• Sunflower bruden

Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?

Jag och min blivande är inte riktigt överrens om vilket efternamn vi ska ta!!
    Jag tycker mitt då det är ovanligt, men han vill gärna behålla sitt. Jag vill inte det då hans efternamn är väldigt vanligt (Jönsson).

Hans argumnet är att han känner stor kopplig till den sidan av sin släkt där namnet kommer ifrån. Men det gör jag också till mitt. Hade han hetat något ovanligt hade jag utan problem kunnat ta det...

Vill verkligen inte ha dubbel efternamn.

Tips?? Hjälp??? Tankar??

Blivande brud

• Svar på tråden Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?
  • guldlockm

Ta det snyggaste namnet : )

• Svanboet

Väldigt subjektivt det där med snyggt...

Jag tycker att ett av miina alternativ är väldigt snyggt: Lenander - men jag vill inteheta det pga av historien och kopplingen till släkten.

guldlockm skrev 2009-02-28 20:43:15 följande:
    Ta det snyggaste namnet : )
  • bongen80

Jag ber om ursäkt redan innan jag skrivit...

Jag tycker din m2b resonerar urfånigt. Verkligen! Det är dig han gifter sig med o ska leva tillsammans med. Vad hans familj tycker är inte viktigt i sammanhanget. Jag tycker att du ska ha kvar ditt efternamn. Jag skulle ALDRIG byta bara för att min m2b envisas med att vägra byta sitt. Om "bara" ett namnbyte blir så här infekterat så kan man ju undra vad som kommer sen??

• didis

Håller med dig!

Det finns så många både större och viktigare frågor i livet tillsammans. Om namnfrågan blir så svårlöst kan man fråga sig hur stora konflikerna blir om andra frågor: ev barn, husköp, flytta pga jobb, göra karriär på den andres "bekostnad" etc etc.

Man kan också fråga sig varför det är så viktigt att heta samma sak - man älskar ju inte varandra mindre för att efternamnen är olika.

bongen80 skrev 2009-02-28 20:51:47 följande:
    Jag ber om ursäkt redan innan jag skrivit...Jag tycker din m2b resonerar urfånigt. Verkligen! Det är dig han gifter sig med o ska leva tillsammans med. Vad hans familj tycker är inte viktigt i sammanhanget. Jag tycker att du ska ha kvar ditt efternamn. Jag skulle ALDRIG byta bara för att min m2b envisas med att vägra byta sitt. Om "bara" ett namnbyte blir så här infekterat så kan man ju undra vad som kommer sen??
  • svårtattvälja

Som Didis säger, varför kan ni inte ha olika efternamn? Om det är "familjekänslan" man är ute efter när man heter samma sak så kan han ju ta ditt namn som mellannamn så att ni ändå heter lika, speciellt om era ev barn kommer heta som du.

• augustidröm

har ej läst tråden..
    vi kommer ta ett släkt namn som ingen av oss heter nu. Våregna lillafamilj.
    Men om han känner så starkt för sitt kan han inte heta Ditt och jönsson då...Jag hade nog velat om det fanns ett ovanligare och finare hetat detän jönsson..
    Hoppas det löser sig för er...
    Men sen kan man ju ha olika efternamn.

• DetÄrDagsNu

Jag vill inte ha någon namn med å ä eller ö. Det blir alltid felstavat på flygbiljetter och utomland är det alltid krångligt. Eftersom våra barn även kommer att få efternamnet tycker vi att det är viktigt att det även ska fungera internationellt så har vi valt namnet utan ö. det är kanske viktigt att nämna att min man inte kommer från sverige och vi har bott i flera länder och kommer kanske att flytta från sverige igen. I jobbet reser vi väldigt mycket....

• Stella2009

Nu har vi faktiskt kommit överens iallafall..! Vi har beslutat att byta efternamn båda två och ta min mammas flicknamn (jag hette det som barn också). Ett namn som är jättefint och ganska ovanligt! Känns jättebra!

• Sunflower bruden

Tack för alla tankar!! Kom gärna med fler...

Läst många förslag på att ha dubbel efternamn, men vill verkligen inte att någon av oss ska ha det. Om vi nu ska bli en familj så ska vi ha samma efternamn. Vill inte heller att vi ska ha olika efternamn, känner mycket starkt för att en familj ska ha ett efternamn.

• Stella2009

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er!

Sunflower bruden skrev 2009-03-01 20:46:29 följande:

Tack för alla tankar!! Kom gärna med fler...Läst många förslag på att ha dubbel efternamn, men vill verkligen inte att någon av oss ska ha det. Om vi nu ska bli en familj så ska vi ha samma efternamn. Vill inte heller att vi ska ha olika efternamn, känner mycket starkt för att en familj ska ha ett efternamn.
Svar på tråden Vilket efternamn ska man välja? Det ovanligaste eller killens?