• Yesh I do

Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?

Kanske finns det någon liknande tråd- men hittar ingen och tycker att det skulle vara kul att diskutera val av vigsel och tankarna kring det! Borgerligt? I kyrkan? Troende? Icke troende? Hur resonerade ni kring val av vigsel -eller var det självklart från början hur det skulle vara?

För oss var det självklart att vi ville vigas av en präst eftersom vi båda är troende och vill avge våra löften inför vänner, familj och Gud. Dessutom har vi märkt att vi nog är mer traditionella än vi någonsin kunnat tro när det kommer till vigseln ...

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?
  • Hawaiiii

Ja, vi har ju inte heller sovit i separata sovrum dom här åtta åren om man säger så....men vit klänning blir det ändå, fast med lite svart i för snygghetens skull :)

090509 skrev 2009-04-14 10:40:34 följande:
    Vi gifter oss borgerligt pga att vi redan varit tillsammans så många år och har barn, så det där med den vita brudklänningen sprack oxå s a s
  • 090509
    Hawaiiii skrev 2009-04-14 11:09:05 följande:
    Ja, vi har ju inte heller sovit i separata sovrum dom här åtta åren om man säger så....men vit klänning blir det ändå, fast med lite svart i för snygghetens skull :)
    Jo jag kommer också ha vitt (och lila) men just det där drömbröllopet med kyrkan, gå uppför altaret i vit klänning med slöja, tiara och släp.. försvann liksom efter första barnet
  • Nalle Puh 40

Vi kommer att vigas i en kyrka eftersom vi är kristna så för oss fanns inte borgligt ens med som alternativ.

• Sååå lurade

Kyrkan blir det för oss. Är inte troende, men för mig hör vigsel och kyrka ihop på nåt sätt...

• MulleNuh

Jag är inte troende men vi ska gifta oss i kyrka. Det känns inte det minsta märkligt!

Yesh I do skrev 2009-04-14 10:37:59 följande:

Tycker jag låter väldigt bra!! Tror man inte på Gud måste det ju kännas oerhört märkligt att ha en vigsel i kyrkan (fast jag har förstått att många gör det ändå pga tradition eller så...) Låter som att ni kommer att ha ett väldigt fint bröllop!
  • Svanboet

Borgeligt då vi båda känner oss obekväma i kyrkan och inte är direkt troende. Men vi tar inte avstånd från alternativet trots att det inte är vårt första alternativ.

• isop

Vi var på ett kyrkbröllop för ett par år sedan och det var helt rätt för det paret, men för oss skulle det kännas helt fel. Jag kan inte acceptera prästen som Guds ombud, tror jag, och jag gillar inte kyrkan som institution.

Så det blir borgerligt för oss.

• Yesh I do

Jag tror jag formulerade mig lite konstigt där...menar nog mer att om man inte känner sig bekväm med psalmer, böner osv så kanske det kännns märkligt att gifta sig i kyrkan! Men man kan ju givetvis känna sig helt ok inför det även om man inte är troende....

...ibland är det svårt att formulera hur man tänker =)

MulleNuh skrev 2009-04-14 11:52:14 följande:
    Jag är inte troende men vi ska gifta oss i kyrka. Det känns inte det minsta märkligt! Yesh I do skrev 2009-04-14 10:37:59 följande:
  • MV85

Blir kyrkan för oss...
    För min del är det mycket traditionen som gör det, men även en viss tro på gud (dock snarare jude än kristen) och eftersom m2b är djupt troende är kyrkligt enda alternativet för honom.

Personligen skulle jag aldrig gifta mig kyrkligt om inte min respektive eller jag trodde på gud då en kyrka inte bara är en gammal fin byggnad utan guds hus.

• Västkustbo

När det blir dags blir det tillsammans med familj och vänner på en vacker plats som är speciell för oss. Även om det är en vacker kyrka där vi bor så blir det inte i den. Vi gick båda ur kyrkan för många år sen och är inte troende.

Förstår att många gifter sig i kyrkan även om de inte är troende för det är väldigt vackra byggnader och det är något särskilt med att vandra altargången ner. För just oss så vill vi inte ha några religiösa inslag i ceremonin eftersom vi aktivt tagit avstånd från det och symboliken skulle bli fel helt enkelt om prästen via gud skulle välsigna oss och vi skulle gifta oss till böner och psalmer. Det skulle strida mot hela vårt liv i övrigt så därför kommer det att bli borgligt.

Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?