• Myster

    Ni som är gifta och betalade för makeup...

    ...tyckte ni efteråt att det kändes lite onödigt och att ni hade kunnat göra det lika bra själva, eller var det verkligen bra att ni lade pengar på det?

    Jag undrar för när jag har sett foton från olika bröllop så ser brudarna alltid ganska lätt sminkade ut "à la naturelle" och man undrar ju om man inte kan få till det själv med lite underlagskräm, puder och dylikt.

    Försöker få ner kostnaderna något...

  • Svar på tråden Ni som är gifta och betalade för makeup...
  • bridesilly

    såklart man använder sig av provsminkning. Man måste ju känna sig bekväm i färgerna och hur det kommer att se ut. Jag gjorde provsminkningen och provuppsättningen samtidigt så man fick en bild av hur det kommer bli i slutändan. Blev verkligen över förväntan

  • Boomtown

    Jag har blivit sminkad av proffs ett par gånger och jag kan inte säga att jag blev supernöjd någon gång. Kändes tjockt och kladdigt och fastnade på allt. Usch.

    Jag funderar på att göra det själv, har bra smink hemma. Ha brun diskret ögonskugga och lösögonfransar för att få till det lite extra. Det måste jag ju testa innan för jag har inte haft lösögonfransar förut.

  • furillen

    jag fick håret gjort och blev sminkad, visst var det dyrt men definitivt värt det! make upen var som det nämnts en del här i tråden ganska "neutral". ljusa, fräscha toner men ändå mer smink än till vardags. maken ska ju passa för utomhus, inomhus, dag (och solsken för min del), kväll, fotografering så helt lätt är det ju inte. håret var en större grej för mig, det var verkligen roligt och annorlunda att få gjort av ett proffs. jag blev supernöjd.
    också en kul grej. har aldrig gjort det innan och lär aldrig göra det efter.
    en annan sak som jag inte tänkte på innan var hur fantastiskt det var att bara behöva sitta där och bli fixad. hade ju hela morgonen och förmiddagen inbokad på salongen vilket betydde att jag inte kunde göra nåt annat, inget sista minuten fix, inget hämta grejer, inget stressande. allt gick i 110 för oss fram till natten innan men då på bröllopsdagen så fanns det bara kvar att slappna av, lita på att allt skulle fungera och att alla kulle fixa sina saker. satt i en stol med ett glas champagne och blev pysslad på. hade några vänner med mig. för mig var det perfekt.

  • MulleNuh

    Ett tips är ju att klippa isär fransarna och sätta fast strå för strå så att säga..


    Boomtown skrev 2009-02-24 19:35:47 följande:
    Jag har blivit sminkad av proffs ett par gånger och jag kan inte säga att jag blev supernöjd någon gång. Kändes tjockt och kladdigt och fastnade på allt. Usch.Jag funderar på att göra det själv, har bra smink hemma. Ha brun diskret ögonskugga och lösögonfransar för att få till det lite extra. Det måste jag ju testa innan för jag har inte haft lösögonfransar förut.
  • HurraViSkaGiftaOss

    Jätteglad att jag hade proffsmake. Dels för kortens skull och dels för att det satt ända tills nästa dag.
    Plus att jag blev supersnygg

  • Tooticki

    Jag hade inte kunnat sminka mig på det viset själkv. Det är just den naturella looken som är svår att få till men ändå få huden att se slät och jämn ut etc.

  • Hemlig2009

    Nu har jag varit på provsminkning. Det blev precis som jag hade tänkt!

    Lösögonfransar (tror det var 3 strån i varje och så satte hon dit så många som vi tyckte blev bra), eye-liner och ganska ljus och fräsch skuggning. Rosiga kinder och så penna och glans på läpparna. Vi funderar dock att ha skuggningen lite mörkare just till fotograferingen för att sen sudda ut till vigseln.

    Det som tar tid är ju underlaget, vilket det inte gör när jag sminkar... Det är den stora skillnaden, jag känner mig hur trygg som helst nu.

  • Lajsan

    Jag tyckte det var skönt att sitta hos frissan och bli ompysslad en stund, fick även ha lösögonfransar på mig vilket jag aldrig provat, blev jättenöjd och tyckte helt klart att det var värt dom pengarna.

  • Myster

    Nu har jag varit på en makeupkurs och fått en brudsminkning. Hm, jag vet inte alltså. Om man inte rör en min så ser ju huden helt slät och fin ut, men sen när man ler så ser det jättekonstigt ut i alla rynkor bara för att det är så mycket smink, foundation och så. Har ni inte tänkt på det och irriterats över det? Sen tyckte jag inte att ögonskuggorna blev bra. Vad ska ni ha för färger på era ögonskuggor? Hon lade på jättemycket brunt och det såg så konstigt ut.

  • bridesilly

    På mig la dom på makeupstore jättemycket brun ögonskugga och mycket orange rouge. jag såg ut som en påskkärring. håller med om att dom lägger mycket foundation och puder när andra sminkar en, känns inte alls naturligt.

    valde dock från allra första början min frisör till attt göra min sminkning och henne kunde jag inte vara mer nöjd med, det blev kanonfint. hon använde sig av ljusrosa och champagne ögonskugga och knappt nån färg på kinderna alls, perfekt

  • J D

    Om du vill ha en mer rättvisande bild av om man kan strunta i att köpa brudsminkning så kanske du borde starta en tråd där du frågar om de som inte har köpt det har varit nöjda eller om de ångrar att de inte lade pengar på det.


    Skulle själv följa den tråden med intresse eftersom jag funderar på samma sak som du. Jag tror dock att jag fixar det själv, på sommaren är man ju ofta lätt solbränd ändå så då krävs inte så mkt smink tycker jag .

  • EllaM

    Jag gjorde både hår och make professionellt när jag gifte mig. Håret var definitivt värd alla tusenlappar jag lade på det men sminkningen hade jag kunant göra ännu bättre själv. Den blev ok, men inte perfekt. Och jag tror jag hade kunnat göra den nästintill perfekt själv - men så sminkar jag mig varje dag också. Är du van rekommenderar jag att du gör den själv, eller att du i vart fall gör en provsminkning innan så att du definitivt blir nöjd! Jag har blivit sminkad flertalet gånger och aldrig blivit helt nöjd.

    Jag håller med ngn tidigare här i tråden - underlaget är jätteviktigt! Köp bra produkter och öva innan så kommer du att känna dig trygg med din sminkning!

  • Myster

    Bra idé! Det ska jag genast göra.

    J D skrev 2009-04-21 19:23:32 följande:


    Om du vill ha en mer rättvisande bild av om man kan strunta i att köpa brudsminkning så kanske du borde starta en tråd där du frågar om de som inte har köpt det har varit nöjda eller om de ångrar att de inte lade pengar på det. Skulle själv följa den tråden med intresse eftersom jag funderar på samma sak som du. Jag tror dock att jag fixar det själv, på sommaren är man ju ofta lätt solbränd ändå så då krävs inte så mkt smink tycker jag .
  • Myster

    Ja, nu har jag köpt lite olika produkter och kommit med "perfekt" hy till jobbet några dagar . Jag tror att jag börjar få kläm på det, och det blir så himla mycket bättre tycker jag när jag gör det själv för då tar jag lite mindre. Men sen är ju frågan om det håller hela dagen då antar jag. Nåja, jag ska starta en tråd nu där jag frågan tvärtom, om de som gjort sin egen makeup ångrade det.


    EllaM skrev 2009-04-22 12:10:37 följande:
    Jag gjorde både hår och make professionellt när jag gifte mig. Håret var definitivt värd alla tusenlappar jag lade på det men sminkningen hade jag kunant göra ännu bättre själv. Den blev ok, men inte perfekt. Och jag tror jag hade kunnat göra den nästintill perfekt själv - men så sminkar jag mig varje dag också. Är du van rekommenderar jag att du gör den själv, eller att du i vart fall gör en provsminkning innan så att du definitivt blir nöjd! Jag har blivit sminkad flertalet gånger och aldrig blivit helt nöjd.Jag håller med ngn tidigare här i tråden - underlaget är jätteviktigt! Köp bra produkter och öva innan så kommer du att känna dig trygg med din sminkning!
  • novia72

    Proffsmake, men dååå sa jag till henne att jag inte ville "mes-make" eftersom jag faktiskt sminkar mig varje dag så ville jag se skillnaden MEN jag ville ju inte va drag-queen heller... JAG VAR NÖJD med resultat! :)

Svar på tråden Ni som är gifta och betalade för makeup...