• CeciliaA

Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!

Jag tycker om grekisk mat i Sverige men när jag besökte Grekland för första gången i förra året (Kreta agia marina)
    så måste jag säga att jag tyckte maten var riktigt riktigt tråkig. Vi hade iofs lite mer tur som bodde lite avsides från huvudgatan och hittade några mindre familjerestauranger dit grekerna själva verkade gå och åt väl något helt okej lamm.

Så ni som tycker att maten är så himla fantastisk i Grekland, var har ni hittat den? På vilken ö?

Jag är väldigt matintresserad och lägger ner väldigt mycket tid (och pengar) på att besöka restauranger, gourmet och vanliga för att hitta fantastiska smakupplevelser. Jag tyckte att Grekland i övrigt var trevligt, fint vatten varmt och skönt men jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja åka tillbaka efter att ha ätit totalt osmakande fisk, tråkiga kötträtter/pastarätter för inte tala om deras urtrista sovlaki, (även på deras "finrestaurang smakade den torrt och läskigt). Och all denna pommes brrr...

Vet att grekerna inte vill krydda sin mat för mycket utan hålla råvarorna naturliga men hello okryddad fisk är inte god hur man än gör :P

Skulle tycka det vore roligt att öppna en disskussion i ämnet och få lite handfasta tips på öar/orter där maten varit bra och vad det var ni åt.

Välkomna!

/Cecilia

• Svar på tråden Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!
  • CeciliaA

Så många klick och inga svar

Kom igen nu vänner ge mig tips!!

• MimmiMama

Jag har kikat in för jag undrar samma sak!
    Vi ska till Grekland på smekmånad om tre veckor

• CeciliaA

Åh myspys!! Vart ska ni åka?

• Tojk

Åh fisk som kan vara så gott om den äts helt färsk och utan massor av kryddor!! *mmmm*
    Färsk grillad fisk och så lite citron till, få saker smakar så gott!

Nåja, vart äter man god mat. Tja allt beror ju på HUR man har sin smakpalett. I sverige så saltar vi maten ganska hårt och då samkar den ju en hel del mer medans i många andra länder så har man få ingridienser men varje sak ska få föra sin talan. Är du van vid att äta saltmat och med mycket andra kryddor som kommer ju maten i länder där man inte kryddor på samma sätt som här i sverige för dig inte smaka särskilt mycket.

Pommesen är nog någon turistgrej, många gillar ju det så de säljer väl. Det finns ju en del restauranger som är väldigt inriktad på turister mer och då har mat som påminner mer ifrån deras länder men fortfarande anses vara grekisk. Kan ju kanske vara något. Håll dig borta från ställena där många greker äter kanske är ett annat tips för dig.

Det går ju alltid be dem att krydda maten lite mer också om man vill

• MimmiMama
    CeciliaA skrev 2009-06-25 12:59:38 följande:
    Åh myspys!! Vart ska ni åka?
    Skiathos
  • CeciliaA

Tror du missförstår mig lite faktiskt. Jag personligen ogillar salt väldigt mycket och använder så lite rent salt som möjligt i matlagning. Så nej det är inte det heller men många rätter kräver kryddor för att förhöja råvaran.

Man brukar säga att man ska leta efter restauranger som det inhemska folket själva äter på för att de ofta är bättre
    och inte turistanpassade med sämre råvaror. En turist som är där en gång hinner glöma till nästa år eller nästa gång de kommer tillbaka därför tycker man inte att det gör så mycket om man inte har stamkunder för de stänger ändå igen efter säsongen.

Jakten går vidare, var finns den goda maten i Grekland??

Tojk skrev 2009-06-25 13:10:14 följande:
    Åh fisk som kan vara så gott om den äts helt färsk och utan massor av kryddor!! *mmmm*Färsk grillad fisk och så lite citron till, få saker smakar så gott!Nåja, vart äter man god mat. Tja allt beror ju på HUR man har sin smakpalett. I sverige så saltar vi maten ganska hårt och då samkar den ju en hel del mer medans i många andra länder så har man få ingridienser men varje sak ska få föra sin talan. Är du van vid att äta saltmat och med mycket andra kryddor som kommer ju maten i länder där man inte kryddor på samma sätt som här i sverige för dig inte smaka särskilt mycket.Pommesen är nog någon turistgrej, många gillar ju det så de säljer väl. Det finns ju en del restauranger som är väldigt inriktad på turister mer och då har mat som påminner mer ifrån deras länder men fortfarande anses vara grekisk. Kan ju kanske vara något. Håll dig borta från ställena där många greker äter kanske är ett annat tips för dig.Det går ju alltid be dem att krydda maten lite mer också om man vill
  • CeciliaA

Åh jag upptäckte faktiskt den ön tidigare idag och det ser superhärligt och fint ut! Det gör det iofs alltid på resekatalogernas bilder men den såg fin ut! Trodde först det var där de spelade in mamma mia men det var visst på skopelos..

MimmiMama skrev 2009-06-25 13:11:00 följande:
    Skiathos
  • MimmiMama
    CeciliaA skrev 2009-06-25 13:19:04 följande:
    Trodde först det var där de spelade in mamma mia men det var visst på skopelos..
    hamnscenen där de missar båten är inspelad på Skiathos
  • Tojk

Då får jag be om ursäkt. Många är ju annars förskräckta över att maten inte saltas&peppras på samma sätt som många gör i sverige.

Reser du charter så fråga någon av reselederna många där vet om bra restauranger där maten är bra och smakar gott.

Reser man inte charter så prata med befolkningen vart man äter den mest oförglömgliga och goda måltiderna.

Det finns de ställen där de fiskar sin egen fisk, köper köttet från kusinens kompis som föder upp sina får etc. Fråga vart råvarorna kommer ifrån.

Var fräck och fråga om ni får ett smakprov på någon rätt ni är nyfikna på.

På fastlandet finns gourmetrestauranger.

Skaffa ex michelinguiden över grekland.

Och vad man än gör så åk aldrig hem utan att ha ätit gyros

CeciliaA skrev 2009-06-25 13:17:00 följande:
    Tror du missförstår mig lite faktiskt. Jag personligen ogillar salt väldigt mycket och använder så lite rent salt som möjligt i matlagning. Så nej det är inte det heller men många rätter kräver kryddor för att förhöja råvaran. Man brukar säga att man ska leta efter restauranger som det inhemska folket själva äter på för att de ofta är bättreoch inte turistanpassade med sämre råvaror. En turist som är där en gång hinner glöma till nästa år eller nästa gång de kommer tillbaka därför tycker man inte att det gör så mycket om man inte har stamkunder för de stänger ändå igen efter säsongen.Jakten går vidare, var finns den goda maten i Grekland??
  • CeciliaA

Uhh najs!!

Det ser iaf skithärligt ut!

Hur ska ni bo och vilka åker ni med eller har ni bokat resan själva?

MimmiMama skrev 2009-06-25 13:24:37 följande:
    hamnscenen där de missar båten är inspelad på Skiathos
Svar på tråden Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!