• Yesh I do

Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?

Kanske finns det någon liknande tråd- men hittar ingen och tycker att det skulle vara kul att diskutera val av vigsel och tankarna kring det! Borgerligt? I kyrkan? Troende? Icke troende? Hur resonerade ni kring val av vigsel -eller var det självklart från början hur det skulle vara?

För oss var det självklart att vi ville vigas av en präst eftersom vi båda är troende och vill avge våra löften inför vänner, familj och Gud. Dessutom har vi märkt att vi nog är mer traditionella än vi någonsin kunnat tro när det kommer till vigseln ...

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?
  • 090509

Måste tillägga nu när jag läser alla svar att det känns ännu mer helt rätt att vi gifter oss borgerligt, det här med "inför Gud och denna församling" nä det passar inte oss, vad har de med vårat förhållande o göra typ... i den borgerliga slingan handlar det enbart om oss 2, i den längre versionen som vi har valt även våra barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv..

• SweetSun

sen behöver det ju inte stoppa vid det obligatoriska, man kan ju lägga til en massa själv. Lite friare med borgerligt skulle jag också vilja säga.

• MulleNuh

men löftet är ju inte till gud! Det är ju mellan dig oc h din man!
    Så hur kan det då kännas oäkta??

SweetSun skrev 2009-04-14 19:28:18 följande:
    borgerligt här, det fanns inget alternativ för oss. Vi är inte troende och att lova nåt inför en gud vi inte tror på blir som ett hyckleri och ett oäkta löfte helt enkelt.
  • Hawaiiii
    MulleNuh skrev 2009-04-15 07:18:30 följande:
    men löftet är ju inte till gud! Det är ju mellan dig oc h din man!Så hur kan det då kännas oäkta??
    För oss känns det oäkta för att vi ska lova varandra "inför Gud", som vi inte tror på... i mina öron kan prästen lika gärna säga "inför Tomten", det blir ju liksom bara löjligt.
  • MulleNuh

oki

Hawaiiii skrev 2009-04-15 11:02:29 följande:
    För oss känns det oäkta för att vi ska lova varandra "inför Gud", som vi inte tror på... i mina öron kan prästen lika gärna säga "inför Tomten", det blir ju liksom bara löjligt.
  • Sundance

Jag är själv strakt troende men det var ändå självklart med en borgerlig vigsel för oss. Min M2B är inte troende. Vi ha väldigt många olika ställningstaganden bland våra nära och kära. Kristna inom svenska kyrkan, Jehovas Vittnen, ateister m fl. Vi tänkte att en borgerlig vigsel utomhus var det som skulle bli mest neutralt. Någon (vigselförrättaren eller någon anhörig) kommer dock hålla ett lite "varmare" tal så det inte blir så stelt som själva vigselförrättarens ord lätt blir. Detta tal skriver min mamma och det kommer att innehålla ord om kärlek från bibeln och hur andra människor och böcker uttryckt sig om kärlek och äktenskap. Ord om hur mannen ska se på sin hustru och tvärtom, också hämtat från Bibeln. Jag har själv gått ur svenska kyrkan för länge sedan och skulle aldrig känna mig bekväm med att vigas i en kyrka, eller för den skull i en rikets sal men skulle heller aldrig vilja vigas utan att ha några inslag från Bibeln, så detta känns som en perfekt lösning.

• Steven och Johanna

Det blir borgerlig vigsel för oss också. Själv är jag på nåt sett troende och har i perioder gått i kyrkan varje söndag, men min blivande är inte alls troende. Han känner sig mer obekväm med "gudspratet" än jag blir av att gifta mig borgerligt så det blir det!
    Dock tycker jag att omgivningens reaktioner på att man ska gifta sig borgerligt är tråkiga. Har fått kommentarer som att jag kan väl inte ha slöja!! du gifter dig ju borgerligt, eller jaha då blir det mindre fest osv då? Men men... det är ju eg deras problem. Vi vill bara ha den bästa dagen hittils i vårt liv på vårt sätt!

• Hawaiiii

Har fått samma reaktioner här, skittrist! Kärringen på Kaplansgården i Uppsala såg ut som hon skulle strypa oss när vi sa att vi skulle gifta oss borgerligt.. haha..bye bye till den lokalen, men vi hittade ju något mycket bättre sen.

Lite samma sak när man provar brudklänningar.. Jag vill ha en stor vit klänning, långt släp och allt annat som man ska ha, men när man nämner borgerlig vigsel verkar personalen inte få ihop det. Trist som attan, men jag tror det vänder. I vissa länder i Europa (Frankrike ett av dom tror jag) finns det inget som heter kyrklig vigsel.

• Yesh I do

Det är så trist när folk ska ha massa konstiga åsikter om HUR man SKA göra...! Kan man inte bara låta folk skapa sina egna bröllop och egna traditioner - oavsett vilken vigsel man väljer!
    Trist att den gamla "rådhus bilden" fortfarande lever kvar när det gäller borgerliga vigslar!

Hawaiiii skrev 2009-04-15 12:34:26 följande:
    Har fått samma reaktioner här, skittrist! Kärringen på Kaplansgården i Uppsala såg ut som hon skulle strypa oss när vi sa att vi skulle gifta oss borgerligt.. haha..bye bye till den lokalen, men vi hittade ju något mycket bättre sen.Lite samma sak när man provar brudklänningar.. Jag vill ha en stor vit klänning, långt släp och allt annat som man ska ha, men när man nämner borgerlig vigsel verkar personalen inte få ihop det. Trist som attan, men jag tror det vänder. I vissa länder i Europa (Frankrike ett av dom tror jag) finns det inget som heter kyrklig vigsel.
  • Hawaiiii

Ja, visst är det trist.. men efter ett generationsbyte tror jag vi kommer märka skillnad, förhoppningvis. Jag har varit på både kyrkliga och borgerliga bröllop, och ett av de borgerliga var lika romantiskt, vacker och pampigt som de kyrkliga, så visst är vi på väg åt rätt håll iaf.

• Yesh I do

Jag är mest frustrerad över att några hakar upp sig på detaljer..vi hade inte tänkt ha tårta utan någon annan smaskig dessert eftersom vi inte gillar tårta...men bara den lilla detaljen gör folk upprörda för tårta MÅÅÅSTE man ju ha....

lite OT, men lite symptom på samma sak!

Hawaiiii skrev 2009-04-15 13:18:29 följande:
    Ja, visst är det trist.. men efter ett generationsbyte tror jag vi kommer märka skillnad, förhoppningvis. Jag har varit på både kyrkliga och borgerliga bröllop, och ett av de borgerliga var lika romantiskt, vacker och pampigt som de kyrkliga, så visst är vi på väg åt rätt håll iaf.
  • EllaM

Vi valde att gifta oss borgerligt för att ingen av oss är troende, och då känders det inte rätt att lova något "inför gud", eftersom vi inte tror på gud. Jag vill poängtera för er alla som funderar över om en kyrklig vigsel blir vackrare och en borgerlig stelare, att så behöver det inte alls vara! Vår vigselförättare var fantastiskt och höll ett mycket långt och vackert och innerligt och ärligt tal om kärleken och äktenskapet och livet. Hon pratade i flera omgångar under vigseln och så läste två av våra gäster varsin dikt, så själva ceremonin blev lika lång som om vi haft en kyrklig vigsel. Vi hade också egna löften till varandra och in- och utgångsmusik. Så hur ni än väljer att göra - lås er inte vid tankar på om en kyrklig vigsel är vackrare eller längre eller mer innehållsrik eller dumma kommentarer som att det skulle "vara mer på riktigt" eller "det är så det ska vara". Välj istället utefter er egen tro och ert eget hjärta!

• darken

Hej, Ursäkta att jag bara hoppar in på denna tråd. det är mitt första inlägg och har inte någon större koll på hur sajten fungerar.

jo jag tänkte höra om någon ska ha sin fest på Kaplansgården? Vet någon hur det fungerar där med mat, dans och alkohol??
    Har både hört att man inte får servera något starkt där, men att det finns ändå de som gör det....

är tacksam över alla råd :)

tusen tack,
    En blivande Uppsalabrud utan lokal

• MulleNuh

Du bör nog göra en egen tråd om detta. Då får du fler svar skulle jag tro!

darken skrev 2009-04-16 12:09:48 följande:
    Hej, Ursäkta att jag bara hoppar in på denna tråd. det är mitt första inlägg och har inte någon större koll på hur sajten fungerar.jo jag tänkte höra om någon ska ha sin fest på Kaplansgården? Vet någon hur det fungerar där med mat, dans och alkohol??Har både hört att man inte får servera något starkt där, men att det finns ändå de som gör det....är tacksam över alla råd :)tusen tack, En blivande Uppsalabrud utan lokal
  • Miserere

Vi gifter oss i kyrkan för vi är troende och det känns viktigt att liksom få Guds välsignelse. (Fast även om vi hade valt en borgelig vigsel tror jag att Gud välsignar sann kärlek).
    Vi har fått uppfattningen att en del tror att bara för att man gifter sig i kyrkan så måste man ha ett stort bröllop. Det ska inte vi ha. Vi har vanliga finkläder, ingen komplicerad håruppsättning för min del och så fika efteråt. Middag för föräldrar, syskon och närmaste vänner på kvällen. För några år sedan hade jag velat ha vigsel med mässa, alltså nattvard (det måste jag nog starta en tråd om!) men det finns människor i vår bekantskapskrets som kanske inte skulle känna sig bekväma med det. Det blir en vanlig vigselgudstjänst, helt enkelt, med mycket Gud!

• Sundance

Måste bara fråga EllaM; Var det på eget initiativ som vigselförrättaren höll detta tal? Hade han/hon skrivit det själv?

• EllaM

Ja, vi träffades innan bröllopet och ville då ta upp med henne att hon skulle prata lite mer än "det vanliga", men vi hann inte ens komma dit för hon tyckte det var så självklart!

Hon frågade hur vi ville ha det och berättade om sina vigseltal och vad hon brukar prata om och hur lång tid det brukade ta och så frågade hon också om några andra skulle läsa dikter eller så, för annars kunde hon läsa en dikt också. Hon höll självfallet kortare vigseltal också om man ville, men de flesta vill tydligen ha lite mer och det ville så klart vi också. Hon var fantastiskt duktig och var väldigt personlig och varm och hennes ord var så ärliga och innerliga. Precis som vi önskade. Vi är jättteglada att hon själv redan hade sina tal färdigskrivna och anpassade dem efter oss, vi hade inte kunnat skriva ens i närheten lika fint själva. Det var väldigt skönt att hon också gärna ville hålla tal (det blev liksom i olika omgångar med diktläsning emellan och själva ceremonin och ringbyte och så) och kände sig så bekväm med det. Det är säkert olika från olika vigselförättare, men jag har fått intrycket att de flesta gärna gör mer av ceremonin än bara de ord som måste vara med.

Sundance skrev 2009-04-17 08:51:19 följande:
    Måste bara fråga EllaM; Var det på eget initiativ som vigselförrättaren höll detta tal? Hade han/hon skrivit det själv?
  • tomlinn

hur fin, lång, vacker, romantisk eller pampig vigseln blir beror väl inte på om det är en kyrklig eller borgerlig? jag har varit på flera av varje och det verkar betydligt mer som att det beror på vigselförättaren/prästen och vad h*n och brudparet bestämt om vigseln...

På en kyrklig vigsel gjorde prästen i princip vigseln till sitt eget inlägg i debatten kring homosexuella (det här var runt Åke Greens tid och han höll tydligen med Green...). Jättekonstigt och obekvämt. På en annan stod prästen och läste mumlande innantill ur boken och lyckades upprepade gånger blanda ihop brudgummens namn med brudparets sons. Halvromantiskt...och på andra har såklart prästen varit underbar, sagt rätt saker på rätt sätt. Min (blivande) svägerska är en sån underbar präst men vi gifter oss borgerligt så tyvärr kan hon inte vara vår vigselförättare.

Jag har aldrig varit på en borgerlig vigsel som har innehållit enbart "det nödvändigaste" som tar 90 sekunder eller vad det är att klara av, inte ens när de enda närvarande har varit brudparet och jag och en till. Jag tror att de flesta vigselförrättare gärna vill göra tillfället mer speciellt än att bara bränna av det som måste vara med.

Det blir nog vad alla inblandade gör det till, oavsett vem det är tror jag att det är viktigt att man pratar om både vad som sägs och hur det sägs.

• tossesnurr

enkelt val för mig o m2b. vi är inte troende o är ej medlemmar i svenska kyrkan.
    Borgerligt alltså

• SweetSun
    MulleNuh skrev 2009-04-15 07:18:30 följande:
    men löftet är ju inte till gud! Det är ju mellan dig oc h din man!Så hur kan det då kännas oäkta??
    "inför gud och denna församlingen", att sjunga psalmer och nä, usch.
Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?