
  • Stella2009

Jag åker till Grekland ca 2 ggr per år och har gjort det de senaste 10-15 åren och är det något jag rekommenderar att äta så är det förätterna. När vi är ute och äter så beställer vi oftast bara ett gäng med olika förätter och delar på, de är klart godast!

Och nä, grekerna saltar och pepprar inte sin mat lika mkt som vi svenskar gör. Men det går ju alltid att salta lite extra om man nu vill det...

Beställ även greksallad (funkar alltid), + förätter (ex grillad cheese saganaki, feta i ugnen, vindolmar etc) och lite grekiskt grillat om ni vill ha kött. Äter ni fisk så rekommenderar jag absolut att äta det, underbart med färsk grillad fisk!!

När ni letar restauranger gå alltid långt ifrån huvudgator och hamnar, maten där på de ställerna är oftast riktigt dålig och bara turistig. Utan gå in i gränder och leta efter små genuina grekiska restauranger eller åk tom ut på landet eller upp i bergen nånstans om ni kan.

MimmiMama: Skiathos är en fantastisk ö, vi gifte oss där för drygt en vecka sedan ! Och den 20 juli åker vi dit igen.

• Det stora Blå

Turistfälle-restauranger på volymresemål ska man naturligtvis undvika.
    Åk upp till byar i bergen, och andra ställen, där det finns få turister, och njut av den rena, enkla och goda hemlagade maten.

Vi hittade nyligen (trots detta) ett "grek-mamma-ställe", där man pekar på grytorna (d.v.s. inga matsedlar) i gamla stan i Rethymnon. Avslöjar inte namnet, för då blir stället förstört.

• MimmiMama
    Stella2009 skrev 2009-06-27 21:14:20 följande:
    MimmiMama: Skiathos är en fantastisk ö, vi gifte oss där för drygt en vecka sedan ! Och den 20 juli åker vi dit igen.
    Åh grattis!!! Känns skönt att höra att vi valt en vacker ö för vi är inga vana resenärer! Vi åker också dit den 20 juli från Arlanda. Var åker ni ifrån och med vilket bolag? Vart ska ni bo?
  • Stella2009

Ni har valt en av de bästa grekiska öarna ! Utan tvekan! Dock är vi lite nervösa över att åka dit igen i högsäsong, då vi alltid brukar åka i juni o september.. Tycker att Grekland är skönast då!
    Vi åker från göteborg. Inboxa mig om du vill ha lite info om ön.. .

MimmiMama skrev 2009-06-27 22:27:40 följande:
    Åh grattis!!! Känns skönt att höra att vi valt en vacker ö för vi är inga vana resenärer! Vi åker också dit den 20 juli från Arlanda. Var åker ni ifrån och med vilket bolag? Vart ska ni bo?
  • CeciliaA

Du får gärna skriva tipsen här med Vi fudnerar på att åka till Skiathos i september...

Stella2009 skrev 2009-06-28 21:57:10 följande:
    Ni har valt en av de bästa grekiska öarna ! Utan tvekan! Dock är vi lite nervösa över att åka dit igen i högsäsong, då vi alltid brukar åka i juni o september.. Tycker att Grekland är skönast då!Vi åker från göteborg. Inboxa mig om du vill ha lite info om ön.. .MimmiMama skrev 2009-06-27 22:27:40 följande:Åh grattis!!! Känns skönt att höra att vi valt en vacker ö för vi är inga vana resenärer! Vi åker också dit den 20 juli från Arlanda. Var åker ni ifrån och med vilket bolag? Vart ska ni bo?
  • Stella2009

ok självklart! Men det blir en annan dag snart! Ska till jobbet nu...

CeciliaA skrev 2009-06-28 23:29:00 följande:
    Du får gärna skriva tipsen här med Vi fudnerar på att åka till Skiathos i september...
  • Stella2009

Ja vad ska jag börja.. Skithos är verkligen en underbar ö och här finns massvis att se och göra om man inte vill ligga på en strand hela dagen (eller om man vill det.. )!

Först så rekommenderar jag att absolut hyra moppe eller liknande så många dagar ni bara kan (Akropolis rental i Skiathos stad eller i Megalli Ammos är bra). Visst går det badbuss längst hela södra ön (den sidan som är bebodd), men då ser man ingenting av ön!! Det finns så mycket att utforska utöver de vanliga badbusstoppen! Skiathos har mängder med badstränder och vikar som man inte kommer till med bussen, och med moppen får ni en helt annan frihet och känsla! Och bussen går inte till norra sidan.

Bra stränder: Bla Nostos, Koukonaries (längst bort på södra sidan), därifrån tar man sig även till grymma Banana eller Ambelakia beach(Mystique taverna där är den mest fantastiska ), Aghia Eleni. Norrsidan har fantastiska stränder (här blåser det oftast lite mer och vågorna kan vara grymma!), bla Mandraki ( ), Mikros Aselinos, Agistros. Ett måste är även att åka till Kastro på norra sidan. Antingen så tar ni moppe hit (och då måste man gå en bit då det inte går att åka moppe hela vägen) eller så tar ni en båttur. Om ni ska åka en båttur under tiden på Skiathos (det går flera), så rekommenderar jag att ta den turen som går till Lalaria beach och Kastro. Det är en rikigt bra båtresa!

Längst Skiathos kustremsor och inland så finns det mkt att se! Fantastiska vyer och även kloster om ni gillar det och ett dogshelter.

När ni ska gå och äta i Skiathos stad om kvällarna så undvik att äta längst hamnen! Maten är riktigt kass där och gå bara förbi inkastarna. Det är jättemysigt att strosa och titta på folk men ät inte där! Gå in i gränderna upp i gamla stan och ät där istället eller bort i gamla hamnen så långt åt höger ni kan gå. Där finns lite mysiga ställen.
    Ät en pizza eller pasta på Marias pizzeria, ok mat men super personal och underbar miljö. Rekommenderar även 1901, lite finare restaurang inne bland gränderna ovan gamla hamnen. Riktigt bra grillad fisk! Vid Megalli Ammos stranden (strand närmst stan, ok strand men inte en av de bästa) så är taverna Thessaloniki mycket bra. Ät grekiska rätter och förätter, det är det dom gör bäst!
    Utöver dessa så får ni hitta era egna favoriter och ställen.. !

Men jag rekommenderar att undvika typiska turistfällor och utforska erat eget Skiathos! Ha en grym semester!

• Stella2009

Ps glömde.. glöm inte att ta en drink vid seven steps i stan efter maten

Svar på tråden Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!