• äntligenbestämtsig

Kris! Akut ring kris!

Hej alla!

Är en kille på 22 år, har en flickvän som jag träffade i Chicago, dvs hon är amerikan! Har nu äntligen bestämt mig för att tiden är inne att fria, bestämde mig inatt, men problemet är att jag bara har ca 12 dagar kvar innan jag åker dit nästa gång, då över en årsdag och alla hjärtans dag! Vet inte hur jag ska fria men det kommer jag väl på under tiden, det stora problemet är ringen!

I USA brukar kvinnan få en finare ring, oftast med någon sten, när mannen friar, och sedan så fixar man släta vigselringar. Jag har hittat en ring jag är säker på att hon kommer älska, men på en amerikansk sida! Nu måste jag hitta en liknande, som dessutom passar hennes storlek, i sverige! Och innan jag åker dessutom!

Hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Kris! Akut ring kris!
  • LB5

Jag tror att det kan vara svårt att hitta den ring som du visade för 5000, bara själva ringen utan sten kostar ju 3-400 dollar? En diamant är väldigt dyr. Min ring kostade 35000, men man kan nog få det mycket billigare om man går ner i kvalitet och storlek. I USA är det ju också vanligt att man lägger ner en hel månadslön (eller mer) på en ring, din flickvän blir säkert glad i vilket fall, men tänkte bara nämna att förväntningarna "over there" är lite högre när det kommer till förlovningsring. Men du känner iof din blivande fru och i många fall är det ju som Loowwe skriver ovan att det är tanken som räknas :=) Lycka till!!

• Vid havet

Om du vill, och du tror att hon skulle vara ok med det - så finns det ju fina silverringar m stora stenar i på tex Hallbergs. Ser maffiga och "amerikanska" ut. Så kan hon ju få den riktiga sen - när ni har råd?
    Dessa kostar bara några 100-lappar.

Jag hade en sån när jag friade till min sambo och han fick en annan silverring, för jag ville att vi köpte ringar tillsammans sen.

• äntligenbestämtsig

Bra ideer, har funderat på at smyga ut och leta efter nån i Chicago eftersom dem ofta har rea upp till 50% på ringar, men känns lite i senaste laget att göra så. Och jag vet att hon inte vill ha nått jättedyrt men något hon tycker är vackert, och hon vill ha den riktiga ringen direkt =)

• Mrs Mommy

Med din bugdet är det omöjligt att få en "amerikansk" förlovningsring om en med riktigt dålig kvallitet.
    Som LB5 skriver är de amerikanska måtten med månadslöner mm högre i jämförelse med sverige och du borde börjat spara för länge sedan.

Kan du inte göra en "svensk" förlovning och köpa en ordentlig guldring istället och satsa på en riktigt fin diamantring till bröllopet.
    Jag peronligen hade uppskattat en riktigt fin guldring isf "billigt skräp" bara för att det skulle vara stenar på, men jag är inte amerikanska

• shakynose

Men hur ska du kunna veta att den passar? Vet du hennes storlek?

Jag skulle vilja råda dig att spara pengarna tills du har råd att köpa den ringen du vill ge henne! Andrahandsvärdet på förlovningsringar är inte kalasbra, så om du köper en ring nu som du sedan ska byta ut så kastar du slantarna i sjön, tyvärr. Och eftersom din budget verkar lite tajt så är ett hett tips att vänta en eller två månader tills du har råd.

äntligenbestämtsig skrev 2009-01-26 15:26:23 följande:
    Jag har en extremt liten budget just nu, har inte mer än 10000 kr att leva på, så tänkte mig att ringen bör kosta under 4000absolut inte mer än 5000. Annars får jag svälta! Och jag vet att den var utan sten :( Dessutom skulle jag antagligen inte kunna köpa den utan att hon märkte det på något sätt. Och jo det är klart viktigare att hon får ringen, men det är ju lite tråkigt att få en ring som inte passar? Speciellt om jag måste åka tillbaka till sverige och ändra storleken och hon kanske får gå utan ring i en månad.. Har inte varit i nån butik ännu, tänkte kolla runt i Lund och kanske Malmö i veckan men jag har kollat på de flesta hemsidorna för de affärerna jag kan i området.
  • paulaner

Hej!

Jag håller med LB5, det blir nog svårt att hitta den typen av ring för under 5000 kr...

Du kanske kan köpa en vanlig slät ring till henne och förklara att det är the swedish way to do it och att hon får "the big rock" när ni gifter er?

Annars kan du beställa en snygg alliance-ring med många små stenar på. En sån går att få om du beställer på nätet för runt 5000 kr, med ganska mycket diamanter. Schalins är märket jag menar och det är billigt att köpa på nätet - om man gör det innan 1/2. Sedan slutar de säljas billigt på nätet. (samma märke går att köpa hos många fina juvelerare). Sök på gamla inlägg här på BT så ser du alla länkar och råd och tips om det.

• svårtattvälja

Jag är ledsen att behöva säga det, men den ringen med äkta guld och diamanter kommer du inte att hitta för under 5000 kr.
    Ev kan du hitta billigare ringar om du köper second hand på auktionsfirmor, men då får man leta ett tag.

• äntligenbestämtsig

Måste inte ha precis den ringen va mer ett exempel på vad hon gillar! Och jag vet att en av hennes kompisar hittade en jättefin ring som det var rea på för 300 dollar, och den var normalt dyrare än den jag länkade till! Men som sagt blir ont om tid om jag ska leta efter ring i Chicago!

• shakynose

Men varför så bråttom? Ska du fria på flygplatsen?
    Kom på hur, var och när du vill fria, ge henne en enkel ring och säg att ni kan välja ut en med sten tillsammans sedan. Lägg ner lite eftertanke på själva frieriet istället! Garanterat bättre än att jaga billighetsringar i Sverige!

Tycker jag iaf.

Svar på tråden Kris! Akut ring kris!