• äntligenbestämtsig

Kris! Akut ring kris!

Hej alla!

Är en kille på 22 år, har en flickvän som jag träffade i Chicago, dvs hon är amerikan! Har nu äntligen bestämt mig för att tiden är inne att fria, bestämde mig inatt, men problemet är att jag bara har ca 12 dagar kvar innan jag åker dit nästa gång, då över en årsdag och alla hjärtans dag! Vet inte hur jag ska fria men det kommer jag väl på under tiden, det stora problemet är ringen!

I USA brukar kvinnan få en finare ring, oftast med någon sten, när mannen friar, och sedan så fixar man släta vigselringar. Jag har hittat en ring jag är säker på att hon kommer älska, men på en amerikansk sida! Nu måste jag hitta en liknande, som dessutom passar hennes storlek, i sverige! Och innan jag åker dessutom!

Hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Kris! Akut ring kris!
  • Den Förväntansfulla

Hej!

Ett alternativ är att köpa en helt och hållet "oäkta" ring/bijouteri och ge den till henne så länge. Då hinner du kanske spara undan lite mer pengar också kan du hävda att du vill att ni väljer ut hennes ring tillsammans. Ett annat förslag är att du säger till henne att du friar på det svenska sättet (eftersom du är svensk, kan vara ganska charmigt hade jag iallafall tyckt, kulturella skillnader kan vara ganska romantiskt) och då kommer du undan lite billigare med en vanlig slät vitguld- eller guldring.

Jag tror det kan bli ganska svårt att hitta en ring med diamanter under 5000 kr i Sverige, men du kan alltid gå in i en guldsmedsaffär i Lund/Malmö och titta, annars så säljs samma ringar billigare på internet. Om du väljer att gå till en guldsmedsaffär kan jag rekomendera Chrissis på Lilla fisakregatan i Lund, en annan butik med kanonservice är Juvelerare H Sundelius lite längre ner på samma gata. Däremot skulle jag inte välja att gå till Guld och Silverkedjan vid Botulfsplatsen, de är ganska snorkiga tycker jag.

Hoppas du hittar något bra! Lycka till!
    /Susanne

• MV85

Gå ner på knä och fria utanför en juvilerare? Eller inne hos en juvilerare?
    "filmklyschigt" enligt vissa kanske, men enligt mig helt underbart... På så vis får hon välja ringen där och då, medans du kommer undan med att inte ha köpt den innan

• Den Förväntansfulla

Oj! Jag ser att jag har läst svaren du fått i tråden lite slarvigt och att många redan gett dig samma tips som jag, så jag säger då: Håller med föregående talare :)

• äntligenbestämtsig

Stora problemet med svenska ringar är väl då att alla hon träffar kommer tro att hon är gift och har valt att lägga av sig förlovningsringen? Därför jag är tveksam till att köpa en slät ring utan sten som förlovningsring. Hittar jag inget jag gillar kommer jag antagligen leta lite i Chicago också, och i värsta fall köpa en billig ring så länge och sedan köpa en riktig med henne. Kommer dock först leta runt i Lund/Malmö! Hade tänkt mig att fria på alla hjärtans dag, så kommer ha lite drygt en vecka på mig i USA innan jag faktiskt friar! Och hon kommer jobba 4 av dagarna vilket ger mig lite tid iaf att gå på ringjakt!

• Luucie

Nästan exakt den ringen du söker finns på Carat i Stockholm kostar 12.900 kr. Sen finns den i gult guld på Albrekts för 7000 kr.

Detta var innan jul så de kan vara slut...

Det kan vara svårt att ändra storlek på en ring med sidostenar...

Vill du ha en solitär istället för det pris du kan betala så råder jag dig att gå till Indo Nordic...om det finns i Skåne?

Du kan få en ring i vitt guld med en sten på ca 0.30 ct wsi. Den är superfin!

Har hon ingen kompis du kan kontakta angående ring storlek?

Hittar du inget här så ska du smita ut i Chicago...finns ju hur mycket som helst där!

• Luucie

Nästan exakt den ringen du söker finns på Carat i Stockholm kostar 12.900 kr. Sen finns den i gult guld på Albrekts för 7000 kr.

Detta var innan jul så de kan vara slut...

Det kan vara svårt att ändra storlek på en ring med sidostenar...

Vill du ha en solitär istället för det pris du kan betala så råder jag dig att gå till Indo Nordic...om det finns i Skåne?

Du kan få en ring i vitt guld med en sten på ca 0.30 ct wsi. Den är superfin!

Har hon ingen kompis du kan kontakta angående ring storlek?

Hittar du inget här så ska du smita ut i Chicago...finns ju hur mycket som helst där!

• Meiia

David J Butler är underbar och finns i Malmö bakom Lilla Torg. Han gör ringar i alla prisklasser och ritar upp precis hur du vill ha den! Han brukar kunna fixa snabbt också!

Lycka Till!!!

• SpookyandKira

Kay Jewelers finns i Chicago:

www.kay.com/webapp/wcs/stores/servlet/product1|10101|10001|-1|80164712|15051|15051.15057.15107

www.kay.com/webapp/wcs/stores/servlet/product1|10101|10001|-1|940142918|15051|15051.15057.15107

www.kay.com/webapp/wcs/stores/servlet/product1|10101|10001|-1|990544708|15051|15051.15057.15107

De ar min Svagerska's favorit. Hoppas du kan hitta nagot fint som passar budgeten. Lycka till, och grattis!

:)

• BlendaSigne

oh - jag rekommenderar dig verkligen att köpa en ring som du har råd med - låt den vara superliten sten MEN vara det du har råd med. många här i USA köper en ring till start o sen uppgraderar den när de har råd. du kan till henne säga "detta är starten o det är det symboliska som spelar roll - jag vill leva mitt liv med dig o det är det som är det viktiga. När förutsättningarna förändras o jag har råd o ge dig den ring jag vill kommer du få den, men just nu är att jag älskar dig som är det viktiga o jag vill leva mitt liv med dig..."

Lycka till!
    Det går fort o köpa ring i USA då de har många ringar i affären. Smit iväg några timmar o ta dig till närmsta mall. Kolla in dessa sidor:
    www.zales.com
    www.kay.com -som någon tipsade om ovan.

• paulaner

Jaaaa, hur gick det?? Jag undrar också!

• äntligenbestämtsig

Tjoho! Det gick bra till slut! Efter X antal timmar i telefon med kundtjänster osv så lyckades jag få tag på en fin ring from Kay, tyvärr fanns det inte tid för att fixa storleken men det gör inte så mycket och min älskling ska ner till närmaste butik imorgon och fixa det =) Vi hade bord bokat på vivere, en fin italiensk resturang i downtown chicago, det var jättemysigt och jätteromantiskt och hon sa ja =)

• shakynose

Vad underbart! Stort grattis!

• SpookyandKira

ah vad harligt, grattis! Vilken ring blev det? Finns den pa hemsidan? :)

Svar på tråden Kris! Akut ring kris!