• Yesh I do

Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?

Kanske finns det någon liknande tråd- men hittar ingen och tycker att det skulle vara kul att diskutera val av vigsel och tankarna kring det! Borgerligt? I kyrkan? Troende? Icke troende? Hur resonerade ni kring val av vigsel -eller var det självklart från början hur det skulle vara?

För oss var det självklart att vi ville vigas av en präst eftersom vi båda är troende och vill avge våra löften inför vänner, familj och Gud. Dessutom har vi märkt att vi nog är mer traditionella än vi någonsin kunnat tro när det kommer till vigseln ...

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?
  • marriage09

Samma för oss här, borgeligt eftersom varken min m2b eller jag är troende. Vi älskar dock gamla hus och därmed också många gamla kyrkor och brukar skämta om att det är synd att inte någon gammal mysig kyrka säljs så att man kan hålla borgeliga bröllop där. Kyrkor har ju sålts för att göras om till bostad tex. Utan Guds och prästs närvaro hade jag lätt kunnat gifta mig i en kyrka, det är ju den perfakta settingen!

• MulleNuh

Ja det håller jag med om..
    Jag känner mig helt bekväm med allt iaf!!

Där emot har jag väldigt svårt för de som vill gifta sig i kyrka men som försöker ta bort psalmer osv!!

Yesh I do skrev 2009-04-14 12:29:13 följande:

Jag tror jag formulerade mig lite konstigt där...menar nog mer att om man inte känner sig bekväm med psalmer, böner osv så kanske det kännns märkligt att gifta sig i kyrkan! Men man kan ju givetvis känna sig helt ok inför det även om man inte är troende.......ibland är det svårt att formulera hur man tänker =)
  • Yesh I do

Ja det instämmer jag helt i! Hörde även om någon som frågat prästen på vigselsamtalet om han MÅSET nämna Gud under vigseln....

...vet inte vad hon hade tänkt sig? kanske ville hon byta ut ordet gud mot nåt annat ? =) Eller bara mot ett pip?
    Eller ett litet hummande?

MulleNuh skrev 2009-04-14 15:15:48 följande:
    Ja det håller jag med om..Jag känner mig helt bekväm med allt iaf!! Där emot har jag väldigt svårt för de som vill gifta sig i kyrka men som försöker ta bort psalmer osv!!Yesh I do skrev 2009-04-14 12:29:13 följande:
  • Yesh I do

MÅSTE ska det stå i inlägget...så klart...

• MulleNuh

haha..

Här inför denna församling och PIIIIIIIP...

Yesh I do skrev 2009-04-14 15:36:07 följande:

Ja det instämmer jag helt i! Hörde även om någon som frågat prästen på vigselsamtalet om han MÅSET nämna Gud under vigseln.......vet inte vad hon hade tänkt sig? kanske ville hon byta ut ordet gud mot nåt annat ? =) Eller bara mot ett pip? Eller ett litet hummande?
  • Yesh I do

sitter och undrar om inte ett litet trumpetande hade varit att föredra? Inför denna församling och..da-da-da-daaaaa....

MulleNuh skrev 2009-04-14 15:43:44 följande:
    haha..Här inför denna församling och PIIIIIIIP... Yesh I do skrev 2009-04-14 15:36:07 följande:
  • April 99

kykra och vigsel förknippar vi ihop, eller rättare sagt har gjort. Kyrkor är så vackra för det mesta. Men nu när det är dax och bestämma hur det ska bli så känns det inte rätt. Är inte troende och önksar att den kristna inslagen får utebli så då får det bli borgligt!

Min blivande man som mer var inne på kyrka av traditionella skäl (själv så var jag med på mina föräldrars borgliga vigsel som liten), men beslutet togs när m2bs bror sa att det blir konstigt att vi väljer att gifta oss i kyrka fast vi valt att inte döpa vår son av ickereligösa skäl.

borgligt är mest vi...

• tomlinn

blir borgerligt eftersom vi inte är troende. för mig (och honom) skulle det kännas mycket märkligt att genomgå en religiös ceremoni även om kyrkor är vackra. för mig skulle det kännas lite knäppt också att 'utnyttja' kyrkan, dess lokal och personal när jag inte delar tron och är en del av kyrkan.

vore jag troende tror jag att jag också nästan skulle kunna ta lite illa upp om någon kom och ville göra på kyrkligt sätt för att det är pittoreskt och vackert, men inte för att de faktiskt tror på det.

• SweetSun

borgerligt här, det fanns inget alternativ för oss. Vi är inte troende och att lova nåt inför en gud vi inte tror på blir som ett hyckleri och ett oäkta löfte helt enkelt.

• anja1661

vi är inte troende men kommer gifta oss i kyrkan ändå.
    jag har alltid sagt att jag aldrig skulle gifta mig i kyrkan, jag e ju itne troende! men efter att vi börjat fundera och planera vårt bröllop så föll allt på plats och vigsel i kyrkan kändes helt plötsligt helt rätt!

jag har inget problem med bön, psalmer, prat om Gud och allt ....det tillhör ju vigseln, även om just vi inte nödvändigtvis tror på en Gud som sådan...

Svar på tråden Borgerlig eller kryrklig vigsel hur tänker ni?