• Sunflower bruden

    Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?

    Jag och min blivande är inte riktigt överrens om vilket efternamn vi ska ta!!
    Jag tycker mitt då det är ovanligt, men han vill gärna behålla sitt. Jag vill inte det då hans efternamn är väldigt vanligt (Jönsson).

    Hans argumnet är att han känner stor kopplig till den sidan av sin släkt där namnet kommer ifrån. Men det gör jag också till mitt. Hade han hetat något ovanligt hade jag utan problem kunnat ta det...

    Vill verkligen inte ha dubbel efternamn.

    Tips?? Hjälp??? Tankar??

    Blivande brud

  • Svar på tråden Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?
  • jojoånick09

    jag vet hur du känner,min sambo har också ett typiskt svensson-namn och jag bestämde mig mycket tidigt att jag inte vill heta det... när jag då gick in med mitt namn som namnförslag satte han käpp i hjulet så nu har jag tagit ett släktnamn min morfars eftersom ingen kommer att bära det vidare,min sambo skall ta detta efter vi gift oss... så det blir riktigt intressant!

  • jojoånick09

    men jag tycker att ni skall prata ut om det,man kan ju heta hans namn jönsson och så det fina efteråt men gå in på det mer och luska i det...

  • Tindragull

    Vi hade lite samma bekymmer.
    m2b hette Karlsson och jag Hellström. Karlsson finns det drygt 200.000 st i Sverige och 9000 Hellström. Jag har dessutom ett löjligt vanligt förnamn (Linda) så att heta Karlsson funkade inte alls för mig.
    Jag tyckte att antingen tar vi mitt, behåller våra egna eller så byter båda helt till ett nytt.
    Vi var stort sett överrens om att behålla våra efternamn som de var. Men så gick det ett tag och så började m2b klura på namn. Så nu blir det ett helt nytt! m2b:s namn blev bytt igår, så Karlsson heter han inte längre!
    Vi kommer byta namn på barnen också så att vi alla får samma namn. (de heter Hellström nu)

    Sunflower bruden skrev 2009-03-01 20:46:29 följande:


    Tack för alla tankar!! Kom gärna med fler...Läst många förslag på att ha dubbel efternamn, men vill verkligen inte att någon av oss ska ha det. Om vi nu ska bli en familj så ska vi ha samma efternamn. Vill inte heller att vi ska ha olika efternamn, känner mycket starkt för att en familj ska ha ett efternamn.
  • MyochErlend

    vi har fortfarande problem.. diskussionen har fastnat..

  • GiJa

    Behåll era respektive efternamn det har jag gjort eller skapar ni ett helt nytt, kanske en kombination av era båda efternamn och startar på så sätt en ny familjetradition. Kan inte din blivande lägga till ditt efternamn som mellannamn så slipper du två efternamn?

  • Hvidbrud

    Jag har ett ovanligt efternamn och det har min man också. men jag behåller mitt. Får se hur det blir när vi får barn, kanske byter jag då, eller tar hans som mellan namn.

  • 040409

    min fästman ville inte byta namn alls, funderade länge på om jag skulle behålla mitt efternamn som mellannamn, men beslutade att jag inte ville ha 5 namn (har tre förnamn)! mitt hela namn som det är nu får ofta inte plats på officiella papper och även kort. Skulle inte bli bättre med ett namn till!

  • MyochErlend
    GiJa skrev 2009-03-21 10:14:16 följande:
    Behåll era respektive efternamn det har jag gjort eller skapar ni ett helt nytt, kanske en kombination av era båda efternamn och startar på så sätt en ny familjetradition. Kan inte din blivande lägga till ditt efternamn som mellannamn så slipper du två efternamn?
    Ja det hade vart min drömlösning.. men inte för att jag inte tycker om hans namn men för att jag redan har 5 namn ...skulle jag lägga till det så får jag ju 6.
    Mitt efternamn är så ovanligt (pappa kom på det) så det vill jag INTE byta bort...
  • kenttjej

    Efter att ha läst den här tråden inser jag att vi inte är de enda som har namnproblem! Såå typiskt killar att inte kunna tänka sig att byta till tjejens efternamn... Jag har ett jätteovanligt efternamn (bara jag o halvbrorsan som heter så i Sverige)som min farfar hittade på. Jag tycker det är fint och skulle absolut inte vilja byta bort det, vet att släkten på pappas sida skulle tycka att det var tråkigt dessutom. Men fästmannen vill absolut inte ta mitt utan behålla sitt -son namn (han kanske tycker mitt efternamn är fult???). Vi har diskuterat dubbelnamn (att vi båda skulle ta det) men ingen av oss e särskilt sugna på det, allraminst jag! Dessutom tycker jag det känns tråkigt att vi bara behåller våra namn...

    Det känns som att vi har fastnat i tankegångarna, o kommer inte vidare. Nu e de iofs ett drygt år kvar, men ändå! Förresten, om man har dubbla efternamn skriver man dem hela tiden då? Typ adresser och om man skriver under nåt? För det är det jag tycker verkar så jobbigt!

  • Nicossambo

    Hej! Vi har haft liknande disskution. Mitt efternamn är vanligt svensson namn men inte han men jag vill ändå ha kvar mitt av olika anledningar, så jag kommer ha kvar mitt och ändå ta hans.
    Det tyckte jag vi var en bra lösning.
    Hoppas det löser sig för er.

Svar på tråden Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?