• CeciliaA

Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!

Jag tycker om grekisk mat i Sverige men när jag besökte Grekland för första gången i förra året (Kreta agia marina)
    så måste jag säga att jag tyckte maten var riktigt riktigt tråkig. Vi hade iofs lite mer tur som bodde lite avsides från huvudgatan och hittade några mindre familjerestauranger dit grekerna själva verkade gå och åt väl något helt okej lamm.

Så ni som tycker att maten är så himla fantastisk i Grekland, var har ni hittat den? På vilken ö?

Jag är väldigt matintresserad och lägger ner väldigt mycket tid (och pengar) på att besöka restauranger, gourmet och vanliga för att hitta fantastiska smakupplevelser. Jag tyckte att Grekland i övrigt var trevligt, fint vatten varmt och skönt men jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja åka tillbaka efter att ha ätit totalt osmakande fisk, tråkiga kötträtter/pastarätter för inte tala om deras urtrista sovlaki, (även på deras "finrestaurang smakade den torrt och läskigt). Och all denna pommes brrr...

Vet att grekerna inte vill krydda sin mat för mycket utan hålla råvarorna naturliga men hello okryddad fisk är inte god hur man än gör :P

Skulle tycka det vore roligt att öppna en disskussion i ämnet och få lite handfasta tips på öar/orter där maten varit bra och vad det var ni åt.

Välkomna!

/Cecilia

• Svar på tråden Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!
  • Cackis

Filmen är inspelad både på Skiathos och Skopelos, men mest på Skopelos.

För att svara på TS:s fråga så undviker jag för det första typiska charteröar eller charterorter, och går aldrig till huvudgatan. Förirrar mig gärna i snirklande gränder och letar upp ställen där det inte finns några färglada matskyltar eller menyer på engelska och så letar jag efter ställen där lokalborna äter. Den absolut godaste grekiska maten har jag ätit på Amorgos, Koufonissi och Skopelos. Frossar i grekisk sallad, grillat kött, färsk fisk, saganaki och stifado.

• CeciliaA
    Tojk skrev 2009-06-25 13:30:47 följande:
    Då får jag be om ursäkt. Många är ju annars förskräckta över att maten inte saltas&peppras på samma sätt som många gör i sverige. Reser du charter så fråga någon av reselederna många där vet om bra restauranger där maten är bra och smakar gott.Reser man inte charter så prata med befolkningen vart man äter den mest oförglömgliga och goda måltiderna.Det finns de ställen där de fiskar sin egen fisk, köper köttet från kusinens kompis som föder upp sina får etc. Fråga vart råvarorna kommer ifrån.Var fräck och fråga om ni får ett smakprov på någon rätt ni är nyfikna på.På fastlandet finns gourmetrestauranger.Skaffa ex michelinguiden över grekland.Och vad man än gör så åk aldrig hem utan att ha ätit gyros
    Usch ja! Fast de vet ju inte heller hur man lagar mat så de lyssnar vi inte på

Att skaffa michelin är ett smart tips! Frågan är bara om de finns på öarna.. *hmm*
    Parga såg iofs mysigt ut och det låg väl på fastlandet har jag för mig..

Hmmm gyroskebab känns väl lite sådär spännande? Eller är det sånt de kan, snabbmat? :-P

Gud vad neggo jag känner mig. Men tycker det är så synd att så vacker natur ska ligga där de inte kan laga mat..
  • CeciliaA

Se där då fick man klarhet i mamma mia bekymret med och lite handfasta tips på öar, tack!

Cackis skrev 2009-06-25 13:35:01 följande:
    Filmen är inspelad både på Skiathos och Skopelos, men mest på Skopelos. För att svara på TS:s fråga så undviker jag för det första typiska charteröar eller charterorter, och går aldrig till huvudgatan. Förirrar mig gärna i snirklande gränder och letar upp ställen där det inte finns några färglada matskyltar eller menyer på engelska och så letar jag efter ställen där lokalborna äter. Den absolut godaste grekiska maten har jag ätit på Amorgos, Koufonissi och Skopelos. Frossar i grekisk sallad, grillat kött, färsk fisk, saganaki och stifado.
  • MimmiMama
    CeciliaA skrev 2009-06-25 13:36:38 följande:
    Usch ja! Fast de vet ju inte heller hur man lagar mat så de lyssnar vi inte på Att skaffa michelin är ett smart tips! Frågan är bara om de finns på öarna.. *hmm*Parga såg iofs mysigt ut och det låg väl på fastlandet har jag för mig..Hmmm gyroskebab känns väl lite sådär spännande? Eller är det sånt de kan, snabbmat? :-PGud vad neggo jag känner mig. Men tycker det är så synd att så vacker natur ska ligga där de inte kan laga mat..
    Vi åker med airtours en charter.

Är vi galna som åker till Grekland när ingen av oss äter fisk?
  • ingenjörsbruden
    CeciliaA skrev 2009-06-25 13:36:38 följande:
    Usch ja! Fast de vet ju inte heller hur man lagar mat så de lyssnar vi inte på Att skaffa michelin är ett smart tips! Frågan är bara om de finns på öarna.. *hmm*Parga såg iofs mysigt ut och det låg väl på fastlandet har jag för mig..Hmmm gyroskebab känns väl lite sådär spännande? Eller är det sånt de kan, snabbmat? :-PGud vad neggo jag känner mig. Men tycker det är så synd att så vacker natur ska ligga där de inte kan laga mat..
    Riktig grekisk gyroskebab i pita med tzatsiki o fetaost....helt galet gott!!! Så visst kan de laga "snabb"mat osså!

Var på Kreta för en 10 år sen....o då frågade vi gäster som varit där länge....o fick supertips som verkligen erbjöd jättegod mat! Grillat lamm med svamp.....gudomligt gott!
    O så var det utsikt som hette duga ut över havet o över dalen!
  • CeciliaA

Nej det tycker jag verkligen inte! Jag åt fisk en enda gång på kreta förra året eftersom den var så dålig ville jag inte ha det nåt mer. Tror Johan gav det någon mer chans men nope det kunde de inte laga.

Schysst! Ska ni bo på det där fina hotellet då, SKIATHOS PRINCESS?

Airtours är jättebra, håller bra priser om man vill bo bättre än 3 stjärnigt..

MimmiMama skrev 2009-06-25 13:43:39 följande:
    Vi åker med airtours en charter.Är vi galna som åker till Grekland när ingen av oss äter fisk?
  • CeciliaA

Ja men det är ju verkligen så man ska ha tur.. Och träffa på rätt folk som har koll på de schyssta restaurangerna!
    Men om det hade varit så att det var en grekisk ö som var känd för god mat så hade man ju iaf ökat sina odds att springa på riktigt bra mat.. Men den ön kanske inte exicterar, vad vet jag. Men det är ju det som är så bra med forum man kan utbyta erfarenheter!

Världens godaste mat finns för övrigt på Madeira... *vattnas i munnen*

ingenjörsbruden skrev 2009-06-25 13:50:02 följande:
    Riktig grekisk gyroskebab i pita med tzatsiki o fetaost....helt galet gott!!! Så visst kan de laga "snabb"mat osså!Var på Kreta för en 10 år sen....o då frågade vi gäster som varit där länge....o fick supertips som verkligen erbjöd jättegod mat! Grillat lamm med svamp.....gudomligt gott!O så var det utsikt som hette duga ut över havet o över dalen!
  • MimmiMama
    CeciliaA skrev 2009-06-25 13:50:37 följande:
    Ska ni bo på det där fina hotellet då, SKIATHOS PRINCESS?A
    tyvärr inte budgeten tillät inte det vårt hotell heter Plaza och ligger några km från stan vilket vi valde medvetet
Svar på tråden Ni som tycker att maten är god i Grekland, var hittar ni den?!