• Sunflower bruden

    Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?

    Jag och min blivande är inte riktigt överrens om vilket efternamn vi ska ta!!
    Jag tycker mitt då det är ovanligt, men han vill gärna behålla sitt. Jag vill inte det då hans efternamn är väldigt vanligt (Jönsson).

    Hans argumnet är att han känner stor kopplig till den sidan av sin släkt där namnet kommer ifrån. Men det gör jag också till mitt. Hade han hetat något ovanligt hade jag utan problem kunnat ta det...

    Vill verkligen inte ha dubbel efternamn.

    Tips?? Hjälp??? Tankar??

    Blivande brud

  • Svar på tråden Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?
  • mandycandy

    oj vi har likadant problem. Jag har ett namn som är mkt mer ovanligt medan min m2b namn är snarare halvovanlig, (inte ett -son namn men ett -berg namn. )

    Det är kanske gammaldags men efter många diskussioner insåg jag hur viktigt det var för min m2b att vi tog hans namn (har med gamla traditioner mm mm och annat han medger att man inte kan motivera med rationella argument). Jag tycker mest att mitt namn egentligen är finare men har nu till slut insett att det är mitt enda argument och att det gör honom lyckligare att jag tar hans namn än vad det gör mig olycklig att vi inte tar mitt. (vägrar också dubbelnamn).

    Vad gör man inte för kärleken? För fem år sen hade jag nog bett någon skjuta mig om jag vetat hur jag resonerar...

  • Sunflower bruden

    Har pratat om det massor och han har gått med på att ta mitt namn. Hoppas det kommer vara så då vi ska skicka in papper om namnbyte etc. =)

  • Sofinka

    Hum, detta är en riktigt svår fråga för oss, då våra efternamn bara bärs av respektive familj i Sverige. De är båda två utländska, tvåstaviga, lika lätta att stava och ingen är sugen på att byta till den andras namn. Vi är båda ganska knutna till våra efternamn och ingen vill byta- dessutom gillar jag inte riktigt hans namn. Han däremot är helt fast vid att jag ska byta till hans. Jodu, det kommer kosta en jäkla massa carat i vigselringen...Lutar i dagsläget åt två efternamn för min del, men de låter inte särskilt bra ihop heller. Klumpigt, liksom. Har funderat lite på att skapa ett nytt, men det ska funka på franska, arabiska och tjeckiska förutom svenska och engelska. Tuff nöt att knäcka!

  • indy500

    hej, jag är i samma sits. Och vill inte min kille ta mitt efternamn så kommer vi behålla dem vi har som det är! Jag är INTE öppen för diskussion :) våra barn har ju mitt efternamn så han har lite press på sig kanske ;) om han inte vill vara utanför.

  • Vid havet

    Tur att vi inte är de enda som funderar på det här. Usch. Jag vill inte ta m2bs namn, han vill inte heta dubbelnamn och jag kan inte behålla mitt nuvarande namn (från mitt ex). Jag vill inte ta hans namn för jag vill inte, om allt skiter sig *pepparpeppar* stå där med HANS namn (igen, det är inget roligt!) och dessutom ha bytt namn på min dotter.

    Jag vill att vi tar ett namn som vi hittat i hans släkt, inte jätteovanligt men fint, som vi kan ha som "vårt" och som jag känner att jag verkligen kan leva med resten av livet oavsett vad som händer.

    Svårt!

  • LinneaDaniel

    Vi har samma problem som alla andra i denna tråd! Jag har ett "ovanligt" efternamn och min sambo ett son-namn. Vi har bestämt att vi ska ha samma namn och vi har efter 2 års förhandlingar kommit överens om att mitt namn är det lämpligaste. Nu (2 månader innan bröllopet) börjar jag vackla...vi kanske skulle ta ett helt nytt namn! Hur gör man? Vad kostar det? Hur lång tid tar det?

  • Mörk Ängel

    Vi skulle ta det finaste och mest ovanliga. Nu råkar det vara så att det är hans namn (spanskt) och jag heter Svensson så vårt val kommer inte vara så svårt

  • Mörk Ängel

    Mörk Ängel skrev 2009-04-08 11:43:20 följande:


    Vi skulle ta det finaste och mest ovanliga. Nu råkar det vara så att det är hans namn (spanskt) och jag heter Svensson så vårt val kommer inte vara så svårt
    Oj glömde, jag kommer nog ha dubbelnamn (men mest använda hans efternamn) för att mitt förnamn är varken vanligt eller jättesvenskt (och jag ser inte så svensk ut). Är rädd för att bli diskriminerad då jag söker jobb.
  • Mörk Ängel

    Kan ni inte komma överrens om något eget som ni tar?

  • Mörk Ängel

    Sunflower bruden skrev 2009-03-21 13:32:13 följande:


    Har pratat om det massor och han har gått med på att ta mitt namn. Hoppas det kommer vara så då vi ska skicka in papper om namnbyte etc. =)
    Skönt att det lösts sig!!
  • Kjell Präst

    Jag hade ett vanligt efternamn (Lindquist) och min fru ett väldigt ovanligt. Så det blev hennes namn vi tog vid vigseln. Det har jag aldrig ångrat. Hälsa det till era envisa karlar

  • Juni2009

    TS

    Jag vet inte om någon härinne har sagt?

    Ni kan ha varsin efternamn.

    Men ert barnen får ha dubbel efternamn.

    Min sambo har dubbelefternamn och han ska ta bort sin pappas efternamn när vi gifter oss till midsommar.

  • anne på grönkulla

    Barnen får inte dubbla efternamn formellt sett, men har föräldrarna olika namn kan barnen få det ena som mellannamn och det andra som efternamn - och kan använda båda om man vill det.

  • Heloise

    Vi har precis som alla andra( nästan ) diskuterat det här med namn till leda. Jag har ett fint ovanligt, m2b har ett fint ovanligt( jag är ensam i Sverige med mitt för och efternamn och blir det även om jag byter). M2b vill inte byta därför att han redan har bytt bort sitt efternamn och tagit sin morfars efternamn som han har/ hade en väldigt närar relation till.För honom får jag göra som jag vill behålla mitt/ byta till hans/ ha bägge osv.

    Våra framtida barn( om vi har sådan tur) kommer att få hans namn. Jag gillar inte dubbelnamn och vill inte att mina barn ska ha det, vi gjorde en deal; det var viktigare för mig att gifta mig i kyrkan än det var för mig att våra barn har mitt efternamn. Kompromiss och kohandel Vill de byta när de blir äldre får de gärna göra det.

    Summan av kardemumman, jag byter till hans efternamn, behåller mitt som mellannamn. Bebbar får hans namn och jag får gifta mig i kyrkan.

  • Sunflower bruden

    Det blir mitt efternamn =) Var inte så svårt att "övertala" honom till det!!
    Inga bråk eller liknande pga byte av namn, som vissa antytt att det skulle varit. Vi kommer bli en liten familj med samma efternamn. Han ville inte heller ha olika eller dubla då vi inte tycker det blir "familj".

    Tack för tankar och råd.
    Avslutar nu tråden!!

Svar på tråden Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?