• marriage09

Amatörfotograf

Hej alla!
    Hur har ni gjort med fotograf? Vi vill inte bli fotade i studio och vill helst inte lägga en massa pengar på en fotograf som följer oss utomhus hela dagen, men vi vill ha bra bilder! Funderar på att fråga några av våra gäster ifall de kan fotografera lite mer eller möjligtvis hyra in en "amatörfotograf". Hur har ni gjort? Funkade det med gäster eller blir det fel? Är det något som kan rekommendera någon bra amatörfotograf eller billig, bra "riktig" fotogaraf i Göteborgstrakten?
    Tack!!

• Svar på tråden Amatörfotograf
  • marriage09

det låter ju perfekt, var finns hon anja1661? *fiskar efter fotograf*

• altervattnet
    marriage09 skrev 2009-02-03 12:28:46 följande:
    Altervattnet: är detta i Göteborg eller i trakten av det? Kan jag isf få hennes kontaktuppgifter (om hon nu gör detta "komeerisiellt" och inte bara för er för att hon känner er eller så...) Tack.
    tyvärr, över 100 mil norrut :) Luleå...
  • iddeli

Hej!
    Jag är inte gift, men jag är säker på att om jag skulle gifta mig skulle jag anlita en proffsfotograf! Ni kommer lägga så mycket pengar på mat, frisör, blommor och framför allt tårtan. Det enda som finns kvar efter det är fotografierna. Maten är uppäten, blommorna är vissna och frisyren är utkammad. Ni behöver inte tvunget ha en fotograf hela dagen, men en som kan ta fina bilder på er ihop! Tänk om ni anlitar en amatörfotograf som inte alls kan sin grej och det blir helt fel, kommer ni någonsin kunna förlåta er då?

Ett tips är att ha en proffsfotograf till "porträttbilderna" och på festen lägga upp engångskameror på alla borden, som vem som helst få fota med. Det kan bli både bra och dåligt, men framför allt roligt. Så har ni båda delarna.

Lycka till!

• marsros

Beror väl mest på om man vill ha en stor förstoring på väggen där man är skitsnygg eller ett album man ser i max n gång per år. Minnena får man ju oavsett bildkvalitet om man inte är perfektionist. Så vi kör på iden med att om gästerna tar 4000 bilder blir säkert 50 bra. Och så är ju photoshop inte så svårt att få till ok bilder. Lägger upp mitt första försök på att svartvita en bild med färgade blommor. Tog typ en timme att lära sig.

• Ninnispinnis

Min svåger är amatörfotograf, så vi bad honom ta bilderna. Vi blev jättenöjda! Sedan hade ju även många av gästerna digitalkamera med sig, så det blir ju många bilder att välja och vraka mellan

• didis
    marsros skrev 2009-02-04 11:42:17 följande:
    Beror väl mest på om man vill ha en stor förstoring på väggen där man är skitsnygg eller ett album man ser i max n gång per år. Minnena får man ju oavsett bildkvalitet om man inte är perfektionist.
    Jag tänker likadant. Jag vill ha bilder som minner oss om dagen, inte ett redigerat foto som visar hur snygga vi var (och absolut ingen förstoring på väggen!).

Dottern fotar en del så hon får ta bilden till tackkortet - i övrigt vill jag ha "mingelbilder" och inget poserande. Det kommer förhoppningsvis dröja innan jag glömmer bort att jag gift mig...
  • marsros
    didis skrev 2009-02-04 12:59:02 följande:
    Det kommer förhoppningsvis dröja innan jag glömmer bort att jag gift mig...
    Halleluja
  • Hemlig2009

Jag som tyvärr har gjort allt detta en gång förut vet att man är så inne i allt att det är superlätt att missa saker. Tal tex är jättebra att få skriftligt för man kommer att talet var fint men knappast allt som sades.

Jag vill ha bilder som hjälper oss att minnas, självklart kommer vi ihåg att vi är gifta men stämningen, gästerna, vi...

Det är en sån speciell dag att den förtjänar speciella foton.

• marsros
    Hemlig2009 skrev 2009-02-04 13:13:13 följande:
    Jag som tyvärr har gjort allt detta en gång förut vet att man är så inne i allt att det är superlätt att missa saker. Tal tex är jättebra att få skriftligt för man kommer att talet var fint men knappast allt som sades.
    Oj då är jag en kass talare för båda de talen jag har klämt ur mig på bröllop har jag haft i huvudet. Men jag förstår vad du menar. På vår borgerliga vigsel läste förättaren en dikt men jag vet inte vilken det var vilket är lite trist.
  • Crisp

Ett litet tips från en som jobbar med det här: be era gäster även fotografera varandra. Annars kommer ni att ha 1000 bilder på er men inte en enda på vilka gästerna var. Likaså är det kul att ha bild på brudbuketten enbart, tårtan, uppträden och tal etc. Sånt glömmer oftast vännerna bort och koncentrerar sig helt på just er. Ett tips i all välmening.

• Nynaeve

Jag har en vän som ska fotografera oss. Han är visserligen inte professionell fotograf (med det menas ju egentligen att man har det som yrke, profession) men han har utbildning, en bra kamera, är duktig på photoshop och har tagit mängder med bra bilder på mig förut. Min morbror arbetar iofs som fotograf, men han tar mest reklam- och katalogbilder i sitt arbete, och då är det bättre med någon som jag vet tar bra bilder på människor.

• MorKe

Amatörfotograf eller proffs är en evig fråga som självklart bottnar i vad man vill lägga på fotograferingen. Förenklat så kan man ganska lätt koppla kvalitet till pris.

Om ni tror att en amatörfotograf räcker så kan ni träffa någon och gå igenom deras tidigare arbete (titta på foton och se om ni gillar dem) och då speciellt bröllopsfoton självklart. Kolla med fotografen om han/hon har någon backup-utrustning utifall kamera/objektiv går sönder just den dagen.

• anja1661

i sthlm!

marriage09 skrev 2009-02-03 16:30:15 följande:
    det låter ju perfekt, var finns hon anja1661? *fiskar efter fotograf*
Svar på tråden Amatörfotograf